۳۰ نکته نیل پتل

به‌ روزرسانی شده در ۲۷ آبان ۱۴۰۲

|

۳۰ درس بعد از ۳۰ میلیون بازدیدکننده سئو (بخش اول)

نیل پاتل، یکی از مشهورترین چهره‌های حوزه بازاریابی اینترنتی و سئو، بعد از گذر کردن آمار بازدیدکننده‌های سئو وب سایتش از مرز ۳۰ میلیون، رازهای موفقیت و درس‌هایی که در این سال‌ها گرفته را در وب سایتش به اشتراک گذاشته است. در این مقاله با تکنیک‌ها و قوائدی آشنا می‌شوید که می‌توانند بسیاری از پیش فرض‌های ذهنی شما درباره سئو را به کنار بزنند و دریچه‌های تازه‌ای در بازاریابی اینترنتی به رویتان باز کنند.

در این گزارش نیل پاتل عنوان می‌کند که به عنوان یک سئوکار به ندرت ترافیک وب سایت خود را بررسی می‌کند، حتی با وجود آپدیت‌های مکرری که گوگل برای الگوریتم‌های خود معرفی می‌نماید. به نظر ادعای باورنکردنی‌ای می‌رسد، اما در این ۳۰ درسی که در ادامه خواهید دید، توضیح می‌دهد که چطور راه‌های سنتی سئو می‌توانند تغییر کنند و نتیجه‌های درخشانی بدهند. این نکات را از زبان خود او خواهیم خواند.

درس اول: درگیر رتبه‌بندی نباشید، روی نرخ تبدیل تمرکز کنید

من هم قبلاً هر روز رتبه سایتم را چک می‌کردم. به غیر از آن روزی چهار پنج بار وارد گوگل آنالیتیک می‌شدم و مدام ترافیک سایت را بررسی می‌کردم. تنها چیزی که در آن روزها برایم اهمیت داشت بالا بردن ترافیک ارگانیک سایت بود. اما متوجه نکته‌ای شدم، مادامی که در طی سال‌ها رتبه بندی و ترافیک سایتم بالا می‌رفت، فروش متناسبی نداشتم. برای نمونه، در یک دوره از سال ۲۰۱۷، ترافیک سئو سایت تا نزدیک ۴۰ درصد هم بالا رفت، اما درآمد حاصل از سئو سایت فقط ۴.۲۹% افزایش پیدا کرد.

همانجا بود که فهمیدم که ترافیک همه چیز نیست، اگر نتوانید آن را تبدیل به درآمد کنید، ارزش چندانی نخواهد داشت. این نکته به من یاد داد که روی کلمات کلیدی‌ای تمرکز کنم که نرخ تبدیل را بالا می‌برد و مدام برای رسیدن به آن سایت را بهبود بدهم.

درس دوم: ساده‌ترین راه برای افزایش ترافیک سئو، توسعه در سطح بین المللی است

همانطور که قبلاً گفتم وب سایت من ترافیک بسیار بالایی دارد، اما آیا می‌دانید بیشترین بازدید از سمت چه کشوریست؟ اگر جوابتان ایالات متحده آمریکاست باید بگویم که اشتباه است. برزیل و هند  دو کشوری هستند که بیشتر به وب سایت من توجه می‌کنند.

سئو بین المللی ساده‌ترین راه برای توسعه و افزایش ترافیک سایت‌تان است. به زودی در وب سایت تریبون، درباره استراتژی‌های سئو بین المللی بیشتر خواهیم گفت.

درس سوم: کلمات کلیدی بسیار بسیار بسیار مهم هستند!

در گذشته وقتی محتوانویسی می‌کردم، اهمیت چندانی به کلمات کلیدی نمی‌دادم، اما بعداً متوجه شدم که اشتباه بزرگی می‌کرده‌ام. قبلاً تمام تمرکز خودم را روی نوشتن محتوایی می‌گذاشتم که برای مطالعه انسانی مناسب باشد و هیچ نگرانی‌ای از بابت موتورهای جستجو نداشتم. اما می‌دیدم که اعضای دیگر گروهم به کلمات کلیدی چقدر اهمیت می‌دهند. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از نتیجه توجه به کلمات کلیدی مناسب را ببینید:

یکی از روش‌های خوبی که حالا قبل از شروع محتوانویسی به کار می‌گیرم، استفاده از ابزارهای Ubersuggest است. با نوشتن تعدادی از کلمات کلیدی‌هایی که می‌خواهم درباره آن محتوا بنویسیم، کار را شروع می‌کنم. این ابزار هم بعد از کمی جستجو، گزارشات کاملی به من ارائه می‌دهد و ایده‌های جدید برای انتخاب صحیح کلمات کلیدی به من نشان خواهد داد.

نیل پاتل

درس چهارم: صفحات AMP می‌توانند ترافیک سئو را افزایش دهند

صفحات امپ (AMP) روی موبایل بسیار پر سرعت‌تر از صفحات عادی باز می‌شوند. اگر تا به حال درباره استفاده از صفحات AMP زیاد مطمئن نبودید، بد نیست بدانید در کشورهایی که زیرساخت‌های اینترنتی قوی‌ای ندارند، مانند برزیل یا کشورهای حوزه خاورمیانه، استفاده از صفحات AMP می‌تواند از ۱۰ تا ۱۵ درصد ترافیک سئو موبایل را افزایش دهد.

البته ممکن است این نوع از صفحات به دلیل ساده بودن طراحی، نرخ تبدیل برابری با طراحی‌های ریسپانسیو صفحات دیگر سایت نداشته باشند. بهتر است قبل از هرکاری این ویژگی را روی چند صفحه تست کنید. همچنین در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا یا انگلیس که زیرساخت‌های اینترنتی مناسب هستند، ممکن است تغییر زیادی در ترافیک ورودی صفحات شاهد نباشید.

درس پنجم: سئو هیچ وقت به اندازه تبلیغات موثر نیست!

زمانی که من کارم را در حوزه سئو شروع کردم، همه جا از این صحبت می‌کردم که تا چه حد سئو کردن سایت می‌تواند به کسب و کارشان کمک کند. اما اعداد و ارقام چیز دیگری را نشان می‌دادند، حتی با وجود اینکه وب‌سایت‌هایشان رتبه بندی بالایی در نتایج جستجوها کسب می‌کردند. دلیل این اتفاق را به شما خواهم گفت.

فرض کنید کسب و کاری در حوزه بیمه اتومبیل دارید، و برای آن تبلیغ کرده‌اید تا کاربر با کلیک روی لینک تبلیغ به صفحه لندینگی مشابه با تصویر زیر برسد:

حالا اگر بخواهید بدون تبلیغ و از طریق محتوا خدمات خود را به مخاطب ارائه دهید، نتیجه چیزی شبیه به تصویر زیر خواهد بود:

در حالت اول کاربر مستقیماً به صفحه خدمات موردنظر شما دسترسی دارد و نسبت به یک مقاله بلند بالا که می‌خواهید در میانه آن خدمات خود را به او معرفی کنید، سریع‌تر به نتیجه مورد نظر شما می‌رسد. در نتیجه تبلیغات بازدهی بسیار بیشتری برای کسب و کارتان خواهد داشت. اما این بدین معنا نیست که سئو بد است.

در طولانی مدت هم هزینه تولید محتوا نسبت به تبلیغات کمتر است هم نرخ بازگشت یا ROI آن بیشتر. اما فکر نکنید که اگر تبلیغی داده‌اید و از هر صد بازدید کننده، سه نفر از آنها محصول یا خدماتی خریداری کرده‌اند، همین آمار را با ترافیک سئو هم خواهید داشت. احتمالاً شانس آن تا ۲ یا سه برابر کمتر است، اما چون هزینه سئو به مراتب پایین‌تر است، سود بیشتری عاید شما خواهد شد.

درس ششم: بازاریابی مجدد یا Remarketing یکی از بهترین روش‌ها برای بازگشت سرمایه از سئو است

اگر از طریق سئو، ترافیک بالایی می‌گیرید، یک استراتژی سئو وجود دارد که می‌تواند نرخ تبدیل شما را بالا ببرد. بازاریابی مجدد کاربران روی فیسبوک، گوگل و…  با اینکار مردم به سراغ سایت شما می‌آیند، محتواهای شما را می‌خوانند و یک اعتمادی بین آنها و برندتان به وجود خواهد آمد.

سپس شما از طریق تبلیغاتی که در سایت انجام می‌دهید، شروع به بازاریابی مجدد آنها خواهید کرد. می‌توانید با پیام‌هایی در سایت، آنها را به لندینگ‌پیج‌هایی هدایت کنید که محصولات یا خدمات‌تان را در آن معرفی کرده‌اید و از این طریق فروش خود را بالا ببرید.

درس هفتم: محتواهای قدیمی خود را همیشه به روز کنید

من هفته‌ای یک محتوا روی بلاگ سایتم منتشر می‌کنم. تلاشم بر این بوده که تعداد را بالاتر ببرم اما فعلاً فرصت نکرده‌ام. اما آیا می‌توانید حدس بزنید که روزانه چند مطلب قدیمی را به روز میکنم؟ من و تیمم، روزانه حداقل سه محتوای قدیمی را به روز می‌کنیم؛ یعنی تقریباً ۹۰ محتوا در ماه!

زمانی که تعداد صفحات سایت‌تان به حدود صد صفحه رسید، برنامه‌ای مشخص کنید و به طور مرتب محتواهای قدیمی خود را به روز کنید. این فرآیند باعث می‌شود به مرور ترافیک سئو شما بیشتر شود. برای اینکار می‌توانید از ابزار Content decay استفاده کنید تا به شما بگوید نیاز است کدام محتوا را زودتر از همه به دادش برسید.

درس هشتم: همیشه تگ‌های عنوان را بهینه‌سازی کنید.

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند رتبه‌بندی شما را بهبود ببخشد،  بهینه‌سازی تگ‌های عنوان است. اگر بتوانید عنوان‌های ترغیب کننده بنویسید و کلیک‌های بیشتری بگیرید، خیلی سریع در نتایج گوگل بالا  می‌آیید. می‌توانید با آزمون و خطا به محتواهای جذابی برسید که می‌توانند حتی تا ۹۵ درصد ترافیک سئو شما را بیشتر کنند.

اگر کاربران عنوان یک مطلب را دوست داشته باشند، آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و شما همینطور خواهید دید که آمار بازدیدتان بیشتر و بیشتر می‌شود. سعی کنید در همان یک خط عنوان، مخاطب را مجاب کنید که پاسخ سوالش در محتوای وب سایت شما وجود دارد.

درس نهم: در آدرس‌های URL صفحات، تاریخ را قرار ندهید

من در گذشته آدرس‌دهی صفحات سایتم بدین صورت بود:

Neilpatel.com/2017/12/title-of-post/

اینکار باعث می‌شود موتورهای جستجو این برداشت را بکنند که محتوای شما مختص یک تاریخ خاص است. و بعد از گذشتن آن تاریخ محتوای شما را منقضی بدانند. در درس‌های قبلی گفتیم که باید محتواهای قدیمی خود را به روز کنید. اما اگر سیستم آدرس‌دهی صفحات‌تان با تاریخ باشد، موتورهای جستجو همچنان محتواهای شما را تاریخ مصرف گذشته، نامرتبط و بلا استفاده می‌دانند.

از زمانی که من تاریخ را از  URL صفحاتم حذف کردم، ترافیک سئو سایتم طی ۳۰ روز، ۵۸ درصد رشد کرد. یادتان باشد که اگر خواستید آدرس‌دهی را تغییر دهید، از ریدایرکت ۳۰۱ برای انتقال URL‌های قدیمی به آدرس‌های جدید استفاده کنید تا سئویی که صفحات‌تان به دست آورده‌اند از دست نرود.

درس دهم: از استفاده کردن از پاپ‌آپ‌ها نترسید!

شما هم از تبلیغات پاپ‌آپ بدتان می‌آید؟ خب فکر می‌کنم همه با آنها مشکل دارند. اما باید بدانید که استفاده از آنها هنوز هم جواب می‌دهد.

اکثر صفحاتی که رتبه‌بندی خوبی در نتایج جستجوی گوگل کسب می‌کند، صفحات محتوا محور بلاگ هستند. و این صفحات معمولاً نرخ تبدیل مستقیم بالایی ندارند، چون کاربران برای خواندن محتوای شما وارد سایت‌تان شده‌اند.

برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از این صفحات بکنید، یکی از روش‌ها استفاده از پاپ‌آپ در هنگام خروج از صفحه است. با اینکار می‌توانید بازدید کننده‌ها را تبدیل به مشتریانی کنید که قبل از رفتن به خدمات یا محصولات شما هم توجه نشان داده‌اند.

درس یازدهم: برندینگ می‌تواند تاثیر مستقیمی روی رتبه شما داشته باشد

وقتی صحبت از سئو به میان می‌آید، همه درباره نیاز به لینک‌سازی و مواردی مانند آن می‌گویند و کمتر کسی اشاره‌ای به برندینگ می‌کند. در حالی که CEO و کارمند ارشد سابق گوگل تاکید می‌کنند که برندسازی اهمیت بسیار زیادی دارد.

نکاتی طلایی درباره سئو

یکی از دلایل رشد ترافیک سئو سایت من، برندینگی است که انجام داده‌ام. طبق آمار، بیشترین جستجویی که انجام می ‌شود تا کاربران روی لینک وب سایت من کلیک کنند، با اسم من است. در تصویر زیر ببینید چطور جستجوی نام من در گوگل رشد کرده است:

بیشتر از ۱.۹ میلیون نفر طی ۱۶ ماه گذشته فقط با جستجو کردن اسم من در گوگل وارد سایتم شده‌اند.

درس دوازدهم: پول خود را برای خریدن لینک‌های پولی دور نریزید

من از وقتی شانزده ساله بوده‌ام کار سئو می‌کردم. زمان زیادی است. وقتی که کارم را شروع کردم، خیلی سرسری به سراغ گرفتن لینک‌های پولی برای کلمات کلیدی مانند هاستینگ وب، بیمه ماشین و حتی کارت اعتباری کردم. و به طرز عجیبی منجر به دیده شدن و درآمدزایی برای این وب سایت‌ها شد.

اما عمر این اتفاق بسیار کوتاه بود. چرا؟ چون من لینک‌ها را خریده بودم. و در نهایت گوگل همه آنها را پنالتی کرد و همه چیز نابود شد. اگر از این لینک‌ها استفاده نمی‌کردم، مدت زمان بیشتری طول می‌کشید تا آن سایت‌ها در نتایج گوگل دیده شوند، اما در طولانی مدت همچنان در این رقابت پابرجا بودند و شکست نمی‌خوردند.

درس سیزدهم: پست میهمان بسازید برای برندینگ نه برای لینک‌سازی

درباره اهمیت برندینگ گفتم. یکی از بهترین راه‌ها برای برند کردن کسب و کارتان، معرفی شدن در پست‌های وب سایت‌های دیگر است. چیزی که به آن پست مهمان می‌گوییم. اما از این قابلیت برای لینک‌سازی استفاده نکنید.

بیشتر سایت‌هایی که امکان منتشر کردن پست‌ مهمان را می‌دهند، لینک‌های نوفالو ایجاد می‌کنند و گوگل هم آنقدری هوشمند هست که پست‌های میهمان را تشخیص دهد. پس از این موقعیت استفاده کنید و محتوایی با کیفیت ارائه دهید تا برندسازی خوبی برایتان در پی داشته باشد.

درس چهاردهم: لینک‌سازی داخلی را فراموش نکنید!

می‌دانید کدامیک از صفحات سایت من بالاترین رتبه‌ها را دارند؟ آنهایی که لینک‌سازی داخلی خوبی دارند. هربار که محتوای جدید می‌نویسم مطمئن می‌شوم که به چند پست قدیمی سایتم هم لینک بدهم. البته به صورتی که منطقی باشد. اما نکته لینک‌سازی داخلی اینجاست که نباید به همینجا بسنده کنید. در فرآیند به‌روزرسانی محتواهای قدیمی و تولید محتوا، لینک‌هایی هم به محتواهای جدید سایت بدهید. در مقاله آموزش لینک‌ سازی داخلی، به طور کامل توضیح داده‌ایم که چطور لینک‌سازی داخلی می‌تواند تاثیر به سزایی در سئو سایت شما داشته باشد.

درس پانزدهم: فقط به فکر گوگل نباشید!

درست است که محبوب‌ترین موتور جستجوی حال حاضر گوگل است، اما فراموش نکنید جاهای دیگری هم هست که می‌توانید روی آنها تمرکز کنید. برای مثال یوتیوب دومین موتور جستجوی محبوب دنیاست. حتی بینگ هم هنوز سهم زیادی از این بازار را داراست. پس تمام هندوانه‌های خود را در یک سبد نگذارید!

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.