ریچ ریزالت چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
ریچ ریزالت چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

ریچ ریزالت (Rich result) گوگل و تاثیر آن بر سئو

در دنیای شلوغ کنونی که افراد، حجم زیادی از محتوا را در طول روز دریافت می‌کنند، هرچیزی که بتواند توجه کاربران را جلب کند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نیازی که دارند پاسخ دهد، نکته مثبتی محسوب می‌شود. زمانی که کاربر در گوگل به دنبال رفع دغدغه و چالش خود می‌گردد، احتمالا اگر قبل از بازکردن لینک‌های مربوط به سایت‌ها بتواند آن را پیدا کند، رضایت بیشتری خواهد داشت.

ریچ ریزالت (Rich Result)، تغییری بود که گوگل در سال‌های اخیر در همین راستا منتشر کرده تا کسب‌وکارها بتوانند با استفاده از آن، توجه کاربران را جلب کنند و پاسخ آن را قبل از آن که وارد سایتی شوند، برای آن‌ها مهیا کند. در ادامه به شما خواهیم گفت که این قابلیت دقیقا چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ریچ ریزالت (Rich result) چیست؟

گوگل تغییراتی را در نحوه نمایش نتایج جستجو تحت عنوان rich result از اوایل سال ۲۰۱۶ در آمریکا و از اوایل سال 2017 در بیشتر کشورها انجام داد. نتایجی که به صورت rich result هستند، در واقع نتایجی هستند که حاوی اطلاعاتی مانند تعداد رای بازدیدکنندگان (Review)، تاریخ شروع رویداد (Event)، فیلم‌ها (Movie)، کتاب‌ها (Books)، شبکه‌های اجتماعی (Social Media)، اطلاعات شرکت (Company) و موارد مشابه دیگری هستند و گوگل این اطلاعات را معمولا از طریق استراکچر دیتا کسب می‌کند.

با توجه به متفاوت‌بودن نحوه نمایش rich result نسبت به نتایج عادی در SERP، کلیک بیشتری توسط کاربران روی آنها می‌شود و در نتیجه CTR بالاتر می‌رود و به همین خاطر، استفاده از داده‌های ساختاریافته بسیار بیشتر از گذشته دارای اهمیت هستند.

نمونه ریچ ریزالت

براساس تحقیقات انجام‌شده توسط گوگل، با وجود ریچ ریزالت، ۵۸ درصد نرخ کلیک افزایش پیدا می‌کند و بدون حضور آن ۱۷ درصد کاهش پیدا می‌کند. همچنین ریچ ریزالت سوالات متداول (FAQ) احتمال کلیک کاربران را حدود ۸۷ درصد تخمین می‌زند. در این میان احتمال کلیک روی ویدئوها بیشتر از هر نوع دیگری است و به‌راحتی می‌توان متوجه شد که توجه و علاقه کاربران به محتواهای تصویری روز به روز درحال افزایش است.

ریچ کارت چیست؟

ریچ کارت (Rich Card) چیست؟

ریچ کارت‌ها نتایجی هستند که در موتور جستجوی گوگل به صورت کارت نمایش داده می‌شوند و اطلاعاتی تقریبا مشابه ریچ ریزالت‌ها دارند اما به صورت کارت نشان داده می‌شوند. همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، گوگل این اطلاعات را از طریق استراکچر دیتا به دست می‌آورد. حتما نتایج Top Stories، On Twitter ، Recipes و … را که نمونه‌هایی از ریچ کارت هستند را در نتایج دیده‌اید.

تفاوت ریچ ریزالت و ریچ اسنیپت و ریچ کارت

تفاوت ریچ ریزالت و ریچ اسنیپت (Rich Snippet) چیست؟

ریچ ریزالت هم اصطلاح دیگری است که معمولاً با ریچ اسنیپت یکی دانسته شده و به‌جای همدیگر به کار می‌روند. هرچند این کار خیلی هم اشتباه نیست اما تفاوت‌هایی بین ریچ ریزالت و ریچ اسنپیت وجود دارد. به‌طوری‌که ریچ اسنیپت را باید زیرمجموعه ریچ ریزالت دانست.

اگر دقت کرده باشید امروزه نمایش نتایج جستجو توسط گوگل نسبت به گذشته تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است. گوگل این روزها اطلاعات ریزودرشت زیادی را در کنار نتایج جستجو به کاربران ارائه می‌کند. برخی از این اطلاعات که در حالت معمول نمایش داده می‌شوند، همان ریچ اسنیپت هستند. اما ریچ ریزالت درواقع به تمامی اطلاعات اضافه‌تری گفته می‌شود که گوگل برای نتایج جستجو نشان می‌دهد. همچنین مفهوم دیگری به اسم فیچر اسنیپت وجود دارد که درواقع رتبه صفر نتایج جستجو است. فیچر اسنیپت‌ها در بالای نتایج جستجو ظاهرشده و اطلاعات کلی در مورد موضوع جستجوشده توسط کاربر را نمایش می‌دهد.

 تفاوت ریچ ریزالت و ریچ اسنیپت

تاثیر Rich result بر رنکینگ و سئو سایت

طبق اعلام رسمی گوگل استفاده از استراکچر دیتا به شکل مستقیم تاثیری در رتبه‌بندی سایت شما ندارد و به عنوان یک فاکتور از نظر گوگل شناخته نمی‌شود؛ اما استفاده از استراکچر دیتایی که نهایتا به نمایش ریچ ریزالت منجر شود، می‌تواند به جلب توجه کاربران بیشتری کمک کند و نرخ کلیک سایت شما را افزایش دهد و به صورت غیرمستقیم به بهبود رتبه شما در صفحه نتایج گوگل کمک کند.

سخن پایانی

ریچ ریزالت و ریچ اسنیپت هر دو می‌توانند به کسب‌وکار شما کمک کنند که مخاطبان بیشتری به سمت شما حرکت کنند و آن را می‌توان به عنوان فاکتور مهمی برای افزایش آگاهی از برند شناخت. بنابراین برای استفاده از استراکچر دیتا و ریچ ریزالت تردید نداشته باشید و حتما از آن‌ها کمک بگیرید. در نهایت هم اگر تجربه یا نظری در مورد این موضوع دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید و به کامل‌ترشدن این مطلب کمک کنید.

ریچ ریزالت یا نتایج غنی همان نتایج معمولی گوگل هستند که اطلاعات مهم وکلیدی آن‌ها به صورت خاص‌تری در SERP قرار می‌گیرد. استفاده از استراکچر دیتای به نمایش داده‌شدن در ریچ ریزالت‌ها کمک می‌کند و به درک بهتر هدف و منظور یک صفحه توسط موتورهای جست‌وجوی گوگل کمک می‌کند.

ریچ اسنیپت‌ باعث ایجاد تمایز در نمایش سایت‌ می‌شود و توجه کاربران را بیشتر به خود جلب می‌کند و نرخ کلیک سایت را بالا می‌برد. پس در طولانی مدت، گوگل صفحه شما را به عنوان یک صفحه مفید برای کاربران شناسایی می‌کند و رتبه شما را ارتقا خواهد داد.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.