نقش روابط عمومی در برندسازی
نقش روابط عمومی در برندسازی

به‌ روزرسانی شده در ۳ خرداد ۱۴۰۲

|

نقش روابط عمومی در خلق و رشد برند

طبق آمار Statista، اپل (Apple) در سال ۲۰۲۱ با حدود ۴/۲۶۳میلیارد دلار، با ارزش‌ترین برند جهان انتخاب شد. شاید برایتان جالب باشد که این رقم به‌طور تقریبی بیش از دو برابر درآمد صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود.

همچنین نتایجی دیگر نشان می‌دهد که ۷۱درصد از افراد ترجیح می‌دهند از برندی که محصولات و خدمات آن را می‌شناسند، خرید کنند.

این آمارها نشان‌ می‌دهند که هرچند در گذشته مهمترین اصل در هر کسب‌وکاری، تولید بیشتر و فروش بود، اما برای موفقیت در دنیای رقابتی امروز باید به برندینگ بیش از پیش توجه کنیم.

در این مقاله قصد داریم به نقش مهم روابط عمومی در برندسازی بپردازیم اما در ابتدا لازم است با مفهوم برند بیشتر آشنا شوید.

برند چیست؟

تصور کنید در یک فروشگاه بزرگ که هر قفسه آن پر از محصولات مختلف است، در حال خرید هستید. چه چیزی باعث می‌شود که از میان تولیدکنندگان مختلف یک محصول یکسان، فقط یکی را انتخاب کنید؟! در واقع می‌توان گفت چیزی که در تصمیم‌گیری شما اثر می‌گذارد، همان تعریف برند است. برندینگ فقط در یک شرکت یا سازمان وجود ندارد و در ذهن افراد بر اساس تعاملی که با کسب‌وکار و محصولات شما ایجاد کرده هم، شکل می‌گیرد. در این میان هزاران کسب‌وکار هم وجود دارند که برای جاگرفتن در ذهن مخاطبان با شما در رقابت هستند. برندسازی درست، می‌تواند کلید موفقیت شما در این رقابت باشد.

فارغ از اندازه کسب‌وکار، برندینگ نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست یک برند ایفا می‌کند. به‌عنوان مثال در آزمایشی از افراد عادی خواسته شد تا با چشمان بسته، از بین دو نوشابه پپسی و کوکاکولا یکی را بر اساس مزه بهتر انتخاب کنند. در این آزمایش ۵۱درصد از شرکت‌کنند‌گان با چشمان بسته پپسی را انتخاب کرده بودند؛ این در حالی بود که ۶۵درصد از آن‌ها با چشمان باز کوکاکولا را ترجیح می‌دادند.

 

کوکاکولا در سال ۲۰۲۱، ۱۹۳میلیون دلار برای برندینگ خود هزینه کرد، پس جای تعجب نیست اگر در این آزمایش با چنین نتایجی مواجه شویم.

برندسازی را می‌توان به روش‌های مختلفی از بسته‌بندی محصول گرفته تا کمپین‌های بزرگ تبلیغاتی و برندینگی انجام داد؛ اما روشی که ما در این مقاله به آن می‌پردازیم نقش تعیین‌کننده و تاثیرگذار روابط عمومی در برندسازی است.

رابطه بین روابط عمومی و برندسازی چیست؟

در دنیای رقابتی امروز، ارتباطات قوی با افراد می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا تصویر بهتری از برند خود در ذهن آن‌ها ایجاد کنند. چه کسی بهتر از یک متخصص روابط عمومی سراغ دارید که بتواند این ارتباط را برقرار کند! این نکته را درنظر داشته باشید که تبلیغات می‌تواند برای برند شما سروصدای زیادی به‌پا کند اما در ایجاد تصویر و هویت برند بدون روابط عمومی به نتیجه دلخواه نمی‌رسد.

متخصصان روابط عمومی به کمک ابزارهای روابط عمومی، دو نقش مهم را در این فرایند ایفا می‌کنند:

  • خلق و بهبود هویت برند
  • ارتباط با رسانه‌ها

1. خلق و بهبود هویت برند

هویت یک مفهوم ارتباطی است. همان چیزی که به کمک آن تشابهات و تفاوت‌هایمان با دیگران شناخته می‌شود. ما برای اینکه بدانیم چه کسی هستیم، دیگران چه کسانی هستند و از ما چه درکی دارند، نیاز به هویت داریم. هویتی که مستقل باشد و شخصیت‌مان را شکل دهد. حال بیایید کمی عمیق‌تر به این مسئله نگاه کنیم. فرض کنید روز اول کاری شماست و دوست دارید مدیرتان شما را به عنوان شخصیتی بسیار مسئولیت‌پذیر تلقی کند. اما نمی‌توانید او را مجبور کنید که چنین تصویری از شما داشته باشد. برای رسیدن به این هدف باید فعالیت‌هایی را انجام دهید که بتوانید این تصویر را در ذهن او ایجاد کنید. یک کسب‌وکار هم برای اینکه بتواند خود را از برندهای دیگر متمایز کرده و با مخاطبانش به درستی ارتباط برقرار کند نیاز به هویت دارد.

روابط عمومی، هویتی که کسب‌وکار دوست دارد با آن شناخته شود را در قالب داستان و روایت‌های منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند. اما روایت این داستان به تنهایی کافی نیست و باید به‌خوبی دیده و شنیده شود.

2. ارتباط با رسانه‌ها

بعد از اینکه هویت برند در سازمان شکل گرفت، متخصصان روابط عمومی با توجه به استراتژی مناسبی که از قبل طراحی کردند، از بین انواع و اقسام ابزارها و رسانه‌ها مانند شبکه‌های اجتماعی، نشست خبری، تور رسانه‌ای، انتشار اخبار در رسانه‌های معتبر و پربازدید و… بهترین کانال‌های ارتباطی را انتخاب کرده و داستان برند را برای افراد خارج از سازمان روایت می‌کنند.

در نهایت تمامی این فعالیت‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید روی مخاطبان خود تاثیرگذار باشید و تصویر مثبتی از برند خود را در ذهن آن‌ها ایجاد کنید.

چرا روابط عمومی برای برندینگ مهم است؟

سازمانی را تصور کنید که در معرض بحرانی قرار گرفته که نه تنها وضعیت فعلی او را تهدید کرده، بلکه ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به اعتبار برند، اعتماد مشتریان و بقای کسب‌وکار وارد کند. اینجاست که روابط عمومی به کمک دو عنصر مهم ارتباطات و اطلاع‌رسانی و همچنین استراتژی که پیش از این برای مقابله با انواع بحران‌ها طرحی کرده، می‌تواند آسیب‌ها را به حداقل برساند و اعتماد از دست‌رفته مشتریان را برگرداند.

نمونه‌های زیادی از برندهای بزرگی وجود دارند که علیرغم داشتن اعتبار بسیار بالا و سرمایه هنگفت، نتوانستند به‌خوبی، با بحران پیش‌آمده مقابله کنند. بعنوان مثال در سال ۲۰۱۵ آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرد فولکس‌واگن برای خودروهای دیزلی خود سیستم نرم‌افزاری را طراحی کرده که انتشار گازهای آلاینده را کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد. بعد از افشای این خبر ۴روز طول کشید تا فولکس واگن ضمن یک عذرخواهی دیرهنگام، بدون توجه به نگرانی مصرف‌کنندگان خودروهای دیزلی، این تخلف را کم‌اهمیت جلوه کند و در نهایت باعث کاهش چشمگیر ارزش سهام این غول خودروسازی و استعفای مدیرعامل و چند نفر از مهندسان این شرکت شود.

جمع‌بندی

امروزه یکی از دغدغه‌های بزرگ سازمان‌ها، کسب شهرت در این بازار رقابتی است. برندینگ قوی می‌تواند به شما کمک کند نام‌تان برای همیشه در ذهن مشتریانتان باقی مانده و با افزایش فروش، به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنید. مدیران روابط عمومی با خلق روایتی جذاب از برند، تاثیرگذاری بر افراد داخل و خارج سازمان و همچنین مدیریت انواع بحران‌های ارتباطی که ممکن است به برند خدشه وارد کنند، نقش پررنگی را در این زمینه ایفا می‌کنند. پس زمانش فرا رسیده تا همین حالا روابط عمومی را جدی بگیرید. امیدواریم خواند این مطلب برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.