Co-Citation‌ و Co-Occurrence چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ آبان ۱۴۰۲

|

نحوه استفاده از تکنیک Co-Citation‌ در لینک‌سازی و تاثیر آن بر سئو

زمانی که گوگل در سال 1998 راه‌‌اندازی شد، از لینک به عنوان یکی از عوامل اصلی مورد استفاده برای ارزیابی اعتبار یک وب‌‌سایت در هنگام رتبه‌‌بندی استفاده کرد. ولی مدیران گوگل در آن زمان تصور نمی‌‌کردند که وب‌‌مستران با استفاده از تکنیک‌‌های مختلف لینک‌‌سازی، الگوریتم‌‌های هوشمند گوگل را سردرگم کنند. در آن زمان گوگل از روش‌‌های بسیاری برای مقابله با این چالش استفاده کرد به طوری که در یک زمان گوگل شروع به رتبه دادن به سایت‌‌هایی کرد که از بک‌‌ لینک استفاده نکرده بودند، ولی مت کاتس، یکی از مدیران گوگل اعلام کرد که این تصمیم نتایج بدتری را به همراه داشته است.

در سال‌‌های اخیر گوگل تصمیم گرفته است که اهمیت لینک‌‌ها را تا حد زیادی پایین بیاورد. Co-Citation‌ (لینک‌‌دهی مشترک) و Co-Occurrence (هم‌رخدادی) دو مفهومی بودند که جایگزین تکنیک‌‌های قدیمی لینک‌‌سازی مانند دایرکتوری‌ها و لینک‌های پروفایلی شدند و به محبوبیت خوبی نیز رسیدند. ولی این دو اصطلاح به چه معناست؟ در این مقاله به معرفی Co-Citation‌ و Co-Occurrence و چگونگی استفاده از آن‌‌ها پرداخته‌‌ایم.

Co-Citation‌ یا لینک‌دهی مشترک چیست؟

Co-Citation‌ به این معنی است که یک وب سایت به دو یا چند وب سایت دیگر با لینک یا بدون لینک اشاره کرده باشد و به دلیل این ویژگی، بسیاری Co-Citation‌ را با عنوان لینک‌‌سازی بدون لینک نیز بیان می‌‌کنند.

به طور مثال اگر در وب‌‌سایت A مقاله‌‌ای وجود داشته باشد که در این مقاله به وب‌‌سایت‌‌های B و C لینک داده شده باشد، از نظر گوگل وب‌‌سایت‌‌های B و C با هم ارتباط موضوعی دارند. در این تکنیک شما به صورت مستقیم پیوندی از وب‌‌سایت B به وب‌‌سایت C یا برعکس برقرار نکرده‌‌اید، ولی گوگل ارتباط بین این دو سایت را متوجه شده است. لازم به ذکر است که اگر هر سه وب‌‌سایت A، B و C دارای موضوع و محتوای نزدیک به هم باشند، قدرت این سیگنال چند برابر شده و تاثیرگذاری بیشتری بر سئو سایت نیز خواهد داشت.

نکته مثبت این روش، جلوه طبیعی این منشن‌هاست و گوگل تصور می‌کند که کاربران یا سایت‌های دیگر، به صورت خودجوش این کار را انجام داده‌اند. البته توجه به این نکته نیز بسیار ضروری است که Co-Citation‌ در کنار تاثیری که بر سئو دارد، نباید جایگزین لینک خارجی گردد زیرا لینک خارجی بر رتبه سایت تاثیر شگرفی می‌‌گذارد.

لینک‌دهی مشترک

 

Co-Citation‌

Co-Occurrence یا هم‌رخدادی چیست؟

زمانی که کاربران در گوگل به دنبال موضوع خاصی هستند، از کلمات کلیدی برای سرچ استفاده می‌‌کنند. بدون شک سایت‌‌های مختلفی وجود دارند که دارای کلمات کلیدی یکسان و مشابه‌‌ای هستند. Co-Occurrence به فراوانی و نزدیکی کلمات کلیدی مشابه در وب سایت‌های مختلف گفته می‌‌شود. در واقع این بحث به کلمات کلیدی که از لحاظ موضوعی به هم مربوط هستند، ولی دقیقا یکسان نیستند، اشاره دارد. اگر یک کلمه کلیدی داشته باشید که در نزدیکی یک لینک خارجی قرار گرفته باشد، گوگل سیگنالی دریافت می‌‌کند که این کلمه کلیدی با لینک مربوطه، ارتباط دارد.

اگر تاریخچه به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل را دنبال کنیم، می‌بینیم که مدتی است که گوگل روی این موضوع کار کرده است:

  • الگوریتم مرغ مگس خوار (Humming Bird): این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ منتشر شد تا «صفحه هایی که از لحاظ معنایی مطابقت دارند بهتر از صفحاتی که فقط در چند کلمه مشترک هستند، عمل کنند» و به عقیده برخی از متخصصان، این اتفاق نقطه شروعی برای این نوع استراتژی بود.
  • الگوریتم رنک برین (RankBrain): این الگوریتم که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد، یک سیستم یادگیری ماشینی است که وظیفه آن جستجوی شباهت بین صفحاتی است که کاربران آن را ارزشمند می دانند.
  • الگوریتم برت (Bert): این به‌روزرسانی از اکتبر ۲۰۱۹، چیزی که گوگل آن را «مهم‌ترین به‌روزرسانی در پنج سال اخیر» نامید، بر توانایی درک متن و کلمات در جستجوی شما تمرکز دارد.

بعد از این الگوریتم‌ها و اطلاعیه‌های گوگل بود که این شیوه لینک‌سازی بیش از پیش اهمیت پیدا کرد و در میان متخصصان سئو رواج یافت.
برای استفاده بهینه‌تر، به موضوع Co-Occurrence مانند تحقیق در مورد کلمات کلیدی نگاه کنید و به جای بررسی تعداد دفعات جستجوی یک کلمه کلیدی در گوگل، به نحوه جستجوی عبارات مختلف در کنار هم یا پشت سر هم توجه کنید.

چگونگی استفاده ازCo-Citation‌ و Co-Occurrence در لینک‌سازی خارجی

درست است که این دو مفهوم جدید نیستند، ولی در حال حاضر از این دو در استراتژی‌‌های لینک‌‌سازی کمتر استفاده می‌‌شود. به دلیل تاثیرگذاری این مفاهیم بر کسب نتیجه مطلوب، افراد متخصص در این حوزه باید به فکر یادگیری نحوه استفاده از آن‌‌ها در لینک‌‌سازی باشند.

انکر تکست از مسائل مهم در لینک‌‌سازی خارجی و داخلی است ولی در حال حاضر به اندازه گذشته پرطرفدار نیست. در نتیجه به نظر می‌‌رسد که در آینده‌‌ای نه چندان دور، این مفاهیم جایگاه بالاتری پیدا کنند و الگوریتم‌‌های گوگل برای تشخیص ارتباط بین سایت‌‌های مختلف، دیگر تنها از لینک و انکر تکست بهره نبرند.

در راهنمای زیر، به شما نشان خواهیم داد که چگونه از Co-Citation‌ (کوسایتیشن) و Co-Occurrence (کواکورنس) بهره ببرید.

  • تمرکز نکردن روی یک انکر تکست خاص

به طور کل، فلسفه پیدایش کواکورنس، کاهش تاثیر انکر تکست است. از این رو بهتر است به جای این که روی بهینه‌‌سازی یک کلمه کلیدی برای لینک‌‌دهی وقت بگذارید، به این فکر کنید که چطور می‌‌توان از کلمات معنی‌‌دار به همراه نام برند به صورت طبیعی استفاده کنید.

  • تاکید نکردن روی کلمات کلیدی خاص

امروزه متا تگ keywords ارزش قبلی خود را از دست داده است. ممکن است تا الان متوجه شده باشید که نتایج نمایش داده شده در SERP دقیقا همان چیزی نیست که شما سرچ کرده‌‌اید، ولی از نظر موضوعی دقیقا مرتبط با عبارتی است که سرچ کرده‌‌اید. مفهوم کوسایتیشن در این‌‌جا نمود پیدا می‌‌کند. در نتیجه اگر به دنبال تعیین استراتژی تولید محتوا و کلمات کلیدی هستید، خود را درگیر استفاده دقیق از کلمات کلیدی نکنید. موتورهای جستجو متوجه موضوع سایت شما بوده و در هنگام تعیین رتبه سایت، تنها به کلمه کلیدی توجه نمی‌‌کنند. در حال حاضر الگوریتم‌‌های گوگل می‌‌توانند رفتار کاربر را ردیابی کرده و کوکورنس ‌ را شناسایی کنند.

  • استفاده از نام برند خود و برندهای معتبر و مرتبط

یکی از مفاهیم قوی در سئو، برند منشن (Brand Mention) است که تاثیر آن از لینک‌‌سازی خارجی کمتر نیست. یعنی هر چه نام برند شما در فضای وب بیشتر ذکر شود، شانس سایت شما برای دریافت رتبه بهتر در نتایج موتور جستجو بیشتر خواهد شد. اگر نام برند در سایت‌‌های مرتبط استفاده شود، این تاثیر چند برابر خواهد بود.

از ساده‌‌ترین کارهایی که برای استفاده از این روش می‌‌توانید بکنید این است که در محتواهایی که منتشر می‌کنید، نام برندهای معتبر در حوزه کاری‌‌تان را ذکر کنید. به این صورت نام برند شما در کنار نام برندی آمده که گوگل آن را می‌‌شناسد و به آن اعتبار می‌‌دهد. به طور مثال اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، خوب است که در کنار نام برند خود، از نام دیجی کالا در مقاله‌‌هایتان استفاده کنید تا به این شکل به شناخته شدن برند خود توسط گوگل کمک کرده باشید. یکی از مزیت‌های استفاده از این روش این است که جایگاه بهتری در رتبه‌بندی موتورهای جستجو دریافت خواهید کرد و به این طریق می‌توانید افراد بیشتری که با برند شما آشنایی ندارند و به نوعی در مرحله اول خرید قرار دارند را به سمت وب‌سایت خود کشانده و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

آیا استفاده از تکنیک کوسایتیشن بر سئو خارجی تاثیرگذار است؟

استفاده از تکنیک Co-Citation‌ کمکی برای سئو خارجی است و درکنار لینک‌سازی می‌تواند تاثیرات مثبتی را رقم بزند. لازم به ذکر است که استفاده از این تکنیک مانند دیگر راه‌‌کارهای بهبود سئو، مانند حرکت روی لبه تیغ است. از این رو در هنگام استفاده از آن باید جوانب احتیاط رعایت شود. از آن‌‌جایی که تکنیک Co-Citation‌ منجر به افزایش تاثیر رپورتاژ آگهی می‌شود، می‌‌توانید در کنار لینک‌‌های خارجی که به سایت خود می‌‌دهید، از نام برندهای معتبر در زمینه کاری‌‌تان نیز در متن رپورتاژ استفاده کنید. البته توجه به این نکته ضروری است که بهتر است این برندها، رقبایتان نباشند. در نهایت با استفاده از این تکنیک، سئوی خارجی سایت خود را بهبود خواهید بخشید.

جمع‌بندی

استفاده از دو مفهوم Co-Citation‌ و Co-Occurrence در استراتژی‌‌های لینک‌‌سازی بسیار مهم هستند. در حال حاضر انکر تکست‌‌ها به اندازه گذشته پرطرفدار نیستند و دوره استفاده از Exact Match در لینک‌سازی خارجی به پایان رسیده است. در نتیجه استفاده صحیح از این دو تکینک می‌تواند تاثیر خوبی بر سئو سایت داشته باشد.

با استفاده از نکاتی که در این مقاله برای چگونگی استفاده از مفاهیم Co-Citation‌ و Co-Occurrence گفته شد، می‌‌توانید سئو وب‌‌سایت خود را بهبود ببخشید و موجب افزایش حضور صفحه‌‌های وب‌‌سایت در نتایج موتورهای جستجو شوید. همچنین در صورتی که قصد راه‌‌اندازی کمپین رپورتاژ و لینک خارجی را دارید، برای افزایش اثر استراتژی لینک‌‌سازی، از این دو تکنیک ذکرشده حتما استفاده کنید.

امیدواریم که از مطالب گفته‌شده استفاده کرده باشید. خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود پیرامون این مطلب را با ما در میان بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام این سرویس توسط تریبون ارائه میشه؟از کجا میشه این لینک ها ثبت کرد؟

    1. سلام
      تریبون محصول خاصی که مشخصا این سرویس رو ارائه کنه نداره. اما شما میتونید از این استراتژی در رپورتاژ آگهی‌هایی که منتشر می‌کنید، استفاده کنید.
      البته برخی از رسانه‌ها، رپورتاژهایی که به این سبک هستن رو منتشر نمی‌کنن. برای اینکه بدونید امکان استفاده از این روش در رپورتاژهای کدوم رسانه‌ها وجود داره، حتما توضیحات مربوط به هر رسانه و موضوعات ممنوعه آنها را قبل از خرید مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.