مزرعه لینک چیست

به‌ روزرسانی شده در ۱۹ آذر ۱۴۰۲

|

مزرعه لینک یا Link Farm چیست و چرا باید از آن پرهیز کرد؟

وقتی بک لینک گرفتن به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی شناخته شد، بسیاری از سئوکاران برای انجام این کار به ساده‌ترین روش‌ها مانند تبادل لینک یا گرفتن لینک از مزرعه لینک روی آوردند. اما لزوماً ساده‌ترین راه‌ها بهترین آن‌ها نیست. اکنون بسیاری از سئوکاران با توجه به روند پیشرفت گوگل متوجه شدند که استفاده از هر نوع روش اسپم و غیرطبیعی برای مفید جلوه دادن مطالب سایت در نهایت می‌تواند به ضرر آن‌ها تمام شود.

مزرعه لینک (Link Farm) چیست؟

لینک فارم یا مزرعه لینک به یک وب‌سایت یا گروهی از وب‌سایت‌ها گفته می‌شود که تنها هدف ایجادشان بالا بردن رتبه وب‌سایت یا وب‌سایت‌های دیگر آن‌هم به کمک لینک‌دهی از صفحات مختلف مزرعه لینک به وب‌سایت مورد نظر است.

چرا نباید از مزرعه لینک برای افزایش رتبه سایت استفاده کنیم؟

البته انجام چنین عملیاتی برای کسب رتبه از سوی موتورهای جستجو منع شده است. موتورهای جستجو معمولاً برای جریمه مزارع لینک آن‌ها را ایندکس نمی‌کنند؛ یعنی از صفحه نتایج جستجو حذف می‌شوند. به علاوه وب‌سایت‌هایی که برای کسب رتبه از آن‌ها کمک گرفته باشند نیز از صفحه نتایج جستجو حذف شده یا با کاهش رتبه مواجه خواهند شد.

موتورهای جستجو با هر نوع شبکه لینک سازی مشابه مزرعه لینک – مثل شبکه‌های لینک سازی (PBN) – مخالف بوده و آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند. به خاطر جریمه‌هایی که برای این استراتژی سئو کلاه سیاه وضع شده باید بگوییم به ریسک آن نمی‌ارزد که بخواهید برای کسب اندکی رتبه آن هم برای مدت زمان کوتاهی از لینک فارم‌ها استفاده کنید.

افت رتبه ناشی از استفاده از مزرعه لینک چیزی نیست که بتوان آن را به راحتی پیش‌بینی کرد.

این افت در درجه اول بستگی به بزرگی دامنه و پیچیدگی مزرعه لینک دارد. چنانچه لینک فارم به طور قابل‌توجهی گسترده باشد، احتمالاً وب‌سایت‌هایی که از آن بک لینک گرفته‌اند با خطر مسدود شدن دائمی یا همان حذف شدن دائمی از فهرست صفحات جستجو مواجه شوند.

در تریبون بخوانید : بک لینک در سئو

آیا جایگزینی برای مزرعه لینک وجود دارد؟

همان طور که متوجه شدید هدف از ایجاد مزرعه لینک بهبود رتبه سایت است. در واقع مدیران وب‌سایت‌ها برای اینکه رتبه سایت خود را بهبود ببخشند، نیاز به بک لینک‌ از وب‌سایت‌های دیگر دارند و ساده‌ترین کار ممکن اول استفاده از مزرعه لینک و بعد از آن روش‌های PBN و مبادله لینک است که از روش‌های سئو کلاه سیاه یا سئو کلاه خاکستری محسوب می‌شوند.

اکنون سئوال اینجاست که روش کلاه سفید و مطمئن برای ایجاد بک لینک و بهبود رتبه سایت چیست؟

استفاده از وبلاگ‌های معتبر

وبلاگ‌های معتبر و رایگان زیادی وجود دارند که مکان مناسبی را برای تولید محتوا در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار داده‌اند. شما می‌توانید در این وبلاگ‌های معروف اقدام به ساخت وبلاگ مخصوص به خود کرده و محتوای اختصاصی بنویسید. فراموش نکنید در هر محتوا باید یک تا سه لینک به یکی از صفحات وب‌سایتتان بدهید. هرچه این محتوا جذاب‌تر باشد بهتر می‌تواند مخاطبان را جذب کرده و دریچه‌ای برای جذب ترافیک به وب‌سایتتان باشد.

دایرکتوری مشاغل

به جز وبلاگ‌ها، دایرکتوری‌های مشاغل نیز گزینه خوبی برای گرفتن بک لینک به شمار می‌آیند. در این نوع وب‌سایت‌ها مشاغل و کسب و کارهای مختلف معرفی می‌شوند. کافی است این دایرکتوری‌ها پیدا کرده و وب‌سایتتان را در آن‌ها معرفی کنید.

احیای لینک‌های شکسته

یکی دیگر از روش‌ها این است که لینک‌های شکسته مرتبط با کسب و کار خود را که در سایت‌های دیگر وجود دارند پیدا کنید. سپس برای آن یک محتوای مناسب تولید کنید یا اگر از قبل صفحه‌ای مناسب آن انکرتکست در وب‌سایتتان موجود است آن را به مدیر سایت معرفی کنید. احتمالاً مدیر سایت از اینکه شما یک لینک خراب را برای او پیدا کرده و حتی یک جایگزین با ارزش برای آن پیدا کرده‌اید بسیار خوشحال خواهد شد و با شما همکاری خواهد کرد.

استفاده از پست مهمان

پست مهمان یا وبلاگ نویسی به عنوان مهمان هم می‌تواند ایده خوبی برای بک لینک گرفتن از سایت‌های معتبر باشد. در این روش شما باید یک محتوای باکیفیت برای یک سایت دیگر بنویسید و در آن یک لینک به سایت خودتان قرار دهید.

بهتر است این محتوا را در سایتی قرار دهید که در حوزه کاری مشابه خودتان فعالیت داشته باشد؛ به این ترتیب هم گوگل به شما بهتر اعتماد خواهد کرد و هم محتوا را در معرض دید مخاطبان خود قرار داده‌اید و ترافیک بیشتری را روانه وب‌سایتتان خواهید کرد.

از دیگر فواید پست مهمان نویسی می‌توان به معرفی بهتر برند و برقراری ارتباط مؤثر با همکاران حوزه کاری خودتان اشاره کرد. حتی این کار به وب‌سایت میزبان نیز سود می‌رساند؛ چون شما یک محتوای باکیفیت و مفید برای سایتشان تولید کرده‌اید.

ساخت پادکست

وقتی پادکستی می‌سازید و آن را منتشر می‌کنید، سایت منتشر کننده از شما آدرس شبکه‌های اجتماعی و آدرس وب‌سایتتان را می‌پرسد و در صفحه‌ای که پادکست منتشر می‌شود بک لینک‌هایی به این صفحات می‌زند تا معرفی کاملی از منتشر کننده پادکست کرده باشد. به این ترتیب می‌توانید بک لینک‌های خوبی از سایت‌های معتبری بگیرید. مضاف بر اینکه مخاطبان خاص خود را پیدا کرده و سایتتان را به ایشان معرفی می‌کنید.

در تریبون بخوانید : استفاده از پادکست برای لینک سازی خارجی

استفاده از اینفوگرافی

همان طور که بارها و بارها اشاره شده، یکی از بهترین روش‌های گرفتن بک لینک تولید محتوای باکیفیت و جذاب است. چه محتوای جذاب‌تر و باکیفیت‌تر از اینفوگرافیک‌ها سراغ دارید؟ اینفوگرافیک‌ها می‌توانند در یک تصویر حجم وسیعی از اطلاعات مفید را به مخاطب منتقل کنند، خسته‌کننده نیستند و از همه مهم‌تر اینکه در نگاه اول از جذابیت تصاویر برخوردارند.

تولید و انتشار اینفوگرافیک در شبکه‌های اجتماعی کاربران را مجاب می‌کند تا آن‌ها را به دیگران به اشتراک بگذارند. به این ترتیب خیلی زود می‌توانید محتوای تصویری خود را در صفحات مختلف ببینید و به این ترتیب بک لینک بگیرید بدون اینکه دست به دامن مزرعه لینک شده باشید.

استفاده از سایت‌های web2

سایت‌های وب 2 نسل جدیدی از سایت‌ها هستند که بعد از سایت‌های معمولی یا وب 1 معرفی شدند. برخلاف سایت‌های وب 1 که در آن‌ها یک نفر فقط محتوا را تولید می‌کرد و روی سایت قرار می‌داد و کاربران هم فقط قادر به مطالعه آن بودند، در سایت‌های وب 2 یک تعامل دو طرفه بین تولیدکننده محتوا و خوانندگان آن ایجاد می‌شود.

از آنجا که گوگل همیشه به دنبال جلب رضایت کاربران بوده است، مشخصاً سایت‌های وب 2 را به سایت‌های وب 1 ترجیح می‌دهد. به علاوه تولید محتوا در این نوع سایت‌ها به خاطر ماهیتی که دارند کار ساده‌ای است.

تأثیر مزرعه لینک بر سئو سایت

چنانچه یک وب‌سایت برای ارتقای رتبه از لینک فارم استفاده کند بدون شک دیر یا زود با جریمه گوگل مواجه خواهد شد. اینکه جریمه گوگل چه باشد بستگی به بزرگی مزرعه لینک و بزرگی دامنه دارد. استفاده از یک مزرعه لینک کوچک با لینک‌های کمتر شاید فقط با افت رتبه مواجه شود در حالی که بهره‌گیری از مزارع بزرگ برای دامنه‌های بزرگ می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری چون حذف دائمی از کلیه صفحات نتایج گوگل را به همراه داشته باشد.

گوگل چه زمانی مزرعه‌های لینک را تشخیص داد؟

مزارع لینک برای اولین بار توسط سئوکاران در سال 1999 ایجاد شدند. مدیران وب‌سایت‌ها و متخصصان سئو مدتی توانستند از این ترفند برای ارتقای رتبه سایتشان استفاده کنند؛ اما این ترفند هم مانند دیگر ترفندهای اسپم که سعی دارند از روش‌های غیرطبیعی به گوگل نشان دهند که یک سایت باکیفیت بوده و باید رتبه خوبی بگیرد، خیلی زود توسط متخصصان گوگل شناسایی شد.

در اول اکتبر 2005 گوگل یک سری به‌روزرسانی‌ها انجام داد که بیشتر لینک‌های بی‌کیفیت و اسپم را هدف گرفته بودند. لینک‌های پولی و مزرعه‌های لینک نیز در میان اهداف گوگل دیده می‌شد. این آپدیت Jagger نام داشت و طی 3 مرحله که از اکتبر تا نوامبر 2005 طول کشید اثرات بزرگی بر رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها گذاشت.

چه زمانی دایرکتوری‌ها به مزرعه‌های لینک تبدیل می‌شوند؟

دایرکتوری‌ها در واقع سایت‌هایی هستند که مشاغل مختلف را دسته‌بندی کرده و اطلاعات کاملی در مورد هر کدام ارائه می‌کنند. از همین رو سایت جامع و مفیدی برای کاربران محسوب می‌شوند. کاربران به راحتی می‌توانند شرکت یا فروشگاه مورد نظر خود را پیدا کرده و به شماره تلفن، آدرس فیزیکی یا سایت آن دسترسی پیدا کنند. حتی بسیاری از دایرکتوری‌ها امکان درج نظرات کاربران یا درج تصاویر کسب و کار را نیز به وجود آورده‌اند که باعث برتری آن‌ها نسبت به دایرکتوری‌های قدیمی شده است.

از سوی دیگر بعضی از دایرکتوری‌ها هیچ نظم و ترتیبی ندارند. مشاغل را دسته‌بندی نکرده‌اند و شاید در یک صفحه چند شغل نامرتبط معرفی شده باشند. این مسئله باعث می‌شود لینک‌های نامرتبط در صفحات قرار بگیرند و از آنجا که ماهیت دایرکتوری لینک دهی به مشاغل مختلف است، اگر این کار بدون نظم انجام شود آن را مانند یک مزرعه لینک خواهد ساخت. اینجاست که موتورهای جستجو نیز ممکن است به اشتباه بیفتند و سایت دایرکتوری و حتی سایت‌هایی که از آن بک لینک گرفته‌اند را جریمه کنند.

در تریبون بخوانید : سئو کلاه سیاه

سخن پایانی

با توجه به اینکه امن‌ترین روش برای بهبود رتبه سایت استفاده از روش‌های سئو کلاه سفید است، به شما توصیه می‌کنیم به شدت از مزرعه‌های لینک پرهیز کنید؛ چراکه حتی ممکن است منجر به حذف دائمی سایت شما از صفحات SERP شود و اگر شما در جستجوهای کاربران دیده نشوید بخش اعظمی از ترافیک خود را از دست خواهید داد.

ما در این مطلب روش‌های جایگزین مناسبی را برای گرفتن بک لینک به شما پیشنهاد دادیم که می‌توانید بدون نگرانی و حتی بدون هزینه از آن‌ها استفاده کرده و برای سایتتان بک لینک‌های باارزشی بگیرید. اگر شما هم روش‌های دیگری می‌شناسید که در این مطلب معرفی نشده به ما معرفی کنید.

لینک فارم یا مزرعه لینک به یک سایت یا گروهی از ‌سایت‌ها گفته می‌شود که تنها هدف ایجادشان بالا بردن رتبه ‌سایت یا ‌سایت‌های دیگر آن‌هم به کمک لینک‌دهی از صفحات مختلف به ‌سایت مورد نظر است.

موتورهای جستجو معمولاً برای جریمه مزارع لینک آن‌ها را ایندکس نمی‌کنند؛ یعنی از صفحه نتایج جستجو حذف می‌شوند. به علاوه ‌سایت‌هایی که برای کسب رتبه از آن‌ها کمک گرفته باشند نیز از صفحه نتایج جستجو حذف شده یا با کاهش رتبه مواجه خواهند شد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.