سئو کلاه خاکستری

به‌ روزرسانی شده در ۷ بهمن ۱۴۰۲

|

۱۰ تکنیک سئو کلاه خاکستری بدون جریمه شدن

این روزها دیگر گرفتن رتبه در موتورهای جستجو، مثل قدیم ساده نیست. همین چند سال پیش، داشتن محتوای خوب و استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای کسب رتبه وب‌سایت در نتایج جستجوی سایت‌های معتبری مثل گوگل کافی بود.

شاید پیش از این درباره سئوی کلاه سیاه و سفید شنیده باشید. اما ما امروز می‌خواهیم در مورد تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری صحبت کنیم.

متخصصان سئو معمولا توصیه نمی‌کنند که از این استراتژی‌ها برای کسب رتبه بالاتر استفاده کنید. اما باید ‌این تکنیک‌ها را در نظر داشته باشید تا وب‌سایت‌تان را در سریع‏ترین زمان ممکن، به نتایج موتورهای جستجو برسانید.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

وقتی از سئو کلاه سفید استفاده می‌کنید، در واقع دارید استراتژی‌های مورد قبول گوگل را به کار می‌بندید. در حالی که استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه مانند رفتن به سمت فضایی تیره و تار است. این تکنیک‌ها توسط گوگل ممنوع شده و ممکن است وب‌سایت شما به دلیل استفاده کردن از آن‌ها جریمه شود.

سئو کلاه خاکستری (gray hat seo) ترکیبی از هر دو نوع استراتژی است. مثل شخصیت‌های خاکستری در فیلم‌ها! آدم‌هایی که نه خیلی خوب‌اند، نه خیلی بد. اگر استراتژی‌های سئو کلاه سفید برای‌تان نتایج خوبی به دست می‌آورند، ممکن است از تکنیک‌های کلاه خاکستری برای سرعت بخشیدن به این روند استفاده کنید.

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری 

سئو کلاه خاکستری از استراتژی‌های مشکوکی استفاده می‌کند که توسط گوگل ممنوع نشده است. اما می‌تواند در آینده به سئو کلاه سیاه تبدیل شود. استفاده از این تکنیک‌ها، معمولا توصیه نمی‌شود زیرا کمی خطرناک هستند.

اما اگر از ‌آن‌ها به درستی استفاده کنید، رتبه خود را در کوتاه‌‎ترین زمان افزایش خواهید داد. در اینجا ۱۰ نکته در مورد سئو کلاه خاکستری وجود دارد که می‌تواند وب‌سایت شما را در مدت زمان کوتاهی از نقطه صفر به یک برساند:

۱- طول محتوای قدیمی خود را بیشتر کنید

وقتی صحبت از ایجاد ترافیک می‌شود، محتوای طولانی بهتر کار می‌کند. متوسط طول محتوای شما چقدر است؟ آیا معمولا از محتواهای ۱۰۰۰ کلمه‌ای برای بلاگ‌ وب‌سایت‌تان استفاده می‏کنید؟

اگر در حوزه‌ای کار می‌کنید که رقابت در آن زیاد است، باید پست‌های وبلاگی با ۲۰۰۰ کلمه یا بیشتر ایجاد کنید. طول متوسط محتواهای قدیمی شما چقدر است؟ آیا در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه است؟

افزودن محتوا به پست‌های قدیمی، می‌تواند به شما در ایجاد ترافیک بیشتر کمک کند. قاعده کلی این است که پست‌های ۲۰۰۰ کلمه‌ای یا بیشتر می‌تواند در ترافیک ارگانیک شما معجزه‌ای ایجاد کند. وقتی محتوای قدیمی خود را به‌روز می‌کنید، باید طول آن را هم هدف بگیرید.

۲- خرید دامنه‌های منقضی شده

این تکنیک یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های سئو کلاه خاکستری است که اگر درست انجام شود، عالی کار می‌کند. این استراتژی به خرید دامنه منقضی شده برای بهبود بک لینک وب‌سایت شما اشاره دارد.

هنگام خرید یک دامنه منقضی شده، باید مراقب باشید دامنه‌ای که می‌خرید یک آدرس اینترنتی معتبر باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که بررسی کنید آیا موتورهای جستجو در گذشته آن را جریمه می‌کردند یا خیر. دامنه باید مربوط به جایگاه شما و عاری از هرگونه لینک مخرب باشد.

۳- استفاده از شبکه وبلاگ‌نویسی خصوصی  (PBN)

شاید شنیده باشید که استفاده از بک لینک PBN یک استراتژی سئو کلاه سیاه است. با این حال، این موضوع تنها در صورتی صادق است که PBN خود را با استفاده از لینک‌های نامربوط و محتوای تکراری بسازید. اگر در شبکه وبلاگ‌نویسی خصوصی محتوای باکیفیت و ارزشمند برای موضوعات مرتبط ایجاد می‌کنید، این تکنیک در سئو کلاه خاکستری قرار می‌گیرد.

۴- استفاده از تراکم کلمه کلیدی مناسب

کلمات کلیدی می‌توانند به رتبه شما در موتورهای جستجو آسیب ‌برسانند. اما حفظ تراکم کلمات کلیدی مناسب در محتوا می‌تواند معجزه‌‎ای برای رتبه‏‌بندی مطالب‌تان ایجاد کند.

شما به طور طبیعی باید کلمات کلیدی خود را وارد کنید. محتوای شما نباید به دلیل لبریز بودن از کلمه کلیدی، سخت و دشوار به نظر برسد. بهتر است تلاش نکنید کلمات کلیدی را در جاهای نامناسب متن  بچپانید! فکر کنید گوگل یک کاربر انسانی است و می‌خواهید محتوای کاربردی و مفیدی در اختیارش قرار دهید.

۵- استفاده دقیق از سایت‌های نشانه‌گذاری اجتماعی (Social Bookmarking Site)

ارسال لینک‌های وب‌سایت شما در سایت‌های نشانه‌گذاری اجتماعی، می‌تواند به سئوی شما کمک کند. اما، باید مراقب افراط در استفاده از آن باشید. بهترین روش این است که لینک‌های خود را فقط یکی دو بار در این سایت‌ها به اشتراک بگذارید.

۶- ارسال وب‌سایت خود به وب دایرکتوری

با ارسال وب‌سایت خود به وب دایرکتوری‌‎ها، می‌توانید بک لینک‌های مرتبط و با کیفیت بالا دریافت کنید. در این فضا، شما می‌توانید وب‌سایت خود را در آن دایرکتوری، تحت یک دسته‌بندی مشخص لیست کنید.

همه وب دایرکتوری‌ها یکسان نیستند. بنابراین شما باید وب‌سایت خود را فقط در اختیار آن‌هایی قرار دهید که بتوانند بک لینک با ارزش و با کیفیت ایجاد کنند.

۷- داشتن چندین حساب در شبکه‌های اجتماعی

ممکن است فکر کنید که تنها محتوای شماست که می‌تواند رتبه وب‌سایت‌تان را بهبود بخشد. با این حال، خوب است به این نکته هم توجه داشته باشید که موتورهای جستجو، سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی را هم بررسی می‌کنند. آیا برای وبلاگ یا سایت خود در شبکه‌های اجتماعی حساب دارید؟

اگر هنوز حسابی باز نکرده‌اید، بهتر است تا دیر نشده شروع کنید. برای اینکه نقش‌ و حضورتان را در فضاهای اجتماعی بهبود دهید، باید چندین حساب در شبکه‌های اجتماعی باز کنید (در واقع در هر شبکه باید چند حساب داشته باشید). هنگامی که فقط یک حساب کاربری در یک شبکه اجتماعی دارید، سئو کلاه سفید در نظر گرفته می‌شود.

اما، هنگامی که چندین حساب ساختگی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنید، به سئو کلاه خاکستری تبدیل می‌شود. این حساب‌ها می‌توانند به شما در افزایش فالوور، اشتراک‌گذاری و گرفتن ترافیک بیشتر، کمک کنند. اگر به دنبال تبدیل شدن به یک متخصص حرفه‌ای هستید، استفاده از این روش توصیه نمی‌شود.

۸- دریافت نظرات مثبت

آیا موقعیت کسب‌وکار خود را در سایت‌های ریویو بررسی کرده‌اید؟ ممکن است برای‌تان عجیب باشد، اما این کار برای هر کسب‌وکار یا برندی ضروری است. اگر بتوانید آن‌ها را لیست کنید، نیمی از راه را رفته‌اید.

هنگامی که مشتریان نظرات مثبت خود را نسبت به برند شما اعلام می‌کنند، رتبه شما در موتورهای جستجو بهتر می‎شود. البته ممکن است مخالف چنین کاری باشید، زیرا این امکان را هم ایجاد می‌کنید که کاربران نظرات منفی و انتقادها‌ی‌شان را هم به شما بگویند. اما، سایت‌هایی مانند Yelp، Crowd و G2 بستری برای تعامل با مشتریان به شما ارائه می‌دهند و می‌توانید از این طریق، نظرات مثبت و منفی کاربران‌تان را ببینید و بخوانید.

۹- ایجاد میکروسایت یا وبلاگ

ایجاد میکروسایت یا وبلاگ می‌تواند یک استراتژی قوی برای ایجاد بک لینک برای وب‌سایت اصلی شما باشد. این تکنیک سئو کلاه خاکستری می‌تواند رتبه موتورهای جستجو را بدون زیر پا گذاشتن قوانین گوگل، بهبود بخشد.

در این روش می‌توانید از بک لینک‌های با کیفیت بالا استفاده کنید، زیرا کنترل کامل محتوا را بر عهده دارید. وب‌سایت یا وبلاگ شما نباید دارای محتوای تکراری باشد. محتوا باید ارزشمند و مرتبط باشد تا رتبه شما افزایش یابد.

۱۰- لینک‌سازی با استفاده از Web 2.0

Web 2.0 به محتوای پویایی اشاره دارد که می‌توانید برای بهبود کیفیت و ارتباط، آن را به روز کنید. صفحات ویکی پدیا، Quora و Medium، ویرگول، بلاگفا و… نمونه‌هایی از Web 2.0 هستند.

اگر به دنبال این هستید که خود را به عنوان یک متخصص در زمینه تخصصی‌تان معرفی کنید، باید به طور فعال با کاربران در این سیستم عامل ارتباط داشته باشید. این امر با ارتقای مشارکت کاربران می‌تواند به بهبود و بالا بردن سئوی سایت شما کمک کند. این کار باعث می‌شود ترافیک بیشتری به وب‌سایت‌تان وارد شود.

آیا سئو کلاه خاکستری به رتبه وب‌سایت شما کمک می‌کند؟

بله، تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری می‌توانند به رتبه وب‌سایت شما در موتورهای جستجو کمک کنند. البته چندان توصیه نمی‌شود از این تکنیک‌ها استفاده کنید. اگر تصمیم به استفاده از ‌آن‌ها را دارید، توصیه می‌کنیم به نکات که توضیح دادیم، پایبند بمانید.

به خاطر داشته باشید که بین این استراتژی‌ها و سئو کلاه سیاه مرز بسیار باریکی وجود دارد. بنابراین همیشه باید مطمئن شوید که روش‌های شما درگیر تکنیک‌های کلاه سیاه نمی‌شود. به یاد داشته باشید که گوگل می‌تواند وب‌سایت شما را به دلیل استفاده از استراتژی‌های کلاه سیاه جریمه کند و این اتفاق بدون شک برای‌تان با ضررهای بسیار همراه خواهد بود.

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از استراتژی‌های سئو کلاه سیاه و کلاه سفید است.

– طول محتوای قدیمی خود را بیشتر کنید
– خرید دامنه‌های منقضی‌شده
– استفاده از شبکه وبلاگ‌نویسی خصوصی (PBN)
– استفاده از تراکم کلمه کلیدی مناسب
– ارسال ‌سایت خود به وب دایرکتوری
– دریافت نظرات مثبت
– ایجاد میکروسایت یا وبلاگ

سئو کلاه خاکستری از استراتژی‌های مشکوکی استفاده می‌کند که توسط گوگل ممنوع نشده است. اما می‌تواند در آینده به سئو کلاه سیاه تبدیل شود و از طرفی اگر استراتژی‌های سئو کلاه سفید برای‌تان نتایج خوبی به دست می‌آورند، ممکن است از تکنیک‌های کلاه خاکستری برای سرعت بخشیدن به این روند استفاده کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

5 پاسخ

  1. سلام عالی بود اگر مواردی بیشتر هم بود به مقاله اضافه نمایید ممنون

    1. سلام
      حتما اگر ترفند جدیدی باشه این مقاله رو آپدیت خواهیم کرد.
      متشکریم بابت نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.