بک لینک PBN

به‌ روزرسانی شده در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

بک لینک PBN (پی بی ان) و مزایا و معایب آن برای سئو سایت

برای ایجاد بک لینک قوی روش‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از PBN نیز در کنار دیگر روش‌ها چون پست مهمان و… از طرف برخی متخصصان سئو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما باید ببینیم از نظر گوگل کدام یک از این روش‌ها قابل قبول هستند و کدام یک با مجازات روبه‌رو خواهد شد.

PBN link (پی بی ان لینک) چیست؟

PBN مخفف Private Blog Network به معنی شبکه بلاگ خصوصی است. در فرآیند سئو، لینک‌های خارجی از اهمیت بالایی برخوردارند، از همین رو، عده‌ای روش میانبری برای به‌دست‌آوردن بک لینک‌های باکیفیت از سایت‌های معتبر پیدا کردند. آن‌ها دامنه‌هایی که اعتبار خوبی کسب کرده‌اند اما تاریخ انقضای دامنه فرا رسیده و مدیر سایت تمایلی به ادامه ندارد را پیدا و خریداری کرده تا از آن‌ها به عنوان منبع بک لینک سازی استفاده کردند. به این ترتیب تعدادی ‌سایت با اعتبار خوب داشتند که مدیریت آن‌هم به دست خودشان بود و به‌راحتی می‌توانستند هر از گاهی یک محتوای مرتبط با سایت خود در آن‌ها منتشر کنند و بک لینک بگیرند.

مزایای لینک سازی در شبکه PBN

هدف از تصرف بلاگ‌ها یا سایت‌ها لینک سازی است و هدف از لینک سازی سئو سایت است. وقتی تعداد بک لینک‌های یک ‌سایت زیاد باشد به گوگل این پیام را می‌رساند که این وب‌سایت به قدری مفید و جذاب بوده که سایت‌های دیگر به آن لینک داده‌اند؛ بنابراین گوگل به این ‌سایت رتبه بهتری خواهد داد و آن را در فهرست نتایج جست‌وجو در جایگاه‌های بالاتر قرار می‌دهد. اما چرا از میان همه روش‌های لینک سازی، سئوکارها گاهی این روش را برای بهبود رتبه سایت انتخاب می‌کنند؟ در ادامه چندین مزایای لینک سازی به روش PBN را خواهیم گفت.
  • کنترل دقیق بر منابع لینک سازی

در شبکه PBN تمام وب‌سایت‌ها تحت اختیار خودتان خواهد بود. در نتیجه می‌توانید بک لینک‌های بی‌ارزش‌تر را حذف کنید یا در هر صفحه‌ای که تمایل دارید لینک ایجاد کنید.

  • استفاده از دامنه‌های معتبر و آزاد شده

در روش PBN به جای اینکه برای بک لینک گرفتن از دامنه‌های معتبر مجبور باشید تلاش زیادی کنید، کافی است به دنبال دامنه‌های معتبر و آزاد شده بگردید و با خریداری آن‌ها به راحتی و بدون زحمت تعداد زیادی بک لینک باارزش برای سایتتان بگیرید.

  • موقتی اما نتیجه‌بخش

در یک فصل یا شرایط خاص که نیاز است فروش خود را افزایش دهید، ساخت PBN روشی سریع اما پرزحمتی است تا بدون آنکه از روش‌های مرسوم لینک‌دهی در سئو (رپورتاژ آگهی و بک لینک و … ) استفاده کنید، فروش خود را در یک فصل یا مناسبت خاص افزایش دهید. در این شرایط، سایت‌‌ها کلمات کلیدی؛ مانند نام محصول یا فروش خدمات فصلی را برای مدتی کوتاهی هدف قرار می‌دهند و برای افزایش رتبه ‌آن‌ها از برنامه ساخت PBN استفاده می‌کنند، چون سوددهی سریع در اولویت است. اگر در همین زمان کوتاه هم به فکر ساخت شبکه تمیزی از PBN باشید، حتماً نتایج به‌دست‌آمده به نفع شما و ماندگار خواهند شد.

مزایا لینک سازی pbn

معایب لینک سازی در شبکه PBN

با اینکه استفاده از شبکه بلاگی در کوتاه‌مدت ترافیک زیادی را روانه سایت شما می‌کند؛ اما اگر از سوی گوگل شناسایی شود، این موفقیت تبدیل به یک فاجعه خواهد شد.
  • جریمه گوگل

معمولاً بازاریاب‌ها به مدیران سایت‌ها قول یک جهش ناگهانی در ترافیک و رتبه سایت را می‌دهند که البته محقق هم خواهد شد؛ اما اگر کمی آگاه باشید، متوجه می‌شوید که همه این‌ها موقتی است و نهایتاً الگوریتم پنگوئن گوگل که وظیفه نظارت بر بک لینک‌ها، رتبه‌بندی سایت‌ها و شناسایی سایت‌های اسپم را بر عهده دارد، متوجه تخلف صورت گرفته خواهد شد. بک لینک PBN یک روش سئو کلاه سیاه / خاکستری است. اگر گوگل تشخیص دهد که شما از این روش استفاده کرده‌اید یا شما را به کلی از صفحات نتایج جست‌وجو حذف می‌کند یا جریمه را برایتان اعمال خواهد کرد.

  • زمان‌بربودن ساخت بک لینک PBN قدرتمند

اگر هم بخواهید اقداماتی را برای در امان ماندن از جریمه گوگل انجام دهید باید وقت زیادی را باید برای رصد و خرید دامنه‌های آزاد، به‌روزرسانی صفحات قدیمی سایت، رفع خطا و مشکلات، ثبت اطلاعات تماس و لوگو، تولید محتوای اختصاصی، لینک سازی داخلی در سایت‌های درون شبکه و… صرف کنید تا گوگل متوجه ساخت شبکه از سوی شما نشود. همه این اقدامات نه‌تنها وقت زیادی را از شما خواهد گرفت، بلکه تمرکزتان را از سایت اصلی دور خواهد کرد. اما اگر واقعاً قصد انجام این کار را دارید باید PBN را به چشم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت ببینید.

  • هزینه بالای ساخت و نگهداری از بک لینک PBN

تمامی فعالیت‌های خرید دامنه، خرید هاست، IP اختصاصی، مدیریت سایت‌ها، تقویت لینک‌سازی خارجی و به روزرسانی محتوا؛ زمانبر است و هزینه زیادی از شما می‌گیرد؛ بنابراین، ابتدا از وجود منابع مالی کافی برای هر مرحله از شبکه سازی را درنظر بگیرید و بعد شروع به ساخت آن کنید.

آیا انواع مختلفی از لینک سازی PBN وجود دارد؟

بر اساس اینکه سایت‌ها یا بلاگ‌های موجود در شبکه PBN چطور از طریق بک لینک به یکدیگر متصل شوند و این‌که چند سایت اصلی در سیستم وجود داشته باشد می‌توانیم انواع مختلفی از شبکه را ترسیم کنیم.ذبرخی منابع 250 نوع را برشمرده‌اند. آنچه اهمیت دارد نحوه قرارگیری سایت‌ها در شبکه و نحوه اتصال آن‌ها به یکدیگر است.

چگونه ریسک لینک سازی خارجی با شبکه‌ی PBN را کاهش بدهیم؟

در واقع هرکدام از بلاگ یا ‌سایت‌هایی که در شبکه خصوصی بلاگ برای لینک دهی به سایت اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید خودشان از سایت‌ها یا وبلاگ‌های دیگری بک لینک گرفته باشند. بنابراین به‌کارگیری یک سایت جدید در شبکه خصوصی بلاگ چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد. بهتر است برای این کار به دنبال سایت‌هایی باشید که زمانی فعال بوده‌اند و بک لینک‌هایی گرفته و اعتبار خوبی داشته‌اند ولی اکنون به هر دلیلی منقضی شده‌اند. برای مثال ‌سایت یک جشنواره را در نظر بگیرید که بک لینک‌های خوبی هم از وب‌سایت‌های خبری گرفته است. مشخصاً بعد از برگزاری جشنواره و اهدای جوایز دیگر نیازی به این ‌سایت نخواهد بود و می‌تواند شکار خوبی محسوب شود تا یک متخصص سئو آن را خریداری کرده و از آن به سایت خودش بک لینک بدهد.

آموزش انواع روش‌های ساخت PBN

از نظر تکنیک سئویی، دو روش برای ساخت PBN کاربرد و به لینک سازی کلاه سیاه و لینک سازی کلاه خاکستری تقسیم می‌شود. همچنین، انتخاب نوع پلتفرم برای شبکه سازی یکی دیگر از انواع روش‌های تقسیم‌بندی PBN است. در این زمان، باید از بین دو گزینه سرویس‌های بلاگدهی و راه‌اندازی سایتی مستقل یکی را انتخاب کنید. ساخت PBN با تکنیک کلاه سیاه به این گونه است که پلتفرم شبکه‌ای خود را به‌صورت زنجیره‌ای به یکدیگر و در نهایت به سایت مدنظر متصل می‌کنید. این مدل از لینک سازی بسیار قدرتمند و شک‌برانگیز است؛ زیرا گوگل خیلی زود متوجه می شود و ممکن است شما را پنالتی کند. برعکس این روش، اگر لینک دهی بلاگ‌ها را به شکل هرمی یا همان پله‌ای ایجاد کنید امکان شناسایی‌ شبکه‌ PBN شما توسط گوگل به کم خواهد شد. در روش ساخت پی‌بی‌ان با تکنیک کلاه‌ خاکستری ابتدا برای سایت خود شروع به لینک سازی می‌کنید و در لایه دوم برای بک‌ لینک‌های اول همین کار را ادامه می‌دهید. تا قدرت لینک‌های لایه اول افزایش یابد. در لایه سوم هم می‌توانید قدرت لینک‌های لایه دوم را افزایش دهید. هر چقدر تعداد لایه‌ها بیشتر شود، تاثیر لینک‌های ابتدایی پرقدرت و ارزشمند‌تر خواهد شد.

گوگل از چه طریقی PBNها را شناسایی و جریمه می‌کند؟

گوگل متوجه می‌شود همه سایت‌هایی که به شما بک لینک داده‌اند دارای نشانه‌هایی هستند که شک برانگیز است. در ادامه به این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم:
  • نام صاحب دامنه و صاحب‌هاست همه سایت‌ها یکی است

علاوه بر این، گوگل به نام صاحبان دامنه و صاحبان‌هاست ها دسترسی دارد. وقتی تعداد زیادی سایت به یک سایت دیگر لینک داده باشند و مالک همه آن‌ها یک نفر باشد، بدون شک همگی بخشی از یک شبکه لینکدهی خواهند بود.

  • لینک‌دهی خارج از شبکه انجام نمی‌شود

معمولاً سایت‌های درون یک PBN فقط به یکدیگر لینک می‌دهند؛ بنابراین وقتی هیچ سایتی از خارج از این شبکه به این سایت‌ها لینک ندهد و این سایت‌ها هم به سایتی غیر از خودشان بک لینک ندهند گوگل متوجه این موضوع خواهد شد.

  • فعالیت سایت‌های موجود در شبکه کم است

سایت‌های PBN فعالیت کمی دارد، تولید محتوا در آن‌ها به ندرت انجام می‌شود و به ندرت به‌روزرسانی می‌شوند و معمولاً محتوایی که تولید می‌شود بسیار کوتاه و بی‌کیفیت است. لینک سازی داخلی نیز در این سایت‌ها صورت نمی‌گیرد.

  • تغییر ناگهانی حوزه و نحوه فعالیت دامنه خریداری شده

از همه این‌ها واضح‌تر تغییری است که به ناگهان در نوع محتواگذاری و فعالیت سایت ایجاد می‌شود. این تغییر بین دو برهه زمانی اتفاق میفتد؛ که سایت فعال و معتبر بوده، نسبت به زمانی که منقضی و سپس توسط شما خریداری شده است.

جمع‌بندی با اینکه هنوز هم برخی از افراد PBN را به عنوان روش‌های خاکستری می‌شناسند، ولی شواهد و تجربه نشان می‌دهد که این روش جزو موارد سئو سیاه است. به همین دلیل گوگل به شدت با آن برخورد می‌کند و سایت‌هایی که از این روش استفاده کرده باشند را جریمه می‌شوند. بنابراین، یک راه ایمن و صحیح ‌این است که بک‌لینک‌های خود را از طریق بلاگ‌نویسی مهمان، ایجاد محتوای ارزشمند در فروم‌ها و انتشار رپورتاژ آگهی و سایر روش‌های لینک‌سازی دریافت کنید. در این شرایط، مطمئن خواهید بود که سایتتان به دلیل روش‌های مشکوک جریمه نخواهد شد.

در این روش دامنه‌هایی که اعتبار خوبی کسب کرده‌اند اما تاریخ انقضای دامنه فرا رسیده و مدیر سایت تمایلی به ادامه ندارد را خریداری کرده تا از آن‌ها به عنوان منبع بک لینک‌سازی استفاده می‌کنند. به این ترتیب تعدادی ‌سایت با اعتبار خوب در دسترس است که می‌توان هر از گاهی یک محتوای مرتبط با سایت خود در آن‌ها منتشر کرد و بک لینک گرفت.

تا زمانی که از سمت گوگل جریمه نشوید، می‌توانید از مزایای زیر استفاده کنید:
• کنترل دقیق بر منابع لینک‌سازی
• استفاده از دامنه‌های معتبر اما آزاد
• موقتی ولی نتیجه‌بخش

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

2 پاسخ

  1. مقاله جالبی بود، ممنون
    ولی یه نکته ریز، اگه به این PBN تعدادی سوشیال سیگنال ، شورت لینک و رپورتاژهم اضافه کنید، ترکیب جالبی میشه که قطعا ازش جواب میگیرید.

  2. شاهین جان بیشتر توضیح میدی و اگر تجربه موفقی اخیرا در این زمینه داشتی لطف میکنی برامون با مثال شرحش بدی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.