چرا روابط عمومی برای سئو مهم است؟

به‌ روزرسانی شده در ۱۵ مهر ۱۴۰۲

|

تاثیر روابط عمومی بر سئو سایت

بخشی مهم از استراتژی سئو، داشتن یک روابط عمومی خوب است. این کار می‌تواند باعث شود که لینک‌های مؤثر، تایید اجتماعی و مزایایی دیگر را به دست آورید. در ادامه، ۱۱ روش برای کسب پوشش رسانه‌ای بیان شده است.

اغلب افراد می‌دانند که سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو دیگر درون یک محیط مجزا و خودمختار قرار نمی‌گیرد. بلکه باید به عنوان یک بخش از رویکرد بازاریابی گسترده‌تر، با سایر کانال‌ها ترکیب شود تا بتواند موفقیت شما در جستجوهای اینترنتی را تحت تأثیر قرار دهد.

این کانال‌ها ممکن است شامل تبلیغات پرداخت در ازای کلیک (PPC) بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات و ترویجات خارج از اینترنت باشند. اما ما ادعا می‌کنیم که بزرگ‌ترین کانال ارتباطی و تأثیرگذارترین عامل برای بهبود عملکرد سئو، روابط عمومی یا PR است که تأثیر خوب آن بر عملکرد سئو، از تأثیر سایر عوامل به طور کلی بیشتر است.

چرا روابط عمومی مهم است؟

  • لینک‌ها (Links)

لینک‌ها همچنان یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی در گوگل و موتورهای جستجو هستند و به دست آوردن و گرفتن بک لینک‌ خوب به طور روزافزون سخت‌تر می‌شود.
ما پیش از این درباره راه‌هایی برای کسب لینک با محتوای عالی نوشته‌ایم، اما PR یا روابط عمومی یک رویکرد دیگر است که می‌تواند منجر به گرفتن لینک‌هایی در برخی از وب‌سایت‌های قدرتمند و مؤثر شود.
اگر حتی فقط چند تا لینک در سایت‌های روزنامه‌های ملی، مجلات صنعتی بزرگ یا سایت‌های منطقه‌ای محبوب به دست آورید، این می‌تواند عملکرد SEO شما را به سطح بعدی ارتقا دهد و به شما منافعی درازمدت بدهد و تأثیر بسیار خوبی بر روی سئو وب سایت شما داشته باشد.

  • شناخت برند (Brand Recognition)

در جستجوی گوگل و موتورهای جستجو، داشتن یک برند قابل تشخیص برای شناسایی کسب و کارها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و نمایش در سایت‌های قدرتمند و معتبر نیز برای تثبیت برند و اعتمادسازی بیشتر بسیار مفید است.
سال‌ها است که در نتایج جستجوی گوگل (SERP)، برای عبارات رقابتی، برندهای بزرگ مورد ترجیح قرار می‌گیرند و این امر برای کسب و کارهای کوچک‌تر ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. بهترین راه برای جبران این مسئله، ایجاد و تثبیت یک برند قوی و اعتمادساز است.
اگر نام برند شما در بسیاری از مکان‌ها مانند رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌های خبری و یا سایر مکان‌های وب ذکر شود، گوگل می‌تواند به شما بیشتر اعتماد کند و شما را در رتبه‌بندی بهتر قرار دهد.

  • مدیریت شهرت (Reputation Management)

بعضی از افراد پس از پیدا کردن چیزی که می‌خواهند در وب، معمولاً می‌خواهند بدانند که آیا از یک محل قابل اعتماد خرید می‌کنند یا خیر. اگر با نام فروشگاهی آشنا نباشند، ممکن است اقدام به جستجو درباره‌ی آن برند کنند و نظرات دیگران درباره‌ی آن‌ها را پیدا کنند.
امیدواریم که کار خوبی را انجام دهید و با مشتریان خود به مهربانی رفتار کنید؛ این موضوع سبب می‌شود تا دیگر سایت‌ها به مشتریان بالقوه، داستان خوبی را درباره شما بگویند. ولی با این حال ممکن است بعضی از مردم درباره برند شما خوب نگویند.
با این حال، اگر شما فعالیت‌های PR (روابط عمومی) موفقی انجام داده باشید، نتایج صفحه‌ی اول برای نام برند شما به احتمال زیاد سایت‌های شخص ثالثی خواهند بود که در آنها به شما اشاره شده است، بی‌تفاوت به اینکه آیا این یک کمپین تبلیغاتی است یا یک بیانیه‌ی مطبوعاتی است که در یک سایت صنعتی و خبری منتشر شده است.
بنابراین، با این کار در نهایت شما بسیار بیشتر در کنترل شکل‌گیری رویه‌ی اعتبار آنلاین خود خواهید بود و می‌توانید مشتریان بالقوه بسیاری را به خرید از خود ترغیب کنید.

  • استفاده از شواهد اجتماعی (Social proof)

اگر در منابع معتبری مانند شبکه‌های تلویزیونی، روزنامه‌های معروف و سایت‌های مشهور درباره شما صحبتی شده است، این را به دیگران نشان دهید.
اگر PR شما موفق بوده و توانسته‌اید پوشش‌هایی را برای خودتان دریافت کنید، آنها را در وب‌سایت خود نمایش دهید، چرا که وقتی شخصی در حال تصمیم‌گیری برای خرید یا دریافت خدمات از شما است، احتمال بیشتری وجود دارد در این حین، در صورتی که مطالبی از شما در منابعی که شناخته شده است، مشاهده کند، به راحتی تصمیم خود را بگیرند.

در PR چه کسانی را هدف قرار دهیم؟

بسیاری از افراد اشتباه می‌کنند و انتظار دارند با PR خود در رسانه‌های ملی یا بزرگ مطرح شوند. البته این خیلی خوب خواهد بود، اما همیشه قابل‌دستیابی نیست و برای شما بهترین امر نخواهد بود.

قبل از شروع به ساخت ایده‌ها برای کمپین، نوشتن اطلاعیه‌های مطبوعاتی یا ارائه شعارهای خلاقانه، باید به افرادی که می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید فکر کنید.

اگر برای شما بهتر است یک گروه کوچک و خاص‌تر از افراد را هدف قرار دهید، تلاش‌های PR یا روابط عمومی خود را در آن جهت متمرکز کنید. اگر واقعاً مخاطبان گسترده‌تری از مصرف‌کنندگان عمومی دارید، پس باید برنامه‌ریزی کنید تا به رسانه‌های ملی و وب‌سایت‌های بزرگ بروید. اما تا زمانی که این مسئله را شناسایی نکرده‌اید، صبر کنید.

بعد از شناخت دقیق تمامی جزئیات، به دنبال نویسنده‌هایی در رسانه‌ها باشید که در زمینه‌ی موردنظرتان می‌نویسند و کارشان را تا جایی که ممکن است تحلیل کنید تا به دانش کامل درباره آن‌ها دست یابید.

پس از آن، می‌توانید به تاکتیک‌های زیر بروید، آگاهانه در جهت هدفی که به آن‌ها می‌خواهید برسید و در آن حوزه، محتوایی تولید کنید که رسانه‌ها به دنبال آن هستند.

در تریبون بخوانید : روابط عمومی دیجیتال

راه‌هایی برای دریافت پوشش رسانه‌ای

در این بخش، راه‌های مختلفی برای کسب پوشش رسانه‌ای ارائه شده است. بهترین راه، بستگی به هدف شما و مخاطبینی که قصد دارید به آنها دسترسی پیدا کنید دارد. با توجه به هدف شما، می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید.
اگر از هر یک از روش‌های زیر استفاده می‌کنید، از خود بپرسید: «چرا این روش را انتخاب کنم و چرا الان؟» اگر بتوانید به این دو سؤال پاسخ دهید و داستان جذاب و جدیدی داشته باشید، شانس بالایی برای کسب پوشش رسانه‌ای دارید.

1. نوشتن اطلاعیه‌های مطبوعاتی (رپورتاژ)

بیایید اولین نکته را مورد بررسی قرار دهیم. اطلاعیه مطبوعاتی یا همان رپورتاژ آگهی با هدف تبلیغات یک راهکاری است که از سال‌های بسیار دور استفاده می‌شود و توسط صنعت بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شما باید اطلاعیه‌های مطبوعاتی با محتوای جالب و جدید بازنشر کنید و آن را به افراد خاصی که از طریق سرچ و جست‌وجو به آن علاقه‌مند هستند، توزیع کنید. اگر در صنعت خود شبکه‌های خبری هدف‌مندی وجود دارد، می‌توانید اطلاعیه خود را در آنجا نیز ارسال کنید، اما همیشه باید تمرکز بر ایجاد محتوای جذاب و به موقع باشد. با این کار، احتمال موفقیت شما بالا می‌رود.

2. شبکه‌ رسانه‌های تخصصی

اگر تمایل دارید شبکه‌های رسانه‌ای تخصصی حوزه خود را پیدا کنید، می‌توانید تحقیقاتی انجام دهید.
در صورتی که وب‌سایت یا بلاگ شما در حوزه‌ی گردشگری فعالیت دارد، می‌توانید از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مشهوری مانند “سفر به ایران” یا “گردشگری ایران” به عنوان منابعی برای ارتباط با جامعه مرتبط با گردشگری در ایران بهره‌برداری کنید.
این وب‌سایت‌ها معمولاً اخبار، مقالات و تصاویر مرتبط با مکان‌های گردشگری در ایران را منتشر می‌کنند. شما می‌توانید با ارسال مطالب مفید و جذاب به این وب‌سایت‌ها و همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی آنها، وارد محتوای آن‌ها شوید و با خوانندگان و دنبال‌کنندگان آنها ارتباط برقرار کنید.
حال اگر وب‌سایت شما درباره‌ی مکان‌های توریستی در شیراز فعالیت دارد، می‌توانید با ارسال مقالات جذاب درباره‌ی جاذبه‌های گردشگری، راهنمای سفر به شیراز، تصاویر زیبا و دستورالعمل‌های سفر به این وب‌سایت‌ها، به ارتقاء سئو و جذب مخاطبان جدید در این حوزه کمک کنید.
با بهره‌گیری از منابع تخصصی در حوزه‌ی گردشگری در ایران، می‌توانید بهبود سئو و نیز افزایش ترافیک و ارتباط با جامعه‌ی مخاطب خود را تسهیل کنید.

3. journorequest#

توییتر یک محل خوب برای شناسایی فرصت‌های روابط عمومی یا PR است. این کار را می‌توان با پیگیری هشتگ‌هایی مانند #journorequest یا #PRRequest که خبرنگاران آن‌ها را در حین نوشتن مطالب استفاده می‌کنند، انجام داد. با ترکیب این هشتگ‌ها با هشتگ‌های مرتبط با صنعت شما مانند #travel، شما می‌توانید بهترین فرصت‌ها را پیدا کنید.
همچنین لازم به ذکر است که شما می‌توانید از سرویس‌هایی مانند Twilert استفاده کنید تا در صورت ظهور ترکیبی از هشتگ‌ها، به شما ایمیل فرستاده شود و شما بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فرصت‌های جذاب پاسخ دهید.

4. کمپین‌ها

فقط حرف زدن درباره برندتان و کارهایی این چنین اصلاً کافی نیست و باید در نهایت خلاقیت خود را به کار بگیرید تا بهترین نتیجه را چه در سئو و چه روابط عمومی خود بگیرید.
ایجاد یک کمپین تبلیغاتی گسترده به شما اجازه می‌دهد که از موضوعاتی که در خبرها پرطرف‌دار هستند و با برند شما هم‌خوانی دارند، استفاده کنید و رسانه‌ها را به دلیل داشتن دلیلی برای حرف زدن درباره شما ترغیب کنید. اگر ایده شما خوب باشد و به درستی پیاده‌سازی شود، شانس بیشتری برای پوشش روابط عمومی در بسیاری از بسترها (چه آنلاین و چه آفلاین) خواهید داشت.
یکی از مثال‌های خلاقانه در این زمینه، هتلی در سوئد است که برای جشن‌های عروسی معروف شده است. این هتل پیشنهاد بازپرداخت وجه به مهمانانش را ارائه داد؛ به این صورت که اگر آنها پس از اقامت در هتل در عرض یک سال طلاق بگیرند، هتل تمامی هزینه‌های مربوط به عروسی را به آن‌ها برمی‌گرداند. این ایده ساده باعث شد که این کمپین در تقریباً تمام رسانه‌های برتر گزارش شود و بازخورد خوبی از جامعه دریافت کند.

5. همکاری با یک سازمان خیریه

بدون شک، همکاری با یک سازمان خیریه می‌تواند یک راه بسیار موثر برای توسعه‌ی برند و جلب توجه رسانه‌ها باشد. این اقدام نشان دهنده‌ی علاقه و تعهد به یک علت خیریه و انجام کارهای مفید برای جامعه است. این موضوع به طور خاص مهم است اگر برند شما تمایل دارد به دیگران کمک کند و به جامعه بازگرداند.
به عنوان یک مثال، یک شرکت در حوزه‌ی تورهای کوهنوردی به همکاری با یک سازمان خیریه گردشگری پایدار پرداخت. آنها یک تور ویژه برگزار کردند که در آن مشتریان می‌توانستند خودشان یک ایگلو (خانه‌های قدمی اسکیموها که در فیلم‌ها دیده‌اید!) بسازند و در آن اقامت کنند. برای هر نفری که در این تور شرکت کرد، این شرکت به سازمان خیریه کمکی انجام داد. این تلاش موفقیت آمیز بود و در رسانه‌های معتبر مانند لونلی پلنت پوشش گسترده‌ای یافت.
با این مثال، نشان داده می‌شود که شرکت‌ها می‌توانند به ایجاد تغییرات مثبت در جامعه کمک کرده و به علاقه‌مندان و رسانه‌ها ارائه دهند. این رویکرد نه تنها به جلب توجه بلکه به ارتقاء مکانیزم‌های اخلاقی و انسان‌مدارانه در کسب‌وکار نیز کمک می‌کند.

6. نقد و بررسی

یک روش سنتی دیگر برای دریافت پوشش، ارائه محصول یا خدمت خود در مقابل دریافت نقدوبررسی است.
برای موفقیت در این روش، باید از خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید، به اندازه کافی اطمینان داشته باشید و پیام مناسبی به جهت ارائه خدمت یا محصول خود منتقل کنید. به طور کلی، به‌راحتی نمی‌توان انتقاد شدیدی انتظار داشت که رسانه‌نگاران آن را ارائه کنند، زیرا آن‌ها معمولاً از نمونه‌های رایگان استفاده می‌کنند.
در صنعت گردشگری، این روش به شکل سفرهای رسانه‌ای به کار می‌رود که شامل اقامت در هتل، حمل و نقل یا تعطیلات کامل است، آن‌ها از این کار به ازای فرصتی برای نمایش در رسانه‌های معتبر استفاده می‌کنند. برای این که شما هم بتوانید از این شرایط استفاده کنید، می‌توانید محصول یا خدمات خود را برای منتقدان و افرادی که آن را نقد و بررسی می‌کنند، ارسال کنید و از آن‌ها بخواهید تا آن را تست کنند.

7. استفاده از تحقیقات یا داده‌ها

بهترین راه برای ارائه محتوای جدید و جذاب، استفاده از تحقیقات و داده‌های مخصوص خودتان است. اگر اطلاعاتی از مشتریان یا مخاطبان خود دارید که می‌توانید از آنها برای درک بهتر روندهای صنعتی استفاده کنید، این نوع محتوا برای رسانه‌ها و خبرنگاران جذاب و مورد توجه قرار می‌گیرد.
اگر به داده‌های مشتریان دسترسی ندارید، می‌توانید تحقیقات خودتان را انجام دهید تا نتایج مشابهی به دست آورید. به عبارت دیگر، با بررسی و تحلیل روندهای صنعتی و ارائه نتایج و یافته‌های خود به صورت مختصر و جذاب، می‌توانید محتوایی ارزشمند و جذاب بسازید که مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان شما قرار می‌گیرد.
لازم به ذکر است که داده‌های جدید فقط زمانی واقعا تأثیرگذار می‌شوند که جذاب باشند. به عنوان مثال، اگر تحقیقات جدیدتان نشان دهد که مردم علاقه‌مند به سفر به شهر نیویورک هستند، احتمالاً تأثیر زیادی نخواهد داشت. اما اگر داده‌ها نشان دهند که اکنون مردم ترجیح می‌دهند به آستین سفر کنند تا به نیویورک، در این صورت جذابیت بیشتری برای جلب توجه وجود دارد.
شما از این موضوع می‌توانید در بلاگ‌های منتشر شده خود در سایت و یا رپورتاژ‌هایی که تولید می‌کنید استفاده کنید، تا بازخورد بسیار زیادی بگیرید و سئو وب سایت خود را بهبود ببخشید.

8. دریافت نقل قول

بسیاری از رسانه‌نگاران اغلب بخش قابل توجهی از یک خبر را پوشش می‌دهند، اما به دنبال برخی دیدگاه‌ها و نظرات افراد در صنعت هستند تا به مطلب اعتبار بیشتری بخشند یا آن را از زاویه‌ای متفاوت مورد بررسی قرار دهند.
به طور معمول، این نیاز به صورت یک نقل قول یا quote مطرح می‌شود و شما باید آماده و منتظر باشید تا فرصت به وجود آید. استفاده از سرویس “Help a Reporter Out (HARO)” روشی عالی برای شناسایی این فرصت‌هاست، همچنین توییتر با استفاده از هشتگ‌های مذکور نیز می‌تواند منبعی مناسب برای این کار باشد.
اگر شما این کار را به نمایندگی از یک مشتری انجام می‌دهید یا درون سازمان کار می‌کنید و نمی‌توانید خودتان نقل قولی (quote) ارائه کنید، حتماً یک مجموعه نقل قول‌های آماده از افراد مهم در شرکت را در اختیار داشته باشید تا بتوانید به سرعت به رسانه‌نگاران پاسخ دهید. زمان کم است و صبر کردن برای مشتری معمولاً به ازای از دست دادن فرصت‌ها منجر می‌شود.

9. استفاده از عکس‌ها

یکی از نقاط ضعف رسانه‌نگاران، عدم دسترسی به تصاویر است.
دریافت تصاویر با کیفیت بالا که به شکلی خاص و نه به شکلی معمولی و مانند تصاویر استوک باشند، مشکل است و اغلب رسانه‌نگاران درخواست تصاویری را از افراد می‌کنند و در عوض اعتبار (که می‌توان آن را به عنوان “لینک” در نظر گرفت) را پیشنهاد می‌دهند.
برای این موقعیت، یک بانک تصاویر را آماده کنید که بتوانید به سرعت به رسانه‌نگاران ارسال کنید. همچنین، یک قدم بیشتر بردارید و صفحاتی را در وب‌سایت خود ایجاد کنید که در جستجوی عباراتی که رسانه‌نگاران ممکن است برای آنها استفاده کنند، رتبه‌بندی بالایی داشته باشید. مانند “عکس‌های رایگان اسپانیا” و….

10. روایت داستان یک مشتری

روایت یک داستان خوب، کلید موفقیت در PR یا روابط عمومی است و چگونه بهتر از نگاه یک مشتری این کار را می‌توان انجام داد؟
اگر فقط شرکت بسیار عالی خودتان را معرفی کنید و بگویید که یک کار فوق‌العاده انجام می‌دهید، هیچ رسانه‌نگار یا مخاطبی به شما توجه نخواهد کرد. اما اگر به آنها داستان یک مشتری را بگویید که زندگی‌اش از طریق خدمات یا محصول شما (به عنوان مثال در حوزه گردشگری، یکی از سفرهای شما) تغییر یافته و از شکست به داستان موفقیت پیشرفت کرده است، احتمالاً پاسخی دریافت خواهید کرد.
با یک روایت جذاب، رسانه‌نگار (و در نتیجه خواننده) را به سفری همراه کنید و این‌گونه شانس موفقیت شما بسیار بیشتر خواهد بود.

11. رویدادهای کنونی

رسانه‌نگاران اغلب می‌پرسند: “چرا باید درباره این موضوع بنویسم؟” به طور ساده، آنها نیاز به دلیلی دارند. وظیفه شما این است که به آنها دلیلی بدهید، و یک دلیل عالی این است که به مسائلی اشاره کنید که در همان لحظه مورد توجه یا محبوب هستند.
به عنوان مثال آیا اخیراً یک سلبریتی معروف به مقصدی که شما درباره آن می‌نویسید، سفر کرده است؟ آیا اتفاقاتی در حوزه سفر با هواپیما رخ داده است که سفر با قطارها را جذاب‌تر کرده است؟ از این نکات استفاده کنید و داستان خود را به آنها معرفی کنید.
مثال‌هایی که ذکر شد، بر اساس اطلاعاتی است که در مورد رویدادها و موضوعات مورد توجه در حال حاضر وجود دارد. همچنین، می‌توانید برای این نوع موضوعات برنامه‌ریزی پیش‌بینی کنید.
رویدادهای سالیانه مانند عید نوروز، روز درختکاری، روز زن و… همیشه فرصت‌های خوبی را به شما می‌دهند. همچنین، رویدادهای محلی یا انتشار فیلم‌های محبوب نیز فرصت‌های عالی برای برنامه‌ریزی قبلی ارائه می‌دهند. تقویمی با این تاریخ‌ها تهیه کنید تا بتوانید فعالیت‌های PR خود را به اطراف آنها برنامه‌ریزی کنید.
علاوه بر پیشنهادهای فوق، مهم است که توجه داشته باشید داشتن خدمات یا محصولات منحصر به فرد و متمایز همواره بهترین “تاکتیک” برای فعالیت PR شماست. همه چیز فوق‌العاده آسان‌تر خواهد بود اگر شما چیزی جذاب برای کار داشته باشید و فقط کپی‌برداری از دیگران نباشد.
همچنین، مهم است تأکید کنیم که هیچ یک از این تاکتیک‌ها به شما خوب جواب نمی‌دهد اگر نتوانید به سرعت و به طور مختصر به سؤالات “چرا یک رسانه‌نگار درباره آن تحقیق کند؟” و “چرا آنها باید همین الآن و نه ماه آینده یا ماه گذشته درباره آن بنویسند؟” پاسخ دهید.
بعد از آن که این موارد را بررسی کرده و رویکرد تاکتیکی خود را بهینه کرده‌اید، زمان آن رسیده است که آن را به رسانه‌نگارانی که در ابتدای این فرایند شناسایی کرده‌اید، پیشنهاد کنید. در اینجا، با عبارت “رسانه‌نگار” منظورمان افرادی است که در رسانه‌ها (مانند روزنامه‌ها، مجلات، وب‌سایت‌ها و سایر وسایل ارتباط جمعی) به تهیه و انتشار اخبار، مقالات و مطالب مرتبط با صنعت یا حوزه‌ی شما می‌پردازند.

چگونه پیچ (PITCH) کنیم؟

در اینجا، با عبارت “پیچ” (Pitch) در صنعت PR، منظورمان ارائه و ارسال یک پیشنهاد، پیشنهادی است که به رسانه‌نگاران، خبرنگاران یا ناشران ارسال می‌شود. هدف اصلی PITCH، جلب توجه و استقبال از سوی رسانه‌نگاران و ایجاد این امکان است که خبری در مورد محصولات، خدمات، رویدادها یا داستان‌های شرکت یا سازمان شما منتشر شود. در پیچ (pitch)، شما باید مطالبی جذاب، مفید و قابل توجه را به طور خلاصه و قاطعانه ارائه کنید تا رسانه‌نگاران به آن توجه کنند و احتمالاً مایل به گزارش و منتشر کردن آن باشند.
و اما برگردیم به سراغ اصل مطلب چگونه pitch کنیم. این یک موضوع کامل است که بهتر است به جای تلاش برای توضیح آن در چند کلمه، به برخی از منابع مورد علاقه‌مان در این زمینه ارجاع دهیم که همیشه به آنها مراجعه می‌کنیم:

با پیروی از این نکات و داشتن یک داستان خوب، شما در مسیری به سوی پوشش‌های فوق‌العاده قرار خواهید گرفت.

سخن پایانی

اگر PR را در استراتژی SEO خود در نظر نگیرید، یک فرصت مهم را از دست خواهید داد و در مقابل رقبا با دست بسته در حال مبارزه خواهید بود.
PR به یک ابزار حیاتی برای کارشناسان SEO تبدیل شده است و اگر شما یک شرکت کوچک و مستقل هستید، نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید؛ زیرا روابط عمومی یا همان PR به شما کمک می‌کند تا به سرعت فاصله‌تان بین شما و برندهای بزرگ را کاهش دهید.

پس برنامه‌ریزی کنید، نقطه قوت خود را پیدا کنید و آماده‌ی تلاش باشید! با سپاس فراوان که تا اینجای مقاله همراه تریبون بودید و وقت خود را در اختیار ما گذاشتید. اگر شما از روابط عمومی یا PR در کسب و کار خود و همچنین بهینه سازی سئو استفاده کرده‌اید، خوشحال می‌شویم تا تجربیات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.