خبرنامه سئو هفته دوم آبان ۱۴۰۲

منتشر شده در ۱۱ آبان ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته دوم آبان ۱۴۰۲

اولین خبر این هفته را به اضافه‌شدن ویژگی «about this image» به نتایج جستجوی گوگل اختصاص داده‌ایم و بعد از آن، درباره مزایای کاربردی اسکیمای metadata برای تصاویر سایت صحبت کرده‌ایم. در خبر سوم قرار است درباره تغییرات جدید گراف دانش گوگل در راستای Entity‌ اشخاص بخوانید و در خبر آخر هم، به سراغ امکان جدید گوگل به نام «Syntax Graph Merge» می‌رویم و توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید از چند زبان مختلف برای یک استراکچر دیتا استفاده کنید.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
ویژگی جدید About this image در نتایج جستجوی گوگل

ویژگی About this image رسما به نتایج جستجوی گوگل پیوست

موتورهای جستجو همواره در تلاش هستند تا برای شناسایی اطلاعات نادرست، ابزارها و ویژگی‌هایی را برای ارزیابی انواع محتوای بصری ارائه کنند. در همین راستا، یکی از قابلیت‌های مهم نتایج جستجوی گوگل، فیچر «About this» است که ابزارهای مرتبط با آن بسیار کاربردی و قابل‌توجه هستند.
برای مثال، گوگل با توسعه ابزار «About this image» اطلاعاتی مانند زمان اولین ایندکس، اولین نمایش، منابع دیگر نمایش‌داده‌شده و جزئیات دیگری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این ویژگی کمک می‌کند تا کاربران بفهمند که آیا تصویر مدنظرشان قابل‌اعتماد است یا برای استفاده، نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد. همچنین برای شفاف‌سازی روش ساخت تصاویر عکس‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی با یک لیبل مشخص برچسب‌گذاری می‌شوند. این روش اصالت و مالکیت هر اثر را به‌طور دقیق مشخص می‌کند.

بهتر است بدانید: در جریان کنفرانس SearchOn ۲۰۲۱، گوگل به اهمیت ابزاری به نام «About this result» اشاره کرد. این موتور جستجو در نظر دارد هرگونه اطلاعاتی را که به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند به صفحات وب و محتوای آن اعتماد کنند، در اختیار آن‌ها قرار دهد. برای استفاده از این قابلیت، باید روی نماد سه‌ نقطه اسنیپت‌های نتایج گوگل کلیک کنید تا وارد صفحه «About this result» شوید. فیچرهایی مانند «About the source» و «About the topic» به کاربران کمک می‌کند تا شما را بهتر بشناسند و توصیه‌ها، نظرات، منشن‌ها و نتایج مرتبط با صفحه شما را برای بررسی دقیق‌تر در اختیار داشته باشند.

امکان جدید About this image به نتایج جستجوی گوگل اضافه شد

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
اشتباهات رایج استفاده از اسکیمای metadata در تصاویر سایت

اشتباهات رایج در استفاده از اسکیمای metadata برای تصاویر

اسکیمای metadata تصاویر یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی گوگل است که به این موتور جستجو کمک می‌کند تا بتواند اطلاعات بیشتری درباره محتوای بصری دارای حق مالکیت نمایش دهد. استفاده نادرست از این ویژگی نه‌تنها مزیتی ندارد، بلکه شرایط و قوانینی را به وجود می‌آورد که روی ایندکس و نمایش تصاویر تأثیر منفی نیز می‌گذارد.

اسکیمای image metadata به مدیران سایت‌ها این امکان را می‌دهد تا شرایط استفاده از عکس و حق مالکیت اثر را برای موتور جستجو و کاربران تعریف کنند. در صورتی‌ که تصاویر سایت شما منحصربه‌فرد هستند و کاربران برای استفاده از آن باید هزینه‌ای بپردازند یا لایسنس آن را تهیه کنند، می‌توانید این داده‌ها را به‌صورت استاندارد در کدهای اسکیما تعریف کنید.

بهتر است بدانید: برای کمک به ایندکس بهتر تصاویر سایت، می‌توانید با توجه‌ به ماهیت صفحه (مقاله، محصول یا دستور پخت)، به‌جای فیلد تکی image در اسکیمای اصلی، از پراپرتی آن استفاده کنید. وجود پراپرتی عکس در یک اسکیما مانند Article، علاوه بر بهبود خزش تصاویر، در یافتن آن‌ها پشت js نیز موثر است و کیفیت ایندکس عکس‌ها را افزایش می‌دهد.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی knowledge graph

به‌روزرسانی گراف دانش گوگل با تمرکز روی موجودیت Person

گوگل در تاریخ جولای ۲۰۲۳، گراف دانش (Knowledge Graph) را با تمرکز روی Entity از نوع Person به‌روزرسانی کرد. این آپدیت باعث شد تا تعداد Entity‌ نالج گراف اشخاص نسبت به سال گذشته، حدود ۳ برابر افزایش یابد و ویژگی‌های آن‌ها نیز بهبود پیدا کنند. یکی از نکات مهم آپدیت جولای Knowledge Graph توجه به شاخص‌های EEAT افراد بود و نشان داد که شناخت دقیق گراف اشخاص در نوع‌های مختلف، برای بهبود کیفیت و اعتبار نتایج جستجو بسیار اهمیت دارد.

با توجه‌ به اینکه گراف دانش گوگل با استفاده از wikipedia و منابع معتبر دیگر به‌صورت الگوریتمی تولید می‌شود، شواهد نشان می‌دهد که Entity‌ اشخاص دیگر به ویکی‌پدیا وابستگی ندارد. به عبارتی گوگل به دنبال ایجاد یک دانشنامه بر اساس داده‌های واقعی و قابل‌اعتماد از سراسر وب است.

بهتر است بدانید: صرفاً نمایش اطلاعات نویسنده و صفحه پروفایل نمی‌تواند شاخص EEAT برای انتیتی‌ اشخاص را بهبود دهد. وجود شواهد تخصص و تجربه که با توصیه افراد متخصص و منشن‌های وب قدرت می‌گیرد، بخشی از مسیر تولید گراف دانش Person است. به‌عنوان یک نویسنده، کارشناس، مشاور یا هر نقشی که در زندگی کاری‌تان دارید، تلاش کنید تا ماشین‌ها بتوانند به‌خوبی شما را بشناسند و از تخصص‌ شخصی‌تان آگاه باشند. داشتن پروفایل در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و فعالیت‌های حرفه‌ای در اکوسیستم، جزو اساسی‌ترین راهکارها برای این هدف است.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
معرفی تکنیک Syntax Graph Merge برای اسکیما

پیاده‌سازی اسکیمای صفحات به‌صورت Syntax Graph Merge امکان‌پذیر شد

گوگل از این پس به شما اجازه می‌دهد تا داده‌های Microdata را به همراه داده‌های json استفاده کنید. در نتیجه، با کاهش حجم کدهای سمنتیک در صفحه، می‌توان از دو زبان اسکیما به‌طور هم‌زمان برای بهبود درک موتور جستجو از محتوای صفحه بهره برد. داده‌های Microdata به همراه کدهای Html در صفحه استفاده می‌شوند و کدهای json نیز اسکریپت‌های کاربردی هستند که تا پیش از این، فقط به‌طور مستقل در صفحه قرار می‌گرفتند. قابلیت «Syntax Graph Merge» به ویژگی استفاده از کدهای زبان استراکچر دیتا به‌صورت هم‌زمان برای یک استراکچر گفته می‌شود و ضمن کاهش حجم کدنویسی، امکان توسعه و بهبود حرفه‌ای موجودیت‌های صفحه و یا ساختارهای منطقی را فراهم می‌سازد.

بهتر است بدانید: جی‌سان (JSON) یک‌ زبان محبوب و انعطاف‌پذیر است که امکان درک و پیاده‌سازی راحت یک ساختار پیچیده با آرایه‌های سازماندهی‌شده را ایجاد می‌کند. Microdata نیز زبان دیگری برای نشانه‌گذاری است که برای افزودن داده‌های ساختاریافته به صفحات وب استفاده می‌شود. این زبان روی کدهای HTML5 اعمال می‌شود و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب را بهتر درک کنند.
با پشتیبانی از امکان استفاده چند زبان برای یک ساختار، به کمک گره‌های منطقی میان کدهای زبان، استراکچر نهایی با حجم کمتر و با سرعت بیشتری در صفحه پیاده می‌شود. زبان جی‌سان ساختاری انعطاف‌پذیرتر دارد که برای طراحی و اجرای اسکیماهای تودرتو، کاربردی و قابل‌فهم‌ است.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *