لایو اینستاگرام تریبون با بابک بنیادی

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ فروردین ۱۴۰۲

|

لایو اینستاگرام تریبون در مورد سئو برای سایت‌های نو پا از دید بابک بنیادی

 

در لایو اینستاگرامی که با بابک بنیادی، استراتژیست سئو، برگزار شد، پیرامون سئو در کسب‌وکارهای نوپا به گفت‌وگو پرداختیم. آقای بابک بنیادی در این لایو، ابتدا تعریفی از کسب‌وکارهای نوپا ارائه کردند و سپس اقداماتی که لازم است کسب‌وکارهای نوپا انجام دهند را شرح دادند. در این مطلب قصد داریم تا خلاصه‌ای از صحبت‌های آقای بنیادی در این لایو را برای شما بیان کنیم.

کسب‌وکار نوپا چیست؟

شاید تعریف شما از سایت نوپا، کسب‌وکاری باشد که تازه چندماهی است تاسیس شده و در حال تکامل ایدۀ اولیه است؛ اما طبق تعریفی که آقای بنیادی در این لایو ارائه دادند و به نوعی از جنبۀ سئویی، سایت نوپا، سایتی است که اولین صفحۀ ایندکس شدۀ آن کمتر از یک سال سن داشته باشد.

بنابراین طبق این تعریف، سایت‌هایی که دامنۀ قدیمی دارند، شامل این بحث نمی‌شوند و نمی‌توان به آن‌ها برچسب نوپا زد.

تاثیر بک‌لینک‌ها در سایت‌های نوپا

آقای بابک بنیادی در خصوص اینکه بک‌لینک‌ها در ابتدای راه چقدر می‌توانند در سئو موثر باشند، گفتند:

«بک‌لینک‌ها کیفیت نسبی دارند. بک‌لینک‌هایی برای سایت ما مناسب‌اند که از سایت‌های معرفی کسب‌وکار یا به اصطلاح Yellow Pageها گرفته شوند. اینگونه سایت‌ها ساختاری مشخص برای گوگل دارند و خاصیت بک‌لینک‌هایی که ارائه می‌دهند این است که، گوگل راحت‌تر متوجه حضور سایت شما در فضای وب می‌شود.»

بک‌لینک گرفتن به این شیوه در ابتدای راه برای سایت ما خوب است و می‌توان آن را موثر دانست، اما باعث رتبه گرفتن ما نمی‌شوند. بک‌لینک‌ها در واقع مثل قابلمه هستند که سیر نمی‌کند اما اگر داشته باشید، می‌توانید در آن غذا بریزید. آقای بنیادی اضافه کردند: «حتما کلمات کلیدی که اهمیت بالایی برای شما دارند را در اسم شرکت و عنوان سایت خود استفاده کنید و اگر قرار است در چندین سایت رپورتاژ بروید برای گرفتن بک‌لینک، بهتر است محتوای منحصر به فردی برای هرکدام داشته باشید؛ اما کلمات کلیدی مشابه باشند.»

نوع دیگری از سایت‌ها هم هستند که می‌توان از آن‌ها بک‌لینک گرفت. سایت‌های فرومی (کامنت‌دار)، نامی است که برای این دسته از سایت‌ها درنظر گرفتند. در این سایت‌ها معمولا در کامنت‌ها لینک سایت خود را قرار می‌دهند و از این طریق بک‌ لینک می‌گیرند. نظر آقای بنیادی در مورد این نوع بک‌لینک‌ها این است که کمتر از این نوع بک‌ لینک استفاده کنید؛ چون معمولا تعداد کامنت‌هایی که در آن لینک قرار دارد زیاد است، گوگل تشخیص می‌دهد و فایدۀ زیادی نخواهد داشت؛ اما چون رایگان هستند، اگر در مورد یک موضوع خاص و در سایت مرتبط انجام شود، می‌توانند تاثیر داشته باشند.

از چه زمانی باید تولید محتوا کرد؟

قبل از هرچیزی باید صفحات سایت خود را تکمیل کنید. صفحات درباره ما، تماس با ما و سایر صفحات تا به شکل درستی در نیامدند، آن‌ها را نوایندکس کنید تا گوگل آن صفحات را نادیده بگیرد و تمامی متن‌هایی که به صورت لورم ایپسوم هستند را تغییر دهید. بعد از این می‌توانید به تولید محتوا برای سایت خود فکر کنید.

آقای بنیادی ادامه دادند: «زمانی که مخاطبان سایت ما خیلی زیاد نیستند، با محتواهای پایه‌ای که زیاد سرچ نمی‌شوند، اما مرتبط هستند شروع کنید. سپس به سمت محتواهای یونیک و خاصی بروید که رقابت کمتری در آن‌ها هست و می‌توان در رتبه‌های برتر قرار گرفت.»

در مورد بازه انتشار هم بهتر است ابتدا یک عدد مشخص را در هفته درنظر بگیرید و همان تعداد در هفته را منتشر کنید. بعد که کمی جلوتر رفتید، می‌توانید در ساعات مشخصی هم محتواها را منتشر کنید. مثلا ابتدا 3 محتوا را در هفته انتشار دهید و بعد 3 محتوا را در بازه زمانی 10 تا 12 ظهر منتشر کنید. هرچه منظم‌تر باشید، به گوگل نشان می‌دهید که یک تیم ساختاریافته دارید.

کلمه کلیدی محتواها را باید چگونه پیدا کرد؟

آقای بابک بنیادی در این خصوص گفتند که ما به صورت کلی در سئو الگوی خاصی نداریم و بیشتر رویکرد داریم. مثلا برای موضوعاتی که تعداد زیادی محتوا برای آن‌ها تولید شده، می‌توان از گوگل ترندز استفاده کرد. Keyword Everywhere، KWfinder و الکسا از جمله ابزارهایی هستند که به پیدا کردن کلمات کلیدی می‌توانند کمک کنند.

در کل بهتر است ابتدا رویکرد و اهداف محتوای خود را بررسی کنید. ممکن است کلمات کلیدی لانگ تیل برای ما اهمیت بیشتری داشته باشد تا سایر انواع کلمه کلیدی. برای رقابت با رقبای بزرگ هم باید موارد مختلفی را درنظر بگیرید، مثلا توان تیم تولید محتوای شما چقدر است؟ چقدر بودجه برای تولید محتوا در اختیار دارید؟ رفتار رقبا در این حوزه به چه صورت است؟ و…

چگونه برای سایت خود رپورتاژ منتشر کنیم؟

حتما در رپورتاژی که قرار است در سایت‌های دیگر قرار دهید، به صفحه اصلی سایت خود لینک دهید و از کلمات کلیدی مهمی که دارید در همسایگی آن لینک استفاده کنید. بهتر است در سایت‌های مرتبط رپورتاژ منتشر کنید. اگر کسب‌وکاری دارید که سایت مشابهی ندارد، می‌توانید موضوعات مرتبط با کسب‌وکار خود را جست‌وجو کنید. سایت‌های خبری که در نتایج وجود دارند را باز کنید و از لحاظ دامین آتوریتی و سایر فاکتورها آن را مورد بررسی قرار دهید. سپس روی برچسب‌هایی که برای آن محتوا گذاشته شده کلیک می‌کنید تا به سایر محتواهای مرتبط در آن سایت هم دسترسی پیدا کنید. به همین سادگی می‌توانید به سبک نوشته‌هایی که در آن سایت وجود دارد، کسب‌وکار خود را معرفی کنید.

راه دیگری که وجود دارد هم این است که محتوایی با یک موضوع عمومی تولید کنید و در آن کسب‌وکار خود را معرفی کنید. رپورتاژ در سایت‌هایی که ارزش قیمتی بالاتری دارند، بهتر است؛ چون تمامی رقبا توان رپورتاژ رفتن در آن را ندارند و همین موضوع باعث می‌شود تاثیر بیشتری داشته باشد.

در پایان لایو هم آقای بابک بنیادی به سوالات مخاطبان پاسخ دادند که دیدن آن هم خالی از لطف نیست.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.