تکنیک‌های افزایش ترافیک سایت

منتشر شده در ۱۲ آذر ۱۴۰۲

|

۲۷ روش‌ افزایش ترافیک سایت با کاربران واقعی

در دنیای پررقابت امروزی، افزایش ترافیک سایت با کاربران واقعی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌ها برای هر کسب‌و‌کار آنلاین است. سایت شما مانند ویترین عظیمی است که به تازگی ساخته شده و تمامی محصولات و خدمات شما را در معرض دید مشتریان می‌گذارد. مسلما بدون بازدیدکنندگان واقعی، این ویترین هیچ ارزشی نخواهد داشت. پس باید سعی کنید این ویترین را به مکانی تبدیل کنید که هر روز تعداد بیشتری از افراد به آن سر بزنند، محصولات شما را مشاهده کنند و در نهایت، به مشتریان واقعی تبدیل ‌شوند. در این مقاله خواهید آموخت که چگونه می‌توانید با استراتژی‌های مناسب و ابزارهای قدرتمند، ترافیک وب‌‌سایت خود را افزایش داده و کسب‌و‌کارتان را به سوی رشد و موفقیت هدایت کنید.

ترافیک سایت چیست؟

به تعداد کاربرانی که از یک سایت بازدید می‌کنند ترافیک سایت می‌گویند. ورودی این ترافیک بر اساس تعداد بازدیدها اندازه‌گیری شده و به هر بازید یک Session نیز گفته می‌شود. کاربران می‌توانند از راه‌های مختلفی مثل موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ورود مستقیم به سایت، بک لینک‌ها و موارد دیگر وارد سایت شما شده و باعث ایجاد ترافیک شوند.

روش‌های افزایش ترافیک سایت

برای افزایش ترافیک وب‌سایت، می‌توانید از مجموعه روش‌ها و استراتژی‌های گوناگونی استفاده کنید. در جدول زیر، تعدادی از راهکارهای افزایش ترافیک سایت در اختیار شما گذاشته شده و در ادامه به توضیح در مورد هر یک پرداخته می‌شود.

1- تولید محتوای جذاب و با کیفیت

محتوای یونیک، جذاب و منحصربه‌فرد می‌تواند نقش مهمی در جذب کاربران و رفع نیاز آن‌ها ایفا کند. به این صورت سایت شما در رتبه‌های اول گوگل و در معرض دید کاربران قرار گرفته، ورود به سایت بیشتر شده و در نتیجه ترافیک سایت افزایش می‌یابد.
محتوا می‌تواند به عنوان یک ابزار استراتژیک برای افزایش ترافیک ‌سایت عمل کند.

البته برای این که محتوا بتواند باعث افزایش ترافیک سایت شود، باید به چند نکته توجه کنید:

1- بازار هدف خود را بشناسید.
2- از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.
3- به سوالات مخاطبان خود در محتوا پاسخ دهید.
4- از ابزارهای سئو (مثل افزونه یواست) برای بهینه سازی محتوا استفاده کنید.
5- محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید.

در تریبون بخوانید : سفارش تولید محتوای متنی

2- تکنیک‌های سئو

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که افزایش ترافیک وب‌سایت را منجر می‌شود. گوگل موتور جست‌وجوی قدرتمندی است و کاربران با کلیک روی نتایج آن، وارد سایت مورد نظر می‌شوند. بنابراین داشتن سئوی بهتر، سایت را در نتایج اول گوگل قرار داده و افزایش ترافیک سایت را به همراه دارد. برای استفاده از تکنیک‌های سئو حتما به مواردی همچون تولید محتوای کاربرپسند، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، لینک سازی داخلی، بهینه‌سازی تصاویر و بهبود سرعت سایت و… توجه داشته باشید.

3-استفاده از شبکه‌های اجتماعی

با وجود این که استفاده از شبکه‌های اجتماعی روش جدیدی برای افزایش ترافیک سایت نیست، ولی همچنان برای ورود کاربران به سایت تاثیر زیادی دارد. برای افزایش ترافیک سایت از این طریق، تنها به یک شبکه اجتماعی اکتفا نکنید. پست‌های خود را در پلتفرم‌های مختلف (بسته به رفتار کاربر) مانند توئیتر، اینستاگرام، لینکدین، پینترست، یوتیوب و … انتشار دهید.

علاوه بر این، تعیین زمان‌های مناسب برای انتشار محتوا نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی محتوای خود را به اشتراک بگذارید که کاربران بیشتر به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند.

پاسخ به نظرات، سوالات و بازخوردهای کاربران نیز در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. این تعامل باعث ایجاد ارتباط نزدیکتر با مخاطبان شده و آن‌ها را ترغیب به بازدید سایت و افزایش ترافیک وب‌سایت می‌کند.

انتشار محتواهای جذاب و باکیفیت که مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، کلید موفقیت افزایش ترافیک سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی است.

4-آنالیز سایت

آنالیز سایت، یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید به طور دقیق نقاط قوت و ضعف سایت خود را شناسایی و استراتژی‌های لازم برای بهبود آن را اجرا کنید. همچنین می‌توانید مشکلات فنی سایت خود را بهتر بشناسید. این مشکلات می‌تواند شامل خطای ۴۰۴، مشکلات ناشی از ساختار URL و… باشد که ممکن است تجربه کاربری را تحت تأثیر قرار دهد. رفع این مشکلات می‌تواند به بهبود تجربه کاربری و افزایش ترافیک سایت کمک کند. علاوه بر این، آنالیز سایت به شما این امکان را می‌دهد تا عملکرد کلمات کلیدی در موتورهای جستجو را ارزیابی کنید. سپس می‌توانید کلمات کلیدی موثرتری را انتخاب و بهبودهای لازم در استراتژی سئو را اعمال کنید.

5-همکاری با اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها (Influencers) معمولاً دارای فالوورها و طرفداران بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی هستند و توانایی جذب مخاطبان جدید به سمت سایت شما را دارند. آن‌ها می‌توانند با معرفی خدمات یا محصولات شما با استفاده از مواردی مثل ارائه کدهای تخفیف، کاربران را به سوی سایت جذب و ترافیک آن را افزایش دهند.

در همکاری با اینفلوئنسرها ابتدا افرادی را که در حوزه مرتبط با شما فعالیت دارند، شناسایی کنید. این افراد می‌توانند بلاگرها، یوتیوبرها، افراد معروف در شبکه‌های اجتماعی یا افراد تاثیرگذار در حرفه شما باشند. سپس به اینفلوئنسرها پیشنهاد همکاری مثل اشتراک‌گذاشتن محتوا، برگزاری مسابقات و ارائه تخفیف‌ها، نمایش محصولات و… دهید.

همکاری با اینفلوئنسرها می‌تواند به شما کمک کند تا ترافیک سایت خود را افزایش داده و نام شما در بازار شناخته شود. انتخاب مناسب اینفلوئنسرها و همکاری‌ با آن‌ها مهمترین نکات موفقیت در این استراتژی است.

6- بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)، یکی از روش‌های بسیار موثر افزایش ترافیک وب‌سایت کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک است. با این روش می‌توانید با ارسال ایمیل‌های جذاب و مناسب، آن‌ها را به بازدید از سایت خود دعوت کرده و افزایش ترافیک سایت را به همراه داشته باشید. در روش ایمیل مارکتینگ نکات زیر را به خاطر بسپارید:

1- مخاطبان خود را بشناسید.
2- محتوای ارزشمند برای مخاطب داشته باشید.
3- دعوت به تعامل کنید.
4- قابل ردیابی و پیگیری باشید.
5- تست کنید و بهینه‌سازی مداوم انجام دهید.
6- برای مشتریان ایمیل اسپم ارسال نکنید.
7- در طراحی محتوا به کاربران گوشی‌های هوشمند توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ایمیل مارکتینگ می‌تواند مانند یک ابزار قوی برای افزایش ترافیک سایت شما عمل کند، به این شرط که با دقت و استراتژی صحیح انجام شود.

7- ویرایش محتوای قدیمی

محتواهای مختلفی روی سایت وجود دارند که برخی از این محتوا قابلیت به‌روزرسانی دارند و برخی دیگر را می‌توانید کامل‌تر و دقیق‌تر بنویسید. با این کار محتوا به‌روز می‌شود و از نظر گوگل اتفاق باارزشی رخ داده و همین موضوع باعث می‌شود ترافیک سایت بهبود یابد. در ویرایش محتواهای قدیمی نکات زیر را فراموش نکنید:

  • به‌روزرسانی اطلاعات
  • بهبود سئوی تصاویر
  • غنی‌تر کردن محتواها با افزودن محتواهای چند رسانه‌ای
  • بررسی لینک‌ها
  • تصحیح غلط‌های املایی و دستوری
  • بهبود عناوین
  • انتشار محتوای به‌روز شده در شبکه‌های اجتماعی

8- بررسی رقبا

بررسی رقبا یکی از مهم‌ترین اقدامات در افزایش ترافیک سایت است. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا با تحلیل عملکرد رقبا و استفاده از تجربیات آن‌ها به ترافیک بیشتر سایت خود دست یابید. شاید بپرسید بهترین روش برای شناسایی رقبا چیست؟ استفاده از ابزارهای سئویی می‌تواند کمک زیادی در شناسایی رقبا به همراه داشته باشد. ابزارهای سئو تخمینی از ترافیک سایت رقیب را ارائه داده و دید کلی نسبت به عملکرد آن‌ها ارائه می‌دهد. ابزارهایی مانند SimilarWeb، Ahrefs و Semrush در شناسایی سایت‌های رقیب کمک بسیاری به شما خواهند کرد.

در زمان بررسی سایت رقبا در جهت افزایش ترافیک سایت، به موارد زیر توجه کنید:

1- وضعیت سئوی سایت‌های رقیب را بررسی کنید و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بشناسید.
2- تعداد بازدید از سایت‌های آن‌ها را بررسی کنید.
3- کلمات کلیدی مناسبی را از طریق بررسی سایت رقبا به‌دست آورید.

بررسی رقبا به شما اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌دهد که می‌تواند به بهبود ترافیک و عملکرد سایت کمک کند.

در تریبون بخوانید : آنالیز رقبا در سئو

9- رسیدگی به سوالات متداول کاربران

سعی کنید در محتوای خود از سوالات متداول کاربران استفاده کرده و پاسخ مناسبی برای هر سوال وارد کنید. به این صورت می‌توانید نیازهای مخاطبان را در قالب سوالات آن‌ها بیان کرده و جواب درست و کامل را در اختیارشان بگذارید. برای پیداکردن سوالات متداول کاربران می‌توانید از سایت‌های فروم و انجمن‌ها کمک بگیرید. همچنین با استفاده از ۲ ابزار «Buzzsumo’s Question Analyzer» یا «Answer the Public» نیز می‌توانید رایج‌ترین سوالات کاربران را پیدا کنید.

10- فعالیت در فروم‌ها و انجمن‌ها

در فروم‌ها و انجمن‌های مختلف، کاربران سوال‌های خود را مطرح کرده و به دنبال جواب درست آن‌ها هستند. شما می‌توانید در این فروم‌ها فعالیت داشته، پاسخ کاربران را که مربوط به حوزه شما است، به دقت و صراحت بیان کنید و حتی با لینک‌دهی به سمت سایت خود، آن‌ها را به بازدید و افزایش ترافیک وب‌سایت ترغیب نمایید. بنابراین بهتر است برای فعالیت در فروم‌ها و انجمن‌ها به نکات زیر توجه کنید:

  • انتخاب انجمن‌ مناسب
  • ارائه محتوای مفید و تخصصی
  • قرار دادن آدرس سایت و جذب کاربران برای بازدید از آن
  • مشارکت در مباحث مختلف به عنوان یک عضو فعال
  • رعایت قوانین انجمن و اصول اخلاقی

برای افزایش ترافیک سایت از طریق فروم‌ها و انجمن‌ها، ارائه راهکارهایی که به جلب توجه کاربران منجر شود، ضروری است.

11- توجه به سئوی داخلی

رعایت تکنیک‌های سئوی داخلی (On-page SEO) می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو کمک کرده و افزایش ترافیک سایت را منجر شود. برخی از مواردی که در بهبود سئوی داخلی اهمیت دارند عبارتند از بهینه سازی تگ تایتل، عناوین یا تگ‌های هدینگ، لینک‌های داخلی، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، سرعت بارگذاری، توضیحات متا دیسکریپشن، متن جایگزین تصویر (alt) و بهینه سازی URL و… می‌توانید رتبه سایت خود را بهبود بخشیده و افزایش ترافیک وب‌سایت را منجر شوید.

12- استفاده از بک لینک‌های قدرتمند

بک‌ لینک(Backlink) به معنای لینک‌هایی است که از سایت‌های دیگر به ‌سایت شما ارجاع داده شده و می‌تواند به بهبود رتبه و افزایش ترافیک وب سایت کمک کند. بک‌ لینک‌ها به دلایل زیر اهمیت بسیار زیادی دارند:

1- ارتباط سایت‌ها از طریق بک‌ لینک مشخص می‌شود. سایت‌هایی که حوزه‌های مرتبطی دارند به هم لینک می‌شوند. گوگل از این طریق متوجه ارتباط‌ها شده و رتبه سایت شما را بهبود می‌بخشد.
2- بک‌ لینک‌ها به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهند که ‌سایت شما مورد توجه و اعتماد دیگر ‌سایت‌ها قرار گرفته است.
3- بک‌ لینک‌ها می‌توانند ترافیک مستقیم را به ‌سایت شما ایجاد کنند. به این صورت که کاربران از سایت‌های دیگر به سایت شما جذب می‌شوند.

از آنجایی که بک لینک‌ها نقش مهمی در افزایش ترافیک سایت دارند باید توجه کنید که:

  • بک‌لینک‌ها به صورت طبیعی و از منابع معتبر گذاشته شوند.
  • انکر تکست (متن لینک) آن‌ها مرتبط با موضوع و محتوا باشد.
  • استفاده از بک‌ لینک‌های ‌سایت‌های کم اعتبار اثر معکوس دارند و می‌توانند به جای بهبود، کاهش ترافیک سایت را به همراه داشته باشند.
  • استفاده بیش از حد از بک لینک‌ها و رسانه‌های مشابه نیز می‌تواند باعث غیرطبیعی‌شدن لینک‌سازی سایت شما شود.

بک‌لینک‌ها می‌توانند به بهبود سئو و افزایش ترافیک وب‌سایت شما کمک کنند، به شرطی که به صورت طبیعی و درست ساخته شوند.

در تریبون بخوانید : خرید بک لینک فالو و معتبر

13- ویدئو مارکتینگ

بسیاری از کاربران به دنبال تماشای محتوای ویدئویی هستند و با دیدن کلیپ و فیلم به درک عمیق‌تری از موضوع می‌رسند. پس استفاده از محتوای ویدئویی ارزش قائل شدن برای نیاز کاربر است. همچنین گزارش‌ها بیان می‌کنند که ۷۷درصد از کاربران ۱۵ تا ۳۵ساله از یوتیوب برای ایجاد محتوای ویدئویی خود استفاده می‌کنند.

ویدئوها می‌توانند به ارائه محتوای ارزشمند و آموزشی که کاربران به دنبال آن هستند، بپردازند و به این صورت به افزایش ترافیک سایت کمک می‌کنند. علاوه بر این وقتی کاربران ویدئوها را مشاهده می‌کنند، زمان بیشتری را در سایت می‌گذرانند. افزایش زمان بازدید، منجر به بهبود رتبه‌ سایت در موتورهای جستجو می‌شود. اگر ویدئوهای شما محتوای جذابی داشته باشند، کاربران آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و این به تبلیغ ‌سایت شما کمک می‌کنند.

ویدئو مارکتینگ می‌تواند به افزایش ترافیک ‌سایت شما کمک کند، اما باید به دقت برنامه‌ریزی و اجرا شود. به مرور زمان و با بهبود محتوا و جذب مخاطبان، می‌توانید نتایج موفقیت‌آمیزی به دست آورید.

در تریبون بخوانید : بهینه سازی و سئو ویدئو

14- استفاده از ابزارهای آنالیزی

ابزارهای تحلیلی مانند گوگل‌ سرچ‌ کنسول و گوگل‌ آنالیتیکس کمک می‌کنند تا بتوانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید. به کمک این ابزارها متوجه می‌شوید مشکلات سایت شما چیست، عملکرد کمپین‌ها چطور بوده و دلیل اصلی ترافیک سایت شما چه مواردی هستند. به همین دلیل با برطرف‌کردن خطاهای موجود و بهبود نقاط ضعف، می‌توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

15- افزودن جست‌وجوی صوتی به سایت

بر اساس گفته eMarketer تعداد افرادی که در حال استفاده از سرچ صوتی هستند، رو به افزایش است و هر سال تعداد بیشتری از افراد از این قابلیت استفاده خواهند کرد. استفاده از سرچ صوتی باعث می‌شود که شما حتی در هنگام تماشای تلویزیون، رانندگی، راه‌رفتن، آشپزی و پیاده‌روی بتوانید موضوع مورد نظرتان را سرچ کنید و به محتوای مورد نظر خود دست یابید. این موضوع نه تنها باعث کاهش ترافیک سایت نمی‌شود بلکه افزایش آن را نیز منجر می‌گردد. در زمان استفاده از سرچ صوتی به موارد زیر توجه کنید:

  • محتوای سایت شما باید به سوالات شنوندگان پاسخ دهد.
  • از کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) استفاده کنید، چرا که در جستجوی صوتی افراد بیشتر سوالات خود را به صورت عبارت بیان می‌کنند. پس برای بهینه‌سازی جستجوی صوتی، شروع به تحقیق در مورد کلمات کلیدی طولانی‌تر کنید.
  • اسپیکرهای هوشمند مانند الکسا و گوگل هوم، پاسخ‌های کوتاه و مختصر را بهتر می‌پذیرند. بنابراین سعی کنید از پاسخ‌های کوتاه در جواب کاربران خود استفاده کنید.

16- بهینه سازی جستجوی محلی

بهینه سازی جستجوی محلی به معنای بهبود نام و برند کسب‌و‌کار یا ‌سایت شما در نتایج جستجوی محلی گوگل و سایر موتورهای جستجو است. این اقدام می‌تواند تأثیر زیادی در ترافیک سایت شما داشته باشد. زیرا وقتی کسب‌و‌کار شما در نتایج جستجوی محلی بهتر دیده ‌شود، مشتریان به راحتی می‌توانند به شما دسترسی پیدا کنند. این مورد ممکن است به افزایش ترافیک محلی و مشتریان واقعی در منطقه‌ شما منجر شود. به عنوان مثال فرض کنید سایت شما خدمات مربوط به کولر گازی و تعمیر آن در اصفهان را ارائه می‌دهد. فردی که نیاز به تعمیر کولر گازی دارد و در این شهر زندگی می‌کند با سرچ تعمیر کولر گازی در اصفهان به سایت شما دسترسی پیدا می‌کند. برای افزایش ترافیک در جستجوی محلی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ثبت در دایرکتوری‌های آنلاین
    ثبت کسب‌و‌کار خود در دایرکتوری‌ها و لیست‌های محلی می‌تواند به بهبود شهرت جستجوی محلی شما کمک کند.
  • به‌روزرسانی اطلاعات محلی
    اطلاعات تماس و آدرس خود را در ‌سایت و دایرکتوری‌ها به درستی وارد کنید.
  • استفاده از کلمات کلیدی محلی
    استفاده از کلمات کلیدی محلی در محتوا و متا توضیحات به بهبود جستجوهای محلی کمک می‌کند.

به طور کلی، جستجوی محلی می‌تواند به افزایش ترافیک وب‌سایت شما منجر شده و به جذب مشتریان محلی کمک کند.

در تریبون بخوانید : سئو محلی چیست

17- استفاده از کلمات کلیدی LSI

یکی از مهم‌ترین تکینک‌های افزایش ترافیک سایت استفاده از کلمات کلیدی LSI است. کلمات کلیدی LSI، کیوردها و عباراتی هستند که به کلمه کلیدی اصلی شما مربوط می‌شوند. فرض کنید موضوع محتوای شما در مورد شبکه‌های اجتماعی است. کلمات کلیدی LSI مرتبط با آن فیس بوک، توئیتر، لینکدین و پینترست هستند. زمانی که گوگل کلمات کلیدی LSI را در محتوای شما ببیند، مطمئن می‌شود محتوا قطعا در مورد شبکه‌های اجتماعی تولید شده است.

مزایای استفاده از کلمات کلیدی LSI به شرح زیر هستند:

  • به شما امکان می‌دهد تا محتواهای متنوع‌ و مفهومی‌تری ایجاد کنید و به نیازهای مختلف کاربران پاسخ دهید.
  • می‌توانید کاربران مختلفی را جذب کنید که از نظر جستجوی مفاهیم و عبارات با یکدیگر متفاوت هستند. و به این صورت افزایش ترافیک سایت را منجر شوید.

18- استفاده از QR Codes

اگر یک ابزار وجود داشته باشد که بهتر از هر ابزار دیگری بتواند دنیای تکنولوژی و واقعی را به هم وصل کند، مطمئنا کدهای QR هستند. استفاده از کدهایQR جذب مخاطبان را به همراه داشته، باعث می‌شود کاربران به راحتی به سایت شما وارد شده و ترافیک ایجاد کنند. زمانی را تصور کنید که به یک رستوران رفته‌اید و با استفاده از کد QR به منو دسترسی پیدا می‌کنید. در این صورت نه تنها مشتری رستوران شده‌اید و غذا سفارش‌ داده‌اید، بلکه در ایجاد ترافیک سایت نیز نقش داشته‌اید. QR کد می‌تواند به افزایش ترافیک سایت کمک کند، اما تاثیر آن بستگی به استفاده مناسب از این کدها و استراتژی‌های مرتبط با آن دارد. در این قسمت به تاثیر کدهای QR در افزایش ترافیک سایت پرداخته می‌شود.

  • با قراردادن کدهای QR در تبلیغات، می‌توانید کاربران را به سمت محتوای خود جذب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید کد QR را در تبلیغات چاپی، کارت‌های ویزیت، پوسترها یا بروشورهای تبلیغاتی قرار دهید.
  • کدهای QR به کاربران امکان می‌دهند تا به سرعت و با یک اسکن از دوربین تلفن همراه به محتوای شما دست یابند. به این صورت سریع و راحت به اطلاعات شما دسترسی پیدا می‌کنند.
  • وقتی از یک QR کد پویا استفاده می‌کنید، کد ثابت می‌ماند و حتی اگر آدرس وب شما بعداً تغییر کند، همچنان امکان دسترسی به آن وجود دارد.

19- استفاده از تست A/B در محتوا

تست A/B روشی است که برای بهبود عملکرد سایت، افزایش ترافیک و نرخ تبدیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست به طور معمول توسط بازاریابان و مدیران سایت برای مقایسه دو نسخه (A و B) از یک صفحه وب یا عنصر تبلیغاتی استفاده می‌شود. این دو نسخه به تفاوت‌های کوچکی مانند عناصر طراحی، متن، رنگ‌ها و سایر ویژگی‌ها پاسخ می‌دهند. در نهایت، با مقایسه‌ عملکرد هر دو نسخه می‌توانید نسخه نهایی ‌سایت را به گونه‌ای طراحی کنید که بالاترین نرخ تبدیل کاربر به مشتری را دریافت نمایید.

مثلا فرض کنید سایتی دارید و می‌خواهید بدانید دکمه A بیشترین کلیک را دریافت می‌کند یا دکمه B. در این شرایط با تهیه دو نسخه‌ مختلف از آن صفحه، می‌توانید در اولی دکمه A و در دومی دکمه B را قرار دهید. سپس با تعیین بازه زمانی مناسب و استفاده از تست A/B به پاسخ مناسب این سوال برسید.

20- ایجاد صفحات لندینگ هدفمند

صفحه لندینگ (Landing Page)، صفحه ویژه‌ای در سایت است که به طور خاص برای جلب توجه و ترغیب بازدیدکنندگان به انجام یک عمل خاص طراحی شده است. صفحات لندینگ معمولاً دارای یک هدف مشخص هستند، مانند خرید محصول، ثبت‌نام در یک وبینار، دانلود فایل رایگان و … . این صفحات راه مناسبی برای افزایش ترافیک سایت و بهبود سئو هستند. چرا که مشتریان را به سمت یک محصول، خدمات یا پیشنهاد خاص هدایت و آن‌ها را تشویق به خرید می‌کنند.

21- تبلیغ سایت

بدون شک تبلیغات می‌تواند باعث شناخت برند و افزایش ترافیک سایت شود. این تبلیغات می‌تواند به صورت کلیکی، بنری، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، گوگل ادز و… باشد. البته با توجه به بودجه خود باید شیوه تبلیغات خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید بیشترین ترافیک را داشته باشید. معمولا تبلیغات و بازاریابی در فضای آنلاین بهتر جواب می‌دهند. برای تبلیغات باید تعیین کنید که کدام گروه از کاربران را می‌خواهید جذب کنید. انتخاب هدف‌های واضح و دقیق برای تبلیغ، مانند محصولات و خدمات خاص، مکان‌های جغرافیایی مشخص، ویژگی‌های سنی و جنسیت از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

22- ایجاد دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی

گذاشتن دکمه‌های اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی در محتوای ‌سایت می‌تواند تاثیر بزرگی در افزایش ترافیک وب‌سایت داشته باشد. این دکمه‌ها به کاربران اجازه می‌دهند محتوای سایت را با دیگران به اشتراک بگذارند و به طور غیرمستقیم باعث افزایش جذب افراد به محتوا ‌شوند. البته برای افزایش ترافیک سایت به این روش باید به موارد زیر توجه کنید:

  • از کاربران بخواهید با استفاده از دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی محتوا را به اشتراک بگذارند.
  • محتوای قوی و جذاب تولید و آن را برای اشتراک‌گذاری آماده کنید.
  • از عکس، فیلم و تصاویر اینفوگرافیک در محتوای خود استفاده کنید.

23- بهینه سازی نرخ کلیک (CTR)

افزایش نرخ کلیک (CTR) می‌تواند به بهبود ترافیک سایت کمک کند، زیرا CTR نشان‌دهنده تعداد کلیک‌ها در مقایسه با تعداد نمایش‌های محتواست. بالا بردن CTR به معنای جلب توجه بیشتر مخاطبان به محتوای شما و در نتیجه افزایش بازدید از سایت است. برای افزایش CTR به نکات زیر توجه کنید:

  • عنوان جذاب
  • توضیحات جذاب و مناسب متا
  • استفاده از عبارات ترغیب‌آمیز
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط

24- داشتن کانال یوتیوب فعال

داشتن یک کانال فعال در یوتیوب می‌تواند به طرز چشمگیری به افزایش ترافیک سایت شما کمک کند. برای این منظور در ویدئوهای یوتیوب خود، محتوایی ارائه دهید که مفید و جذاب باشد. این محتوا باید به مشکلات و نیازهای مخاطبان پاسخ دهد و ارزش وقت گذاشتن و مشاهده داشته باشد. در ویدئوهای یوتیوب می‌توانید لینک‌های مستقیم به صفحات مربوط به محتوای ویدئو را در توضیحات اضافه کنید. کپشن ویدئوها باید دقیق باشند و کلمات کلیدی مرتبط با موضوع نیز در کپشن اضافه گردد.

25- بهبود روابط عمومی (Public relations)

یکی دیگر از روش‌های فوق‌العاده افزایش ترافیک سایت، ایجاد یک کمپین روابط عمومی برای معرفی شرکت و کسب‌وکار شما در مقابل چشم افراد و رقبا است. کمپین‌های روابط عمومی (PR campaign) نقش مهمی در افزایش ترافیک سایت و جذب مخاطبان دارند.

انتشار یک بیانیه مطبوعاتی، حضور در تلویزیون، صحبت در یک برنامه رادیویی، مطرح شدن شرکت یا کسب‌وکار در یک مقاله می‌تواند اعتبار و آگاهی از برند را افزایش دهد. علاوه‌ بر این، بسیاری از این کمپین‌های روابط عمومی را می توان در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت تا به ایجاد ترافیک سایت کمک بیشتری کنند. همچنین در صورت همکاری تیم بازاریابی و روابط عمومی تبلیغات شفاف‌تری ایجاد شده و به دنبال آن می‌توان شاهد افزایش ترافیک سایت بود.

آگاهی رسانه‌ای می‌تواند یک روش عالی برای افزایش اعتبار شرکت شما باشد و این موضوع کمک می‌کند که فردی که برای اولین‌ بار اسم برند یا شرکت شما را می‌شنود، بتواند با محصولات و خدمات، فرهنگ و حتی نحوه فعالیت برند شما آشنا شود.

26- پیشنهادهای محتوا (Content Offers)

پیشنهادهای محتوا، که گاهی اوقات از آن‌ها با عنوان آهنرباهای قوی یاد می‌شود، راهی برای استفاده از محتوا در جهت هدایت ترافیک به سایت است. تاثیر پیشنهاد محتوایی بستگی به این دارد که مشتری و کاربر شما در کدام مرحله از خرید قرار دارد. این محتواها می‌توانند به صورت وبینار، گزارش یا چک لیست و دمو باشد.

به عنوان مثال ممکن است ارائه وبینارها یا راهنمایی‌ها به مخاطبان کمک ‌کند موضوعات، مشکلات و حتی مزایا مرتبط با صنعت یا محصول را بفهمند. گزارش‌ها و آزمایش‌ها به مخاطبان کمک می‌کند تا تصمیم‌های بهتری درباره محصول یا خدمت شما بگیرند. نمایش‌ها و دموها می‌توانند به مشتریان کمک کنند محصول یا خدمت شما را به‌طور مستقیم تجربه کنند و تصمیم نهایی خرید را بگیرند.

27- سایت‌های خبری (Social News Sites)

سایت‌های خبری زیادی هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها، ترافیک سایت را به سمت بلاگ‌ها یا مقالات سایت خود بکشانید. سایت‌های خبری از این نظر که روابط بین برند و کاربران را تقویت می‌کند، بسیار شبیه به رسانه‌های اجتماعی هستند. تفاوت این دو روش، نوع سایت‌هایی است که کاربران از طریق آن‌ها سوالات را مطرح یا موضوع خود را جستجو می‌کنند. یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش ترافیک سایت از طریق سایت‌های خبری، اشتراک آن‌ها در کانال و شبکه‌های پرطرفدار است.

پس محتوای مربوط به کسب‌وکار خود را در این سایت‌ها منتشر و مراقب باشید که از تبلیغات بیش از حد پرهیز کنید. برای موفقیت در این روش لازم است بهترین محتوا را ارائه کرده و بتوانید کاربر را به پاسخی کامل و جامع برسانید.

در تریبون بخوانید : انتشار رپورتاژ آگهی

نحوه اندازه گیری ترافیک سایت

از آنجایی که ترافیک سایت یک عامل مهم و اساسی در موفقیت تجارت آنلاین است، بنابراین باید نسبت به سنجش آن اقدام کرد. برای اندازه‌گیری ترافیک ‌سایت و تحلیل آن، شما می‌توانید از ابزارها و تکنیک‌های مختلف استفاده کنید. در این قسمت به 2 مورد از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

  • گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک ابزار مناسب برای تجزیه و تحلیل سایت است که به کسب و کارهای آنلاین امکان می‌دهد تا اطلاعات مختلفی از جمله ترافیک سایت و رفتار کاربران را بررسی کنند. برای اندازه‌گیری ترافیک وب‌سایت با گوگل آنالیتیکس، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

1. ساخت حساب گوگل آنالیتیکس

ابتدا یک حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس بسازید یا اگر قبلا اکانت گوگل آنالیتیکس ساخته‌اید وارد حساب کاربری خود شوید. سپس سایت خود را به گوگل آنالیتیکس اضافه کنید.

2. دریافت کد ردیابی

بعد از ساخت حساب کاربری، گوگل آنالیتیکس به شما یک کد ردیابی ارائه می‌دهد. این کد را در سایت خود قرار دهید. سپس از طریق گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی در مورد بازدیدکنندگان و ترافیک سایت دریافت می‌کنید.

3. مشخص کردن اهداف

در گوگل آنالیتیکس اهداف خود را تعریف کنید. به عنوان مثال، می‌توانید زمانی که یک کاربر به صفحه‌ای خاص می‌رود را مشخص کنید. این اهداف به شما کمک می‌کنند تا عملکرد سایت خود را بررسی کنید.

4. دریافت گزارش‌ها

شما می‌توانید به گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های گوگل آنالیتیکس دسترسی پیدا کنید. این گزارش‌ها شامل اطلاعاتی مثل تعداد بازدیدکنندگان، میزان ترافیک سایت، منبع ترافیک، صفحات محبوب و موارد دیگر باشند.

5. استفاده از داشبورد گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس به شما داشبوردهایی ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا به سرعت و آسانی به اطلاعات مهمی که در نظر دارید، دسترسی پیدا کنید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید به بررسی تعداد بازدیدکنندگان، منبع ترافیک، صفحات بازدید شده، زمان بازدید و گزارش‌های سفارشی دسترسی پیدا کنید.

  • گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یک ابزار رایگان گوگل است که صاحبان ‌سایت‌ می‌توانند از آن برای نظارت بر عملکرد و نمایش ‌سایت در نتایج جستجوی گوگل استفاده کنند. این ابزار اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد که می‌تواند به بهبود نمایش در نتایج جستجو و بهینه‌سازی سایت کمک کند. نحوه اندازه‌گیری ترافیک سایت با گوگل سرچ کنسول به شرح زیر می‌باشد:

1. ورود به گوگل سرچ کنسول

ابتدا به سایت Google Search Console رفته و با استفاده از حساب گوگل خود وارد شوید.
(اگر سایت شما هنوز به این ابزار افزوده نشده است، آن را اضافه و تأیید کنید)

2. انتخاب گزینه Pages
پس از ورود به پنل کنترل گوگل سرچ کنسول، از منوی سمت چپ Pages را انتخاب کنید.

3. مشاهده گزارش ترافیک

در قسمت Pages می‌توانید اطلاعاتی در مورد صفحات اصلی، صفحات اخطار و نواقص سایت مشاهده کنید. برخی از این صفحات ممکن است دارای مشکلاتی باشند که باید بررسی و رفع شوند تا بهترین عملکرد در نتایج جستجو را داشته باشند.

4. بررسی گزارش‌های تحلیل نتایج جستجو

در قسمت (Performance) می‌توانید اطلاعاتی در مورد عملکرد سایت خود در نتایج جستجوی گوگل ببینید. این اطلاعات شامل کلیک‌ها، تعداد نمایش‌ها، نسبت کلیک به نمایش (CTR) و… هستند.

5. تحلیل کلیک‌ها و جستجوهای کلیدی

در بخش Queries می‌توانید مشاهده کنید که کاربران با چه کلیدواژه‌هایی جستجو انجام می‌دهند و میزان بازدید آن‌ها از سایت شما چقدر است.

آیا افزایش ترافیک بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

با وجود اینکه گوگل هنوز هم به صورت مستقیم ترافیک سایت را از دلایل تاثیر گذار بر سئو اعلام نکرده است، اما در عمل می‌بینیم که سایت‌های پرترافیک و پربازدید به مرور زمان رتبه‌های بهتری کسب می‌کنند. بنابراین ترافیک سایت می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای بهبود سئو ‌باشد. البته نباید فراموش کرد که ترافیک سایت به تنهایی کافی نیست و باید موارد دیگر را مثل شناخت برند، تعامل اجتماعی و بازاریابی و تبلیغات نیز در نظر گرفت.

سخن پایانی

تکنیک‌های گفته شده برای افزایش ترافیک سایت می‌توانند دیده شدن در دنیای آنلاین و رشد بیشتر را منجر شوند. بهینه‌سازی محتوا با کلمات کلیدی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، همکاری با اینفلوئنسرها و ایجاد صفحات لندینگ جذاب می‌تواند به افزایش ترافیک سایت کمک کند. از سوی دیگر، تولید محتوای معتبر و جذاب، بهره‌گیری از تبلیغات معتبر، تحلیل داده‌ها و برقراری ارتباط با کاربران می‌تواند نقش مهمی در افزایش ترافیک و ورود کاربران داشته باشد. در نهایت این راهکارها به شرط اجرای صحیح و مداوم می‌توانند به بهبود نتایج کسب‌و‌کار آنلاین منجر شوند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.