ساختار تیم تولید محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۲ اسفند ۱۴۰۲

|

تیم تولید محتوا و ساختار آن

هر شرکتی بنابر نیازها و امکانات خود، از ساختار تیم تولید محتوای خاص خود بهره می‌برد. هیچ دو تیم بازاریابی محتوایی شبیه به هم نیستند. شما باید در ابتدا ببینید که چه منابع و مهارت‌هایی در اختیار دارید و در نهایت چه اهدافی را دنبال می‌کنید. ساختار تیم تولید محتوا در برخی از شرکت‌ها از ده‌ها نویسنده و ویراستار تشکیل شده است، در حالی که در برخی از دیگر شرکت‌ها فقط با یک نویسنده و یک ویراستار سر و کار داریم.

در برخی از شرکت‌ها ساختار تیم تولید محتوا از متخصصان سئو تشکیل شده است. برخی از سازمان‌ها نیز با یک مدیر بازاریابی کار می‌کنند که کارهای مربوط به تولید محتوا و سفارش تولید محتوا را برون‌سپاری می‌کند به این معنا که ساختار تیم تولید محتوا از یک مدیر در داخل شرکت و افرادی بیرون از آن تشکیل شده است.
برای شناسایی ساختار تیم تولید محتوای مناسب در ابتدا باید درکی از وظایف این تیم، ویژگی‌های آن و نقش‌های مختلف در آن داشته باشیم و هم‌چنین با ابزارهای مدیریت تیم تولید محتوا و چگونگی تشکیل آن آشنا باشیم. ما در این مطلب مباحثی درباره هر کدام از این عناوین ارائه می‌کنیم تا بتواند پاسخگوی سوالات شما در ارتباط با ساختار تیم تولید محتوا باشد.

وظایف تیم تولید محتوا چیست؟

وظیفه اصلی تیم تولید محتوا افزایش بازدهی استراتژی بازاریابی شماست. ساختار تیم تولید محتوا باید به گونه‌ای باشد که بتواند بیشترین تعامل را با مشتریان بالقوه شما ایجاد کند. این تیم باید بتواند استراتژی تولید محتوا را در شرکت به‌درستی پیاده‌سازی کند.
ساختار تیم تولید محتوا در واقع به طور غیرمستقیم برای کالا یا خدمات شرکت شما تبلیغ می‌کند. شما هم احتمالا روزانه در حال کار با کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه‌تان، در معرض حجم عظیمی از آگهی‌های مستقیم قرار می‌گیرید که خیلی از اوقات خسته‌تان می‌کند. ساختار تیم تولید محتوا باید به گونه‌ای باشد که بتواند ظریف‌تر از این تبلیغ‌های مستقیم عمل کند. برای تبلیغ کالا یا خدمات‌‌تان لازم نیست حتما آن را به طور مستقیم در چشم مشتریان خود فرو کنید. تیم تولید محتوا راه‌های نوین و بهینه‌ای در راستای استراتژی بازاریابی به شما ارائه خواهد کرد.

یکی دیگر از اهداف ساختار تیم تولید محتوا،‌ بالا آوردن وب‌سایت شما در صفحه اول سرچ گوگل است. ساختار تیم تولید محتوا باید از اصولی تبعیت کند که بتواند مشتریان را به سهولت به کالا یا خدمات شما متصل کند. فراموش نکنید که امروزه بیشتر اشخاص نیازهای خود را از طریق جستجوی اینترنتی دنبال می‌کنند. تیم تولید محتوا با رعایت اصولی خاص در تولید محتوا موجب بالا آمدن صفحه کسب‌و‌کار شما در جستجوی اینترنتی خواهد شد.
به صورت کلی ساختار تیم تولید محتوا باید به نحوی طراحی شود که بتواند اولا صفحه کسب‌و‌کار شما را در جستجوی اینترنتی بالا بیاورد، هم‌چنین راه‌هایی برای تعامل مناسب با مشتریان و تبلیغ‌ غیرمستقیم اما هدفمند فراهم آورد.

ویژگی‌های یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم ساختار تیم تولید محتوا بنا بر امکانات، منابع و نیازهای شرکت متفاوت خواهد بود. اما شما برای کسب‌و‌کار خود از هر ساختار تیم تولید محتوایی هم که استفاده کنید باز هم ویژگی‌های مشترکی را می‌توان برای هر تیم تولید محتوا فهرست کرد.

ساختار تیم تولید محتوا باید به گونه‌ای باشد که بتواند زمان را به بهترین نحو ممکن مدیریت کند. برای به‌روز ماندن در بازار باید سریع اما نه دستپاچه عمل کرد. ساختار تیم تولید محتوا باید امکان یک زمان‌بندی مناسب برای به‌روزرسانی را فراهم آورد و از مدیریت و برنامه‌ریزی محتوا بیشترین بهره را ببرد.
مهارت‌های اعضا یکی دیگر ویژگی‌های هر تیم تولید محتوای حرفه‌ای است. مهارت‌های نگارشی، صوتی و تصویری باید درون یک ساختار تیم تولید محتوای مناسب، اهداف بازاریابی شرکت شما را به بهترین نحو برآورده کنند.

پس بهترین تیم تولید محتوا تیمی است که هم تمامی مهارت‌های لازم برای کسب‌و‌کار شما را در خود گرد آورده باشد و هم به نحوی هماهنگ شده باشد که با بهترین برنامه‌ریزی و زمان‌بندی بتواند نیازهای استراتژی تبلیغاتی شرکت را برآورده کند.

نقش‌های مختلف در یک تیم تولید محتوا و وظایف هر یک از آنان

ساختار تیم تولید محتوا نقش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که هر کدام وظایف خاص خود را اجرا می‌کنند و همگی در کنار هم در راستای اهداف کلی تیم تولید محتوا تلاش می‌کنند. در این بخش ما فهرستی از نقش‌های مختلف در یک تیم تولید محتوا و وظایف هر یک از آنان فراهم آورده‌ایم.

  • مدیر ارشد محتوا: مدیر ارشد محتوا یا CCO مسئول اصلی بازاریابی محتوا برای شرکت است و بر تمامی مراحل بازاریابی از برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی و استراتژی گرفته تا ویرایش، انتشار و تبلیغ نظارت می‌کند. وظیفه اصلی مدیر ارشد محتوا در ساختار تیم تولید محتوا شناسایی اهداف تیم تولید محتوا و تخصیص بهینه منابع (پول و استعداد) برای دستیابی به آن اهداف است. ساختار تیم تولید محتوا به گونه‌ایست که ممکن است مدیر ارشد محتوا در آن به طور مستقیم یا غیرمستفیم با تولیدکنندگان محتوا در تعامل باشد. گاه وظیفه مدیر ارشد محتوا در کنار شناسایی اهداف و منابع، ایجاد رابطه بین بخش خود با شرکت است. گاهی هم مدیر ارشد محتوا خود به طور مستقیم در فرآیند تولید محتوا مداخله می‌کند که البته بزرگی شرکت و تعداد کارکنان آن هم در چگونگی ایفای نقش مدیر ارشد محتوا موثر خواهد بود.
  • مدیر بازاریابی محتوا: مدیر بازاریابی محتوا در ساختار تیم تولید محتوا درست مانند سردبیر یک روزنامه عمل می‌کند. آن‌ها روزانه مشخص می‌کنند که چه محتواهایی باید انتشار پیدا کنند، آن‌ها هم‌چنین بر روند تولید محتواها نظارت می‌کنند. یکی دیگر از وظایف مدیر بازاریابی محتوا در ساختار تیم تولید محتوا هدایت کمپین‌های بازاریابی است. مدیر بازاریابی محتوا با استفاده از استراتژی شرکت تقویم محتوا را تهیه می‌کند. تقویم محتوا شامل تعیین محتواهای لازم، مشخص کردن تولیدکنندگان هر محتوای خاص، زمان‌بندی و تعیین ضرب‌الاجل (ددلاین) برای کار و به صورت کلی اهداف خرد و کلان برای هر قسمت از محتوا است. مدیر تولید محتوا در بسیاری از موارد در فرآیند ویرایش محتوا به طور مستقیم نقش ایفا می‌کند و هم‌چنین مسئول موفقیت هر قطعه از محتوا است. ساختار تیم تولید محتوا در شرکت‌های کوچک گاه وظایف مدیر ارشد و مدیر بازاریابی محتوا را با هم ادغام می‌کند به صورتی که برای هر کدام از این دو نقش تنها یک نفر معین می‌شود.
  • متخصص استراتژی محتوا: ساختار تیم تولید محتوا مانند هر ساختار دیگری نیاز به استراتژی دارد. استراتژیست محتوا مسئول تعیین مسیر عملی توسعه تیم محتوا است. استراتژیست باید داده‌های مختلفی را تجزیه و تحلیل کند و بر اساس آن‌ها مشخص کند که ساختار تیم تولید محتوا چگونه می‌تواند به صورت عملی توسعه پیدا کند. متخصص استراتژی محتوا باید بداند که مخاطب به دنبال چه محتوایی است؟ خلا‌های محتوایی در بازار فعلی کدام‌اند؟ رقبا با چه ابزارهایی توانسته‌اند نتیجه بگیرند؟ ضعف‌های رقبا چیست؟ و امروزه چه ابزارهایی می‌تواند به توسعه اهداف و عملکرد شرکت کمک کند. استراتژیست محتوا معمولا نقشی کلیدی در فرآیند سئو ایفا می‌کند و فرصت‌هایی را برای بالا آمدن صفحه‌ شرکت در موتورهای جستجو شناسایی می‌کند. ساختار تیم تولید محتوا به این استراتژیست‌ها نیاز مبرمی دارد. آن‌ها در کنار مدیر بازاریابی محتوا و تولیدکنندگان محتوا به پیشبرد اهداف شرکت کمک می‌رسانند.
  • تولیدکنندگان محتوا: تولیدکنندگان محتوا مانند ستون فقرات در ساختار تیم تولید محتوا هستند. آن‌ها هستند که کلمات را می‌نویسند، اینفوگرافیک‌ها را ترسیم می‌کنند و ویدئوهای لازم برای کسب‌و‌کار شما را تولید می‌کنند. بسته به استراتژی شرکت ساختار تیم تولید محتوا ممکن است از عکاسان، طراحان گرافیک، نویسندگان و کپی‌رایترها، تولیدکنندگان ویدئو و پادکست تشکیل شده باشد. برخی از شرکت‌ها یک تیم تولید محتوای داخلی استخدام می‌کنند اما بسیاری از شرکت‌های دیگر تولید محتوا را برون‌سپاری می کنند و با پیمان‌کاران خارجی کار می‌کنند.
  • ویراستاران محتوا: وظیفه اصلی ویراستاران محتوا در ساختار تیم تولید محتوا بررسی هر محتوا پیش از انتشار است. ویراستاران محتوا باید مطمئن باشند که هر محتوای تولید شده از خطاهای فنی و نگارشی عاری است و مطابق با کیفیت و استانداردهای شرکت است. روند ویرایش برای هر کدام از محتواهای تولیدی تفاوت می‌کند. ویراستاران متن غلط‌های املایی و دستوری را اصلاح می‌کنند در حالی‌که ویراستاران پادکست ممکن است مجبور شوند آهنگ‌ها‌ و نحوه اتصال کلام و موسیقی را در پادکست‌ها ویرایش کنند. ساختار تیم تولید محتوا بی‌شک به ویراستاران محتوا نیاز دارد، آن‌ها به شما تضمین می‌دهند که استانداردهایتان پایین نمی‌آید و مخاطب در مواجهه با محتوای تولیدی بیشترین و مناسب‌ترین بازخورد را خواهد داشت.
  • ناشران: ناشران هم یکی از اجزای ساختار تیم تولید محتوا هستند. ناشران باید محتواهای تولیدی را در معرض عموم قرار دهند. ناشر پس از ویرایش کامل محتوا و تایید آن، محتوا را در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند وردپرس، اپل‌میوزیک، یوتیوب و … انتشار می‌دهد. ناشر هم‌چنین باید متاتگ‌های قطعه را به گونه‌ای ویرایش کند که موتورهای جستجو بتوانند بالقوه به اطلاعات لازم در ارتباط با محتوا دست پیدا کنند. ناشران در هنگام انتشار متن‌ها پیوندهای داخلی و خارجی را به متن اضافه می‌کنند و از این طریق جایگاه متن در جستجوی اینترنتی را ارتقا می‌دهند. ساختار تیم تولید محتوا به ناشرانی قوی و کارآزموده نیاز دارد، اگر کار شما به درستی انتشار پیدا نکند ممکن است زحمات و سرمایه‌های شما هدر رود.
  • متخصصان رسانه‌های اجتماعی: رسانه‌های اجتماعی جزء لاینفک زندگی هرروزه افراد در جامعه هستند. ساختار تیم تولید محتوا باید از متخصصان رسانه‌های اجتماعی به گونه‌ای استفاده کند که بتواند ارتباط با مشتریان و اهداف شرکت را بهینه کند. متخصصان رسانه‌های اجتماعی افرادی هستند که با ترفند و شگردهای بالا آمدن مطلب در رسانه‌هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و غیره آشنا هستند و می‌توانند از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها و تعیین نحوه نمایش محتواها در شبکه‌های اجتماعی، بازدهی کار را افزایش دهند. ساختار تیم تولید محتوا به متخصصان رسانه‌های اجتماعی نیازی وافر دارد، یکی از وظایف این متخصصان پاسخ به سوآلات مشتریان در شبکه‌های اجتماعی است که در تعامل و ایجاد تصویر مثبت از کسب‌و‌کار نقش فزاینده‌ای دارد.
  • متخصصان توسعه: در ساختار تیم تولید محتوای شما لازم نیست تمامی محتواهای تولیدی صرفا در صفحات شخصی شرکت در رسانه‌های اجتماعی منتشر شود. در بسیاری از اوقات انتشار محتواهای تولیدی شما در صفحات دیگر می‌تواند به اعتبار و ارتقای برند کار شما و هم‌چنین افزایش دایره مخاطبان آن کمک کند. متخصصان توسعه چنین وظیفه‌ای را در ساختار تیم تولید محتوا ایفا می‌کنند. آن‌ها برد و دامنه محتواهای شما را افزایش می‌دهند و ازین طریق به افزایش بازدهی بازاریابی شما کمک می‌کنند.
  • متخصصان فنی: مهارت‌های فنی با گسترش زندگی دیجیتال هر روزه اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. اگر شما محتوایی تولید کنید که در تمامی اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها به دلایل فنی مشکل پیدا کند، زمان و سرمایه‌هایتان تلف خواهد شد. در شرکت‌های بزرگ متخصصان فنی در بخشی جداگانه فعالیت می‌کنند اما در شرکت‌های کوچک می‌توانند بخشی از ساختار تیم تولید محتوا باشند. استفاده از متخصصان فنی یا حداقل شخصی که در هنگام بروز مشکلات فنی به دادتان برسد بخشی از بهینه‌سازی ساختار تیم تولید محتوا است.

معرفی ابزارهای مدیریت تیم تولید محتوا

ابزارها و نرم‌افزارهای گوناگونی برای مدیریت ساختار تیم تولید محتوا وجود دارند. این ابزارها به تقویت تیم بازاریابی دیجیتال شما کمک می‌کنند. استفاده از ابزارهای اشتباه می‌تواند موجب افزایش کاستی‌ها و ناهماهنگی‌ها و کاهش بازدهی کار شود. بنابراین ما در این‌جا به ویژگی‌های ابزارهای مدیریت تیم تولید محتوا اشاره می‌کنیم.

هر ابزاری که شما انتخاب می‌کنید باید یک بخش تقویم محتوا و برنامه‌ریزی قوی داشته باشد. این تقویم به بهینه‌سازی ساختار تیم تولید محتوا کمک شایانی خواهد کرد. شما باید بتوانید تمام محتوای خود را برای وبلاگ، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، خبرنامه ایمیل و کمپین‌های کسب‌و‌کار خود در یک نقطه مشاهده و برای آن برنامه‌ریزی کنید. از این طریق می‌توانید فورا به آن‌چه که برای افزایش عملکرد ساختار تیم تولید محتوا به آن نیاز دارید دسترسی پیدا کنید.

ابزار مورد استفاده شما باید بتواند مختصات نویسنده و وظایف آن را در یک نقطه مشخص نمایش دهد. شما از این طریق می‌توانید بدون صرف زمان و انرژی اضافی برای زدن ایمیل در هر مورد، محتوا و وظایف را در یک نقطه مدیریت و ازین طریق ساختار تیم تولید محتوا را منسجم‌تر کنید.
ابزار مورد استفاده شما باید بتواند محتوا را برای سئو مناسب (بالا آمدن از طریق جستجوی اینترنتی) و هم‌چنین بخش نظرات مدیریت کند. بسیاری از نرم‌افزارهای بازاریابی محتوا می‌توانند مستقیما محتوا را در کانال‌های بازاریابی دیجیتال منتشر کنند و با استفاده از آن‌ها دیگر لازم نیست که تعدادی از کارها را به صورت دستی به انجام برسانید. استفاده از ابزار مناسب در ساختار تیم تولید محتوا به کاهش زمان و افزایش بازدهی شما کمک خواهد رساند.
یکی دیگر از وظایف بااهمیت ابزارهای شما تجزیه و تحلیل محتوا است. شما باید بدانید که نتیجه آماری انتشار هر محتوایی به چه صورت است. ازین طریق می‌توانید استراتژی خود را اصلاح کنید.

StoryChief یکی از ابزارهای مناسب برای افزایش عملکرد ساختار تیم تولید محتوا است. این نرم‌افزار می‌تواند بسیاری از نیازهای فوق را برآورده کند، برای مثال می‌تواند محتواهای شما را مستقیما در بسیاری از کانال‌های بازاریابی منتشر کند.

هم‌چنین می‌توان از ابزارهای رایجی مانند ترلو Trello، تسکولوTaskulu، میزیتو Mizito، آسانا Asana و غیره استفاده کرد که هر کدام از این ابزارها می‌توانند برآورده‌کننده نیازهای خاص شما باشند. برای بهینه‌سازی ساختار تیم تولید محتوا حتما از ابزارهای به‌روز برای این کار استفاده کنید. این ابزارها کار شما را آسان می‌کنند و بازدهی آن را افزایش می‌دهند.

چگونه تیم تولید محتوا تشکیل دهیم؟

هم‌چنان که دیدیم تیم تولید محتوا نقش بسزایی در بازایابی کسب‌و‌کار شما ایفا خواهد کرد. ما در مطلب بالا مباحث مهمی را درباره مهم‌ترین نقش‌ها و وظایف مرتبط با ساختار تیم تولید محتوا مطرح کرده‌ایم. شما باید در ابتدا تصوری از اهداف و برآوردی از منابع و امکانات خود برای تشکیل تیم تولید محتوا داشته باشید. اول از همه باید نقش‌های لازم را برای کار خود معین کنید. آیا بیشتر به نویسندگان احتیاج دارید یا عکاسان، آیا بهتر است از طریق ارائه یک پادکست برای کارتان تبلیغ کنید یا شایسته‌تر است که مطالب خود را در دیگر وب‌سایت‌ها منتشر کنید.

ساختار تیم تولید محتوا بر اساس نقشه راه و منابع موجود شما معین می‌شود. در ابتدا باید مشخص کنید چه نقش‌هایی در اولویت هستند و سپس شیوه کار با هر کدام را معین کنید. آیا می‌خواهید تولیدکنندگان محتوا را استخدام کنید یا می‌خواهید آن را به فریلنسر‌هایی در بیرون از شرکت ارجاع بدهید. بسیاری از افراد برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود و بازدهی شرکت از روش دوم استفاده می‌کنند. به هر صورت باید ببینید که کدام روش و ساختار بیشتر در راستای اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت شماست. اکنون شما اطلاعات مفیدی از ساختار تیم تولید محتوا در دست دارید. پس برای بهبود کسب‌و‌کار خود از طریق ایجاد یک تیم تولید محتوا از همین حالا آغاز کنید.

باید در ابتدا تصوری از اهداف و برآوردی از منابع و امکانات خود برای تشکیل تیم تولید محتوا داشته باشید و نقش‌های لازم را برای کار خود معین کنید.

بسیاری از افراد برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود و بازدهی شرکت از روش برون‌سپاری استفاده می‌کنند. اما به هر صورت باید ببینید که کدام روش و ساختار، در راستای اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت شما کاربرد بیشتری دارد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.