تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی از ۴۰۰+ رسانه
ورود به جشنواره
آنالیز سئوی سایت

به‌ روزرسانی شده در ۱۴ فروردین ۱۴۰۳

|

آنالیز سئوی سایت؛ فاکتورها و معیارهای آنالیز و بررسی سئوی سایت

در دنیایی زندگی می‌کنیم که صدای کلیک‌ها هر روز بلندتر از قبل شنیده می‌شود و موفقیت کسب‌وکارها در صف‌های طویل مشتری خلاصه نمی‌شود. در این دنیا، ترافیک یک سایت می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت و فروش آن باشد. ملاک‌های موفقیت تغییر کرده است و رقبا در زمین متفاوتی رقابت می‌کنند. سایت شما امروز چیزی بیشتر از چند صفحه کد، پاراگراف‌هایی از اطلاعات و تصاویر محصولات است. پادشاه این جهان جدید و رقابت تنگاتنگ، سئو است. سئو و آنالیز سایت می‌تواند کسب و کار شما را از فرش به عرش یا به‌عکس از آسمان‌ها به زمین برساند. اما منظور از تجزیه و تحلیل سایت چیست و چگونه باید آن را اجرا کرد؟ در این مقاله قصد داریم همه اطلاعات موردنیاز، نمونه سایت و ابزارهای عالی و کاربردی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.

منظور از آنالیز سایت چیست؟

آنالیز (Analysis) یعنی بررسی جزبه‌جز یک مجموعه برای درک بهتر آن، نحوه تعامل بخش‌های مختلف با یکدیگر و یافتن مشکلات احتمالی؛ بنابراین وقتی از آنالیز سایت (Website Analyzing) صحبت می‌کنیم به کلیه فعالیت‌هایی اشاره داریم که برای تجزیه و تحلیل جنبه‌های مختلف سایت و چگونگی بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این بررسی، سایت را از لحاظ سئو تکنیکال،‌ داخلی و خارجی آنالیز می‌کنیم تا ببینیم کدام بخش‌ها نیازمند بهبود و بهینه‌شدن هستند.

هدف از آنالیز سایت چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید کدام یک از جنبه‌های بازاریابی کسب‌وکارتان، بیشترین ترافیک را برایتان رقم زده، بهترین مشتریان‌تان از کجا شما را پیدا کرده‌اند یا اینکه کاربران با چه محتوایی بیشتر درگیر می‌شوند، با آنالیز سایت می‌توانید جواب سوال‌های‌تان را پیدا کنید.

تجزیه و تحلیل سایت بسیاری از حدس و گمان‌هایی که برای توسعه اهداف و استراتژی‌ها وجود دارند را حذف می‌کنند؛ اما مهم‌ترین اهداف و مزایای آنالیز سئوی سایت شامل چه مواردی می‌شوند؟

۱. اندازه‌گیری ترافیک سایت

ردیابی تعداد بازدیدکنندگان سایت، صفحاتی که بیشتر توسط آن‌ها مشاهده می‌شود و مدت زمانی که کاربران به‌ طور میانگین در هر صفحه می‌مانند، زیرمجموعه این هدف آنالیز سئو سایت است. این اطلاعات با کمک ابزارهای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری می‌شود و به صاحب سایت کمک می‌کند زمینه‌های بهبود سایت را شناسایی کند.

۲. شناسایی منبع ترافیک

شناسایی منبع ترافیک کمک می‌کند مبدا بازدیدکنندگان را پیدا کنیم. برای مثال بعضی از مخاطبان از طریق رپورتاژ یا تبلیغات وارد سایت ما می‌شوند، بعضی دیگر مسیر موتورهای جستجو را طی می‌کنند و عده‌ای با واردکردن آدرس به سایت آمده‌اند. به‌ طور کلی منابع ترافیک معمولا یکی از این موارد است: جستجو در گوگل، واردکردن آدرس، ارجاع سایت‌های دیگر، رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات و ایمیل.

۳. تحلیل رفتار و تعامل کاربر

تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در سایت، نحوه تعامل آن‌ها را نشان می‌دهد. کاربران روی کدام دکمه‌ها بیشتر کلیک می‌کنند، در کدام صفحات طولانی‌تر می‌مانند و از کدام لینک‌ها بیشتر بازدید می‌کنند. آگاهی نسبت به ترجیح کاربر و نحوه تعامل او، می‌تواند اطلاعات کاربردی قابل‌توجهی در اختیار ما قرار دهد.

۴. بهینه‌سازی عملکرد سایت

اطلاعات به دست آمده از تحلیل سئو سایت برای بهبود عملکرد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بهبود در کاهش نرخ پرش، افزایش نرخ تبدیل، بهبود تعامل کاربر و از همه مهم‌تر، بهبود رتبه در موتورهای جستجو موثر خواهد بود. برای نمونه، سازگارکردن سایت با تلفن‌های هوشمند (موبایل فرندلی)، استفاده از تصاویر کم‌حجم، به حداقل رساندن درخواست‌های HTTP و فعال‌کردن کش سایت از جمله مواردی هستند که برای بهینه‌سازی عملکرد سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۵. افزایش نرخ تبدیل

افزایش نرخ تبدیل به مجموعه اقدامات و فرآیندهای بهینه‌سازی سایت گفته شده که باعث تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری می‌شود. در واقع هرچه این تغییرها، تعداد کاربر بیشتری را به خریدار تبدیل کند، سایت موفق‌تری خواهید داشت. برای نمونه اگر یک سایت فروشگاهی را مدیریت می‌کنید، تعداد افرادی که پروسه خرید را کامل می‌کنند برای شما اهمیت دارد. آنالیز سایت و ایجاد برخی تغییرات در آن، می‌تواند با هدف افزایش نرخ تبدیل انجام شود.

چه زمانی آنالیز سایت را انجام دهیم؟

آنالیز سئوی سایت کمک می‌کند مشکلات را به‌سرعت شناسایی کرده و برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنیم؛ بنابراین برای اینکه بهترین عملکرد ممکن را داشته باشیم به این فرآیند حیاتی نیاز داریم. چک کردن سئو سایت یکی از اولین اقداماتی است که قبل از شروع هر پروژه سئویی باید انجام دهید، فرقی ندارد سایت‌تان را به‌تازگی راه‌اندازی کرده باشید یا زمان زیادی از آن گذشته باشد.

از دیگر زمان‌هایی که باید به فکر آنالیز سئو سایت باشید،‌ وقتی است که با افت ترافیک و رتبه‌های سایت مواجه می‌شوید. در چنین شرایطی باید دلیل اصلی کاهش ترافیک ورودی سایت‌تان را پیدا کرده و مجددا برای بهبود رتبه‌‌بندی صفحات سایت‌تان یک استراتژی تدوین کنید.

همچنین اگر رقبای قدرتمندی دارید بهتر است یک برنامه مداوم و منظم برای آنالیز سایت آن‌ها داشته‌ باشید. در کسب و کار رقابتی، نباید هیچ فرصتی را از دست بدهید در غیر این صورت مخاطب‌ها به‌سرعت برای شما جایگزینی پیدا خواهند کرد و جایگاه خود را از دست خواهید داد.

مزایای آنالیز سایت چیست؟

در صورتی که به‌صورت منظم و پیوسته، فرآیند آنالیز سئو سایت‌تان را انجام دهید، فرصت کافی برای اصلاح مشکلات و بهبود عملکردتان پیدا خواهید کرد. همچنین از دیگر مزایای آنالیز سئو به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • امکان بهبود رتبه سرچ گوگل
  • بهبود تجربه کاربری
  • بهبود امنیت سایت
  • زیبایی ظاهر سایت و گرافیک آن
  • شناخت فرصت‌ها برای بهبود نرخ تبدیل
  • شناسایی موانع افزایش نرخ تبدیل
  • یافتن نقاط ضعف و قوت خود و رقبا
  • تشخیص مشکلات و نواقص فنی سایت
  • آشنایی بیشتر با سلیقه و نحوه تعامل کاربران سایت
  • آشنایی با نحوه اثربخشی محتوای سایت و تلاش برای بهبود آن

بهترین سایت‌ها و ابزارهای آنالیز سایت

تا این قسمت از مقاله به اهمیت بررسی سئو سایت پرداختیم؛ اما سوال مهم این است که چگونه می‌توان آنالیز سایت را انجام داد؟ برای آنالیز سئو سایت به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

در این بخش مهم‌ترین و بهترین ابزارهای آنالیز سئو سایت را بررسی می‌کنیم. در ابتدا به معرفی سایت‌های رایگان آنالیز سئو می‌پردازیم و سپس چند ابزار که نیاز به خرید اشتراک دارند را معرفی می‌کنیم:

۱. ابزار رایگان هاب اسپات (HubSpot Website Grader)

برای استفاده از این ابزار کافی است وارد آن شوید و آدرس سایت و ایمیلتان را تایپ کنید تا گزارشی کامل با راهکارهای عملی بهبود سایت در اختیار شما قرار بگیرد. این گزارش، سایت شما را بر اساس معیارهای کلیدی مانند سئوی سایت، عملکرد کلی، موبایل فرندلی و امنیت، رتبه‌بندی می‌کند، مشکلات اساسی سایت را نمایش می‌دهد و سریع‌ترین راه‌حل را ارائه می‌کند. ویژگی‌های ابزار آنالیز سایت هاب اسپات (Website Grader):

  • تشخیص مشکلات عملکردی سایت و نحوه رفع آن‌ها
  • آموزش شیوه بهبود کلی سایت
  • آموزش نحوه بهینه‌سازی برای گوشی‌های هوشمند (Mobile Friendly)
  • بهبود امنیت سایت
  • بهبود تجربه و نحوه تعامل کاربران (User Experience)

۲. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

گوگل سرچ کنسول ابزاری رایگان و کاربردی است که به نظارت بر سئوی سایت، بهبود رتبه نتایج گوگل و حفظ آن کمک می‌کند. به کمک این ابزار می‌توانید مشکلات مختلف در سایت خود را پیدا کنید و راه‌حل‌هایی برای آن‌ها ارائه دهید. در واقع گوگل سرچ کنسول در راستای بیشتر دیده‌شدن سایت‌تان توسط مخاطب هدفتان فعالیت می‌کند. بعضی از ویژگی‌های این ابزار عبارت‌اند از:

  • رصد رتبه کلمات کلیدی
  • شناسایی خطاهای «Crawl» (خطاهایی که هنگام خزیدن ربات‌های گوگل در سایت شناسایی می‌شوند.)
  • تشخیص و بررسی موبایل فرندلی‌بودن سایت
  • آنالیز تعداد کلیک‌ها، موقعیت تقریبی و ایمپرشن سایت

۳. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

اگرچه نسخه اصلی گوگل آنالیتیکس را باید خریداری کنید؛ اما ورژن رایگان آن نیز اطلاعاتی مفید و کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار و گوگل سرچ کنسول مکمل یکدیگر هستند و هر آنچه برای تحلیل سایت نیاز دارید به شما ارائه می‌دهند. مهم‌ترین ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بررسی نحوه تعامل مخاطبان سایت
  • نحوه پیش‌بینی رفتار مشتری
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها و آماده‌سازی گزارش
  • مقایسه ترافیک ارگانیک و غیر ارگانیک و تشخیص منبع ترافیکی
  • تشخیص کانال‌های ارزشمند با بیشترین نرخ تبدیل در سایت

۴. افزونه رایگان Seo Quake (سئو کوئک)

اگر از گوگل کروم استفاده می‌کنید این گزینه مناسب شماست. «سئو کوئک» افزونه‌ای است که روی گوگل کروم نصب می‌شود و هر آنچه برای بهبود سئوی سایت‌تان نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد. پلاگین SeoQuake به‌ طور خودکار و به‌سرعت معیارهای سئوی سایت را بررسی می‌کند و نتیجه آن را ارائه می‌دهد. این افزونه توسط تیم Semrush توسعه داده‌ شده است. بعضی از ویژگی‌های این افزونه عبارت‌اند از:

  • امکان بررسی انتخابی: می‌توانید تعیین کنید آنالیز سئو با تمرکز روی کدام ویژگی‌ها انجام شود. با انتخاب پارامترها و فاکتورهایی که به‌طور مشخص برای شما اهمیت دارند، نتایج بررسی را محدود کنید.
  • ارائه گزارش کامل: سئو کوئک یک گزارش کامل از بررسی سئو در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید این نتایج را با اعضای دیگر تیم به اشتراک بگذارید. با استفاده از ابزار «Link Examiner» شرح مفصلی از نحوه عملکرد تمامی لینک‌های داخلی و خارجی سایت شما ارائه می‌دهد.
  • امکان بررسی رتبه گوگل و کلمات کلیدی: استفاده از کلمات کلیدی و موقعیت سایت در صفحه سرچ گوگل به کمک این ابزار قابل بررسی و شناسایی است، همچنین می‌توانید با بهبود این دو فاکتور، مسیر بهبود سئوی سایت را تحت نظر بگیرید.

۵. ابزارهای Internet Marketing Ninjas

«اینترنت مارکتینگ نینجا» یک شرکت فعال در حوزه خدمات سئو و بازاریابی اینترنتی است که از سال ۱۹۹۹ شروع به فعالیت کرده و ابزارهای رایگان متعددی در این زمینه ارائه داده‌ است. این ابزار کمک می‌کند سایت خود را با رقبا مقایسه کنید، صفحات مختلف سایت را بر اساس کلمات کلیدی بهبود ببخشید و ترافیک ارگانیک سایت را افزایش بدهید. در ادامه ۲ نمونه از ابزارهای رایگان نینجا مارکتینگ را بررسی می‌کنیم:

  • ابزار بررسی لینک‌های شکسته: این ابزار برای شناسایی لینک‌های شکسته به کار می‌رود و به کمک آن می‌توانید این لینک‌ها را، پیش از آن‌که بر سئوی سایت تاثیر بگذارند، شناسایی و اصلاح کنید.
  • ابزار بهینه‌سازی در صفحه: این ابزار برای ارزیابی محتوای خاص در هر صفحه و لینک‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۶. ابزار رایگان Seolyzer

با ابزار رایگان «سئولایزر» می‌توانید تشخیص دهید گوگل و ابزارهای جستجو چگونه سایت شما را می‌بینند. این ابزار همچنین خطاها (Errors)، تغییر مسیرها و سرعت صفحه را ارزیابی می‌کند. این ابزار یکی از حرفه‌ای‌ترین و کامل‌ترین پلتفرم‌های تحلیل فنی سایت است و مورداستفاده بسیاری از کمپانی‌های بزرگ قرار گرفته‌ است. «Seolyzer» همچنین راه‌حل‌های متنوعی برای حل مشکلات تشخیص داده‌شده ارائه می‌دهد. ویژگی‌های زیر از مزایای استفاده از این ابزار رایگان تحلیل سئو هستند:

  • شناسایی مشکلات سئو: تشخیص مشکلات سرعت سایت، انواع ارور و گزارش آن‌ها
  • شناسایی صفحات پربازدید: تشخیص بهترین و پربازدیدترین صفحات سایت
  • ارزیابی انحصاری: امکان بررسی رتبه تمام صفحات سایت در گوگل

۷. افزونه Check My Links

یکی دیگر از افزونه‌های رایگان برای بررسی سئوی سایت، افزونه «Check my Links» در مرورگر کروم است. این افزونه رایگان، لینک‌های شکسته، لینک‌های مشکل‌دار داخلی یا خارجی و لینک‌های از کار افتاده را شناسایی می‌کند.

ابزارها و سایت‌های معرفی شده تا اینجا، همگی رایگان هستند یا نسخه رایگانی برای استفاده ارائه داده‌اند. اگر هدف شما سنجش و آنالیز سایت به‌صورت تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر است، می‌توانید از ابزارهای پولی استفاده کنید که در این قسمت به معرفی بهترین‌های آن‌ها می‌پردازیم:

۸. ابزار تحلیل سئو سایت Semrush

اولین و احتمالا شناخته‌شده‌ترین ابزار ارزیابی سئوی سایت، «سمراش» است. ابزار Semrush رایگان نیست و بر اساس نوع استفاده شما، باید ماهانه مبلغی را پرداخت کنید. مجموعه ابزارهای Semrush طیف وسیعی از اطلاعات سودمند برای بهبود سئوی سایت را در اختیار شما قرار می‌دهد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجزیه و تحلیل رقبا: این ابزار رقبای شما را از تمام جنبه‌ها بررسی می‌کند و اطلاعات مختلف از جمله کلمات کلیدی، لینک‌سازی و رتبه‌بندی آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین اطلاعاتی که برای جبران کاستی‌های سایت به آن نیاز دارید را ارائه می‌کند.
  • نحوه استفاده از کلمات کلیدی: Semrush کلمات کلیدی هدف (متناسب با کسب و کار و مخاطب هدف شما) را ارائه می‌‌دهد.
  • تحلیل سئوی داخلی و فنی سایت: فرصت آنالیز سئوی فنی و سئو داخلی سایت به کمک این ابزار مهیا خواهد شد.

۹. ابزار تحلیل و بررسی سئو سایت Screaming Frog SEO Spider

این برنامه که در نسخه رایگان و محدود نیز ارائه شده‌، برای سایت‌های بزرگ با صفحات متعدد کاربرد دارد. فرآیند بررسی همه صفحات در یک سایت بزرگ‌تر و پیچیده‌تر می‌تواند بسیار زمان‌بر و خسته‌کننده باشد. ابزار «Screaming Frog» کمک می‌کند تمامی این جستجو در مدت زمان محدودی انجام شود. البته برای استفاده از همه امکانات این ابزار باید نسخه پولی آن را تهیه کنید.

۱۰. بررسی تخصصی سئو سایت با ابزار Woorank

تجزیه و تحلیل عمیق و اصولی سایت به شما کمک می‌کند مشکلات سایت را شناسایی و اصلاح کنید و تمام بخش‌های سایت را از جنبه‌های مختلف بهبود ببخشید. «Woorank» تمامی این امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار یک نسخه‌ ۱۴ روز رایگان دارد که در آن زمان می‌توانید ویژگی‌هایش را بررسی کرده و سپس اشتراک آن را تهیه کنید. بعضی از ویژگی‌های کارآمد ابزار وورنک عبارت‌اند از:

  • بازبینی و آنالیز عمیق و اصولی سایت
  • بررسی کلمات کلیدی سایت و نحوه اثربخشی آن‌ها بر رتبه گوگل طی مدت زمان تعیین‌شده
  • تحلیل و تجزیه سایت رقبا برای شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها
  • شناسایی خطاها و مشکلات فنی سایت

در آنالیز سایت خود چه مواردی باید مورد بررسی قرار گیرد؟

برای تجزیه و تحلیل سایت به بررسی چندین فاکتور مهم نیاز داریم که در این قسمت به معرفی مهم‌ترین معیارهای آنالیز سئو می‌پردازیم:

۱. بررسی ترافیک ارگانیک و رتبه کلمات کلیدی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در آنالیز سئو باید به آن توجه کنیم، ترافیک سایت است. تجزیه و تحلیل ترافیک سایت به آمار بازدیدکنندگان آن می‌پردازد و کمک می‌کند برای بهبود سئو، افزایش نرخ تبدیل و اصلاح و ارتقای محتوای سایت اطلاعات کامل را به دست بیاوریم. هنگام تجزیه و تحلیل ترافیک ورودی باید بتوانیم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • منابع اولیه ترافیک: بازدیدکنندگان سایت از کجا آمده‌اند؟
  • نرخ پرش: چه میزان از بازدیدکنندگان به‌سرعت از سایت خارج می‌شوند؟
  • مدت حضور: میانگین زمانی که کاربران در سایت صرف می‌کنند چقدر است؟
  • بازدید صفحات: کدام صفحات در میان کاربران محبوبیت بیشتری دارد؟

همچنین باید رتبه صفحات و کلمات کلیدی که پتانسیل افزایش ترافیک سایت را دارند، بررسی کنید.

۲. بررسی و آنالیز محتوایی سایت

محتوای سایت باید با اهداف شما، مخاطب هدف و کلمات کلیدی کسب‌وکار، مرتبط باشد. هدف از این بررسی، افزایش اثربخشی محتوا بر مخاطب، استفاده درست از کلمات کلیدی، بهبود رتبه در موتورهای جستجو خصوصا گوگل، کاهش خطاهایی نظیر غلط املایی و مشکلات نوشتاری و همچنین برندسازی است. این بررسی بهتر است با اولویت‌بندی و از صفحات اصلی‌تر و مهم‌تر مانند صفحه اصلی سایت و صفحه محصولات شروع شود.

۳. آنالیز پرفورمنس و تجربه کاربری سایت

بررسی رفتار کاربران کمک می‌کند تجربه‌های بعدی آن‌ها را بهبود ببخشید و بازدیدکنندگان سایت را حفظ کنید. درک تجربه و رفتار کاربران در مواجهه با سایت می‌تواند بر نرخ ورود، نرخ تبدیل، نرخ پرش، ترافیک سایت و تعامل با کاربران تاثیرگذار باشد. اختلال در هر یک از موارد راه‌حل‌های خودش را دارد و باید هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار بگیرد. مسیری که کاربر هنگام ورود به سایت در میان صفحات مختلف و با کلیک روی گزینه‌های گوناگون طی می‌کند، اطلاعات کاربردی و جالبی در اختیار ما قرار می‌دهد.

۴. آنالیز مشکلات فنی و تکنیکالی

مشکلات فنی و تکنیکالی نه‌تنها رتبه گوگل را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بلکه بر تجربه کاربر نیز اثرگذار است و می‌تواند به‌مرور زمان ترافیک سایت را کاهش دهد. بعضی از مشکلات فنی رایج سایت شامل این موارد می‌شوند:

  • سرعت بارگذاری: صفحاتی که به‌آهستگی بارگذاری می‌شوند هم تجربه کاربر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، هم روی رتبه گوگل اثر می‌گذارند؛ بنابراین شناسایی و رفع مشکلات در این صفحات ضروری است. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهایی که در ابتدای مقاله معرفی کردیم لینک‌های شکسته یا صفحات کند را شناسایی و اصلاح کنید.
  • موبایل فرندلی: سایت شما باید با گوشی‌های هوشمند سازگاری داشته باشد. موبایل فرندلی‌بودن سایت به‌ طور مستقیم بر سئوی آن اثر می‌گذارد.
  • موانع خزیدن ربات‌های گوگل: ربات‌های جستجوی گوگل در صفحات مختلف سایت می‌خزند و آن‌ها را بررسی می‌کنند. اگر مشکلات و موانعی مسیر آن‌ها را سد کند یا به این پروسه آسیب بزند سئوی سایت تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.
  • مسائل امنیتی: تامین امنیت سایت یکی از مهم‌ترین و موثرترین عوامل در بهبود وضعیت کلی آن است. نه‌تنها کاربران شما به امنیت سایت اهمیت می‌دهند بلکه گوگل نیز سایت‌های امن را شناسایی می‌کند و برای آن‌ها امتیاز خاصی قائل است.

۵. بررسی جریمه‌های دستی در آنالیز سایت

گوگل با بررسی‌کردن یک سایت، اگر متوجه‌ی مغایرت‌داشتن آن با قوانین خود شود، ممکن است دو نوع جریمه برای آن سایت قرار دهد. جریمه نوع اول که به آن الگوریتمی گفته می‌شود بدون هیچ اطلاع قبلی صورت می‌گیرد و تنها راه تشخیص آن، کاهش قابل توجه ترافیک سایت است. در حالت دوم جریمه‌های گوگل به‌صورت دستی و توسط ناظران و متخصصان این موتور جستجو انجام می‌شود. جریمه‌های دستی در قالب یک گزارش در سرچ کنسول و ارسال ایمیل به مدیران سایت ابلاغ می‌شوند و امکان بررسی و اصلاح آن وجود دارد.

گوگل دلایل مختلفی برای جریمه کردن سایت‌ها دارد. از جمله آن‌ها، تعارض با قوانین کلی و از پیش‌ تعیین‌شده است. معمولا این جریمه‌ها را می‌توان مرتبط به یکی از سه حیطه «کدهای فنی و مشکلات آن‌ها»، «محتوای سایت» و «لینک‌های خارجی در سایت» دانست. همه این موارد قابل بررسی و اصلاح هستند؛ اما پیش از هر اقدامی باید شناسایی شوند.

۶. آنالیز پروفایل بک‌ لینک‌ها

آنالیز بک لینک به ارزیابی حجم و کیفیت لینک‌هایی گفته می‌شود که از سایت‌های دیگر به سایت شما ارجاع داده شده است. تحلیل بک لینک‌ باعث می‌شود تشخیص دهید که چگونه این لینک‌ها روی رتبه‌بندی شما در موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارند و چه کاری می‌توانید برای بهبود پروفایل بک لینک خود انجام دهید.

لینک‌هایی که از سایت‌های اسپم هستند می‌توانند منجر به جریمه‌شدن توسط گوگل شوند؛ اما پیداکردن و ازبین‌بردن آن‌ها، سایت‌تان را معتبر نگه می‌دارد.

در آنالیز سایت رقبا چه مواردی باید مورد بررسی قرار گیرد؟

تجزیه و تحلیل رقبا گامی مهم در درک کسب و کار، آنالیز و مقایسه خود و بهبود استراتژی‌های کلی است. به‌ طور کلی می‌توان نکات زیر را هنگام تجزیه و تحلیل سایت رقبا مد نظر قرار داد:

۱. آنالیز بک لینک‌های رقبا و گپ‌های بک ‌لینکی

همان‌طور که اشاره کردیم، بک لینک‌ها همان لینک‌هایی هستند که مخاطب را از یک سایت به سایت مقصد هدایت می‌کند. این لینک‌ها برای بالابردن اعتبار یک سایت در مقابل گوگل ضروری هستند. شما علاوه بر تحلیل سایت خود،‌ باید فرایند تحلیل بک لینک را برای سایت رقبای اصلی نیز انجام دهید. با این کار می‌توانید متوجه شوید چگونه رتبه‌هایی بهتر از آن‌ها به دست آورید، همچنین می‌تواند به شما ایده‌هایی برای استراتژی ساخت لینک بدهد. هنگام ارزیابی بک لینک رقبا به موارد زیر توجه کنید:

  • کیفیت آن چقدر است؟ یک سایت معتبر به رقیب شما لینک داده‌ یا سایتی بی‌اعتبار و تبلیغاتی این کار را انجام داده‌ است؟
  • چه تعداد بک لینک در سایت رقیب شما وجود دارد؟ بالا بودن بک لینک لزوما نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن آن نیست؛ اما به‌هرحال مورد مهمی است.

۲. آنالیز کلمات کلیدی رقبا و گپ کلمات کلیدی

بررسی کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا می‌تواند فرصت‌های جدیدی را به‌روی شما باز کند. پیش از هر اقدامی، ابتدا رقبای خود را شناسایی کنید. اگر آن‌ها از یک کلمات کلیدی خاص، ترافیک بالایی می‌گیرند این کلمات می‌تواند برای کسب و کار شما نیز مفید واقع شود. برای یافتن این کلمات می‌توانید از بعضی از ابزارهای معرفی‌شده استفاده کنید. همچنین بلاگ سایت‌ها را بررسی کنید تا ببینید چه محتواهایی را پوشش داده‌اند که شما تاکنون به آن‌ها توجه نکرده‌اید. میزان سختی یا سادگی کلمات کلیدی را بررسی کنید. بعضی از آن‌ها ممکن است بسیار رقابتی باشند درحالی‌که بعضی دیگر را به‌راحتی می‌توان هدف قرار داد.

هر چند وقت یکبار سایت خود و رقبا را آنالیز کنیم؟

شما می‌توانید سایت خود یا رقبا را به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا شخصی‌سازی‌شده بررسی و آنالیز کنید. هر یک از این گزینه‌ها معایب و مزایایی دارد که به آن‌ها می‌پردازیم:

  • آنالیز سایت روزانه

تحلیل روزانه سایت اجازه می‌دهد به‌سرعت مشکلات آن را شناسایی و اصلاح کنید، بینش بهتری نسبت به وضعیت سایت داشته‌ باشید و بتوانید موضوعات ناگهانی را به‌سرعت حل‌وفصل کنید. بااین‌حال این روش ممکن است به صرف زمان و هزینه اضافه نیاز داشته باشد. به‌علاوه اگر سایت کوچکی دارید به این همه پیگیری احتمالا نیازی نیست و می‌توانید تنها در شرایط خاص و بحرانی، سایت را روزانه آنالیز کنید. درباره سایت رقبا نیز تجزیه و تحلیل روزانه می‌تواند بینشی بهتر به شما ارائه بدهد؛ اما اغلب به صرف‌کردن چنین هزینه و زمانی نیاز ندارید.

  • آنالیز سایت هفتگی

الگوی هفتگی تحلیل سایت می‌تواند میان کارایی و نظارت، تعادل ایجاد کند. شما به‌موقع مشکلات را شناسایی می‌کنید و فرصت کافی برای رفع آن‌ها خواهید داشت. بااین‌حال اگر درست بعد از بررسی شما، سایت دچار مشکلاتی شود تا هفته آینده ممکن است نسبت به آن بی‌اطلاع بمانید. در مجموع برای اغلب سایت‌ها بررسی تعامل کاربران، نرخ تبدیل و میزان ترافیک ورودی سایت به‌صورت هفتگی مناسب به نظر می‌رسد.

  • تجزیه و تحلیل ماهانه سایت

بررسی ماهانه نیز مزایا خودش را دارد. شما در جریان مشکلات و کاستی‌های سایت قرار می‌گیرید، زمان کمتری از شما می‌گیرند و در نهایت همه آن‌ها در زمان نسبتا مناسبی حل و فصل خواهند شد. آنالیز ماهیانه سایت نیز اغلب برای سایت‌های مختلف با ترافیک معمولی قابل استفاده است و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. برای تحلیل سئو سایت رقیب خود، این آنالیز نسبت به دو مورد قبلی کارآمدی بیشتری دارد و مفیدتر است.

  • تحلیل شخصی‌سازی‌شده

بهترین روش تحلیل سایت، روش شخصی‌سازی‌شده به‌تناسب سایت شما، میزان ترافیک معمول آن، شرایط خاصی که در جریان است، مخاطبان و کاربران و بزرگی یا کوچکی سایت است. در این روش با برنامه‌ریزی قبلی، استفاده از ابزارهای مناسب و کسب تجربه کافی و با توجه به شرایط خاصی که سایت در حال حاضر دارد (شرایط عادی، زمان اجرای کمپین یا زمان ارائه محصولات جدید و تخفیفات) زمان خاصی را برای تحلیل آن تعیین می‌کنید و به برنامه خود پایبند می‌مانید. این برنامه باید تمامی جوانب را در نظر بگیرد و از این جهت ممکن است کمی ریسکی باشد.

سخن پایانی

وقت آن رسیده‌ است که موقتا به این صدای بی‌وقفه کلیک‌ها و کلیدها، کمی سکوت اضافه کنیم. اما شما فراموش نکنید، دنیای امروز چند برابر رقابتی‌تر از گذشته است، ابزارهای متنوع‌تری برای مبارزه و ارتقا وجود دارد و در کنار این‌ها، موفقیت و رشد در این دنیا محتمل‌تر است. بنابراین برای رشد کسب و کار خود و ارتقای سایتتان، از هیچ اقدامی دریغ نکنید. یک برنامه منظم برای آنالیز سئوی سایت و رسیدگی به آن‌ها می‌تواند نتایج قابل توجهی در بلندمدت داشته باشد. امتحان کنید!

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
برای مواقع بحران، آماده شوید!

در وبینار ۹ مرداد (ساعت ۱۹) هستی شهریزفر معمار ارتباطات ابر آروان قرار است درباره ارتباطات پیش از وقوع بحران تجربیات خود را به اشتراک بگذارد.