سئو خارجی (off page seo) چیست + تکنیک های سئو آف پیج
سئو خارجی سایت

به‌ روزرسانی شده در ۷ بهمن ۱۴۰۲

|

سئو خارجی چیست ؛ تکنیک های سئو آف پیج

سئوی آف پیج یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک استراتژی موفق است. اگر می‌خواهید رنک (Rank) وب سایت خود را در گوگل بالا ببرید، برندآگاهی و ترافیک جستجوی ارگانیک سال ۲۰۲۴ خود را افزایش دهید، این مطلب مناسب شماست.

در این مقاله، به طور کامل و عمیق درباره سئوی آف پیج خواهیم گفت. درباره مفهوم و اهمیت آن و تاکتیک‌هایی که باید استفاده کنید تا وب سایت شما رشد کند.

سئوی خارجی (off-page seo) چیست؟

سئو off-page یا سئو خارجی، به مجموعه اقداماتی که در خارج از فضای وب‌سایت صورت می‌گیرد، اطلاق می‌شود. این اقدامات با هدف معرفی و شناساندن هرچه بیشتر وب‌سایت به موتورهای جستجو و به ویژه موتور جستجوی گوگل، انجام می‌شود. تأثیر مستقیم رعایت اصول سئو خارجی در بالا بردن رتبه وب‌سایت است.

سئو خارجی وب‌سایت، نشانگر خیلی خوبی درباره چگونگی درک جهان (سایر وب‌سایت‌ها و کاربران) از یک وب‌سایت خاص است. وب‌سایتی که تولید محتوای با کیفیت و نیز انتشار محتوای سئو شده را سرلوحه فعالیت خود قرار دهد، به احتمال زیاد اشارات و مراجعاتی (بک لینک) از وب‌سایت‌های دیگر خواهد داشت.  این بک‌لینک‌ها با ارتقای رتبه وب‌سایت سبب معرفی بیشتر آن در رسانه‌های اجتماعی شده و کاربران بیشتری را به سمت خود هدایت کند.

به طور کلی موتورهای جستجو از لینک‌ها برای دو مورد زیر استفاده می‌کنند:

  • کشف صفحات جدید و یا بروز رسانی‌های یک وب‌سایت.
  • چگونگی تعیین رتبه وب‌سایت در فهرست نتایج جستجو.

موتورهای جستجو با پایش وب‌سایت‌ها و کاوش در صفحات آن، محتوای صفحه را بر اساس معیارها و ایندکس‌های الگوریتم خود خوانده و طبقه‌بندی می‌کنند. موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی خود، کیفیت مطالب موجود در یک صفحه را ارزیابی و با کنترل تعداد و مبدأ لینک‌هایی که به صفحه مورد نظر ارجاع داده‌اند، رتبه کلمات کلیدی و صفحات آن را تعیین می‌کنند. هرچه تعداد وب‌سایت‌های سطح بالاتری به وب‌سایت مورد نظر لینک داده باشند، به همان نسبت رتبه وب‌سایت بالاتر و جایگاه و ارزش وب‌سایت در فهرست نتایج جستجو، بالاتر خواهد رفت.

مزایای سئو خارجی چیست؟

در فرایند مدیریت و اجرای سئو خارجی از روش‌های مختلفی بهره گرفته می‌شود. با افزایش اعتبار  و بالا رفتن رتبه وب‌سایت، ماشین هوشمند جستجوی گوگل به این باور می‌رسد که وب‌سایت با تولید محتوای با کیفیت، مطالب مفیدی را منتشر می‌کند و قابل اطمینان است. این اعتبار سبب خواهد شد تا سایت بارها و بارها در بین گزینه‌های معرفی شده در فهرست نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود. تولید محتوای سئو شده سبب می‌شود تا کاربران بیشتری به وب‌سایت مراجعه کنند و فروش کالاها و خدمات افزایش یابد. این روند همانند دنباله‌ای پایان‌ناپذیر از وقایع است که با هزینه تولید محتوای سئو شده و سفارش تولید محتوا برای وب‌سایت را مقرون به صرفه می‌کند.  افزایش یازدیدکننده سبب می‌شود تا وب‌سایت در مکان‌های مختلف و به روش‌های گوناگون معرفی و با تأیید صحت آن بر رتبه وب‌سایت افزوده شود. از سوی دیگر، تولید محتوای سئو شده و مشاهده شدن مکرر وب‌سایت، باعث تقویت رتبه وب‌سایت و جلب هرچه بیشتر اعتماد کاربران می‌شود.

گوگل به تازگی مفهومی به نام امین بودن را معرفی کرده است. این مفهوم به استقرار رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد و استمرار رابطه شکل‌گرفته فی‌مابین وب‌سایت و کاربران آن، اشاره دارد. این اعتماد کاربران به وب‌سایت و امین بودن وب‌سایت نسبت به اعتماد کاربران خود، نقش مهمی را در تعیین رتبه وب‌سایت ایفا می‌کند و رابطه مستقیمی با سئو خارجی دارد.

به عبارت ساده‌تر، گوگل می‌خواهد وب‌سایت‌هایی را در فهرست نتایج جستجوهای خود نمایش دهد که مهارت و توانمندی آن در تولید محتوای با کیفیت و نیز انتشار محتوای سئو شده، توسط تعداد مراجعان و تأیید سایر وب‌سایت‌ها به اثبات رسیده باشد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید به عنوان یک متخصص در مورد یک موضوع شناخته شوید، تولید محتوای با کیفیت و اعلام این ادعا از سوی خود شما کافی نیست بلکه سایر وب‌سایت‌های مرتبط با حیطه تخصصی شما، باید با انجام خدمات تولید محتوا و انتشار محتوای سئو شده، مطابق با ادعای شما، موافق باشند. چنین موافقتی از طریق لینک‌هایی که به وب‌سایت شما ارجاع داده می‌شوند، نشان داده شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

ایجاد لینک در سئو خارجی چیست؟

ایجاد لینک از محبوب‌ترین و موثرترین تکنیک‌های سئو خارجی است. در این روش با ایجاد لینک‌هایی به وب‌سایت خاص، تلاش می‌شود تا بازدیدکنندگان برای مراجعه به وب‌سایت اقنا شوند. ورود هر بازدیدکننده از طریق این لینک‌ها در حکم رأی‌های مثبتی است که به آن وب‌سایت داده می‌شود. این رأی‌ها به ارتقای رتبه وب‌سایت کمک می‌کنند تا بتواند از رقبای خود دور شده و رتبه بالاتری را کسب کند. به عنوان مثال، اگر کسی این مقاله را دوست داشته باشد و آن را از وب سایت یا وبلاگ خود ارجاع دهد، این مانند این است که به موتورهای جستجو بگویید که این صفحه اطلاعات خوبی دارد.

لینک خوب در سئو خارجی کدام است؟

اگر از گوگل پرسیده شود که لینک خوب چه ویژگی‌هایی دارد، چنین پاسخ خواهد داد: «لینک‌هایی که به وب‌سایت شما ارجاع می‌دهند باید لینک‌های طبیعی باشند». لینک‌های طبیعی دقیقاً همان چیزی هستند که از نامشان مشخص است. صاحب وب‌سایت یا یک وبلاگ‌نویس، یک محتوای سئو شده را می‌پسندد و به طور ارادی و طبیعی پیوندی را به وبلاگ خود اضافه می‌کند.

به عبارت دیگر دیگر مهم نیست که چه تعداد پیوند به وب‌سایت شما ارجاع می‌دهند، بلکه مهم‌تر این است که این پیوندها از کجا می‌آیند. بنابراین لینک خوب، لینکی است که از یک منبع واقعی به وب‌سایت ارجاع داده شده باشد. بهترین راه برای جلب لینک خوب، تولید محتوای با کیفیت و انتشار محتوای سئو شده است که مورد پسند و استفاده افراد دیگر قرار بگیرد و به آن ارجاع دهند.

لینک بیلدینگ به معنای ایجاد لینک و به عبارت دیگر بک‌لینک از سایت‌های دیگر به سایت مورد نظر است. بک‌لینک که به اختصار لینک خوانده می‌شود، ابزاری است که به کاربر اجازه می‌دهد تا بین صفحات مختلف حرکت کنند و به اطلاعات مورد نظر خود، دسترسی پیدا کند.

موتورهای جستجو نیز از لینک‌ها برای پایش صفحات وب و کاوش در آنها بهره می‌برند. موتورهای جستجو با الگوریتم‌های عنکبوتی خود، لینک‌ها را تشخیص می‌دهند. آن‌ها از طریق لینک‌ها، بین صفحات مختلف وب سایت و سپس بین سایت‌های مختلف به حرکت در می‌آیند.

توجه: اگر سعی کنید که ترفندهایی به کارگیرید تا پیوندهای مصنوعی و جعلی ایجاد کنید، به جای افزایش رتبه (به ویژه در مورد گوگل) با مجازات طرف خواهید شد.

۱۳ تکنیک سئوی خارجی در سال ۲۰۲۴

در ادامه می‌خواهیم درباره این ۱۳ تاکتیک بیشتر توضیح دهیم تا بتوانید از طریق استفاده از آنها برند خود را ارتقاء دهید و ترافیک جستجوی ارگانیک بیشتری در سال ۲۰۲۴ کسب کنید.

  1. لینک‌ سازی خارجی
  2. برندسازی
  3. بازاریابی محتوا
  4. PR
  5. سئو محلی
  6. شبکه‌های اجتماعی
  7. انجمن‌ها
  8. اینفلوئنسر مارکتینگ
  9. رویدادها
  10. پست مهمان
  11. پادکست
  12. نقد و بررسی
  13. سندیکای محتوا
  • لینک‌سازی در سئوی خارجی

لینک بیلدینگ یا لینک‌سازی، با توجه به ارزشی که در الگوریتم‌های گوگل دارد، بخش اصلی استراتژی سئوی خارجی است. اما مهم است که یاد بگیرید چگونه از آن استفاده کنید.

یکی از اهداف کلیدی سئو خارجی، اعتبارسازی برای کسب و کار شماست. لینک از وب سایت‌های معتبر می‌تواند به موقعیت و اعتبار سایت شما کمک کند. پس اولین هدف شما از لینک‌سازی باید گرفتن لینک از وب سایت‌های معتبر باشد. اما نکاتی هم وجود دارد که نباید فراموش کرد:

  • اعتبار

تا اینجا احتمالاً متوجه شده‌اید که چرا اعتبار لینک‌ها مهم است. زمانی که یک وب سایت به شما لینک فالو می‌دهد، اعتبار خود را به سایت شما منتقل کرده است. مفهومی وجود دارد به نام امتیاز اعتبار یا authority score که به طور مخفف AS خوانده می‌شود.

امتیاز اعتبار در واقع برآورد امتیاز دامنه است که کیفیت کلی یک سایت را مشخص می‌کند و به شما می‌گوید که گرفتن بک لینک از آن وب سایت تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد. این امتیاز بر اساس داده‌های زیر داده می‌شود:

  • کیفیت و کمیت بک لینک‌های دامنه
  • کمیت دامنه‌ها و IP‌های ارجاع داده شده
  • لینک‌های فالو (follow) و نوفالو (nofollow)
  • ترافیک جستجوی ارگانیک
  • تعداد کاربران

برای فهمیدن امتیاز اعتبار یا AS یک دامنه، می‌توانید از ابزار Backlink Analytics استفاده کنید. در ستون Page AS می‌توانید امتیاز سایت را ببینید. هرچه این امتیاز بالاتر باشد، اعتبار دامنه بیشتر است.

  •  دامنه‌های منحصر به فرد

معیار کلیدی دیگری از لینک‌سازی، موفقیت در تعداد لینک از دامنه اصلی سایت‌هایی است که به سایت شما داده می‌شود. این موضوع حتی از تعداد بک لینک‌ها هم مهم‌تر است. مطالعات نشان داده که ارتباط مشخصی بین تعداد لینک‌های دامنه اصلی و رنکینگ بالاتر وجود دارد.

آنالیز تعداد بک لینک و Referring Domain

شما هم می‌توانید تعداد دامنه‌های منحصر به فردی که به سایت شما لینک داده‌اند را در تب referring domains ابزار backlink analytics ببینید.

  • اعتبار موضوعی

همیشه به خاطر داشته باشید که برای گرفتن بک لینک به سراغ وب سایت‌هایی بروید که از نظر موضوعی با سایت شما همخوانی دارند. برای مثال، اگر صاحب یک سایت مسافرتی هستید، باید اغلب لینک‌هایی که می‌گیرید از سایر سایت‌های مسافرتی، بلاگرها، سایت‌های سفرنامه، توریسم و مانند آنها باشد.

البته مشکلی نیست اگر از سایت‌های دیگر هم بک لینک داشته باشید اما هدف اصلی خود را روی آنها نگذارید. بهتر است لینک‌ها از نظر مفهومی موضوعیت داشته باشند. روش‌های دیگری نیز برای گرفتن بک لینک و یا اعتبار وجود دارد مانند:

  • دیجیتال PR
  • ذکر نام برند بدون لینک شدن
  • لینک منبع
  • موج سواری خبری
  • و …
  • برندسازی

گوگل به برندینگ شما اهمیت می‌دهد. به همین خاطر یکی از بخش‌های کلیدی استراتژی سئو و اهداف سئو خارجی سایت‌تان باید برندسازی باشد. و این فرآیند در نهایت به ایجاد اعتبار آنلاین هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو منجر می‌شود. اما چطور باید این کار را انجام داد و چه معیارهایی برای موفقیت در این زمینه وجود دارد؟

  • جستجوی برند

یکی از قوی‌ترین نشانه‌های اینکه شما در حال برندسازی خوبی هستید این است که برند شما بیشتر از قبل جستجو شود. این جستجو می‌تواند شامل نام برند، نام محصول یا آدرس دامنه باشد. برای اینکه ببینید در طول زمان چقدر میزان جستجوی برند شما تغییر کرده است، به سراغ ابزار Keyword Overview بروید و نام برند خود را تایپ کنید.

سئوی off page

یک جعبه Trend به شما نمایش داده می‌شود که مشخص می‌کند میزان جستجوی نام برند شما در طی چند ماه گذشته چقدر تغییر کرده است. همچنین می‌توانید از طریق گوگل ترندز (google trends) کلمات کلیدی مرتبط با برند خود را دنبال کنید.

off page seo

  • نقش بازاریابی محتوا در سئوی خارجی

وقتی حرف از بازاریابی محتوا می‌شود، همه فقط به تاکتیک‌های سئو داخلی فکر می‌کنند. یعنی ایجاد و انتشار محتوا روی سایت. اما اگر نگاه گسترده‌تری داشته باشیم، می‌بینیم که کانتنت مارکتینگ هم نیاز به سئو آن پیج دارد و هم آف پیج. مثلاً اگر جایی به عنوان یک مهمان مطلبی بنویسید، بازاریابی محتوا به حساب می‌آید.

استفاده از بازاریابی محتوا به عنوان یک تاکتیک برای سئو خارجی شامل خلق محتواهای جذاب و درگیرکننده است که کار را برای تمرکز روی فاکتورهای آف پیج راحت‌تر می‌کند.

تاکتیک‌های رایج بازاریابی محتوا که برای سئوی خارجی وب سایت موثر هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پست‌های بلاگ
  • اینفوگرافیک‌ها
  • پرسشنامه، مطالعات و تحقیقات
  • کتاب‌های الکترونیک یا ای بوک

Content marketing به عنوان یک تاکتیک، با لینک‌سازی، شبکه‌های اجتماعی و PR پیوند خورده است که باعث می‌شود برند شما شکل بگیرد. به زبان ساده، اگر محتوای خوبی دارید، درباره‌اش به همه بگویید.

  • PR یا روابط عمومی دیجیتال

برای مدت زیادی، PR و سئو دو قائده مارکتینگی متفاوت بودند. اما در سال‌های گذشته، این تفاوت کمرنگ‌تر شده و هر دو در کنار هم استفاده می‌شوند.

در حال حاضر، روابط عمومی دیجیتال یا PR، تاکتیک لینک‌سازی است که این امکان را می‌دهد تا لینک‌های معتبر به دست بیاورید. شما می‌توانید از تاکتیک‌های PR برای تبلیغ محتواهای خود استفاده کنید و از این طریق بک لینک برای وب سایت خود به دست بیاورید. یکی از بررسی‌های اخیر نشان داده است که هر کمپینی به طور میانگین بین ۱۰ تا ۲۴ بک لینک از دامنه اصلی به دست می‌آورد.

سئو خارجی سایت

البته استفاده از روابط عمومی دیجیتال برای سئو خارجی بیشتر از صرفاً گرفتن بک لینک است. یک کمپین PR خوب می‌تواند:

  • برندآگاهی را افزایش دهد و در نتیجه جستجو برای نام برند را بیشتر کند
  • کسب و کار شما را در مقابل مخاطب هدف شما قرار دهد و باعث شود که آنها درباره برند شما صحبت کنند
  • باعث افزایش ترافیک سایت شود
  • شما را به عنوان رهبر صنعت خود معرفی کند و باعث اعتماد مخاطب شود
  • سئو محلی

سئو محلی خود به تنهایی یک مبحث مهم در سئو است. اما بخش‌هایی از آن در سئو آف پیج هم به کار می‌رود. یکی در گوگل مای بیزینس (Google My Business) و یکی اطلاعات تماس (citations).

کسب و کار من را گوگل کن! Google my business نقشی حیاتی در حضور آنلاین هر کسب و کاری ایفا می‌کند. پس مهم است که صفحه خود را برای این‌کار بهینه کنید و آن را روی نقشه بیاورید تا در سئوی آف پیج امتیاز بیشتری بگیرید.

GMB (Google my business) روی وب سایت شما نیست و نباید فراموش کنید که تمام تلاش خود را روی سئو خارجی وب سایت خود متمرکز کنید.

آخرین بررسی‌ها نشان داده است ۴۶ درصد از جستجوهای گوگل برای پیدا کردن اطلاعات کسب و کارهای محلی است. و از هر ۵ مصرف کننده موتورهای جستجو، ۴ نفر به دنبال اطلاعات محلی هستند. تمام این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که اگر کسب و کار شما در بین نتایج جستجوی GMB گوگل نیست، بخشی از رقابت را باخته‌اید.

  • Citations

تعریف این اصطلاح شاید بانک اطلاعات تماس کسب و کارها باشد. یک Citation زمانی است که از کسب و کار شما در جایی نام برده می‌شود. البته نه فقط نام بلکه اطلاعات آدرس و شماره تماس هم ذکر می‌شود.

اگر یک کسب و کار محلی هستید که می‌خواهید برای منطقه‌هایی خاص هدف گذاری کنید، حتماً از این تاکتیک استفاده کنید. citation یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای رنکینگ آف پیج است. برای شناسایی جامعه مخاطب خود برای منطقه بندی و پیدا کردن فرصت‌های جدید می‌توانید از ابزار Listing Management سم راش نیز استفاده کنید.

  • شبکه‌های اجتماعی

ما در سال ۲۰۲۴ هستیم و در دنیایی که شبکه‌های اجتماعی حرف اول را می‌زنند. در حقیقت ۹۷ درصد از مصرف کنندگان فضای دیجیتال از سوشال مدیا استفاده می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند. ما پاسخ بسیاری از سوالاتمان را در شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنیم. حتی می‌توان گفت که یک نوع موتور جستجو یا موتور پاسخگویی هستند. اما به این نکته توجه داشته باشید که شبکه‌های مجازی به عنوان یک فاکتور مستقیم در سئو محسوب نمی‌شوند.

همین که در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید مخاطبان هدف را پیدا می‌کنید و می‌توانید خدمات خود را به آنها معرفی کنید. و از آنجایی که ارتباط شما با مشتریان‌تان مستقیم است، می‌توانید سوالات آنها را پاسخ دهید. این فعالیت‌ها باعث می‌شود که با کاربران تعامل داشته باشید و برندآگاهی خود را بالا ببرید.

پس در شبکه‌های اجتماعی قدرتمند ظاهر شوید، با مخاطبین خود حرفه ای برخورد کنید و از آن به عنوان کانالی برای معرفی برند خود استفاده کنید.

  • نقش رپورتاژ آگهی در سئوی خارجی چقدر است؟

در تهیه و استفاده ار محتوای سئو شده باید به این نکته توجه داشت که متن محتوای سئو شده هیچ تاثیری در سئو سایت ندارد. متن محتوای سئو شده تنها وسیله‌ای برای انتشار لینک‌های گنجانده شده در آن است. با این حال، قدرت بک‌لینک‌های موجود در متن آگهی و اعتباری که از سایت مبدا به سایت مقصد سرازیر می‌شود، به تاثیری به شدت مثبت در بهبود وضعیت رتبه وب‌سایت دارد.

لینک‌هایی که در دل مطالب علمی درج می‌شوند، بهترین نوع بک‌لینک‌ها به حساب می آیند. اگر وبسایتی که به رپورتاژ آگهی را منتشر می‌کند، در حوزه وب‌سایت سفارش دهنده باشد، این تاثیر چندین برابر خواهد بود. سایت‌های خبری معمولا از رتبه‌بندی و دامین آتوریتی بالایی دارند.  از این رو بهترین گزینه برای انتشار ریپورتاژ آگهی، وب‌سایت‌های خبری هستند و باعث بهبود رتبه وب‌سایت می‌شوند.

در تریبون بخوانید : خرید رپورتاژ آگهی
  • فروم یا انجمن

شاید تعجب کنید که ببینید هنوز هم فروم‌ها یا انجمن‌ها به عنوان معیاری برای سئو خارجی محسوب می‌شوند. چون در این سال‌ها آنقدر در فروم‌ها پیام‌ها و کامنت‌های اسپم گذاشته شده است که تمام لینک‌های آن نوفالو شده است. به همین خاطر، مدت‌هاست که توجهی به فروم‌ها نمی‌شود. اما بهتر است بار دیگر به انجمن‌ها نگاهی تازه بیندازیم.

وقتی به یک استراتژی گسترده‌تر فکر می‌کنید، فروم‌ها می‌توانند ارزش زیادی به کسب و کارتان اضافه کنند. به جای اینکه از انجمن‌ها به عنوان پلتفرمی برای لینک‌سازی استفاده کنید، به آنها به عنوان راهی برای پاسخ دادن به سوالات کاربران خود نگاه کنید. برای اینکه برند خود را حرفه‌ای‌تر به مخاطبان نشان دهید، بهتر پاسخ سوالات آنها را هرچه دقیق‌تر بدهید.

هیچ پلتفرمی به اندازه فروم نمی‌تواند به شما این فرصت را بدهد که بحث‌های آزاد داشته باشید و به طور مستقیم مخاطب خود را درگیر کنید. با کمی تلاش و تعهد، می‌توانید جامعه‌ای ارزشمند بسازید که سطح اعتماد کاربران را بالا می‌برد و مخاطبان را راضی می‌کند. فروم‌ها دیگر به اندازه دهه ۲۰۰۰ محبوب نیستند، اما هنوز فرصت وجود دارد تا از این پتانسیل استفاده کنید.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی فرد تأثیر گذار یا Influencer، به شکل‌های مختلفی در سال ۲۰۲۴ دیده می‌شود. اما اگر به عقب برگردیم، اینفلوئنسرها همان بلاگرهایی بودند که پست‌های تبلیغاتی و اسپانسر منتشر می‌کردند. اما این روزها، این مفهوم را به طور عمده در اینستاگرام، یوتیوب و تیک تاک می‌بینیم.

توجه داشته باشید که استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ برای گرفتن بک لینک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. چون لینک از محتواهای اسپانسر با قوانین گوگل منافات دارد. اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند راه خوبی برای برندسازی و جذب مخاطبین تازه باشد.

ساختن محتواهای چشمگیر اولین قدم برای یک استراتژی موثر است. اما اگر هیچکسی با محتواهای شما ارتباط برقرار نکند، تمام تلاش‌هایتان بیهوده خواهد بود. پیدا کردن یک اینفلوئنسر مناسب، گام بعدی است. اینجا نقطه‌ای است که اینفلوئنسر مارکتینگ و کانتنت مارکتینگ با هم به کمک شما می‌آیند.

  • رویدادها

برگزاری رویداد بخشی از استراتژی بازاریابی است که باور بکنید یا نه، برای سئوی خارجی سایت‌تان موثر خواهد بود. در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری، رویدادهای آنلاین مانند وبینارها برگزار می‌شوند و به برندسازی کسب و کارها کمک می‌کنند. نه تنها این رویدادها می‌توانند مخاطبین شما را درگیر کنند، بلکه سر و صدای آن باعث می‌شود برند شما به چشم بیاید و تعاملات اجتماعی با آن بالا برود.

  • پست مهمان

گذاشتن پست مهمان، اگر درست انجام شود، می‌تواند بسیار روی استراتژی بازاریابی شما موثر باشد. پست مهمان یعنی شما در وب سایت دیگری درباره کسب وکار خود بنویسید و یا ارزشی برای مخاطبین آن ایجاد کنید که در نهایت به وفاداری به برند شما بیانجامد.

اگرچه این تکنیک یکی از راه‌های رایج گرفتن بک لینک است اما جزو استراتژی‌های موثر سئو نیز به حساب می‌آید. اگر بتوانید وب سایت مهمان را به درستی انتخاب کنید، مخاطب هدف مدنظر کسب و کارتان برند شما را می‌بیند. در نتیجه ترافیک وب سایت شما بیشتر می‌شود و رتبه بالاتری در صفحه نتایج جستجو کسب خواهید کرد.

در واقع گرفتن لینک نباید تنها دلیلی باشد که به خاطرش پست مهمان می‌نویسید. هدف اصلی شما باید گرفتن مخاطبین جدید، برندسازی و دیده شدن در یک وب سایت پر ترافیک باشد.

  • پادکست‌ها

در حال حاضر پادکست یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های دنیاست. و همینطور هم به محبوبیت آن افزوده می‌شود. طبق آمار، ۴۴ درصد از مردمان آمریکایی حداقل یک بار به پادکستی گوش داده‌اند و حدود ۷۳ میلیون نفر هم ماهیانه پادکست گوش می‌کنند. نگاهی به مزیت‌های دیگر این رسانه هم بیندازیم:

  • بیشتر کسب و کار‌ها هنوز ساخت پادکست را شروع نکرده‌اند، این یعنی یک بازار بکر منتظر شماست. از این مزیت رقابتی استفاده کنید.
  • پادکست راهکار فوق العاده‌ای است که با آن می‌توانید مخاطبین جدیدی پیدا کنید، تجربه خود را به اشتراک بگذارید و در موتورهای جستجویی به غیر از گوگل دیده شوید.

کسب و کارهایی که می‌دانند باید در استراتژی سئو خود چیزی بیشتر از صرفاً موتور جستجوی گوگل را پوشش دهند، در برندسازی بسیار موفق‌تر عمل می‌کنند. پلتفرم مناسب برای مخاطب هدف خود را پیدا کنید و در آن حضور پر رنگ داشته باشید.

  • نقد و بررسی یا reviews

خوشنام بودن برند شما در فضای دیجیتال بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بررسی‌ها نشان داده ۹۳ درصد از افراد قبل از خرید یک محصول، نقد و بررسی آن را می‌خوانند و بعد تصمیم می‌گیرند. پس مدیریت کردن وجهه عمومی برند در فضای آنلاین چیزی نیست که بتوانید ندیده بگیرید.

حال اگر کسب و کاری محصول یا خدمتی ارائه کند که سایت‌ها و پلتفرم‌های دیگر برای آن نقد و بررسی بنویسند، خود به خود تأثیر مثبت بر سئوی خارجی آن خواهد داشت. البته اگر این نقد و بررسی مثبت باشد که چه بهتر.

برندهایی که توانسته‌اند توسط سرویس‌های نقد و بررسی مانند سرویس امتیازدهی گوگل، رتبه خوبی کسب کنند، به مراتب جایگاه بهتری از نظر سئو دارند.

تکنیک های سئو خارجی

  • تاکتیک آخر سئو آف پیج گردآوری محتوا

گاهی اوقات یک منتشر کننده به دنبال گردآوری محتوا از سایر وب سایت‌هاست تا بتواند مقالات خود را تولید کند. این‌کار به مراتب برای آنها ساده‌تر از ایجاد محتوای جدید و تازه است. معمولاً محتواهایی که به این صورت گردآوری می‌شوند، بخشی از یک شبکه را تشکیل می‌دهند که مالک آن گروه‌های تلویزیونی یا رادیویی است. اما منتشر کنندگان محتوا در سال‌های گذشته بیش از پیش از این تکنیک استفاده کرده‌اند تا با هزینه‌ای نه چندان زیاد، وب سایت خود را زنده نگه دارند.

یاهو یکی از بزرگترین پلتفرم‌هایی است که محتواهایش را از وب سایت‌های دیگر جمع آوری می‌کند. مشکل محتواهای گردآوری شده یا سندیکا، این است که غالباً توسط گوگل ایندکس نمی‌شوند. چون به نوعی کپی به حساب می‌آیند. بیایید ببینیم گوگل در این باره چه گفته است:

با دقت از محتواهای گردآوری شده استفاده کنید. اگر شما محتوایی از وب سایت خود را روی وب سایت دیگری بازنویسی کنید، گوگل همواره آن نسخه‌ای را نشان می‌دهد که فکر می‌کند برای کاربر مناسب‌تر است نه آن ورژنی که شما می‌خواهید. پس بد نیست وقتی این کار را انجام می‌دهید حتماً یک بک لینک به سایت خود و مقاله اصلی بدهید.

همچنین می‌توانید از کسانی که می‌خواهند از محتواهای شما استفاده کنند بخواهید که یک متا تگ نو ایندکس اضافه کنند تا جلوی ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجو را بگیرند.

چرا به سئوی خارجی نیاز دارید؟

بدون سئوی آف پیج، برای رقابت در صفحه نتایج جستجو به مشکل خواهید خورد. به سئوی خارجی به چشم راهی برای ساخت اعتبار سایت خود فکر کنید. بدون آن نمی‌توانید در این رقابت جایی داشته باشید. معمولاً محتواها در وب سایت‌هایی با اعتبار بالاتر جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجو نسبت به سایر سایت‌ها دارد.

به طور کلی لینک‌ها هستند که به گوگل این سیگنال را می‌دهند که وب سایت شما توسط سایت‌های دیگر نیز توصیه شده است. لینک یکی از سه فاکتور مهم رنکینگ گوگل است و در نظر نگرفتن آن در استراتژی سئو، هزینه جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

اما اگر تمام تمرکز را هم روی لینک‌سازی بگذارید خطا کرده‌اید. تکنیک‌های سئو خارجی دیگری هم وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. ممکن است به اندازه لینک موثر نباشند اما اعتبار برند شما را می‌سازند.

ساخت لینک روشی آسان برای دستکاری و فریب الگوریتم‌های موتورهای جستجو است. بسیاری از اسپمرها با ایجاد شبکه‌های پیوندی و شکل‌دهی ساختاری که امروزه به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته می‌شوند، سعی در استفاده از این مزیت دارند. گوگل در شناخت تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، بسیار هوشمند شده است. گوگل با انتشار چندین به روزرسانی برای الگوریتم‌های جستجوی خود، موفق به کنترل این مشکل و محافظت از نتایج جستجوی محتوای سئو شده در برابر اسپم‌ها شده است. اما با پیشرفت فناوری، این بازی بزرگ همچنان ادامه دارد.

از مهمترین سئوهای کلاه سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاندا: در ابتدا در فوریه 2011 منتشر شد و وب سایت‌های با کیفیت پایین و مزارع محتوا را هدف قرار داد.
  • پنگوئن: این سئو در سال 2012 معرفی شد و با هدف قرار دادن مزارع لینک، لینک‌های کم‌کیفیت و متن‌های بیش از حد بهینه شده، خود را به جهانیان شناساند.

سخن پایانی

ایجاد ترافیک برای وب‌سایت نیاز به اقداماتی فراتر از مطالب و بهینه‌سازی‌های داخلی وب‌سایت دارد. بسیار جالب است که در طراحی وب‌سایت از هدرهای مناسب H1 استفاده شده است، کلمات کلیدی قدرتمندی به کار گرفته شده‌ و در چند لینک داخلی پراکنده شده‌اند. با این وجود، برای بالا بردن درجه و رتبه وب‌سایت، باید بر روی ساختن یک استراتژی موثر سئو خارجی نیز تمرکز کرد.

اگر سئو خارجی به درستی انجام شود، وب‌سایت به طور خودکار کسب درآمد از بک‌لینک‌ها، بهبود رتبه در موتور جستجو و ارتقای رتبه وب‌سایت آغاز می‌شود. به عبارت ساده‌تر، جای سخت‌تر کار کردن، درست کار کنیم.

طراحی و سئو سایت معمولاً با هدف بهینه‌سازی انجام می شود. ساختن لینک‌های خوب می‌تواند به برندسازی و پایداری مجموعه کمک شایانی کند. سئو خارجی می تواند به شکل فعالیت در انواع شبکه‌های اجتماعی انجام شود. شبکه‌های اجتماعی همانند فیسبوک، گوگل پلاس، توئیتر و لینکدین، تاثیر خوبی در این زمینه دارند. می‌بایست تولید محتوای باکیفیت و انتشار محتوای سئو شده در بازه‌های زمانی مشخص در وب‌سایت و دیگر شبکه‌های اجتماعی انجام پیرد.

فعالیت در این محیط‌ها به شرطی تاثیرگذار است که دنبال‌کننده‌های زیادی وجود داشته باشد. محتوای سئو شده منتشر شوند تا در افراد اشتیاق به اشتراک‌گذاری آن‌ها ایجاد شود. کامنت و لایک محتوای سئو شده به نحوی باشد که گوگل متوجه شود فعالیتی مفید در جریان است. فعالیت در شبکه‌های جتماعی، بخش بزرگی از سئو خارجی است که اگر با مهارت و هوشمندی اجرایی شود، تاثیرات مفیدی بر روی رتبه وب‌سایت خواهد داشت.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

7 پاسخ

  1. مطالب مفید بود ولی چیزی که برای سئو خارجی یکم پر در دسترس میشه گفت هست بخش کار رویه شبکه های اجتماعیش هست ولی سئو میشه گفت چیز جذابی هست اگه همش کار تکراری توش نباشه.

    1. خیلی ممنون از حمایت‌ و پیشنهادتون. حتما در این خصوص هم براتون محتوا آماده خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.