آموزش پیدا کردن موضوعات جالب و کاربردی برای تولید محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۷ خرداد ۱۴۰۲

|

آموزش پیدا کردن موضوعات جالب و کاربردی برای تولید محتوا

تولید محتوا یکی از ارکان دنیای بازاریابی دیجیتال است. ممکن است این مبحث در نگاه بعضی از افراد پیش‌پاافتاده به نظر برسد. اما هرگز چنین نیست! تولید محتوای خوب، نقش بسیار زیادی در بهبود سئوی سایت شما دارد. یکی از کلیدهای موفقیت در دنیای بازاریابی دیجیتال تولید محتوای جالب و کاربردی است!
حالا فرض کنید که شما مسئول انتخاب موضوع برای تولید محتوا هستید. در وهله اول شاید تصور کنید که کار ساده‌ای به عهده شما گذاشته شده است و کافیست هم‌چون بسیاری از بازاریابان، از ابزارهای شناخته‌شده‌ این کار استفاده کنید. اما مانند هر مبحث دیگری، ابزارها به تنهایی نمی‌توانند شما را به بهترین مسیر هدایت کنند. باید با زیر و بم دنیای تولید محتوا آشنا باشید و خلاقیت به خرج بدهید.

انتخاب موضوع جالب برای تولید محتوا یک چرخه بی‌پایان به نظر می‌رسد. شما باید همیشه موضوعاتی را انتخاب کنید که تازه و متمایز باشند. هم‌چنین این موضوعات باید کاربردی باشند و اطلاعات مفید و باکیفیتی را در اختیار مخاطبان قرار دهند. این کار شگردها و اصولی دارید که در این مقاله با آن آشنا می‌شوید. ما در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که اهمیت انتخاب موضوع برای تولید محتوا، روش‌های پیدا کردن موضوع مناسب برای محتوا و ویژگی‌های یک محتوای خوب چیست؟ با ما همراه باشید.

دلیل اهمیت انتخاب موضوع برای تولید محتوا

هر فردی در زندگی خود به موضوعات خاصی علاقه‌منداست. برخی دیوانه فوتبال هستند، برخی از رستوران‌ها یا دنیای مد خوش‌شان می‌آید و دیگرانی هم ممکن است پیگیر سیاست باشند. شما برای جذب مخاطبان در هر حیطه باید اطلاعات لازم را درباره موضوعات محبوب آنها جمع‌آوری کنید و بر اساس آن موضوع متمایز خود را برگزینید. انتخاب موضوع مناسب می‌تواند در همان ابتدای کار شما را از رقبای خود جلو بیندازند.

اگر بتوانید موضوعاتی را انتخاب کنید که ترند هستند و یا حرف جدیدی در ارتباط با آن‌ها دارید، بهتر می‌توانید خود را ارتقا دهید.
تولید محتوا یکی از مباحثی است که بسیاری از افراد آن را سرسری می‌گیرند. آن‌ها فقط محتواهایی تولید می‌کنند که کرده باشند! اما به شما توصیه می‌کنیم که دقیقا بر همین نقطه تمرکز کنید!‌ سپس شاهد اثرات فوق‌العاده آن بر کسب‌و‌کار خود خواهید بود. برای این منظور باید از روش‌های انتخاب موضوع برای تولید محتوا اطلاع داشته باشید. این یکی از نخستین گام‌های تولید محتوای باکیفیت و کاربردی است.

روش‌های پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا

روش‌های پیدا کردن موضوع مناسب و جذاب برای تولید محتوا

در این بخش ما به شما پنج روش معرفی می‌کنیم که می‌توانید جهت انتخاب موضوع برای تولید محتوا از آن استفاده کنید.

1. استفاده از کلمات کلیدی
فرض کنید که می‌خواهید مطلبی درباره آشپزی ایرانی بنویسید. در مرحله اول می‌توانید همین عبارت را در موتورهای جستجو تایپ کنید و موضوعات مرتبط با آن را مشاهده کنید و با توجه به آن موضوع خود را انتخاب کنید. هم‌چنین می‌توانید از ابزارهای مخصوص این کار بهره بگیرید.

یک ابزار یافتن کلیدواژه عالی و بسیار آسان SEMrush است. برای استفاده از این ابزار کافیست کلمه کلیدی انتخابی خود را تایپ کنید و محبوب‌ترین نتایج را برای کشور خود مشاهده کنید. حالا فرض کنید یک سایت شیرینی‌پزی آنلاین دارید و «کاپ‌کیک»‌ یکی از محصولات آن است! در مثال فوق ممکن است به نتایج زیر برخورد کنید:
۱۰ دستور پخت کاپ‌کیک که باید در خانه امتحان کنید!
۳ دستور پخت کاپ‌کیک برای همگان!
دستور پخت کاپ‌کیک ساده و خوشمزه!

2. موضوعات داغ را پیدا کنید!
موضوعات داغ همیشه انتخاب‌های خوبی هستند. برای مشخص کردن آن‌ها می‌توانید از ابزار گوگل ترند استفاده کنید. این ابزار به شما تعداد جستجوی هر موضوع در گوگل را نمایش می‌دهد و بعد از آن می‌توانید موضوع‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. مثلا با جستجوی عبارت «آشپزی» می‌فهمید که موضوعات «آموزش مینیاتوری» و «ترفندهای جالب آشپزی» موضوعات پرسرچ این روزها هستند. شما می‌توانید موضوعات داغ را پیدا و تجزیه و تحلیل کنید و سپس همان‌ها را ارتقا دهید. این یک راهکار ساده ولی بسیار موثر است و می‌تواند موجب بهبود سئوی وبسایت شما شود.

3. در جستجوی رقبا باشید!
یکی دیگر از روش‌های انتخاب موضوع برای تولید محتوا پیدا کردن رقبای مستقیم و غیرمستقیم است! در مرحله اول محتواهای رقیب را پیدا کنید و سپس از محتواهای آن‌ها الهام بگیرید. ببینید که در کجا می‌توانید محتوای باکیفیت‌تری ارائه کنید و یا چه چیزی را می‌توانید تجزیه و تحلیل یا نقد کنید. شما می‌توانید از این طریق جایگاه خود را ارتقا دهید!

4. با تیم خود ایده‌پردازی کنید!
ایده‌پردازی یا طوفان فکری با اعضای تیم می‌تواند یک راه آسان و اغلب سرگرم‌کننده برای ایجاد چندین ایده در زمان کوتاه باشد. برای الهام بیشتر می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • یک طوفان کلمات ایجاد کنید!
    از یک کلمه کلیدی محبوب و پراستفاده شروع کنید. با فکر کردن به همین کلمه هر چیزی که به ذهنتان‌ می‌رسد را یادداشت کنید! با این کار در عرض چند دقیقه به چندین ایده جدید در راستای موضوع و عنوان خواهید رسید!
  • از اعلان‌های بصری استفاده کنید.
    پیش از جلسه از اعضای تیم بخواهید که هر کسی یک تصویر مرتبط با موضوع به همراه بیاورد. تصاویر گاهی بهتر از متن‌ها به ایده‌پردازی کمک می‌کنند! انتخاب موضوع برای تولید محتوا از طریق این تصاویر می‌تواند جرقه‌هایی برای ایده‌پردازی و خلاقیت به همرا داشته باشد.
  • از دفتر کار خود خارج شوید!
    نوروبیولوژیست‌ها معتقدند که محیط‌های جدید می‌توانند سرعت خلاقیت مغزی را در افراد افزایش دهند. بنابراین برای ایده‌پردازی می‌توانید از دفتر خود خارج شوید! همین نکته ساده می‌تواند اثرات فوق‌العاده‌ای برای کار شما داشته باشد.

5. در انجمن‌ها جستجو کنید!
انجمن‌ها فضای مناسبی برای یافتن محتوایی هستند که مشتریان بالقوه شما در حال حاضر به آن حضور دارند. انجمن‌ها در بسیاری از مواقع می‌توانند بهتر از دیگر صفحات به نیازهای مخاطبان پاسخ بدهند. مردم معمولا برای پرسیدن یک سوآل به انجمن مراجعه می‌کنند. مطالعه این سوآلات می‌تواند به یافتن موضوعات و عناوین جدید جهت انتخاب موضوع برای تولید محتوا کمک کند. از طریق جستجوی کلمه کلیدی در انجمن‌ها به فهرستی طولانی از سوآلات و مطالبی که مخاطبان نوشته‌اند برخورد خواهید کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای مطالعه انجمن‌ها، سوآلات و نظرات مردم بهای زیادی قائل شوید!

یک موضوع مناسب برای تولید محتوا چه ویژگی‌هایی دارد؟

کیفیت محتوا در هر کسب‌و‌کاری به خصوصیات آن کسب‌و‌کار وابسته است. با این وجود شما صاحب هر کسب‌و‌کاری که باشید باید چندین نکته را در راستای انتخاب موضوع برای محتوا در نظر داشته باشید. ما در این‌جا چند تا از مهم‌ترین خصوصیات، انتخاب موضوع مناسب برای تولید محتوا را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • اعتبار:
    ایجاد محتوای معتبر یکی از اصول تولید محتوای باکیفیت است. شما باید سراغ موضوعاتی بروید که بر روی آن‌ها تسلط دارید و می‌تواند اعتماد مخاطبان را برانگیزد. بنابراین باید موضوعات خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید اطلاعات مفیدی از خلال آن در اختیار مخاطبان خود قرار بدهید. محتوای آموزشی باکیفیت یکی از نمونه‌های محتوای معتبر است.
  • افزایش رتبه‌بندی:
    هدف از انتخاب موضوع برای تولید محتوا افزایش رتبه‌بندی وبسایت شماست. شما باید موضوع محتوای خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که موتورهای جستجو آن را در رتبه‌های نخست جستجو قرار دهند!
  • کمک به تصمیم‌گیری:
    بسیاری از مشتریان برای تصمیم‌گیری در مورد یک موضوع وارد اینترنت می‌شوند! پس سراغ موضوعاتی بروید که مخاطبان بتوانند از طریق آن‌ها بهتر تصمیم‌گیری کنند. این مساله اعتماد مشتریان به وبسایت شما را افزایش خواهد داد.
  • بهانه مراجعه مجدد:
    یک موضوع خوب موضوعی است که بتواند مخاطب را به مراجعه مجدد به وبسایت شما ترغیب کند. این معیار مناسبی جهت انتخاب موضوع برای تولید محتوا است. می‌توانید به مخاطبان خود وعده بررسی‌های بیشتری بدهید. یا پیش از انتشار یک موضوع اعلانی برای اطلاع‌رسانی منتشر کنید.
  • ارائه موضوع جذاب و متقاعدکننده:
    یک موضوع باکیفیت موضوعی است که مخاطب شما روی آن درنگ کند. موضوع شما باید به قدری جذاب باشد که مخاطبان نه تنها در میانه آن را رها نکند که از طریق آن کنجکاو شوند که موضوعات دیگر وبسایت شما را مطالعه کند! برای این منظور می‌توانید به موضوعاتی فکر کنید که بهتر بتوانید از طریق آن‌ها لینک‌ سازی داخلی انجام بدهید!

جمع‌بندی

تولید محتوا یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های بازاریابی دیجیتال است. اولین گام برای این کار انتخاب موضوع برای تولید محتوا است. ممکن است تصور کنید که به سادگی می‌توانید موضوع‌هایی برای تولید محتوا پیدا کنید اما پیدا کردن ایده تولید محتوا به همین سادگی هم نیست. شما می‌توانید در ابتدای این کار از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. این ابزارها، کلیدواژه‌ها و موضوع‌های جذاب و پرمخاطبی را به شما ارائه می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

انتخاب موضوع برای تولید محتوا، هم‌چنین باید فرآیندی خلاقانه باشد. هرگز به داده‌هایی که ابزارهای این کار در اختیار شما قرار می‌دهند، اکتفا نکنید. با مطالعه نظرات مردم در انجمن‌ها و ایده‌پردازی با تیم خود، به جرقه‌هایی برای خلاقیت بیشتر دست پیدا می‌کنید! اکنون شما می‌توانید کار خود را جهت یافتن ایده‌هایی برای تولید محتوا آغاز کنید!

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.