استراکچردیتا (Structured data) چیست؟ و تاثیر آن بر سئو
تاثیر استراکچردیتا بر سئو

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ آبان ۱۴۰۲

|

تاثیر استراکچر دیتاها (Structured data) بر سئو سایت

انسان‌ها زمانی که با یکدیگر صحبت می‌کنند، اطلاعات و مفاهیم را فراتر از خود کلمات درک می‌کنند. مثلا اگر شخصی به اسم «علی» دوستی به نام «پیمان» داشته باشد، زمانی که صحبت از «دوست علی» می‌شود، به سادگی می‌توان درک کرد که منظور «پیمان» است؛ بدون اینکه اشاره‌ای مستقیم به اسم او شود.

اما ربات‌های گوگل نمی‌توانند به سادگی متوجه منظور شما شوند و فراتر از کلمات و کاراکترها، مفهومی که می‌خواهید انتقال دهید را درک کنند. استراکچر دیتا به شما کمک می‌کند که اطلاعات را دسته‌بندی کنید و به گوگل راهی نشان دهید که بتواند این مفاهیم را درک کند.

هرچقدر گوگل این اطلاعات را بهتر متوجه شود، آن‌ها را ا با دسته‌بندی بهتری به کاربران ارائه خواهد داد و مخاطبان بسیار دقیق‌تر به اطلاعات موردنظر خود دست پیدا می‌کنند.

استراکچر دیتا (Structured Data) چیست؟

استراکچر دیتا یا داده‌های ساختاریافته همانطور که از نامش پیداست، کمک می‌کند تا گوگل اطلاعات را به صورت ساختارهای درست دریافت کرده و به کاربران نشان دهد. با وجود استراکچر دیتا اگر کاربری جستجو کند «دوست علی کیست؟» به جای اینکه با مطالبی که این جمله در آن‌ها وجود دارد مواجه شود، به پاسخ آن یعنی پیمان و اطلاعات مرتبط به او دست پیدا می‌کند.

استراکچر دیتاها انواع مختلفی دارند که با توجه به جستجوی کاربر نمایش داده می‌شوند و در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هرکدام از آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

استراکچردیتاها چگونه بر سئو تاثیر می‌گذارند؟

زمانی که استراکچر دیتا برای سایت شما به نمایش درآید، با ظاهری متفاوت در جایگاه صفر گوگل یا بصورت ریچ ریزالت در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند. به دلیل اینکه استراکچر دیتاها فضای زیادی را اشغال می‌کنند، می‌توانند به راحتی با وجه تمایز خود توجه کاربران را جلب کنند. همچنین ارتباط با مطلبی که کاربر در جستجوی آن بوده، باعث می‌شود که بیشتر از لینک‌های معمولی بازدید داشته باشید و تجربه کاربری مطلوب‌تری را رقم بزنید.

استراکچر دیتاها به صورت کلی در دو مدل ظاهر می‌شوند:

  • فیچرهای محتوایی که به عنوان نتایج مجزا ظاهر می‌شوند؛ مثل پاسخ مستقیم به سؤال مطرح‌شده، نالج گراف گوگل و …
    نمونه‌ای از نحوه نمایش استراکچر دیتا
  • افزودنی‌ها که بخشی از قسمت‌های مختلف نتایج جستجو (اسنیپت) هستند؛ مثلاً امتیاز هر مطلب که با نماد ستاره مشخص می‌شود.
    نمونه‌ای از نحوه نمایش استراکچر دیتا در نتایج گوگل

 

احتمالا تاکنون نام فیچر اسنیپت‌ها به گوش‌تان خورده باشد، این فیچرها بخشی از استراکچر دیتا هستند که گوگل می‌تواند آن‌ها درک کند. گوگل فقط در صورتی می‌تواند این قابلیت‌ها را برای سایت شما در نتایج جستجو فعال کند که امکان درک محتوای سایت برایش وجود داشته باشد. به این منظور باید اطلاعات اضافی لازم برای گوگل را از طریق استراکچر دیتا در کدهای صفحات ‌سایت خود قرار دهید.

نمونه کدهای استراکچر دیتا

 

اهمیت Structured Data در جستجوی معنایی

الگوریتم‌های گوگل مدام در حال به‌روزرسانی هستند و هر روز به مخاطب و هدفی که دنبال می‌کند، نزدیک‌تر می‌شوند و سعی می‌کنند نیازها و خواسته‌های مخاطب را در کوتاه‌ترین فرآیند ممکن پاسخ دهند. به همین خاطر اهمیت استراکچر دیتا زیاد است و بیشتر از این هم خواهد شد.

گوگل به تازگی ویژگی جستجوی محاوره‌ای را ایجاد کرده که به صورت خودکار اطلاعات زیر را در سوالات سرچ خود درنظر می‌گیرد:

  • در چه موقعیت مکانی قرار دارید؟
  • چه مطالبی را تا قبل از این جستجو کرده‌اید؟
  • به دنبال چه مطلبی هستید؟

همین موارد نشان‌دهنده این است که استراکچر دیتا روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و در بهینه‌سازی نتایج جستجو می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

باورهای اشتباه درباره استراکچر دیتاها

۱- بعد از انجام اقدامات لازم، سایت در ریچ اسنیپت (Rich Snippets) نمایش داده خواهد شد:
هیچ تضمینی مبنی بر اینکه شما بعد از اعمال استراکچر دیتا در نمایش ریچ اسنیپت قرار گیرید وجود ندارد و ممکن است بعد از گذشت زمان شما در این نمایش باشید یا حتی هیچ‌گاه در آن قرار نگیرید.

۲- استراکچر دیتا یک سیگنال مهم برای رتبه‌بندی سایت است:
این باور نیز کاملاً اشتباه است؛ البته که structured data باعث بهتر دیده‌شدن سایت و صفحات شما و افزایش نرخ کلیک می‌شود، ولی به صورت مستقیم یک سیگنال رتبه‌بندی برای گوگل محسوب نمی‌شوند.

۳- گوگل برای درک ساختار سایت نیازی به استراکچر دیتا ندارد:
بسیاری از افراد معتقدند که گوگل به راحتی می‌تواند متوجه ساختار سایت شود و نیازی به استراکچر دیتا ندارد؛ اما خود گوگل هم توسط بیانیه‌ای اعلام کرده که از این ابزار استفاده کنید تا ساختار سایت شما را بهتر متوجه شود. این عمل کار را برای موتورهای جستجو ساده‌تر و درک را با خطای کمتری روبرو خواهد کرد.

چگونه از Structured Data استفاده کنیم؟

حالا که متوجه اهمیت استراکچر دیتا و نیاز کسب‌وکارهای امروزی به آن شدید، زمان آن رسیده که نحوه پیاده‌سازی اسکیماهای مختلف را یاد بگیرید و بتوانید از مزایای آن استفاده کنید.

  • اسکیماهای (Schema) مناسب را انتخاب کنید

در مرحله اول نیاز است که متناسب با محتوای خود اسکیمایی که می‌تواند بیشترین کمک را کند، شناسایی کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • Organization
    • Person
    • Place
    • Breadcrumb
    • Local Business
    • Restaurant
    • Product
    • Offer
    • Review
    • Book
    • Movie
    • Event
    • و …

مشخص کنید متناسب با نوع هر صفحه چه اسکیمایی برای آن مناسب است. از اسکیماها می‌توان به صورت ترکیبی هم استفاده کرد و چندتا از آن‌ها را در یک صفحه هم به کار برد. مثلا برای یک صفحه محصول می‌توان از اسکیمای محصول و بردکرامب استفاده کرد.

  • استراکچر دیتا را علامت‌گذاری کنید

به لطف گوگل، برای اینکه بتوانید استراکچر دیتاها را در سایت خود علامت‌گذاری کنید، نیازی به کدنویسی پیچیده‌ای نیست و می‌توانید از ابزار«Structured Data Markup Helper» به شکل زیر استفاده کنید:

۱- برنامه را باز کرده و یک اسکیمای مناسب انتخاب کنید.

مرحله 1 افرودن استراکچر دیتا به صفحات سایت

۲- آدرس را وارد کنید و دکمه « Start Tagging» را بزنید.

مرحله 2 افرودن استراکچر دیتا به صفحات سایت

 

۳- بخش‌های موردنظر برای هر نوع اسکیما را در صفحه با هایلایت‌کردن مشخص کنید.

مرحله 3 افرودن استراکچر دیتا به صفحات سایت

 

۴- پس از مشخص کردن همه بخش‌ها، از بالای صفحه دکمه Create HTML را بزنید.

مرحله 4 افرودن استراکچر دیتا به صفحات سایت

 

۵- در مرحله بعد از منوی بالای در سمت راست، می‌توانید انتخاب کنید که کدها بصورت «JSON-LD» باشند یا «Microdata» و آنها را دانلود یا کپی کرده و در بخش کد HTML صفحه سایت خود قرار دهید.

مرحله 5 افرودن استراکچر دیتا به صفحات سایت

 

۶- علامت‌گذاری خود را تست کنید. برای این کار می‌توانید از ابزار «Rich Results Test» استفاده کنید تا تمامی خطاها و هشدارها را به شما نمایش دهد.

مرحله 6 افرودن استراکچر دیتا به صفحات سایت

 

حالا همه‌چیز مهیاست که صفحه شما در نتایج گوگل با فیچر یا ریچ اسنیپت خاصی نمایش داده شود؛ اما به خاطر داشته باشید که با تمام این اوصاف و در صورت کامل‌بودن همه مراحل بدون هیچ هشدار یا خطایی، باز هم تضمینی برای اینکه استراکچر دیتاها در نتایج جستجو ظاهر شوند، وجود ندارد. از جمله مهم‌ترین دلایل عدم نمایش استراکچر دیتا در فیچرها و ریچ اسنیپت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استراکچر دیتا با محتوای اصلی صفحه همخوانی ندارد یا احتمال تقلب در آن تشخیص داده شده است.
  • استراکچر دیتا ایراداتی دارد که ابزار تست قادر به شناسایی آن‌ها نبوده است.
  • محتوای علامت‌گذاری‌شده از دید کاربر مخفی است.

توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید به دنبال فریب دادن گوگل باشید؛ چرا که احتمال دارد به دلیل استفاده نامناسب از استراکچر دیتا جریمه شوید.

نمونه‌های موفق استفاده از استراکچر دیتا

گوگل برای نشان‌دادن تاثیرات استراکچر دیتا، چندین کیس استادی را منتشر کرده است که در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

  • شرکت راکوتن (Rakuten)، یکی از بزرگترین شرکت‌های حوزه IT در ژاپن است که بیش از ۷۰ سرویس در زمینه‌های مختلف دارد. یکی از این خدمات، پلتفرمی در حوزه آشپزی است که به آشپزها امکان به‌اشتراک‌گذاری رسپی‌ها و منوهای خود در سایت یا اپلیکیشن را می‌دهد.

این خدمت که راکوتن رسپی (Rakuten Recipe) نام دارد، در سال ۲۰۱۲ استفاده از استراکچر دیتای رسپی را در دستور کار خود قرار داد. این اقدام ظرف ۲ سال توانست کاربران زیادی را جذب این سرویس کند و در سال ۲۰۱۷، راکوتن با همکاری گوگل استراکچر دیتاهای رسپی را مورد بازبینی قرار داد تا استفاده بهینه‌تری داشته باشد.

پس از قرارگرفتن دستور پخت‌های هر دسته‌بندی در نتایج گوگل به شکل استراکچر دیتا، ترافیک کل سایت راکوتن رسپی، حدود ۲/۷ برابر و مدت زمان حضور کاربر در صفحات سایت، حدود ۱/۵ برابر شد.

  • در نمونه دیگر، شرکت ام ایکس پلیر (MX Player) یکی از بزرگترین پلتفرم‌های استریم ویدئو در کشور هند که با هدف سرگرم‌کردن کاربران در هر نقطه از جهان و در هر زمانی، طبق ترندهای روز تولید محتوا می‌کند؛ تصمیم گرفت که از استراکچر دیتای ویدئو استفاده کند.

از حضور حداقلی ویدئوها تا بهینه‌سازی کامل آن‌ها در سطح وب، ام ایکس پلیر رشد بیش از ۳ برابر را در ترافیک ورودی گوگل و افزایش بازدید ۱۰۰درصدی از هر صفحه ویدئو در هر بازدید کاربر را تجربه کرد. البته لازم به ذکر است که تنها ۶ ماه پس از استفاده استراکچر دیتا، این آمار به ثبت رسیده است.

جمع‌بندی

استفاده از استراکچر دیتا می‌تواند به کاربران کمک کند تا محتوای موردنیاز خود را به‌راحتی به دست آورند و همچنین به افزایش ترافیک و آگاهی از برند شما کمک می‌کند؛ اما باید توجه داشته باشید که آن را طبق اصول و قواعد گوگل انجام دهید و محتوای غنی را قبل از هرچیزی برای سایت خود تولید کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و منتظر نظرات و تجربیات شما در مورد استفاده از استراکچر دیتا هستیم.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.