باز نشر محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۹ بهمن ۱۴۰۲

|

آموزش بازنشر محتوا بصورت تصویری

هر پستی که در بلاگ سایت منتشر می‌کنید در موتورهای جستجو امتیاز و رتبه نمی‌گیرد. حتی اگر به خوبی تحقیق کلمه کلیدی برای آن صورت گرفته باشد و محتوای خوبی برای آن نوشته باشید، باز هم ممکن است در تلاش اول نتوانید به موفقیت برسید. در این مقاله درباره بازنشر محتوا توضیح می‌دهیم و در سه مرحله ساده یاد می‌گیرید که چطور پست‌های قدیمی بلاگ را برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک بیشتر به روزرسانی کنید.

مراحل بازنشر محتوا

  1. پیدا کردن صفحات با عملکرد ضعیف که در محتوای خود اشکالی دارند
  2. به روزرسانی محتوا
  3. بازنشر محتوا

مرحله اول: پیدا کردن صفحات با عملکرد ضعیف

اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک سایت خود را بالاتر ببرید، هر بازنشر محتوایی به کارتان نخواهد آمد. بلکه باید مطالبی را پیدا کنید که به خاطر مشکلات در محتوایشان عملکرد پایینی دارند. برای این کار، مراحل نوشته شده در فلوچارت زیر را دنبال کنید:

اجازه بدهید به سراغ هرکدام از این مراحل برویم و بیشتر درباره آنها توضیح دهیم.

  1. صفحات با عملکرد ضعیف را پیدا کنید
  2. مطمئن شوید که این صفحه جدید نیست
  3. فاکتورهای بک لینک را بررسی کنید
  4. مطمئن شوید که صفحه برای “اطلاع رسانی” ایجاد شده است
  1. پیدا کردن صفحات با عملکرد ضعیف

اگر پست شما در رنکینگ جزو ۳ لینک برتر در کلمه کلیدی خودش است، پس احتمالاً گزینه مناسبی برای بازنشر محتوا نخواهد بود چون ریسک از دست رفتن موقعیت آن وجود دارد. اگر تا الان اوضاعش خوب پیش رفته است، بازنشر محتوا ممکن است به جای فایده، ضرر هم بزند.

به همین دلیل شما باید به دنبال مطالبی باشید که رنکنیگ پایینی برای کلمه کلیدی‌شان دارند. این کلمه کلیدی‌ها را می‌توانید از طریق ابزار سرچ کنسول گوگل پیدا کنید. کافیست به سراغ گزینه گزارش نتایج جستجو (Search Result report) بروید. روی گزینه average position کلیک کنید، و گزارش را برای کلمه کلیدی‌هایی با میانگین جایگاه ۴ یا بیشتر فیلتر نمایید.

در این لیست به دنبال کلمه کلیدی‌هایی باشید که درباره‌شان مطلب نوشته‌اید. تصویر بالا، لیست کلمات کلیدی‌های وب سایت ahref است که این مقاله از آن ترجمه و تألیف شده است. در این سایت مطلبی درباره “بلاگینگ مهمان” وجود دارد که رنکینگ میانگین آن ۹.۴ است.

Average Position

فقط در جریان باشید که سرچ کنسول رتبه میانگین را به شما نمایش می‌دهد، پس این عدد به احتمال زیاد رتبه همیشگی و دقیق مطلب شما نیست. برای دیدن اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید آدرس بلاگ سایت خود را در اکسپلورر سایت Ahref جستجو کنید، سپس در قسمت Top pages گزارشی از مطالبی که بیشترین ترافیک را داشته‌اند، ببینید.

در این لیست به دنبال مطالبی باشید که برای کلمه کلیدی هدف اصلی رتبه خوبی کسب نکرده‌اند. بهترین راه برای این کار، چک کردن آدرس URL، کلمه کلیدی برتر و موقعیت آن در نتایج جستجو است. در تصویر زیر این مشخصات را برای مطلب “بلاگینگ مهمان” می‌بینید:

در این گزارش آدرس URL مشخص است اما کلمه کلیدی برتر این آدرس چیز دیگری است. به همین خاطر است که این مطلب در رتبه اول تا سوم نتایج جستجو برای کلمه کلیدی “بلاگینگ مهمان” قرار ندارد. دقت کنید که اگر مطلب شما یک کلمه کلیدی معنادار را هدف قرار ندهد، احتمالاً گزینه مناسبی برای بازنشر محتوا نخواهد بود.

  1. مطمئن شوید که صفحه انتخابی‌تان جدید نیست

بازنشر محتواهای جدید به هیچ کاری نمی‌آید. زمانی که یک مطلب را منتشر می‌کنید باید مدت زمانی بگذرد تا بک لینک‌ها جذب آن شوند و گوگل ارزش آن را متوجه شود. به همین خاطر مطالبی را بازنشر می‌کنیم که حداقل ۱۲ ماه از زمان انتشار آنها گذشته باشد. تاریخ انتشار مطالب می‌تواند در این زمینه کمک‌تان کند.

  1. فاکتورهای بک لینک را بررسی کنید

همیشه محتوا نیست که باعث می‌شود، رتبه کلمات کلیدی در رنکینگ گوگل جای نداشته باشند. بعضی اوقات بخاطر اینکه سایر مقالات وب سایت‌های دیگر بک لینک‌های با کیفیت و معتبری دارند، رتبه‌های بالاتر را به دست می‌آورند. برای بررسی این موضوع از ابزار keyword explorer استفاده کنید.

کلمه کلیدی مدنظر خود را وارد کنید، به سراغ بخش SERP Overview بروید، سپس DR و UR سایت‌ها و صفحاتی که رنکینگ بالایی کسب کرده‌اند را بررسی کنید. DR مخفف Domain Rating یا رتبه دامنه و UR مخفف URL Rating یا رتبه آدرس است. در مثال ما از سایت ahref، می‌بینیم که چند مطلب با اعتبار صفحه و سایت پایین از وب سایت معتبری مانند ahref جلو زده‌اند.

این اطلاعات نشان می‌دهد که محتوای این صفحه ایرادی دارد. اگر این پست ویرایش شود و بازنشر گردد احتمال زیاد به حداقل یک یا دو رتبه بالاتر از موقعیت فعلی ارتقاء پیدا خواهد کرد. اگر برای یک مطلب دیدید که سایر رقبا از نظر UR و DR امتیاز بالایی دارند، پس احتمالاً مشکل شما با محتوا نیست، بلکه لینک آتوریتی یا اعتبار دامنه است.

  1. مطمئن شوید که صفحه برای اطلاع رسانی ایجاد شده است

صرفاً به خاطر اینکه رقبای شما با بک لینک‌های کم اعتبار بالاتر از شما هستند، دلیل نمی‌شود که با بازنشر محتوا شما جایگاه بهتری نسبت به آنها پیدا خواهید کرد. اگر صفحات لندینگ، دسته‌بندی یا محصول رتبه بالاتری از صفحه مطلب شما دارند، پس احتمالاً مخاطبین در این کلمه کلیدی به دنبال یک مقاله نیستند.

برای مثال در کلمه کلیدی “بلاگینگ مهمان”، از آدرس URL و عنوان صفحه سایر رقبا مشخص است که آنها هم روی پست بلاگ کار کرده‌اند. این نشانه خوبی است. یعنی نوع محتوایی که انتخاب شده همان چیزی است که مخاطب به دنبال آن می‌گردد. پس بازنشر محتوا احتمالاً تاثیر خوبی در رنکینگ شما خواهد داشت.

مرحله دوم: به روز رسانی محتوا

اگر به این نتیجه رسیدید که محتوای یک صفحه می‌بایست به روز رسانی شود، نمی‌توانید به هر روشی آن را تغییر دهید و انتظار بهبود رتبه داشته باشید. باید یک سری عملیات سیستماتیک روی آنها انجام دهید. مراحل آن و توضیحات مربوط به هرکدام را در ادامه خواهیم دید.

  1. مطمئن شوید که مطلب شما با قصد و نیت کاربر همخوانی دارد
  2. صفحات با رتبه بالا را بررسی کنید
  3. پروفایل بک لینک‌های سایت را بررسی کنید
  1. مطمئن شوید که مطلب شما با قصد و نیت کاربر همخوانی دارد

نیت جستجو یکی از دلایل پشت جستجوی کاربران است. ما پیش‌تر در تریبون مطلبی با عنوان “تعریف جامع search inent یا قصد و نیت جستجو” منتشر کردیم که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر آن را مطالعه کنید. پس برای بازنشر محتوا باید دقت کنید که اطلاعاتی به مخاطب ارائه کنید که با نیت جستجوی آنها همخوانی داشته باشد. در این قسمت لازم است که انواع محتواهایی که معمولاً کاربران به دنبال آنها می‌گردند را لیست کنیم:

انواع محتوا

  • محتواهای آموزشی
  • پست‌های لیستی
  • مقالات راهنما
  • چگونه انجام دهیم
  • مقالات نقد و بررسی
  • محتواهای تعریفی (مثلاً تعریف این مورد چیست؟)

برای مثال ما یعنی “بلاگینگ مهمان” اگر لینک‌های برتر صفحه نتایج جستجو را بررسی کنیم می‌بینیم که اکثراً از نوع تعریفی یا مقاله راهنمای جامع هستند. و محتوایی که سایت ahref برای این کلمه کلیدی نوشته هیچ کدام از این دو نوع نیست. پس ممکن است یکی از مشکلات این باشد.

نوع مخاطب محتوا

باید مشخص کنید که این محتوا را برای چه افرادی تهیه کرده‌اید. به طور رایج سه نوع مخاطب برای این نوع محتواها وجود دارد:

  • راهنمای مبتدی
  • راهنمای جامع
  • لیست برترین‌های X

در این مثال در صفحه اول نتایج جستجو برای کلمه کلیدی “بلاگینگ مهمان” تمامی نتایج با رنکینگ بالا هدف را مخاطب مبتدی قرار داده‌اند. در حالی که مطلب مورد نظر ما، بیشتر به کار مخاطب حرفه‌ای می‌آید. حالا سوال پیش می‌آید که بازنشر محتوا را با هدف مخاطب حرفه‌ای انجام دهیم یا یک راهنما و تعریف جامع و کامل بسازیم که هر نوع مخاطبی را درگیر کند. در این مورد خاص با توجه به لینک‌های برتر صفحه نتایج، احتمالاً انتخاب مطلب تعریفی گزینه بهتری خواهد بود.

  1. صفحات با رتبه بالا را بررسی کنید

حالا که نوع محتوا و مخاطب خود را انتخاب کرده‌اید، وقت آن رسیده که رقبای خود را آنالیز کنید. حتی می‌توانید صفحات مطالب آنها را باز کنید و به دنبال نکات کلیدی‌ای باشید که موجب شده آنها در صدر نتایج جستجو قرار بگیرند. قرار نیست تمام مطالب را کلمه به کلمه بخوانید. کافیست یک مرور کلی بکنید و تگ‌های هدینگ را بررسی کنید. اگر از ابزار سئو ahref استفاده می‌کنید در گزارش on-page می‌توانید لیست تمام عنوان‌های header را یکجا ببینید.

ویژگی on-page report این ابزار کاملاً رایگان است و می‌توانید بدون مشکل از آن استفاده کنید.
  1. پروفایل بک لینک‌های سایت را بررسی کنید

یکی از اشتباهاتی که معمولاً افراد در حین بازنشر محتوا مرتکب می‌شوند این است که اطلاعات مهم و مناسب لینک‌دهی را حذف می‌کنند. قبل از بازنویسی محتوا بهترین کار این است که پروفایل بک لینک را چک کنید که اگر در حال حاضر اطلاعاتی وجود دارد که ارزش بک لینک گرفتن داشته را بشناسید.

برای مشاهده بک لینک‌ها می‌توانید از ابزار سایت اکسپلورر ahref استفاده کنید، آدرس خود را وارد کرده و به بخش Backlink report بروید. در ستون Anchor and backlink می‌توانید ببینید به چه علت سایت‌ها به شما لینک داده‌اند. برای مثال ما، تعدادی سایت به خاطر آماری که در محتوای “بلاگینگ مهمان” سایت ahref وجود دارد، به آن بک لینک داده‌اند. اگر خواستید گزارش کاملی از سایت‌هایی که به خاطر محتوای خاصی در صفحه به شما لینک داده‌اند را ببینید، مطابق تصویر زیر عمل کنید:

در این گزارش می‌بینیم که ۶۶ صفحه منحصر به فرد به خاطر عدد ۲۰ درصد که در واقع آماری است که در این محتوا داده می‌شود، به سایت ahref بک لینک داده‌اند. پس احتمالاً آخرین کاری که می‌خواهید انجام بدهید باید این باشد که این بخش از محتوا را حذف کنید. به دو دلیل. یکی به این خاطر که لینک‌های داده شده همچنان با موضوع شما همخوانی داشته باشند. یکی هم اینکه این بک لینک‌ها می‌توانند در آینده به نفع این پست تمام شوند.

البته این را هم متذکر شویم که نیاز نیست هرچیزی که در محتوایتان به آن بک لینک داده شده است را نگه دارید. فقط در حدی که موضوع و مفهوم مطلب حفظ شود و ارزشی که برای مخاطب ایجاد می‌کرده است از بین نرود. مثلاً اگر آماری که در یک محتوا داده‌اید منقضی شده است، نیازی نیست به خاطر بک لینک‌هایی که به آن داده شده، از تغییر یا حذف این اطلاعات منصرف شوید.

مرحله سوم: بازنشر محتوا

ساده‌ترین و آخرین مرحله بازنشر محتوا است. وارد پنل مدیریت CMS سایت خود شوید. ما در این مثال با وردپرس کار می‌کنیم. به سراغ پست قدیمی خود بروید. تمام محتوای آن را حذف کنید و محتوای بازنویسی شده را جایگزین نمایید. آدرس URL را به هیچ وجه تغییر ندهید اما می‌توانید عنوان یا تگ‌های متا مطلب را به روز کنید.

در آخر هم تاریخ انتشار محتوا را به تاریخ روز تغییر دهید و دکمه به روزرسانی را بزنید. اگر سایت‌تان در گوگل سرچ کنسول ثبت شده باشد، بد نیست درخواست ایندکس شدن این صفحه را هم بدهید. برای اینکار به بخش URL Inception بروید، آدرس سایت را تایپ کنید و دکمه Request reindexing را بزنید.

البته این مرحله کاملاً اختیاری است. چرا که خود گوگل بالاخره سایت شما را دوباره کرول و ایندکس خواهد کرد اما با اینکار مطمئن خواهید بود که این اتفاق سریع‌تر خواهد افتاد.

باز نشر محتوای سایت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بهترین راه ارتباطی شما با مخاطبین است. اگر ایده‌ یا موضوع جدیدی ندارید که به آن بپردازید و پست تهیه کنید، کافیست تا به محتواهای قدیمی وبلاگ خود نگاهی بیندازید و کمی تغییر در لحن آن ایجاد کنید تا مناسب مخاطبان شبکه‌های اجتماعی شود و سپس آن را منتشر کنید. این محتوا می‌تواند در قالب چند خط توئیت یا پست اینستاگرام و حتی لینکدین باشد. فقط به این نکته توجه کنید که برای انتشار مقالات قدیمی در شبکه‌های اجتماعی، محتوا را به روز و با لحنی ساده و البته کوتاه بنویسید تا تاثیر بیشتری ببینید.

سخن پایانی

بازنشر محتوا یک راه هوشمندانه برای گرفتن ترافیک بیشتر برای سایت است. بهتر است از این به بعد این تکنیک را در استراتژی سئو سایت خود بگنجانید و با دقت آن را اجرا کنید. گرچه تنها به دلیل گرفتن ترافیک نیست که بازنشر محتوا توصیه می‌شود. بهتر است اطلاعاتی که در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهید را همواره به روز نگه دارید تا تجربه کاربری خوبی برای آنها ایجاد کنید.

هر رسانه‌ای، آرشیوی از محتواهای منتشرشده دارد که ممکن است برای کاربران امروزی مفید باشد اما به دست فراموشی سپرده شود. بازنشر محتواهای قبلی می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد و با هزینه ای ناچیز، سود بالایی را رقم بزند.

صفحاتی که عملکرد ضعیفی دارند و در محتوای آن‌ها مشکلی دیده می‌شود را پیدا کرده و با اضافه‌کردن اطلاعات مفید و به‌روز آن را بازنشر می‌کنیم تا متناسب با نیازهای کاربران شود.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

4 پاسخ

  1. سلام
    خسته نباشید. من از جدید نسخه رسمی وردپرس انگلیسی استفاده میکنم. وقتی که تاریخ انتشار رو عوض میکنم و پابلیش رو میزنم اتفاقی نمی افته و دقیقا با همون تاریخ و ساعت قبلی منتشر میشه. ممنون میشم راهنمایی کنید که اشکال کار از کجاست.

    1. خواهش میکنم آزیتای عزیز، خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.