لینک نوفالو چیست؟ | آشنایی با لینکهای follow nofollow UGC Sponsored
لینک های Follow و NoFollow و نقش آنها در سئو

به‌ روزرسانی شده در ۲۲ آذر ۱۴۰۲

|

آشنایی با لینک های Follow و NoFollow (UGC و sponsored)

لینک‌ها بخش مهمی از سئو هستند. بدون لینک، گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری، نمی‌تواند صفحات شما را پیدا کند. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که نمی‌خواهید گوگل لینکی که در صفحه‌تان قرار داده‌اید را دنبال کند. یا می‌خواهید اعلام کنید که یکی از لینک‌هایتان اسپانسر شده یا توسط یکی از کاربران به صفحه‌تان اضافه شده‌است.

چرا باید این‌کار را بکنید؟ و چگونه؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله راجع به آن خواهیم گفت. با تریبون همراه باشید.

لینک‌ها و تاثیر آن‌ها در سئو

وقتی به یک سایت دیگر لینک کرده‌اید، موتورهای جستجو ممکن است این برداشت را بکنند که شما آن صفحه را تایید می‌کنید. این‌طور در نظر بگیرید که انگار به آنها “رأی” داده‌اید. وقتی صفحه‌ای تعداد رأی‌های زیادی از سمت سایت‌های معتبر و با authority بالا داشته باشد، در صفحه نتایج گوگل، رتبه بالایی کسب می‌کند. این قضیه لینک‌ها را تبدیل به ارزشی معادل پول می‌کند.

به همین خاطر یک استراتژی سئو خوب باید شامل این باشد که چه محتواهایی ایجاد شود، چه بازاریابی و رپورتاژ آگهی انجام شود تا دیگر سایت‌ها ترغیب شوند به وب سایت شما لینک بدهند. اگر تا به حال درباره لینک بیلدینگ مطالعه نداشته اید، پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش لینک سازی داخلی را از دست ندهید.

لینک سازی

در گذشته یکی از روش‌های رایج برای سئو، خریدن لینک‌های پولی بود. که البته بعد از انتشار الگوریتم پنگوئن گوگل، دیگر راه مناسبی نیست. چرا که ممکن است به راحتی دچار پنالتی گوگل شوید. حالا مهم است که در سایت‌تان لینک‌سازی همه‌جانبه‌ای انجام دهید که به مخاطبین‌تان کمک کند به منابع مختلف و محتواهای دیگر نیز دسترسی داشته باشند.

به گفته گوگل لینک سازی خارجی یکی از سه فاکتور مهم برای بالا بردن رتبه هر وب‌سایت به شمار می‌رود. شناخت انواع لینک‌ها و استفاده از آن‌ها در لینک بیلدینگ به شما کمک می‌کند که این وظیفه سئویی را بهتر انجام دهید و به کمک آن جایگاه وبسایتتان را بهبود بخشید.

از ساده‌ترین تگ‌های HTML می‌توان به لینک نوفالو (rel=nofollow) و لینک فالو (rel=follow) اشاره کرد. این دو نوع لینک از مهم‌ترین لینک‌های سئو هستند و فهم دقیق آنها بسیار مهم است. اهمیت درک این لینک‌ها نیز از زمانی بیشتر شد که گوگل تصمیم گرفت تغییراتی در درک خود از لینک‌های نوفالو ایجاد کند.

بنابراین باید بدانید که وبسایت‌های دیگر از چه روش‌هایی می‌توانند به شما لینک دهند و هریک از این لینک‌ها چه معنا و ارزشی برای گوگل دارد. در این مقاله به شما خواهیم گفت هریک از این لینک‌ها چه معنایی می‌دهند و چگونه به شما کمک می‌کنند که رتبه سایتتان را افزایش دهید.

لینک فالو (Follow) چیست؟

لینک فالو همان لینک معمولی است که بدون مشخصه خاصی در سایت گذاشته می‌شود. در واقع می‌توان گفت که هر لینکی که نوفالو نباشد لینک فالو است. زمانی که وبسایتی به شما به طور استاندارد (لینک فالو) لینک می‌دهد، در واقع بر رتبه شما در گوگل تاثیر می‌گذارد.

ربات‌های خزش‌گر موتورهای جستجو به دنبال لینک‌های فالو هستند. زمانی که شما در وبسایتتان لینک فالویی را ایجاد می‌کنید در واقع به موتور جستجو می‌گویید که این لینک محتوایی ارزشمند دارد و از نظر شما قابل اعتماد است.

فرض کنید سایتی بسیار معروف و شناخته شده به شما لینک فالو بدهد در چنین موقعی، شما هم از نظر موتورهای جستجو معروف و قابل اعتماد شناخته خواهید شد. برای ساخت لینک فالو نیازی نیست که کار خاصی انجام دهید چرا که لینک‌ها به صورت از پیش تعیین شده فالو هستند.

لینک نوفالو (NoFollow) چیست؟

لینک‌های نوفالو در واقع لینک‌هایی با تگ rel=nofollow هستند که به موتورهای جستجو می‌گویند: «نیازی نیست این لینک را برای رتبه دهی در نظر بگیری.» از آنجا که لینک‌های نوفالو از الگوریتم رتبه دهی صفحه گذر نمی‌کنند پس تاثیری هم بر رتبه سایت نمی‌گذارند. لینک‌های نوفالو ساختاری شبیه به لینک زیر دارند:

<a href=”https://www.triboon.com/” rel=”nofollow”>Link Text</a>

لینک‌های نوفالو انواع مختلفی دارند که به موتور جستجو می‌فهماند هر لینک مربوط به چه محتوایی است. از انواع لینک‌های نوفالو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • Rel=UGC
  • Rel=sponsored
  • Rel=noopener
  • Rel=noindex

گوگل سال 2005 لینک‌های نوفالو را معرفی کرد تا با کامنت‌های اسپم مبارزه کند. به کمک این لینک‌ها افرادی که در کامنت‌ها لینک می‌گذاشتند، دیگر نمی‌توانستند روی وبسایت کامنت گیرنده تاثیر بگذارند. پس از آن یاهو و بینگ هم به این ترند پیوستند.
امروزه وردپرس تگ نوفالو را به طور خودکار به لینک‌های کامنت‌ها اضافه می‌کند. بنابراین اگر تاکنون چیزی درباره لینک‌های فالو و نوفالو نمی‌دانستید نگران نباشید چرا که کامنت گذاران اسپم نتوانسته‌اند از وبسایت شما سوءاستفاده کنند.

اما در سال 2009 گوگل کمی قوانین خود را تغییر داد. پیش از آن اگر سه لینک در صفحه‌ای از وبسایتتان وجود داشت و یکی از آن‌ها تگ نوفالو داشت، کل رتبه آن صفحه بین دو لینک فالوی دیگر تقسیم می‌شد و آن لینک‌ها به کمک رتبه سایت شما تقویت می‌شدند.

پس از آن برخی از افراد شروع به سوءاستفاده از این موضوع کردند و از این موضوع برای تقویت برخی از صفحات خاصشان کردند. بنابراین گوگل اعلام کرد که از این به بعد امتیاز رتبه یک صفحه بین تمام لینک‌های یک صفحه تقسیم خواهد شد چه لینک آن فالو باشد چه نوفالو.

از سال 2013 هم گوگل شروع به مبارزه با لینک‌های پولی کرد. بدین ترتیب اگر لینکی فروشی باشد و تگ فالو بگیرد در واقع قوانین را نقض کرده و لینک‌های پولی باید نوفالو باشند. چرا که گوگل هدفش ارزش دادن به لینک‌های واقعی بود نه لینک‌های پولی و تبلیغاتی.

تاریخچه ویژگی nofollow

اوایلی که مباحث سئو مطرح شد، صاحبان وب سایت‌ها متوجه شدند که می‌توانند به سادگی صدها بک لینک به وب سایت خودشان بدهند. از طریق کامنت‌های اسپم در وب‌سایت های دیگر یا خریدن لینک از وبمسترها یا گذاشتن لینک در انجمن‌ها.

گوگل برای مقابله با این مشکل در سال 2005 این امکان را فراهم کرد که صاحب وب‌سایت بتواند لینک‌های مشخصی را به عنوان “غیر قابل اعتماد” مشخص کند. این نشانه‌ای بود برای موتورهای جستجو که آن لینک را دنبال نکنند. با اضافه کردن ویژگی “nofollow” به لینک‌ها، ارزش آنها به عنوان بک لینک گرفته می‌شود.

لینک‌های پولی هم طبق مقررات گوگل می بایست به صورت nofollow قرار بگیرند تا روی رتبه‌بندی تاثیری نگذارند. چرا که در حالت عادی لینک‌های پولی می‌توانند حکم همان “رأی” دادن را داشته باشند. اما طبق قوانین گوگل، هیچ اعتباری نباید از طریق لینک‌های تبلیغاتی، به وب‌سایتی منتقل شود.

با اضافه شدن ویژگی nofollow به لینک‌ها، این امکان ایجاد شد که صاحبان وب سایت‌ها بتوانند به صفحاتی لینک بدهند که لزوماً نمی‌خواهند اعتباری به آن‌ها اضافه شود ( برای مثال: “من این محصول را خریدم اما اصلاً راضی نبودم”). امروزه تقریباً تمام سیستم‌های کامنت‌گذاری و پلتفرم‌های سوشال مدیا به طور خودکار، ویژگی nofollow را به لینک‌هایی که کاربران می‌گذارند، اضافه می‌کند.

 کد لینک های نوفالو به چه شکل است؟

در HTML کد یک لینک ساده به این شکل است:

<a href=”https://www.example.com”>example link</a>

مشابه این کد را در محتوای HTML صفحات خود پیدا خواهید کرد. از این دستور برای لینک کردن یک کلمه یا عبارت به صفحه‌ای دیگر از وب سایت خودتان یا وب سایتی دیگر استفاده می‌شود. حالا اگر بخواهید به موتورهای جستجو اعلام کنید که این لینک مورد اعتماد شما نیست یا بابت آن پول پرداخت شده، باید ویژگی nofollow را هم به آن اضافه کنید:

<a href=”https://www.example.com” rel=”nofollow”>example link</a>

لینک‌های داخلی

تا اینجا درباره لینک‌های خارجی‌ای گفتیم که باید ویژگی نوفالو بگیرند. اما شرایطی پیش می‌آید که ممکن است بخواهید یک لینک داخلی را هم به صورت نوفالو قرار دهید. اگر از پلتفرم وردپرس و افزونه یواست سئو استفاده می‌کنید، به صورت خودکار لینک‌هایی که به صفحاتی مانند ثبت نام یا ورود کاربر داده می‌شود، ویژگی نوفالو می‌گیرند. این‌کار جلوی هدر رفتن منابع گوگل برای کرول کردن و بررسی این صفحات را می‌گیرد.

Nofollow همیشه به معنای دنبال نکردن لینک نیست!

دانستن این نکته مهم است که بیشتر موتورهای جستجو ویژگی nofollow را به این معنا نمی‌بینند که این لینک نباید دنبال شود. گوگل در سپتامبر 2019 طی بیانیه‌ای این موضوع را روشن کرد:

لینک ها حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند که به ما کمک می‌کنند تا جستجوی بهتری داشته باشیم؛ کلمه یا عبارتی که لینک شده است نشان می‌دهد که به چه محتوایی اشاره دارد. بررسی تمام لینک‌هایی که کرولرها میبینند به ما کمک می‌کند که الگوهای لینک‌سازی غیرطبیعی را بهتر متوجه شویم. به همین خاطر ویژگی nofollow را به عنوان دنبال نکردن لینک در نظر نمی‌گیریم. با این ویژگی به صاحب سایت این امکان را می‌دهیم که مشخص کند به چه لینک‌هایی نمی‌خواهد اعتبار و authority سایت خود را منتقل کند.

_دنی سالیوان، گوگل

لینک‌های اسپانسر و ugc

در سپتامبر 2019 گوگل دو ویژگی جدید برای لینک‌ها معرفی کرد. حالا می‌توانید به طور خاص مشخص کنید که چه لینک‌هایی “اسپانسر” هستند و چه لینک‌هایی “محتوای تولید شده توسط کاربر” یا همان ugc.

  • ویژگی اسپانسر مشخص می‌کند که با یک لینک پولی سر و کار داریم. لینک‌های تبلیغاتی که در بخش اسپانسرینگ جای می‌گیرند.
  • ویژگی ugc برای لینک‌هایی استفاده می‌شود که توسط کاربران ایجاد شده‌اند. مانند لینک‌هایی که در بخش نظرات قرار می‌دهند. با قرار دادن این ویژگی در کد لینک، به موتورهای جستجو نشان می‌دهید که این لینک‌ها از نظر وب سایت شما قابل اعتماد نیستند و اعتباری ندارند.

هر دو این ویژگی‌ها بسیار مشابه با ویژگی نوفالو عمل می‌کنند و ما نمی‌دانیم گوگل از این اطلاعات دقیقاً چطور استفاده می‌کند. اما با قرار دادن این ویژگی‌ها در کد لینک به موتورهای جستجو کمک می‌کنیم تا به ارزیابی بهتری از لینک‌ها برسند.

کد این لینک‌ها به چه صورت استفاده می‌شود؟

با اضافه شدن این دو ویژگی، حالا 4 حالت کد برای لینک‌دهی داریم؛ یکی لینک معمولی بدون ویژگی rel. یکی لینک‌های نوفالو که به شکل زیر هستند:

<a href=”https://www.example.com” rel=”nofollow”>example link</a>

لینک اسپانسر:

<a href=”https://www.example.com” rel=”sponsored”>example link</a>

و لینک ugc یا محتوای تولید شده توسط کاربر:

<a href=”https://www.example.com” rel=”ugc”>example link</a>

ترکیب ویژگی‌های لینک ها

با اینکه هرکدام از این attribute‌ها نوع متفاوتی از لینک را نشان می‌دهند، می‌توان در یک لینک از چند ویژگی با هم استفاده کرد. برای مثال ویژگی نوفالو و اسپانسر می‌تواند در یک لینک دیده شود:

<a href=”https://www.example.com” rel=”nofollow sponsored”>example link</a>

این کار از این جهت اهمیت دارد که بعضی از موتورهای جستجو ویژگی جدید rel را نمی‌شناسند. به همین خاطر بهتر است که ویژگی نوفالو هم در کنار دو ویژگی جدید اسپانسر و ugc استفاده شود. حالا که می‌دانیم انواع لینک چیست و از هر کدام چگونه باید استفاده کنیم، برویم به سراغ دلیل و زمان استفاده از آن‌ها.

چه زمانی باید از چه ویژگی‌ای استفاده کنیم؟

ویژگی اسپانسر لینک

برای یک تبلیغ یا لینکی که بابت آن پول دریافت کرده‌اید، باید از ویژگی sponsored استفاده شود. به این خاطر که گوگل هر لینکی از صفحه شما به سایت‌های دیگر را به چشم “تایید” از سمت شما می‌بیند. شما به یک مقاله لینک می‌دهید چون می‌دانید محتوای ارزشمندی دارد که دوست دارید کاربران‌تان آن را ببینند.

اما زمانی که برای رفرنس دادن به یک وب سایت دیگر پول دریافت می‌کنید، قصد شما چیز دیگری است. شما بدون دریافت هزینه به آن سایت لینک نمی‌دادید. با ویژگی اسپانسر لینک، گوگل می‌تواند تفاوت لینک‌های طبیعی و غیر طبیعی را بهتر متوجه شود.

از آنجایی که ممکن است سایر موتورهای جستجو ویژگی sponsored را نشناسند، پیشنهاد می‌کنیم ویژگی نوفالو را هم به کد HTML این نوع از لینک‌ها اضافه کنید.

ویژگی UGC

زمانی باید از این ویژگی استفاده کنید که کاربران سایت امکان قرار دادن لینک در صفحات را دارند. مانند بخش نظرات یا انجمن‌ها. اگر با وردپرس کار می‌کنید نیازی نیست نگران این قسمت باشید. وردپرس به طور اتوماتیک ویژگی ugc را به همراه ویژگی نوفالو به لینک‌های قسمت کامنت اضافه می‌کند.

ویژگی نوفالو

همانطور که گفتیم ممکن است همه موتورهای جستجو این ویژگی‌های جدید را نشناسند. به همین خاطر باید ویژگی نوفالو را هم به لینک‌های خود اضافه کنید.

ساخت لینک‌های نوفالو یا اسپانسر در وردپرس

یکی از روش‌های ادیت لینک‌ها در وردپرس، استفاده از ادیتور بخش کدهاست. اما ممکن است دستکاری کد‌های HTML برای شما کمی مشکل به نظر بیاید. به جای آن می‌توانید از امکانات یواست سئو استفاده کنید.

برای نوفالو کردن یا اسپانسر کردن یک لینک، کافیست روی آیکن لینک در یواست کلیک کنید، و گزینه مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

ساخت لینک‌های نوفالو یا اسپانسر در وردپرس

اگر شما هم تجربه کار کردن با لینک‌های نوفالو و اسپانسر را در پلتفرم‌هایی به غیر از وردپرس دارید، خوشحال می‌شویم اگر در بخش نظرات مطرح کنید.

آیا وجود لینک‌های نوفالو برای سئو سایت مفید است؟

گوگل در بیانه‌ای به طور رسمی چنین اعلام کرده است: «زمانی که لینک نوفالو معرفی شد، گوگل هیچ یک از لینک‌های نوفالو را به عنوان سیگنالی برای تاثیردهی در الگوریتم جستجو محاسبه نمی‌کرد. اما این قانون امروزه تغییر کرده است. تمام مشخصه‌های لینک‌ها از UGC و Sponsored گرفته تا نوفالو، به عنوان نشانه‌ای برای گوگل کاربرد دارند که نشان می‌دهد چه لینکی را در سرچ تاثیر بدهد و چه لینکی را تاثیر ندهد. ما از این نشانه‌ها در کنار دیگر نشانه‌ها استفاده می‌کنیم تا بهتر بتوانیم لینک‌ها را در سیستم خود بفهمیم و تحلیل کنیم.»

بنابراین اگر با گوگل رو راست باشید و بگویید منشا هر لینک چیست، می‌توانید از نتایج سودمند آن بهره‌مند شوید و هیچ قانونی را هم نقض نکنید. در تایید این حرف SEMRush می‌گوید: «آیا می‌دانستید که اکثر صفحات موجود در صفحه اول گوگل تقریبا 20 تا 40 درصد، لینک نوفالو به سمتشان فرود آمده است؟»

مثلا کلمه کلیدی Backlinks را در نظر بگیرید. رتبه اول گوگل در سرچ برای این کلمه آدرس https://www.gotchseo.com/backlinks/ است. 28 درصد لینک‌های این صفحه نوفالو هستند و حدود 30 درصد از لینک‌های کل وبسایت نیز نوفالو هستند.

حتی نتایج تحقیقات Ahrefs نشان داده که لینک‌های نوفالو که از وبسایت‌های قوی می‌آیند احتمالا تاثیر بیشتری نسبت به لینک‌های فالوی وبسایت‌های ضعیف دارند. حتی اگر تصور کنیم که این لینک‌ها به صورت مستقیم بر سئوی وبسایت شما تاثیر نمی‌گذارند نباید تاثیر غیر مستقیم آن‌ها را در افزایش ترافیک و آگاهی بخشی برند نادیده گرفت.

بنابراین نمی‌توان به طور قطع گفت که لینک‌های نوفالو هیچ تاثیری بر سئوی وبسایت ندارند و بهتر است آن‌ها را نیز در نظر داشته باشید.

تفاوت لینک‌های Follow و NoFollow

تنها تفاوت لینک‌ فالو نوفالو از نظر تکنیکال در شکل تگ آنهاست. اما از نظر موتورهای جستجو در صورتی که لینکی تگ فالو داشته باشد در واقع بخشی از اعتبار صفحه‌ای دیگر را دریافت می‌کند در حالی‌که لینک نوفالو هیچ عصاره‌ای از وبسایت مبدا دریافت نمی‌کند. به همین خاطر است که زمان لینک سازی باید از لینک‌های فالو استفاده کنید تا برایتان تاثیر بیشتری داشته باشد.

چگونه لینک‌های فالو و نوفالو را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص لینک‌های نوفالو می‌توانید از چند روش این کار را انجام دهید:

  1. ابتدا روی لینک موجود کلیک راست کرده و از گزینه view page source نگاهی به تگ‌های HTML آن بیندازید. اگر در لینک‌های تگ نوفالو را دیدید یعنی لینک ایجاد شده از نوع نوفالو است در غیر اینصورت از نوع لینک فالو است.
  2. اگر دنبال راهی ساده‌تر هستید می‌توانید از افزونه‌های مختلف و رایگان آن استفاده کنید. برای مرورگر فایرفاکس می‌توانید این دو افزونه را نصب کنید تا همه صفحه را تحلیل کرده و به شما بگوید لینک‌های نوفالو کدام لینک‌ها هستند:
    • SEO Quake
      و برای مرورگر کروم از این افزونه استفاده کنید:
    • Nofollow Simple

چگونه لینک‌های فالو دریافت کنیم؟

بهترین راه برای دریافت لینک‌های فالو بهره بردن از راه درست آن است. اگر محتوایی درجه یک و اصیل ایجاد کنید احتمالا افراد زیادی به شما بک لینک خواهند داد و بدین ترتیب می‌توانید آن را منتشر کنید. از انواع روش‌های دیگر می‌توان به نوشتن پست مهمان روی وبسایت‌های مرتبط اشاره کرد. همچنین استفاده از رپورتاژ آگهی روشی است که به سرعت شما را به لینک‌های باکیفیت نزدیک می‌کند. اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید نیز می‌توانید محتواهای خود را منتشر کنید و احتمال دریافت بک لینک را افزایش دهید.

همچنین شما می‌توانید با کمی تحقیق درباره رقبایتان متوجه شوید که آن‌ها از چه وبسایت‌هایی بک لینک گرفته‌اند و شما هم درخواست خود را در همان وبسایت‌ها ثبت کنید. در نهایت هم می‌توانید از لینک‌های شکسته وبسایت‌های مختلف استفاده کنید بدین صورت که ببینید چه لینک‌هایی در وبسایت‌های مرتبط با محتوا و صنعتتان وجود دارند که لینک‌های مطالبشان کار نمی‌کند، سپس به دارنده آن سایت پیام دهید و از او بخواهید لینک شما را جایگزین آن لینک شکسته کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل درباره لینک‌های فالو و نوفالو به شما توضیح دهیم و شما را با تفاوت‌ها و اهمیت هریک آشنا کنیم. فراموش نکنید که الگوریتم‌های گوگل در سال‌های اخیر بسیار پیشرفته شده‌اند و وجود هرگونه مغایرت یا تقلبی را به سرعت متوجه می‌شوند. بنابراین بهتر است به جای استفاده از روش‌های قدیمی، منسوخ و فریبکارانه از روش‌هایی استفاده کنید که در دراز مدت آسیبی به کسب‌وکارتان نزند. تریبون به شما کمک می‌کند با ایجاد لینک‌های صحیح و قدرتمند، وبسایتتان را به صفحه اول گوگل بیاورید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

2 پاسخ

    1. فائزه عزیز ممنونم که نظرت رو با ما در میون گذاشتی و خوشحالیم که برات مفید بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.