چرخه عمر محتوا چیست؟ مراحل و کاربرد آن در استراتژی محتوا
چرخه عمر محتوا چیست

به‌ روزرسانی شده در ۲ اسفند ۱۴۰۲

|

چرخه عمر محتوا و مراحل و تکنیک‌های آن

برای توسعه و بهینه‌سازی کسب‌وکار خود باید بتوانید توانمندی‌های متفاوت را با یکدیگر هم‌گرا کنید. وجود هماهنگی بین اعضا و توجه به تمامی مباحثی که بسیاری از اوقات به آن بی‌توجهی می‌شود می‌تواند کلید موفقیت شما باشد. یک مدیریت خوب زیرمجموعه‌های متنوعی را شامل می‌شود و نباید هیچ کدام از بخش‌های آن را در خدمت بخش دیگری قربانی کرد. مدیریت فرآیند کسب‌و‌کار، مدیریت محتوا و مدیریت سوابق سه فرآیند کلیدی برای یک کسب‌و‌کار هستند. هر سه این فرآیندها در یک نقطه مشترک به یکدیگر می‌رسند و آن مدیریت چرخه عمر محتوا است.

شما در فضای مجازی با محتواهای متنوعی اعم از ویدئوها، وبلاگ‌ها، بروشورها، اینفوگرافی‌ها و … برخورد می‌کنید. این محتواها ابزارهایی ضروری در راستای بازاریابی کسب‌و‌کار شما هستند و لازم است که به بهترین نحوی آن‌ها را تولید کنید و آن‌ها را در جای درست خود قرار بدهید. تولید محتوا به زمان، پول و منابع نیازمند است و لازم است که حتما برنامه‌ای برای ایجاد، نگه‌داری، بهبود و ذخیره محتوای خود داشته باشید.

برنامه‌ریزی و نحوه تعامل شما با محتوایی که تولید کرده‌اید باید بر اساس جایی که در چرخه عمر محتوا قرار گرفته است تعیین شود. به عنوان مثال برخورد شما با یک مطالعه موردی جدید به نسبت با محتوایی که سال‌هاست ماندگار مانده است متفاوت است. گاهی اوقات با نزدیک شدن به پایان کار باید قید محتوای تولید‌شده را بزنید. گاهی هم لازم است به نحوی دیگر برخورد کنید. با داشتن درک کاملی از چرخه عمر محتوا می‌توانید وضعیت محتوای خود را در هر مرحله از حیاتش پیگیری کنید و بیشترین بهره را از سرمایه‌گذاری خود ببرید.

چرخه عمرمحتوا (Content Life cycle) چیست؟

مدیریت کامل چرخه عمر محتوا فرآیند توسعه، انتشار، سازماندهی و تغییر کاربری یا منسوخ شدن محتوا در طول عمر آن است. این کار به مجموعه‌ای از اقدامات گفته می‌شود که باید برای سرمایه‌گذاری در سیستم‌ها و برنامه‌های مدیریت محتوای سازمانی (ECM) انجام شود تا برای شرکت سود ایجاد کند. وجود یک سیستم مدیریت یکپارچه برای چرخه عمر محتوا استراتژیست‌های محتوا را قادر می‌سازد تا در هر مرحله به روشی کارا و موثر بر محتوای تولیدشده نظارت کند.

به طور کلی مقصود از چرخه تولید محتوا فرآیند آغاز، میانه و پایان تولید داده است. داده‌ها و بخشی از محتوایی که شما تولید می‌کنید هم از چرخه زندگی خاص خود تبعیت می‌کنند. برای مثال شما می‌خواهید از طریق تولید یک محتوای ویدئویی برند خود را ارتقا دهید. می‌خواهید از طریق تولید این ویدئو مأموریت شرکت خود را توضیح دهید. در ابتدا دست‌اندرکاران و امکانات لازم را گرد هم می‌آورید، ویدئو را می‌سازید، آن را منتشر می‌کنید، برایش تبلیغ می‌کنید و در انتها نتایج را ارزیابی می‌کنید. با گذر زمان ویدئوی اولیه قدیمی می‌شود و شما برای تکمیل آن نسخه جدید را پست می‌کنید. از این طریق ویدئوی اظهار ماموریت شرکت شما چرخه عمر محتوا را کامل کرده است.

این تنها یک مثال بود. تقریبا تمامی محتواهایی که شما تولید می‌کنید و ممکن است ماهیت‌ و اهداف متفاوتی داشته باشند از چنین منطقی پیروی می‌کنند. ممکن است شما تعدادی عکس برای شناساندن یک محصول خاص تهیه کرده باشید، یا متنی برای داغ کردن رونمایی از یک محصول تهیه کرده باشید. ساختار تعریف‌شده در تمامی این محتواها می‌توانند مجددا در خدمت کسب‌و‌کار شما قرار بگیرند اگر به آن‌ها به صورت سیستماتیک و مبتنی بر یک استراتژی توانمند فکر کنید.

چرا چرخه عمر محتوا اهمیت دارد؟

هر کسب‌و‌کاری به منابع و امکانات محدودی دسترسی دارد. استراتژی‌های کسب‌و‌کار در پی بهینه‌سازی استفاده از منابع و امکانات هستند. فرض کنید شما زحمت زیادی برای تولید یک محصول گذاشته‌اید، هم هزینه زیادی کرده‌اید و هم زمان بسیاری را صرف آن کرده‌اید. این به معنای سرمایه‌گذاری شما در یک محصول است. فراموش نکنید که برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن لازم نیست هر بار چرخ را از ابتدا اختراع کنید. بهتر است به ابزارهای شناخته‌شده بازاریابی اعتماد کنید. این ابزارها استراتژی و مدیریت کسب‌و‌کار شما را بهینه خواهند کرد.

چرخه عمر محتوا بخشی از مدیریت محتواست که پایه‌ای برای تعیین استراتژی‌های کسب‌و‌کار است. استراتژی‌های کسب‌وکاری که به این موضوع توجه می‌کنند به طور مستقیم در پی کاهش ریسک،‌کارایی بهتر و افزایش کیفیت محصول در فروش آن هستند. هر قدر که به وجود استراتژی برای کسب‌و‌کار خود اهمیت می‌دهید به مدیریت کار هم توجه کنید. لازم است که روش‌های مدیریت محتوا، و مراحل گردش کار را بازبینی و به‌روز کنید. تنها از این طریق است که می‌توانید در بازار رقابتی محصول خود را حفظ کنید و نگاهی به آینده داشته باشید.

یکی از ملزومات استراتژیک کسب‌و‌کار شما پویاسازی مدیریت محتوا در راستای بهینه‌سازی چرخه عمر محتوا است. برای ایجاد یک مدیریت محتوای پویا، لازم است با هدایت محتوای تولید شده بتوانید فرآیندی قابل اعتماد برای گردش کار آن ایجاد کنید. دست‌اندرکاران کسب‌و‌کار شما برای مثال باید بدانند ایمیل‌های گردش کار آن‌ها به افراد مناسب با اطلاعات صحیح متصل می‌شود. اگر مدیریت صلاحیت لازم را نداشته باشد، در فرآیندهای گردش کار اختلال ایجاد می‌شود و زنجیره اعتماد بین کارکنان شکسته می‌شود.

در تمامی مثال‌هایی که ذکر کردیم، مدیریت چرخه عمر محتوا یک امر ضروری در جهت بهبود مدیریت، کاهش ریسک و انطباق‌پذیری اعضاست. شما برای ارتقای کسب‌و‌کار خود نیاز ابزارهای ابتکار مدیریتی دارید تا بتوانید هم چرخه تولید تا فروش محصول خود را بهبود ببخشید هم کارکنان خود را راضی کنید. اگر از قبل برنامه ریزی نکنید، ممکن است در زنجیره اشخاص درگیر در تولید محتوا و هم‌چنین روند و زمان‌بندی ارائه‌شده اختلالاتی جدی به وجود بیاید.

چرخه عمر محتوا اهمیت دارد همان‌قدر که استراتژی شما اهمیت دارد. بهترین استراتژی هم در پی بهینه‌سازی منابع و سود حاصل از مراحل تولید و عرضه محصول است. شما با برنامه‌ریزی می‌توانید شالوده‌ای مطمئن برای کسب‌و‌کار خود تهیه کنید.

چرخه عمر محتوا

6 مرحله چرخه عمر محتوا را بشناسید.

چرخه عمر محتوا به مراحل مختلفی که محتوای شما طی می‌کند، اشاره دارد. این مراحل از ایده و تصور شکل‌گیری محتوا تا بایگانی آن را در بر می‌گیرند. مدیریت محتوای شما یک فرآیند خطی نیست. شما باید در برنامه‌ریزی برای این کار باید به این نکته توجه کنید که همه مراحل از یک ترتیب زمانی مشخص پیروی نمی‌کنند. هر کدام از مراحل چرخه برای برآورده کردن نیازهای محتوای منحصر به فرد شما باید به گونه‌ای منعطف در برنامه شما گنجانده شوند.

در ابتدا باید برنامه‌ریزی کنید، اما باید از الان آماده باشید که در هر مرحله از چرخه عمر حیات محصول ممکن است لازم باشد که برنامه‌ریزی خود را اصلاح کنید. مدیریت و بهینه‌سازی چرخه عمر محتوا بر اساس نیازهای مقطعی شما شکل پیدا می‌کند. مهم‌ترین نکته این است که در هر مرحله از کار شما باید بتوانید ابتکار عمل‌ را در دست بگیرید. برای انجام این کار، لازم است با هر شش مرحله به خوبی آشنا شوید.

1. طرح

هرگز اهمیت طرح و برنامه‌ریزی را دست‌کم نگیرید. منطق حاکم بر فرآیند تولید محتوا همانند منطق جاری در بخش‌های دیگر زندگی است. قبل از این‌که به تولید محتوا بپردازید، باید برنامه‌ای در دست داشته باشید که اطمینان حاصل کنید تلاش‌های شما تضمین‌شده هستند و برنامه شما در مسیر درست پیش می‌رود. در این مرحله شما یک گام به عقب پیش می‌روید تا با اطمینان بیشتر برای چرخه عمر محتوا برنامه‌ریزی کنید. در این مرحله باید مشخص کنید که محتوای موجود شما، یا محتوایی که برای آینده در ذهن دارید چگونه با اهداف تجاری و بازاریابی شما مرتبط است؟ به علاوه چگونه قرار است موفقیت آن سنجیده شود؟ داشتن یک چشم‌انداز و استراتژی روشن قبل از ورود به فرآیند آفرینش محتوا به شما کمک‌ می‌کند تا بتوانید اولویت‌بندی کنید، زمان از دست ندهید و ارزش محتوای خود را در چرخه عمر محتوا مشخص کنید.

باید به فرآیند و ابزار کار هم در این مرحله توجه کنید. برای بهینه‌سازی مراحل کار لازم است که فناوری‌ها، افراد و جریان‌های کاری در محل درست خود قرار بگیرند تا کارایی، دقت و سهولت را در هر مرحله از کار به دست بیاورید. از قبل برای هر کدام از این مسائل برنامه‌ریزی کنید و زمانی را هم به همکاران بازاریابی خود اختصاص بدهید. مشورت با کارشناسان بازاریابی به شما می‌فهماند که چه برنامه‌ای با زیرساخت‌های موجود شما هم‌خوانی دارد و می‌تواند کل فرآیند را بهینه کند.

2. ایجاد محتوا

مرحله ایجاد محتوا معمولا هیجان‌انگیزترین بخش کار است. در این مرحله شما فیلم می‌گیرید، عکاسی می‌کنید و به صورت کلی اعضای خلاقه ذهن خود را به کار می‌بندید. این مرحله شامل طوفان فکری، آزمایش و اجرا، همکاری، بررسی و تایید محتوای شما برای پروژه‌ها و کمپین‌هایی است که در طول زمان برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید. واقعا هیجان‌انگیز است، شما می‌خواهید چیزی خلق کنید که هم جدید باشد و هم برای شما سود تجاری به ارمغان آورد!

3. مدیریت

فرض کنید تیم تولید محتوا شما محتوای جدید خارق‌العاده‌ای را تولید کرده است. اکنون شما چه وظیفه‌ای دارید؟ در هر مرحله از مدیریت چرخه عمر محتوا شما بر مدیریت محتوای خود تمرکز خواهید کرد. مرحله مدیریت شامل مراحلی مانند آپلود و ساماندهی محتوا در یک مکان مشخص، اجرای استراتژی‌هایی جهت تعیین نحوه استفاده مشتریان از محتوای شما و به‌روز‌ نگه داشتن آن برای استفاده در آینده است. این یک مرحله زمان‌بر و عمیق است که بر تمام مراحل کار شما تاثیر می‌گذارد و با آن در می‌آمیزد. مدیریت و هماهنگ‌سازی بخش‌های مختلف این فرآیند، وظیفه‌ایست که در تمامی طول کار نیاز به آن احساس می‌شود. هیچ کاری بدون مدیریت به حداکثر کارایی خود نمی‌رسد. هرگز اهمیت مدیریت خوب در کلیت فرآیند تولید محتوای خود را فراموش نکنید.

4. توزیع کردن

این همان مرحله‌ایست که تیم‌ها اغلب تمرکز زیادی روی آن انجام می‌دهند. در این مرحله از چرخه عمر محتوا شما حاصل زحمات خود را با تمامی دنیا به اشتراک می‌گذارید. ممکن است این مرحله به معنای ارسال محتوا به شرکت‌های وابسته برای استفاده یا انتشار آن در رسانه‌های اجتماعی یا وبلاگ شما باشد. ممکن است محتوای تولیدی شما در چند مرحله توزیع شود و در هر مرحله توزیع لازم است شرایطی را فراهم کنید که بتوان بر دسترسی سریع و آسان به محتوای مرتبط دست پیدا کرد. شما کانال‌های بازاریابی متعددی دارید که تقریبا همه‌شان دیجیتال هستند. پس اهمیت دارد که شما در این مرحله، محتوای تولید شده در چرخه عمر محتوا را به شکلی آسان، ایمین و قابل پیگیری توزیع کنید. اگر کالاهایی خارق‌العاده تولید کنید که به دست مشتریان هدف نمی‌رسند، مایوس و متضرر خواهید شد. واسطه‌های رساندن کالا به مشتری نقشی بسزا در به‌سرانجام‌رساندن زحمات شما دارد. سرمایه‌گذاری و توجه زیادی را خرج این مرحله کنید. پیشمان نخواهید شد.

5. بهینه‌سازی

بهینه‌سازی فرآیندی شبیه به مدیریت دارد. این مرحله در تمامی چرخه‌های حیاتی من‌جمله چرخه عمر محتوا وجود دارد و با مراحل دیگر هم‌پوشان است. قبل از این‌که برای یک کمپین برنامه‌ریزی کنید یا محتوای آن را توسعه دهید، احتمالا ابتکارات گذشته را تجزیه و تحلیل خواهید کرد تا بهترین مسیر آینده خود را تعیین کنید. شما قبل و بعد از مرحله توزیع، کارایی کانال‌ها را برای بهینه‌سازی می‌سنجید. هر آن‌چه که لازم باشد را اصلاح می‌کنید و در انتها و قبل از منسوخ شدن یا احیای محتوای قبلی، بررسی می‌کنید که بهترین تصمیم کدام است. به زحمات و هزینه‌هایی که برای آفرینش کالای خود به خرج داده‌اید فکر کنید، خیلی از اوقات با اصلاح یک محتوا می‌توانید کماکان از آن بهره‌برداری کنید.

6. حفظ و نگه‌داری

بسیاری از تیم‌ها این مرحله از چرخه عمر محتوا را به کلی فراموش می‌کنند. حفظ یا بایگانی محتوا جزء بااهمیتی از طول عمر آن است. اگر محتوایی تولید کرده‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که امروز بهترین زمان برای انتشار محتوای تولیدشده‌ شما نیست می‌توانید آن را برای آینده بایگانی کنید. بایگانی محتوا روشی است که باید بتواند محتوای «مناسب»‌را شناسایی کند و به روشی موثر امکان دسترسی به آن را ایجاد کند.

آرشیو کردن یا ذخیره‌سازی، محتوای غیرفعال را با هزینه‌ای که اغلب کم‌تر از هزینه‌سازی فعال است حفظ می‌کند. سامان دادن به حفظ و نگه‌داری و بایگانی صحیح در چرخه عمر محتوای شما تاثیری مثبت دارد و باعث می‌شود بتوانید محتواهای غیرفعال را -تا زمانی که به آن‌ها نیاز پیدا کنید- ایمن نگه دارید. نظم و ترتیب آرشیو و سهلت در دسترسی به آرشیو محتواها، بدون شک شما را جلو خواهد انداخت. با بی‌توجهی به این مرحله از کار ممکن است یک محتوای تولید‌شده مفید را به کل از دست بدهید. حتی تصور آن هم ناراحت‌کننده است. پس حتما به فکر حفظ و نگه‌داری و آرشیوسازی از محتواهای خود باشید

مهمترین مرحله در چرخه عمر محتوا کدام است؟

تمامی مراحل چرخه عمر محتوا اهمیت بسیاری در استراتژی کسب‌وکار شما دارند. بدون طرح و برنامه اولیه نمی‌توانید چشم‌اندازی روشن از کاری که می‌خواهید انجام دهید در ذهن داشته باشید. نیازها، منابع، امکانات و انتظارات شما عوامل تعیین‌کننده در تعیین طرح و برنامه اولیه است. ایجاد محتوا هم مرحله بااهمیتی است که به توانمندی فنی و تیم قوی احتیاج دارد. تولیدکنندگان عکس و ویدئوی قوی و نویسندگان باذوق بخشی ضروری از کل فرآیند هستند.

مدیریت، مشخص کردن زمان، مکان و چگونگی انتشار محتوا هم نیاز به تیزهوشی و شناختن بازار هدف دارد. شما در این مرحله زیربنای توزیع و محدوده آن را تعیین می‌کنید تا به یکی از مهم‌ترین مراحل کار که همان مرحله توزیع آن است کمک شایانی کرده باشید.

مرحله توزیع یا ترویج محتوا در چرخه عمر محتوا اهمیتی حیاتی دارد و یکی از مهم‌ترین مراحل این چرخه است. توزیع مهم‌ترین میانجی در راستای رساندن محصول شما به دست مشتریان هدف و بازار واقعی‌ آن است. توزیع صحیح می‌تواند زحمات شما را به بار بنشاند. اگر تمامی مراحل قبلی به خوبی طی شده باشد اما از سازوکار توزیع ضعیفی برخوردار باشید به اهداف تجاری خود نخواهد رسید.

اما نباید فراموش کنیم که به‌روزرسانی، مکمل ضروری مرحله توزیع است. اگر محتوای خود را به درستی حفظ کنید و زمان و نحوه به‌روزرسانی آن را تعیین کنید، می‌توانید به بهینه‌سازی چرخه عمر محتوا امیدوار باشید. توزیع موفق همواره با حفظ و نگه‌داری و به‌روز‌رسانی هوشمندانه تکمیل می‌شود. بنابراین می‌توان از این دو مرحله به عنوان مهم‌ترین مراحل کار نام برد.

تکنیک‌های طولانی‌تر کردن چرخه عمر محتوا

طولانی کردن چرخه عمر محتوا به بقای محصول شما و حداکثرسازی سود آن کمک می‌کند. شما باید بیش از همه به مراحل توزیع و به‌روزرسانی توجه کنید. اما برای تکمیل و بهینه‌سازی این فرآیندها معمولا از چند شگرد خاص استفاده می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شما می‌توانید برای باقی ماندن در صدر جستجوها و رقابت با دیگر محتواها در طول زمان، بخش‌های جدیدی را به محتوای قبلی خود در نسخه به‌روز‌رسانی‌شده اضافه کنید. بسیاری از اوقات اگر تنوعی در محتوای پیشین خود ایجاد کنید بدون آن‌که آن را مجددا از ابتدا خلق کنید، می‌توانید چرخه عمر محتوا را افزایش دهید. یکی دیگر از شگردهایی مفید و موثر، به‌روزرسانی کلمات کلیدی است. می‌دانیم که در هر محتوا و متن تولیدشده تعدادی کلمه کلیدی وجود دارند که جستجوگران با جستجوی آن‌ها به مقاله شما دست پیدا می‌کنند. این کلمات کلیدی گاهی در طول زمان تغییر می‌کنند، اما هم‌چنان می‌توانند در جستجوی محتوای پیشین تولیدشده توسط شما باشند. شما می‌توانید با بازبینی و بررسی تغییر کلمات کلیدی در طول زمان و به‌روز‌رسانی محتوای قبلی خود با در نظر گرفتن کلمات کلیدی جدید، عمر محتواهای خود را افزایش دهید.

هم‌چنین شما می‌توانید از طریق گذاشتن لینک‌ داخلی و لینک خارجی جدیدی که به محتوای پیشین شما ارتباط دارند، چرخه عمر محتوا خود را طولانی‌تر کنید. این شگرد کمک می‌کند بدون آن‌که محتوای مشخصا جدیدی برای متن خود آماده کنید، صرفا با گنجاندن چند لینک به به‌روز‌رسانی آن کمک کنید.

چنانچه برای سفارش تولید محتوا نیاز به تیم حرفه‌ای دارید، ما در تریبون این خدمت را با بالاترین کیفیت به شما ارائه می‌دهیم

هر محتوا مانند محصولی است که به مخاطب عرضه می‌شود. با این رویکرد می‌توان برای محتوا هم چرخه عمر در نظر گرفت. چرخه محتوا مراحلی از ایده و شکل‌گیری محتوا تا بایگانی آن را در بر‌می‌گیرد.

چرخه عمر محتوا 6 مرحله دارد و شامل طرح و برنامه‌ریزی، تولید، انتشار، توزیع، بهینه‌سازی و حفظ و نگهداری است.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.