معرفی روش‌های تشخیص کپی بودن محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۷ خرداد ۱۴۰۲

|

معرفی روش‌های تشخیص کپی بودن محتوا

تمام کسانی که متخصص سئو هستند و یا در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، تلاش خود را می‌کنند که جای خوبی در صفحه اول گوگل به‌دست بیاورند. این‌که یک متن از نظر سئو بی‌نقص باشد و بتواند مخاطبان زیادی را به‌خود جذب کند، هدف مهمی است. اما برای رسیدن به این هدف باید به اندازه کافی حرفه‌ای بود، و یکی از مشخصه‌های حرفه‌ای بودن، تک و متمایز بودن است.

تقلید و دزدی در هیچ زمینه‌ای جالب نیست و در مورد محتوا نیز همین‌طور است. برای آن‌که مطمئن باشید محتوای شما به اندازه کافی یونیک و منحصربه‌فرد است، باید توانایی تشخیص محتوای کپی را نیز داشته باشید. شناخته شدن به‌عنوان کسی که دست به سرقت ادبی زده باشد، به اعتبار شما و شرکت شما نیز آسیب می‌زند.

محتوای کپی، محتوایی است که در چندین جای مختلف به چشم بخورند. این مسئله می‌تواند به رتبه‌بندی شما آسیب برساند. برخی نیز می‌گویند که زیاده‌روی در استفاده از محتوای کپی، می‌تواند منجر به جریمه شدن توسط گوگل شود. اگرچه این مورد درست نیست، و جریمه‌ای هم در کار نیست. اما داشتن محتوای تکراری یا کپی شده می‌تواند گوگل را وادار کند تا بر رتبه‌بندی شما تأثیر منفی بگذارد. همین خود جریمه بزرگی به حساب می‌آید. این را بدانید که گوگل به‌هیچ وجه محتوای تکراری را دوست ندارد. این موضوع به حدی جدی است، که بخشی از راهنمای توسعه دهندگان وب خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

در این مطلب قصد داریم محتوای کپی یا duplicate content را برای شما توضیح دهیم. همچنین به شما می‌گوییم که چرا و چگونه آن را تشخیص دهید و اگر متوجه این مشکل شدید، چه‌طور با آن روبرو شوید. بنابراین این مطلب یک راهنمای حرفه‌ای برای کسانی است که می‌خواهند حرفه‌ای باشند.

محتوای کپی (duplicate content) چیست؟

محتوای کپی شده یا تکراری اغلب به محتوایی اشاره دارد که درون یک دامنه یا بین دامنه‌ها، با محتوای دیگر یا مطابقت کامل داشته باشد و یا به‌طور واضحی مشابه باشد.

بحث محتوای کپی در بین بازاریابان دیجیتال و کسانی که در جهان آژانس‌های بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند، همیشه داغ بوده.
به‌طور خلاصه، محتوای تکراری به معنای وجود یک محتوا در چندین صفحه اینترنت است. محتوای تکراری می‌تواند دو شکل اصلی داشته باشد:

  • محتوای یکسان یا مشابه در چندین صفحه از سایت شما
  • محتوای یکسان یا مشابه در سایت شما و سایت‌های دیگر

همان‌طور که متوجه شدید، محتوای کپی تنها به محتوای یکسان در چندین URL گفته نمی‌شود. بلکه این مفهوم شامل محتوای تقریباً یکسان نیز می‌شود. گوگل در مورد این محتواها اخطار می‌دهد که به‌طور قابل ملاحظه ای مشابه یا appreciably similar هستند.
همچنین محتوای کپی می‌تواند به بخش‌هایی از یک صفحه وب اشاره کند که با بخشی از صفحه دیگر یکسان باشد.

محتوای کپی می‌تواند به دو صفحه یکسان، دو صفحه بسیار مشابه و بخشی از یک صفحه که مشابه یا مشابه صفحه دیگری در وب است اشاره کند. حتی اگر شما محتوای موجود در یک صفحه را تغییر داده و کپی کنید، گوگل آن را محتوای کپی شده شناسایی می‌کند. فریب موتور جستجو برای کسب رتبه بالاتر، می‌تواند خیلی خطرناک باشد.

ضرورت تشخیص محتوای کپی چیست؟

اگر فکر می‌کنید که محتوای کپی بر موفقیت سئو شما تأثیر می‌گذارد، باید بگوییم که بله، درست است. اما شاید این تاثیرگذاری آ‌‌ن‌طور که فکر می‌کنید هم نباشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ضرورت تشخیص محتوای کپی، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
Google برای تعیین رتبه‌بندی محتواها معیارهای مختلفی دارد. موتور جستجوی گوگل این کار را با تعیین این‌که کدام نتایج مرتبط‌تر هستند و بهترین تجربه را برای کاربر به همراه داشته‌اند، انجام می‌دهد. اما وقتی با محتوای تکراری روبرو ‌شود، به سرعت گیج می‌شود.

گوگل بینوا از خود می‌پرسد این دو صفحه به‌طور دقیق یکسان هستند، پس کدام یک شایسته رتبه‌بندی است؟
این سردرگمی اغلب منجر به رتبه‌بندی پایین‌تر برای هر دو صفحه می‌شود. زیرا الگوریتم‌های گوگل در مورد رتبه‌بندی آن‌ سایت‌ها دچار تردید می‌شود. اگر می‌خواهید رتبه خود را بالا نگه دارید، باید اقداماتی را انجام دهید تا به گوگل کمک کنید تشخیص دهد کدام صفحه نسخه «واقعی» است.

همان‌طور که پیش از این گفتیم، محتوای تکراری باعث جریمه شدن سایت شما توسط گوگل نمی‌شود. اما بر رتبه‌بندی سایت شما و در نتیجه میزان درآمدی که نصیب شرکت شما خواهد شد، تاثیر زیادی می‌گذارد. کارمندان گوگل می‌دانند که کاربران خواهان تنوع در نتایج جستجو هستند. به همین دلیل هم الگوریتم‌هایی را برای جلوگیری از برخورد کابران با محتوای کپی طراحی کرده است.

باید تا الان متوجه شده باشید در کپی کردن محتوا، هیچ برنده‌ای وجود ندارد. هم صفحه‌ای که مطلبی را کپی کرده باشد و هم صفحه‌ای که مرجع اصلی بوده است، دچار خسارت خواهند شد. پس بهتر است با فرهنگ کپی و سرقت ادبی مقابله کنید.

آموزش روش‌های تشخیص محتوای کپی

روش تشخیص محتوای کپی سخت نیست. اما چگونه می‌توان میان محتواهای گوناگون و عظیم و پراکنده به دنبال محتوای مشابه گشت؟ بگذارید در همین ابتدا پاسخ را در اختیار شما بگذاریم: با کمک ابزارها.

اگر می‌خواهید یکه‌تاز جهان دیجیتال مارکتینگ باشید، باید ابزارهایی که به شما در تشخیص محتوای کپی کمک می‌کنند را بشناسید. تشخیص کپی بودن محتوا ‌چیزی است می‌خواهیم در ادامه خود را به آن مسلح کنیم. برخی از ابزارهای تشخیص این مشکل به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند و برای استفاده از برخی از آن‌ها باید مبلغی را بپردازید.

 

ابزارهای رایگان تشخیص محتوای کپی

معرفی وبسایت‌ها و ابزارهای رایگان تشخیص محتوای کپی

  • Copyscape: این ابزار در صدر ابزارهای مورد استفاده برای تشخیص محتوای کپی است و به عبارت دیگر می‌توان گفت از قدیم یار و یاور همیشگی سئوکاران بوده. یک وبمستر می‌تواند با کمک Copyscape به‌طور دقیق و در تمام اجزای یک متن، آن را آنالیز کند.
  • Duplichecker: اگر برای تشخیص کپی بودن محتوا سرعت بسیار اهمیت دارد، این ابزار رایگان را به شما معرفی می‌کنیم. تشخیص سرقت ادبی در فایل‌هایی با فرمت‌‌های مختلف متنی با Duplichecker بسیار آسان است.
  • PlagSpotter: یک ابزار سریع و رایگان دیگر برای برای اینکار PlagSpotter است. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید محتوای موجود در صفحات وب را بر اساس URL آن‌ در زمانی کوتاه بررسی کنید.
  • Smallseotools: این یکی دیگر از ابزارهای دقیق و رایگان است. کافی است وارد سایت شوید و ببینید که چقدر استفاده از آن آسان است.
  • Siteliner: با استفاده از این ابزار شما می‌توانید اطلاعات دقیقی را در مورد محتوای کپی به‌دست بیاورید. Siteliner در تمام وبسایت‌ها جستجو کرده و متن‌هایی که به محتوای شما شباهت دارند را شناسایی می‌کند. برای استفاده از آن فقط باید آدرس سایت را وارد ابزار کنید.

معرفی ابزارهای پولی تشخیص محتوای کپی

  • Grammarly: زمانی که در مورد سئو و رتبه‌بندی حرف می‌زنیم، غیر ممکن است نام Grammarly وسط نیاید. حتما با قابلیت‌های این ابزار آشنا هستید. اما یکی دیگر از موارد استفاده آن که البته رایگان نیست، تشخیص محتوای کپی است.
  • Plagscan: استفاده از این ابزار شاید مزیت چندانی نداشته باشد، اما به‌عنوان یک ابزار بی‌دردسر، خوب است که با آن آشنا شوید.
  • Plagium: یکی از دقیق‌ترین ابزارهای در دسترس برای برای این منظور Plagium است. این ابزار در نسخه پولی خود، یک ابزار ایده‌آل است.
  • Plagiarismcheck.org: این ابزار نیز هم برای متن‌های انگلیسی و هم برای متن‌های فارسی کاربردی است.

در صورت کپی شدن محتواهای سایتمان چه کنیم؟

اگر متوجه محتوای کپی در سایت خود شده‌اید، خود را نبازید. چرا که هیچ‌کس شما را فوری به زندان نخواهد انداخت. هنوز هم راهی هست. اما تکنیک‌هایی که باید در این جهت به‌کار گرفته شوند، کمی پیچیده هستند. در صورت مواجه شدن با این مشکل، شاید بد نباشد با یک متخصص سئو صحبت کنید و از او مشاوره بگیرید. چرا که ممکن است با انواع مختلفی از محتوای کپی روبرو شوید.

برای مثال اگر به‌طور تکراری در وبسایت خود از صفحه‌ای استفاده کرده باشید، باید یک URL Canonical را به صفحه‌های تکرار شده اضافه کنید. یا در مورد صفحاتی که امکان دارد بسیار مشابه شود، دقت کنید که از ابتدا محتوای منحصربه‌فردی تولید کنید.

ادغام موضوعات نیز می‌تواند از تکرار محتوا در صفحه شما جلوگیری کند. چرا که کیفیت از کمیت مهم‌تر است. صفحه‌ای که حذف می‌کنید را با 301 به صفحه‌ای که آن را ترجیح می‌دهید، Redirect کنید و از نتیجه مطمئن باشید.

و اگر به خود شما دستبرد زدند، می‌توانید با آن وبسایت‌ها تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید محتوای سرقت شده را حذف کنند یا از وبسایت شما به‌عنوان منبع یاد کنند. به‌عنوان آخرین راه حل، می‌توانید از گوگل درخواست کنید که صفحه را حذف کند.

جمع‌بندی

محتوای تولید شده می‌تواند کلید موفقیت یک کسب‌وکار باشد. پس همان‌طور که گفتیم مهم است این محتوا متمایز و خاص باشد. در این مطلب سعی کردیم با آموزش تشخیص محتوای کپی به شما کمک کنیم هرچه بیشتر به حرفه‌ای شدن در تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ نزدیک شوید.

اگر خواستید از منحصربه‌فرد بودن محتوای خود مطمئن شوید، از ابزارهای معرفی شده استفاده کنید و اگر در زمینه تشخیص محتوای کپی با مشکلی روبرو شدید با یک متخصص سئو مشورت کنید. چرا که پرهیز از محتوای کپی و رتبه‌بندی در گوگل بسیار مهم هستند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.