کمپین تبلیغات و بازاریابی۳۶۰ درجه چیست؟ و اصول طراحی آن
کمپین و استراتژی بازاریابی 360 درجه

به‌ روزرسانی شده در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

|

آشنایی با کمپین و استراتژی بازاریابی 360 درجه

حتما برای شما هم پیش‌آمده است که تبلیغ یک برند را در قالب‌های مختلف تبلیغاتی دیده باشید. چه به روش‌های سنتی و چه به روش‌های جدید؛ از قاب رنگی تلویزیون و بیلبوردهای غول‌پیکر اتوبان‌ها بگیرید تا بنرهای آنلاین سایت‌هایی که روزانه برای مطالعه خبر و مطالب آموزشی به آن‌ها سر می‌زنید. این دقیقا همان روش بازاریابی 360 است که برندها بدون درنظر گرفتن مخاطب هدف تلاش می‌کنند همه‌جا در معرض دید باشند.

کمپین بازاریابی 360 درجه چیست؟

هنگامی که از تمام روش ها، ابزارها و رسانه‌ها در فرآیند تبلیغاتی یک برند استفاده می‌کنید، یعنی کمپین 360 درجه است. در این روش، شرکت می‌خواهد به هر روشی توجه مخاطب را به پیام خود جلب کند. در استراتژی بازاریابی۳۶۰ درجه مسیر سفر مشتری به گونه‌ای طراحی شده‌ است که مخاطب را از مرحلۀ آگاهی از برند تا تبدیل شدن به یک مشتری وفادار پوشش دهد.

شیوۀ رفتار مصرف‌کننده و اثر تکرار تبلیغات در شکل‌گیری تصویر برند در ذهن مخاطب باعث می‌شود که از کانال‌های آنلاین (مانند بازاریابی ایمیلی) و آفلاین (مانند تبلیغات رادیویی) در سفر مشتری استفاده کنیم.

روش‌های مورد استفاده در کمپین 360 درجه

  • راه‌اندازی سایت (Web Design)

این روزها تصور این‌که یک کسب‌وکاری سایت ندارد بسیار تعجب‌آور است و می‌تواند به نتایج خروجی برنامه‌های تبلیغاتی شما ضربه سنگینی بزند. درواقع بعد از راه‌اندازی کمپین، مخاطبین نام برند شما را در وب جست‌وجو می‌کنند و انتظار دارند با یک تصویر حرفه‌ای رو‌‌به‌رو شوند. سایت اولین محل ارتباط مخاطب با شماست و در ایجاد اعتماد به شما نقش مهمی دارد.

  • ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

از نظر بسیاری از کارشناسان فروش و بازاریابی، ایمیل‌مارکتینگ یکی از ابزارهای موثر در کمپین‌های 360 درجه است. معرفی محصول یا خدمات یک برند از طریق ارسال ایمیل فقط برای مشتریان خود شماست نه افرادی که از کسب‌وکار شما اطلاعی ندارند. معرفی و انتقال پیام کمپین به بازه بزرگی از افراد، حجم عظیمی از فروش‌ را ایجاد خواهد کرد.

  • اس‌ام اس مارکتینگ (SMS Marketing)

استفاده از تبلیغات پیامکی اگر دارای یک متن تاثیرگذار باشد و برای مخاطبان هدف ارسال شود، می‌تواند به یک ابزار موفق تبلیغاتی در حوزۀ کسب‌وکار شما تبدیل شود. دقت کنید که پیامک‌های تبلیغاتی باید به لیست شماره تلفن‌های مخاطبان ارسال شود.

  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)

طراحی کمپین‌ 360 درجه‌ به بازاریابی محتوایی گره خورده ‌است تا مفهوم خرید اجباری را با ارائه محتوای آموزشی از ذهن مخاطب پاک کند. هدف از بازاریابی محتوا می‌تواند جذب مخاطب بیشتر، تغییر رفتار کاربران بر اساس استراتژی کمپین دیجیتال مارکتینگ و یا کمک به انتخاب و خرید محصولات باشد. محتوای کمپین‌های تبلیغاتی در فرم‌های مختلف تصویری و ویدئویی با موضوعات آموزشی، سرگرمی و آگاهی بخشی تولید می‌شوند.

  • شبکه‌های اجتماعی (Social Marketing)

شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین رسانه‌هایی است که در استراتژی بازاریابی 360 کاربرد دارد. در دنیای امروز بخش زیادی از مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف حضور دارند. پس شما باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنید و یک استراتژی عالی برای تبلیغات شبکه‌های اجتماعی برندتان در کمپین‌های 360 درجه درنظر بگیرید.

  • بهینه‌سازی سایت و سئو ( Seo)

سئو یک روش عالی برای افزایش ترافیک رایگان و طبیعی سایت است. درست وقتی کمپین 360 درجه‌ را طراحی می‌کنید، مخاطبان و مشتریان شما، نام برند، شعار کمپین و نام محصول را در گوگل سرچ می‌کنند. بنابراین باید روی سئو سایت و طراحی یک صفحه فرود حرفه‌ای (لندینگ) سرمایه‌گذاری کنید.

  • تبلیغات کلیکی (CPC یا PPC)

انواع تبلیغات کلیکی (تبلیغات همسان، تبلیغات متنی، CPC، CPM، CPA) بخشی از دایرۀ طراحی کمپین 360 درجه است. تبلیغات کلیکی نسبت به هزینه‌‌، نرخ کلیک و نرخ تبدیل خوبی دارد. همچنین نکتۀ این نوع تبلیغ، فوری بودن آن است که می‌توانید در کمترین زمان به نتایج دلخواه برسید.

  • روابط عمومی (Public Relations)

کمپین‌های روابط عمومی تاثیرات زیادی در قوی‌تر کردن ارتباط مشتری با برند دارد. برنامه‌های روابط عمومی در کمپین‌های تبلیغات 360 درجه در ایجاد تصویر خوب از برند یا بهبود آن در ذهن مخاطب اثرگذار است. برای مثال، بعضی برندهای مشهور اطلاعات مشتریان را هنگام خرید دریافت می‌کنند و تا سال‌ها روز تولد و یا مناسبت‌های دیگر را به مشتریان تبریک می‌گویند.

  • برگزاری رویداد یا شرکت در نمایشگاه

رویدادها و نمایشگاه‌ها فرصتی خوبی برای جذب مخاطب و مشتری‌های جدید است. معمولا نمایشگاه‌ها در بازه زمانی کوتاه بازدیدکننده‌های زیادی دارند و باعث می‌شود که افزایش آگاهی از تبلیغات شما افزایش پیدا کند.

آیا کمپین 360 درجه دایره کامل است؟

در کمپین‌های 360 درجه نه خبری از تبلیغاتی دایره‌ای است و نه خبری از جسم کروی شکل. حقیقت ماجرا این است که ۳۶۰ یک عدد خاص است و مفهوم پوشش کامل و حداکثری یک چیز را منتقل می‌کند.

منظور از طراحی کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ این است که از تمامی ابزارها، رسانه‌های آنلاین و آفلاین و متدهای دیجیتال‌مارکتینگ و بازاریابی به‌صورت کامل و حساب‌شده برای انتقال پیام کمپین به مخاطب استفاده می‌کنیم.

چه زمانی از بازاریابی 360 درجه استفاده کنیم؟

از نظر مدیر یک کسب‌‌وکار یا مدیر تبلیغات شاید این سوال ایجاد شود که علت انتخاب کمپین‌های بازاریابی 360 چیست؟، چرا یک یا دو روش پربازدید و پربازده تبلیغاتی را به‌جای کمپین 360 درجه انتخاب نکنیم؟ یا برندها چه زمانی می‌توانند دست به طراحی کمپین تبلیغاتی 360 بزنند؟

  • گستردگی و پرهزینه‌بودن کمپین تبلیغاتی 360 درجه‌ای نیاز دارد تا با دلیل و مدرک محکمی به سمت آن بروید; اما به‌صورت کلی دلایل استفاده از کمپین‌های 360 درجه‌ای، برندسازی (تثبیت یا تغییر جایگاه برند) و معرفی محصول یا خدمات جدید است.
  • تثبیت یا تغییر جایگاه برند: پیدا کردن جایگاهی در ذهن مخاطب یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از استراتژی بازاریابی 360 درجه است. تمام برندها در تلاش هستند تا با روش‌های مختلف بازاریابی نام برند خود را در ذهن مشتری ماندگار کنند و یک تصویر مثبت از خود در ذهن او بسازند. همچنین برندسازی مجدد یکی دیگر کاربردهای راه‌اندازی کمپین‌ 360 درجه است.
  • معرفی محصول یا خدمات جدید: یکی از راهکارهای بازاریابی برای معرفی یک محصول جدید، طراحی کمپین تبلیغاتی 360 درجه‌ای است. شاید برای ارائه دوباره یک محصول ضعیف یا قدیمی اما با ویژگی‌های جدید نیاز به تبلیغات داشته باشید که با بازاریابی 360 درجه این امکان وجود دارد.
  • همچنین بسیاری از کسب‌وکارها به منظور موفقیت در کمپین‌های ماهانه یا فصلی خود ترجیح می‌دهند از راهکارهای 360 درجه‌ای برای رسوندن پیام‌های تبلیغاتی خود به گوش مخاطبان و مشتریان استفاده کنند.

نمونه موفق ایرانی و خارجی اجرای کمپین 360 درجه

بررسی کمپین «در کافه در بازار، وقت انتظار؛ رایگان فیلم ببین» کافه بازار

این کمپین با هدف معرفی امکان جدید تماشای فیلم و سریال در کافه بازار بود. بازار بعد از موفقیت‌ در ساخت پلتفرم برنامه و بازی موبایلی، به بخش ویدیو وارد شده است و در تلاش است با تاکید بر رایگان بودن، جا پای خود را در صنعت محکم کند. همچنین در دسترس‌بودن پیام کمپین برای عموم مردم (شهرهای تهران، مشهد و اصفهان) یکی از دیگر از استراتژی های خوب این کمپین بود. بیلبوردهای تبلیغاتی بازار برای تماشای فیلم و سریال به لحاظ ساختاری به دو نیمه با پس‌زمینه سفید و سبز تقسیم شده بود و با جملات «در کافه در بازار، وقت انتظار؛ رایگان فیلم ببین»؛ «در تاکسی، رایگان فیلم ببین»؛ «در خانه، رایگان فیلم ببین»؛ «در زمان انتظار، رایگان فیلم ببین» مخاطب را هدف قرار داد.

انسجام خوب تبلیغات بیلبوردی با سایت بازار از طریق جست‌وجو عبارت “تماشای رایگان فیلم در بازار” کاملا قابل مشاهده بود. طبیعتا این هماهنگی در بیلبوردهای تبلیغاتی بازار با هدر صفحۀ فیلم و سریال سایت بازار تصادفی نیست و همه چیز براساس یک استراتژی تبلیغاتی انتخاب شده بود. در این کمپین بیش از 30 هزار محتوای ویدیویی رایگان و بدون اشتراک برای کاربران در دسته‌بندی‌های ایرانی و خارجی با دوبله شده، انیمیشن‌ها و مخصوص کودک و نوجوان قرار داشت.

به‌نظر شما بازار در بیلبوردها خود تا چه اندازه توانسته با تکیه بر طراحی، پیام مورد نظر خود مبنی بر رایگان‌بودن ویدیوها را به مخاطب‌ها منتقل کند؟

کمپین Share a coke کوکاکولا

طبق آخرین تحقیقات، برند نوشیدنی گازدار کوکاکولا معروف‌ترین برند حال حاضر جهان است. کمپین کوکاکولا برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در استرالیا و سپس در سال ۲۰۱۳ در بریتانیا راه اندازی شد. از روش‌های بازاریابی ATL و BTL به‌طور همزمان در این کمپین استفاده شد. در این کمپین از مردم این دو کشور خواسته شده که با بطری‌های کوکاکولای خود عکس بگیرند و آنها را با هشتگ #shareacoke با دوستان خود به اشتراک بگذارند. در ادامه کوکاکولا اسم برند را از روی بطری‌ها حذف کرد تا به جای آن، اسم مصرف کننده‌ای عکس را بنویسید.

مدیران کوکاکالا در نظر داشتند با شروع فصل تابستان میزان فروش خود در استرالیا را به بالاترین میزان خود برسانند و حس خوبی را در مصرف کنندگان نسبت به برند ایجاد کنند. در این کمپین شرکت کوکاکولا نزدیک به ۱۵۰ اسم کوچک استرالیایی را به جای نام کوکاکولا به روی بطری‌ها زده بود و مردم در فروشگاه‌ها به دنبال خرید کوکاکولاهایی با نام خودشان بودند. همچنین 25 میلیون کاربر جدید به صفحۀ فیسبوک کوکاکولا اضافه شد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و قواعد راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی 360 را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید یک تصویر مشخص از نحوۀ برگزاری این کمپین‌ها داشته باشید. کمپین 360 درجه در واقع یک استراتژی و برنامۀ بازاریابی یکپارچه و جامع است که برای اثربخشی و انتقال پیام کمپین به مخاطب باید از رسانه‌های آفلاین و آنلاین استفاده کنیم. طراحی کمپین‌‌ تبلیغاتی ۳۶۰درجه، بهترین مسیر برای یافتن و جذب کردن مشتریانی است که به صورت بالقوه در هر زمان و مکانی ممکن است وجود داشته باشند.

در کمپین 360درجه از تمام ابزارهای تبلیغاتی آنلاین و آفلاین استفاده می‌شود تا پیام تبلیغاتی برند را به روش‌های خلاقانه و کارآمد به مخاطب هدف منتقل کند.

برای راه‌اندازی کمپین‌های 360درجه‌ای باید دلیل و هدف خود را مشخص کنید تا بتوانید نتیجه این سبک از تبلیغات را ارزیابی کنید. اگر کسب‌وکار خود را در یکی از مراحل زیر می بینید، پس به بازاریابی 360درجه نیاز دارید:
• قصد دارید جایگاه برند خود (Positioning) را در ذهن مخاطب تثبیت یا تغییر دهید.
• قصد دارید با تغییر لوگو یا بازار هدف، برندسازی مجدد (Rebranding) انجام دهید.
• قصد دارید محصول جدید را به بازار معرفی کنید یا برای محصولات قدیمی مشتریان بیشتری پیدا کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.