میکرو کانتنت چیست

به‌ روزرسانی شده در ۱۴ آذر ۱۴۰۲

|

میکرو کانتنت یا میکرو محتوا و نحوه بهره‌گیری از آن در بازاریابی محتوا

برای بازاریابی محتوا راه‌ها و روش‌های زیادی وجود دارد. یکی از آن‌ها میکروکانتنت یا میکرو محتوا است. گاهی این روش یعنی Micro Content با عنوان ریز محتوا نیز معرفی می‌شود. «مختصر و مفید» شاید بتواند برای میکرو کانتنت مناسب‌ترین تعبیر باشد.

در این مطلب می‌خواهیم تمام آن‌چه لازم است در مورد این نوع از محتوا بدانید را مطرح کنیم. اما بگذارید پیش از آن ذهنیتی از محتوای مورد بحث خود داشته باشیم. میکروچیپ، میکرومموری و ارگانیسم همگی در پیشوند «میکرو» مشترک هستند. این یعنی مطلب ما در مورد محتوایی است که بسیار «ریز» است. اما قابلیت‌ و کارکرد نوع محتوایی آن را باید شناخت تا بدانید که علاوه بر ریز بودن، خیلی هم تند و تیز است!

محتوای کوتاه یا میکرو کانتنت (micro content) چیست؟

این نوع محتوا همان چیزی است که از عنوان آن به نظر می‌رسد: قطعات کوتاهی از محتوا. این ایده از خیلی وقت پیش مطرح شده بود، اما ظهور پلتفرم‌های جدید، مانند رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های تلفن همراه، این مفهوم را به سطح دیگری رسانده است.

زیبایی محتوای این نوع از محتواهای کاربردی، تنها در کمک به بازاریابی سریع و ارزان نیست. بلکه این محتوا می‌تواند توسط جمعیت زیادی که دامنه توجه محدودی دارند مورد استفاده قرار بگیرد.

محتوایی که طولانی نباشد می‌تواند تکه‌هایی از اطلاعات را منتقل ‌کند و در این فرآیند سریع به یک سؤال خاص پاسخ ‌دهد. یا در مدت زمان کوتاهی تأثیری بر روی مخاطب می‌گذارد، که برای مخاطبان امروزی بسیار ضروری است.
به بیان دیگر میکرو محتوا اغلب محتوایی کم هزینه و با ارزش بالا است که برای شبکه‌های اجتماعی مناسب است.

محتوای کوتاه یا میکرو کانتنت چه ویژگی‌هایی دارد؟

اولین و مهم‌ترین ویژگی میکرو محتوا که آن را از سایر انواع محتوا متمایز می‌کند، همان خاصیت کوتاهی است. آن دسته از محتوای نوشتاری که به‌روش میکرو محتوا تولید شده‌اند، کم‌تر از 300 کلمه هستند. علی‌رغم متن‌هایی که طولانی و کامل هستند، میکرو محتوا در یک دقیقه باید اصل مطلب را برای خواننده روشن کند. سایر انواع این محتواها نیز در چند ثانیه همین کار را برای کسب‌وکار شما انجام می‌دهند.

محتوای خرد خلاقانه و بامزه هستند. به همین دلیل بیشتر از سایر انواع محتوا مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند.
ارزان بودن این محتوا از دیگر ویژگی‌های آن است. شما می‌توانید با بودجه‌ای اندک هم میکرو محتوای مورد نیاز خود را تولید کنید. برای ساخت تصاویر، نوشتن متون کوتاه، و انتشار آنها در وبلاگ خود لازم نیست هزینه بالایی بپردازید.

میکرو محتوا قابلیت توزیع بالایی دارد.ممکن است بازاریابان و نویسندگان محتوا کار خود را خوب و سریع آماده کنند، اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. محتوای تولید شده باید به‌خوبی در جاهایی که مصرف‌کنندگان در آن حضور دارند توزیع شود. و محتوایی که سریع پیام شما را منتقل کند، به سادگی توزیع می‌شود.

هدف از تولید محتوای کوتاه چیست؟

مهم‌ترین هدفی که تولید این محتوا دنبال می‌کند، دسترسی آسان افراد به محتوا است. همان‌طور که می‌بینیم در تاکسی و مترو و خیابان و حتی مهمانی، افراد در حال چک کردن موبایل خود هستند. این وسیله جدا نشدنی از انسان امروزی سکوی پرتابی برای کسب‌وکار شما است.

کاربران تلفن همراه به محتوایی نیاز دارند که جذاب باشد و در اسکرول کردن‌های سریع، جلب توجه کند. همچنین کوتاه باشد و دیدن و مطالعه آن زمان زیادی نگیرد. و میکرو محتوا به سادگی می‌تواند این کارها را انجام دهد.

انواع میکروکانتنت

انواع محتوای کوتاه یا میکروکانتنت

شما هم در طول روز بارهای بار با محتواهایی که کوتاه هستند برخورد می‌کنید و آن را مصرف می‌کنید. این محتوا می‌تواند هر نوع محتوای غیرطولانی و مختصری را شامل شود به شرط آن‌که این محتواها به سرعت توسط مخاطبان مصرف شوند! ما در این بخش برخی از رایج‌ترین نمونه‌های این محتوا را به شما معرفی می‌کنیم. شما از این طریق می‌تواند استراتژی محتوای موثرتری طراحی کنید!

  • ویدئو: ویدئو می‌تواند نمونه‌ایی فوق‌العاده از محتوای مورد نظر ما را در اختیار مخاطبان قرار دهد. یکی از رایج‌ترین مثال‌های ویدئوهای کوتاه، استوری‌های اینستاگرام هستند. در این استوری‌ها پیام‌های پیچیده‌ای در مدت زمانی کوتاه منتقل می‌شوند. محققان معتقدند که ویدئوها می‌توانند از بسیاری از دیگر محتواها جذاب‌تر باشند.
  • به‌روزرسانی رسانه‌های اجتماعی: به احتمال زیاد شما هم تا به حال توییت‌هایی خوانده‌اید یا نوشته‌اید. توییتر یکی از مثال‌هاییست که از طریق آن می‌توانید محتوایی غیرطولانی و به‌روز تولید کنید. هم‌چنین می‌توانید محتواهای کوتاه را در پلتفرم‌های دیگر نیز طراحی کنید.
  • فهرست‌ها: فهرست‌ها راه‌های مفید و کوتاهی برای برقرار اطلاعات هستند. با نگاه کردن به فهرست‌ها می‌توانیم به سادگی متوجه پیام نوشته شویم. مطالعه و دریافت پیام از فهرست بسیار ساده‌تر از مطالعه یک پاراگراف چندخطی است!
  • سرصفحه‌ها: سرصفحه‌ها نیز مانند فهرست‌ها به تقسیم محتوای شما کمک می‌کند. خواننده با مرور سرصفحه‌های شما می‌تواند در عرض چند ثانیه متوجه پیام کلی یک محتوای طولانی‌تر شود و از میان آن‌ها انتخاب کند!
  • اینفوگرافیک‌ها: اینفوگرافیک‌ها نیز ترکیبی از مباحث بالا هستند! مهم‌ترین مزیت اینفوگرافیک‌ها نسبت به فهرست‌ها بصری بودن آن‌هاست. اینفوگرافیک‌ها یک محتوای مختصر و مفید بصری و جذاب در اختیار مخاطب قرار می‌دهند! فراموش نکنید که عکس‌ها و محتواهای بصری می‌توانند در سریع مصرف شدن معجزه کنند!
  • گیف‌ها و میم‌ها: حتما شما هم در حال مکالمه با دوستان یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی از گیف‌ها و میم‌ها استفاده کرده‌اید! این محتواها به خصوص در حوزه صحبت از وقایع و مکالمات روز کاربرد دارد و پیام و احساس را به سرعت منتقل می‌کند.

میکروکانتنت چه کاربردی در مارکتینگ دارد؟

مهم‌ترین مساله در طراحی یک استراتژی موفق بازاریابی محتوا استفاده از محتواهای متنوع است. فراموش نکنید که هر محتوایی کاربرد خود را دارد و همه چیز بستگی به استراتژی محتوا شما پیدا می‌کنید. همان‌طور که گفتیم کاربرد این محتواها در جذب سریع مخاطب است. این محتواها باید به گونه‌ای طراحی شوند که در کم‌ترین زمان ممکن پیام را به بهترین نحوی منتقل کنند.

البته که معمولا در بازاریابی به محتواهای طولانی بهای بیشتری داده می‌شود. اما این به هیچ عنوان به معنای بی‌اهمیت بودن میکرو کانتنت نیست. فرض کنید که می‌خواهید مخاطب را به سرعت متوجه برند خود کنید. یا برای معرفی یک محصول یا خدمات زمینه‌سازی کنید. کاربرد محتوای مورد بحث ما درست در همین‌جاست. از طریق طراحی یک عکس گیرا یا یک ویدئوی جذاب می‌توانید مخاطبان را با سرعت از پیام تجاری خود آگاه کنید!

نحوه تولید محتوای کوتاه و میکروکانتنت

اکنون که به اهمیت این نوع محتوا واقف شدید و انواع آن را شناختید، بیایید برخی از رایج‌ترین شگردهای تولید آن را مرور کنیم!

1. تصاویر قدرتمند ایجاد کنید.
تصاویر و گرافیک‌ها کلید موفقیت در بازاریابی محتواهای مختصر و مفید هستند! پس تیم طراحی گرافیکی مناسبی را برگزینید! تصاویر باید به گونه‌ای طراحی شوند که به بهترین نحوی حاوی پیام‌های تجاری شما باشند.

2. پست‌های خود را کوتاه کنید.
محتواهایی که طولانی نباشند در رسانه‌های اجتماعی تاثیری فوق‌العاده بر جای می‌گذارد. بیشتر افرادی که در این رسانه‌ها وقت می‌گذارنند به دنبال مصرف سریع محتواها هستند. حتی اگر پلتفرمی که استفاده می‌کنید(مانند لینکدین) محدودیتی در میزان کاراکتر بر شما اعمال نمی‌کند، با استفاده از پست‌های کوتاه می‌توانید توجه بیشتری از مخاطبان جلب کنید!

3. از گزافه‌گویی بپرهیزید!
از کلمات و عبارات گنگ و مبهم بپرهیزید. بهتر است برای این منظور سراغ نویسندگان باتجربه و توانا بروید که بتوانند به سادگی هر چه تمام‌تر پیام تجاری شما را به مخاطبان هدف برسانند! فراموش نکنید که در این نوع از محتواها هر کلمه‌ای که استفاده می‌کنید اهمیت دارد!

4. مخاطبان خود را بشناسید!
شناخت مخاطب یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی محتواست. شما باید بدانید که با چه نوع مخاطبی طرف هستید و برای ارتباط گرفتن با او از چه نوع محتوایی بهتر است استفاده کنید. مثلا ممکن است برخی از میم‌ها یا گیف‌ها برای یک گروه سنی مناسب‌تر باشند. یا ممکن است برخی از کلمات با گروه‌های اجتماعی خاصی پیوند بهتری برقرار کنند! پس مخاطبان خود را بشناسید!

برنامه بازاریابی محتوای شما سنگ بنای استراتژی بازاریابی دیجیتال شماست. شما به تمامی موارد بالا برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان‌تان نیاز دارید. باید واضح، کوتاه و جذاب بنویسید و محتواهای بصری قدرتمندی ایجاد کنید! هر دسته از مخاطبان می‌توانند به قالب‌های خاصی بیشتر توجه نشان بدهند. به تمامی این نکات در استفاده از محتواهای غیرطولانی در استراتژی بازاریابی خود توجه کنید!

جمع‌بندی

میکروکانتنت یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم در بازاریابی امروز است. همان‌طوری که دیدیم محتوا، انواع گوناگون و آشنایی دارد و می‌تواند درون یک استراتژی بازاریابی کلی‌تر به اهداف تجاری شما کمک برساند. محتواهای کوتاه بصری مانند استوری‌های اینستاگرام و یا محتواهایی مانند توییت‌ها یا عکس‌های جذاب و اینفوگرافیک‌ها، همه و همه مثال‌هایی آشنا از این نوع محتوا هستند.

اصل در این نوع از محتواها سرعت و سادگی در مصرف آن است. در استراتژی بازاریابی معمولا توجه بیشتری بر محتوای طولانی می‌شود اما خیلی از کاربردها صرفا از محتواهایی بر می‌آید که کوتاه باشند. رسانه‌های اجتماعی پرمخاطب‌ترین فضاهای کاربردی محتواهای کوتاه هستند. شما از طریق فعالیت در این رسانه‌ها و ارائه محتواهای کاربردی کوتاه و باکیفیت می‌توانید مخاطبان را در مسیر خرید از محصول یا خدمات خود قرار بدهید!

میکروکانتنت از عبارت‌ها یا جملات بسیار کوتاه تشکیل شده است و کارکردی در ترغیب مخاطب را دارد. به عنوان مثال با انتخاب یک تیتر بسیار جذاب و مناسب برای محتوایتان، مخاطب محتوای شما را به صورت کامل بررسی می‌کند.

• تیتر اصلی و زیرتیترها
• جملات تبلیغاتی
• گیف و میم‌ها
• موضوع ایمیل
• اینفوگرافیک‌ها
• جمع‌بندی محتوا

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.