متا تگ رفرش

به‌ روزرسانی شده در ۷ بهمن ۱۴۰۲

|

متا تگ رفرش چه کاربردهایی دارد؟

در گذشته‌ هنگامی که صحبت از بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو می‌شد‌، متا تگ‌ها یکی از ضروری‌ترین اجزای مورد استفاده برای افزایش رتبه یک وب‎سایت خاص در موتورهای جستجو بودند. متا تگ‌ها که در کد یک صفحه وب پنهان شده‌اند‌، بخشی از متن هستند که محتوای صفحه را توصیف می‌کنند. آن‎ها بسیار شبیه تگ‌هایی هستند که ما در محتوای وبلاگ می‌شناسیم و به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا تعیین کنند که صفحه وب برای چه هدفی باید ایندکس شود.

امروزه هنوز از متا تگ‌ها استفاده می‌شود‌، اما مهم‌تر این است که بدانیم موتورهای جستجو کدام متا تگ‌ها را به کار می‌برند و چگونه از آن‎ها به درستی استفاده می‌کنند. عدم درک نحوه عملکرد یک متا تگ‌، استفاده نادرست از آن یا استفاده از آن به صورتی که بخواهید موتورهای جستجو را فریب دهید تا آنچه را که می‌خواهید انجام دهند‌، می‌تواند برای فعالیت‌های بازاریابی سئوی شما مضر و خطرناک باشد.

متا تگ رفرش چه کار می‌کند؟

تازه‌سازی صفحه

متا تگ رفرش برای بارگذاری مجدد صفحه‌ای که کاربر قبلا در آن حضور داشته استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد این تگ چنین فرمی داشته باشد:

<meta http-equiv=”refresh” content=”500″>

و در تگ <header> کد HTML صفحه وب شما قرار می‌گیرد.

http-equiv=”refresh” به جای ارائه محتوای متنی‌، فرمان صادر می‌کند. در اینجا رفرش، دستورالعمل بارگذاری مجدد صفحه به سرور وب است. content=”500″ دستورالعمل زمانی است که سرور وب باید صفحه را دوباره بارگیری کند. زمان مشخص شده بر اساس ثانیه است‌، بنابراین دستورالعمل در اینجا به سرور می‎گوید که باید صفحه را در ۵ ثانیه بارگیری مجدد یا reload کند.

به عنوان مثال‌، یک متا تگ برای وب‎سایتی که محصولاتی را برای حراج گذاشته، بسیار مفید است. هر ۵ ثانیه صفحه بارگیری مجدد می‌شود و کاربر تا زمان پایان حراج در جریان بالاترین پیشنهادها قرار می‌گیرد.

متاسفانه‌ برخی از متا تگ رفرش برای بارگذاری مجدد صفحات با تبلیغات روی آن‌ها استفاده می‌کنند که اغلب باعث ایجاد تجربه کاربری بد برای بازدیدکنندگان وب‌سایت می‌شود.

تغییر مسیر یا ریدایرکت

متا تگ رفرش همچنین می‌تواند برای هدایت کاربر از صفحه‌ای به صفحه دیگر استفاده شود. به نظر می‌رسد دستور آن به صورت زیر باشد:

<meta http-equiv=”refresh” content=”2;url=https://google.com/”>

درست مانند مثال بالا‌، در تگ <header> کد HTML صفحه وب شما قرار می‌گیرد.

حال‌، به این نسخه از متا تگ نگاهی بیندازید. به جای بارگیری مجدد صفحه‌ای که کاربر در حال حاضر در آن قرار دارد‌، بازدیدکننده را به طور کامل به صفحه دیگری می‌فرستد.

content=”2;url=https://google.com/” در این نسخه از متا تگ، به وب سرور دستور می‌دهد که کاربر را در ۲ ثانیه به سایت گوگل هدایت کند. این عدد به معنای زمان در ثانیه است و URL هم نشان‌دهنده صفحه‌ای است که کاربر در فاصله زمانی تعیین شده، به آن هدایت می‌شود.

ممکن است یک فرد با فروشگاه آنلاین بخواهد از یک متا تگ رفرش برای هدایت مشتری به صفحه پرداخت از صفحه محصول استفاده کند. به گفته جان مولر، یکی از اعضای گوگل‌، اگر شما به شدت تلاش می‌کنید تا رتبه سئوی وب‏سایت خود را بهبود ببخشید‌، استفاده این‌ چنینی از متا تگ رفرش، ممکن است اصلا ایده خوبی برای شما نباشد.

متا تگ رفرش چه کار می‌کند؟

مشکلات استفاده از متا تگ رفرش

جان مولر گوگل به توسعه‌دهندگان وب هشدار می‌دهد که از متا تگ رفرش استفاده نکنند و آن را «عملکرد بد» توصیف می‌کند. به گفته مولر‌، دلیل بد بودن این تگ دو چیز است:

  • اول‌ دلیل اینکه با ایجاد تغییر مسیر یا ریدایرکت به صورت خودکار، تجربه کاربری خوبی برای بازدیدکنندگان سایت ایجاد نمی‌شود. به کاربران باید اجازه داده شود تا به تنهایی و به اختیار خودشان در وب‎سایت‌ها حرکت کنند.
  • ثانیا، وقتی صحبت از سئو می‌شود‌، با ایجاد تغییر مسیر‌، موتورهای جستجو اولین صفحه را ایندکس نمی‌کنند‌ و به سراغ صفحه دوم می‌روند. در مثال بالا‌، اگر بازدیدکننده از صفحه محصول به صفحه پرداخت هدایت شود‌، صفحه پرداخت برای موتور جستجو ایندکس می‌شود زیرا صفحه‌ای است که کاربر در آنجا به فعالیت خود در سایت پایان می‎دهد. مشکل این است که ایندکس صفحات محصول برای سایت‌های فروشگاهی آنلاین سود بیشتری ایجاد می‌کند.

متا تگ‌های رفرش شهرت بدی دارند زیرا در گذشته توسط اسپمرها استفاده می‌شدند. استفاده آن‌ها از این تگ‌ها به گونه‌ای بود که امروزه در صورت به کار رفتن چندین متا تگ رفرش در یک سایت‌، ممکن است موتور جستجو تشخیص بدهد که وب‎سایت ناامن است و آن را از فهرست خود حذف کند.

علاوه بر این‌، اگر ریدایرکت در عرض ۲ یا ۳ ثانیه انجام شود‌، کسانی که از مرورگرهای قدیمی استفاده می‌کنند نمی‌توانند از دکمه بک یا برگشت استفاده کنند. همچنین ممکن است در صورت فرستادن کاربر به صفحه‌ای که وجود ندارد یا نشانی اینترنتی آن اشتباه ذکر شده است، او را در یک حلقه خطای ۴۰۴ به دام بیاندازید و باعث شوید کاربر نازنین‌تان (که به زحمت او را به سایت‌تان هدایت کرده‌اید) صفحه وب را ترک کند. تغییر مسیر یا ریدایرکت می‌تواند گیج‌کننده باشد و کاربر را متقاعد کند که مشکلی در وب‌سایت شما وجود دارد.

همه متا تگ‌ها بد نیستند!

متا تگ‌ها هنوز در بازی سئو حضور دارند، فقط ظرفیت استفاده از آن‌ها کمتر شده است. به جز متا تگ رفرش، گوگل توصیه می‌کند که از متا تگ‌های کیورد نیز استفاده نکنید زیرا دیگر در الگوریتم‌هایش از آن‌ها استفاده نمی‌کند و منسوخ شده‌اند. در عوض، گوگل استفاده از تگ متا دیسکریبشن را به همراه چند مورد دیگر توصیه می‌کند و می‌گوید که اگر تگ دیسکریبشن شما به اندازه کافی خوب باشد‌، ممکن است گوکل از متن توضیحات به عنوان بخشی که در ایندکس موتور جستجوی وب‎سایت نمایش می‌دهد‌، استفاده کند. یک متا دیسکریبشن خوب می‌تواند به موتورهای جستجو نشان دهد که سایت‌تان در مورد چیست و ممکن است تاثیر مثبتی بر نتایج بازاریابی سئویی شما داشته باشد.

سخن پایانی

در صورت نیاز به ریدایرکت کاربران از URL قدیمی به آدرس جدید‌، از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید‌، نه از متا تگ رفرش. این کار بهترین نتایج را برای شما به وجود می‌آورد. ریدایرکت ۳۰۱، موتورهای جستجو را از جایگزینی مطلع کرده و رتبه لینک‏‌ها را از صفحه قدیمی به صفحه جدید منتقل می‌کند. در این شرایط، صفحه وب به طور مناسب ایندکس می‌شود و بنابراین از فعالیت‌های سئویی شما محافظت می‌کند.

متا تگ رفرش در واقع یک ریدایرکت است که در سمت کاربر انجام می‌شود. برخلاف
ریدایرکت 301 که خود سرور کاربر را به صفحه دیگری منتقل می‌کند، متا تگ رفرش کاری می‌کند که مرورگر کاربر برای دسترسی به صفحه جدید اقدام کند.

به طور کلی استفاده از متا تگ رفرش به خصوص برای ریدایرکت صفحات اصلاً توصیه نمی‌شود. گوگل به دلیل تخریب تجربه کاربری و تأثیر منفی بر ایندکس صفحات، این کار را به شدت نهی کرده است.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.