تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی از ۴۰۰+ رسانه
ورود به جشنواره
آموزش تغییر دامنه سایت بدون از دست رفتن سئو

به‌ روزرسانی شده در ۱۳ آذر ۱۴۰۲

|

آموزش گام‌به‌گام تغییر دامنه سایت بدون از دست رفتن سئو

دامنه سایتی ممکن است به اجبار یا از روی خواسته صاحب‌ سایت، به یک دامنه جدید منتقل شود. اتفاقی که ممکن است در مهاجرت یک سایت به دامنه جدید، برای کسب‌وکارها چالش‌ ایجاد کند، افت شدید رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل است. برای اینکه از پیامد‌های تغییر دامنه سایت بدون از دست‌ رفتن سئو در امان باشید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا به‌طور کامل توضیح دهیم که چگونه می‌توانید بدون تغییر رتبه، دامنه سایت خود را انتقال دهید.

چه دلایلی برای تغییر دامنه سایت وجود دارد؟

مهاجرت سایت به یک دامنه جدید، بخشی از تکامل سایت است و پویایی آن را نشان می‌دهد. شاید یک برند قصد داشته باشد نام تجاری خود را تغییر دهد، برای رهایی از فیلترینگ یا به هر دلیلی آدرس دامنه‌ی سایت خود را تغییر دهد؛ مثلا آدرس را کوتاه‌تر کند یا نامی که تطبیقِ بیشتری با نام برند دارد را جایگزین نام دامنه‌ی فعلی کند. مهم است بدانید که تغییر TLD دامنه یا همان پسوند دامنه نیز به نوعی تغییر دامنه محسوب می‌شود؛ مثلا اگر بخواهید دامنه‌ی خود را از .ir به .com تغییر دهید هم باید به نکاتی که در ادامه قصد داریم به آن‌ها بپردازیم، توجه کنید.

تغییر دامنه سایت بدون افت سئو

تاثیر تغییر دامنه بر سئو سایت چیست؟

برای ایجاد هر تغییری روی سایت خود، باید جنبه‌های سئویی آن را در نظر بگیرید. در انتقال سایت به دامنه جدید ممکن است با جا‌به‌جایی رتبه صفحات مواجه شوید؛ اما لازم نیست که نگران این موضوع باشید؛ چون برخی از تغییرات مانند نوسانات رتبه، تا حد زیادی طبیعی هستند و پس از مدتی، رتبه صفحات به حالت قبلی بر می‌گردد. در نهایت، اگر فرایند انتقال سایت شما به درستی انجام شود، تغییر دامنه، تاثیری بر رتبه و سابقه فعالیت سایت شما نخواهد داشت.

طبق مقاله‌ای که در مجله خبری Search Engine Journal منتشر شده است، تغییر دامنه به احتمال زیاد نمی‌تواند تاثیرات منفی روی سئوی سایت داشته باشد.

گوگل می‌گوید: «اگر تک‌به‌تک موارد دامنه قبلی سایت به دامنه جدید انتقال پیدا کند، مشکلی در سئو و رتبه‌بندی سایت ایجاد نمی‌شود.»

آموزش گام به گام تغییر دامنه بدون از دست دادن سئو

  • تهیه نسخه پشتیبان از سایت

قبل از اینکه دست به کاری بزنید، از نسخه فعلی سایت با تمام اطلاعاتی که دارد، یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. اگر سایت وردپرسی دارید، از افزونه‌های بک‌آپ‌ استفاده کنید تا انتقال داده‌ها به‌راحتی انجام شود. پیشنهاد می‌کنیم افزونه Duplicator را برای نسخه پشتیبان روی وردپرس سایت خود نصب کنید.

  • تمدید دامنه فعلی سایت

قبل از اینکه فرایند انتقال دامنه را شروع کنید، باید از تاریخ انقضای دامنه فعلی مطمئن باشید. همچنان برای حفظ نتایج سئو، شما نیاز دارید تا مدتی دامنه خود را نگه دارید تا اثر بک لینک‌ها در سطح وب از بین نرود. همچنین برای حفظ اعتبار آن‌ها، باید دامنه قدیمی به دامنه جدید ریدایرکت ۳۰۱ شود.

  • راه‌اندازی سایت در دامنه و هاست جدید

در این مرحله نیاز دارید تا با شرکت هاستینگ صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید هاست جدیدی را روی همان سروری که سایت قبلی شما در آن قرار دارد، به شما اختصاص دهد. استفاده از سرور قبلی موجب می‌شود تا IP و DNS دامنه جدید دقیقاً مشابه با سایت قبلی شود. در این شرایط، ریسک افت رتبه سایت به حداقل خواهد رسید.

  • معرفی دامنه جدید به سرچ کنسول

هر متخصص سئویی می‌داند که ابزار سرچ کنسول بهترین راه ارتباطی سایت‌ با موتور جستجوی گوگل است. در نتیجه درست مانند زمانی که دامنه سایت فعلی خود را به این ابزار معرفی کرده‌اید، مجدد باید تمام تنظیمات سایت از جمله ثبت نقشه سایت، تعیین دامنه اصلی و … را برای دامنه‌ی جدید انجام دهید.

  • ریدایرکت آدرس دامنه‌های قبلی به دامنه جدید

برای این مرحله، شما باید تمام آدرس‌های دامنه قدیمی (لینک‌‎های داخلی در مقالات و تصاویر) را به آدرس متناظر خود در دامنه جدید ریدایرکت کنید. یک راه آسان برای این مرحله این است که اگر سرور یا هاست شما از نوع لینوکس است، به‌راحتی می‌توانید از طریق فایل htaccess، تمام آدرس‌های دامنه قبلی را به دامنه جدید ریدایرکت کنید. برای این کار، کد زیر در این فایل قرار دهید و در قسمت «Olddomain.com» نام دامنه فعلی و به جای «newdomain.com» نام دامنه جدید خود را وارد کنید. با این قطعه کد هر صفحه از سایت قدیمی عیناً به آدرس مشابه در سایت جدید ریدایرکت خواهد شد و فقط نام دامنه تغییر می‌کند. این کد هم برای تغییر دامنه اصلی و هم برای تغییر TLD دامنه قابل استفاده است.

کد تغییر دامنه اصلی و تغییر TLD دامنه

  • اطلاع‌رسانی آدرس جدید سایت به گوگل

اکنون زمان آن است که انتقال سایت به آدرس جدید را به گوگل اطلاع دهید تا گوگل هم بتواند به دامنه جدید شما دسترسی داشته باشد و آن را در نتایج جستجو نشان دهد

۱. وارد بخش settings سرچ کنسول شوید.
۲. برای ارسال درخواست تغییر دامنه روی گزینه Change of Address کلیک کنید.

تغییر دامنه‌ی سایت در سرچ کنسول
۳. چنانچه آدرس دامنه‌ی قبلی به درستی به آدرس دامنه‌ی جدید ریدایرکت ۳۰۱ شده باشد، گام اول یعنی Set up سبز شده و گام دوم یعنی Update Google (recommended) در حالت فعال قرار خواهد گرفت.

توجه: چنانچه ریدایرکت‌ دامنه‌ی فعلی به دامنه‌ی جدید به‌درستی صورت نگرفته باشد، گزینه‌ی Update Google (recommended) غیرفعال و از دسترس خارج خواهد بود.

حال می‌توانید آدرس دامنه جدید را در Select new site وارد کنید و روی دکمه Validate & Update کلیک کنید. در نهایت، گوگل باید هویت سایت شما و ریدایرکت‌ها را بررسی کند و نتیجه را به شما اطلاع دهد.

ثبت تغییر دامنه‌ی سایت در سرچ کنسول

پس از ارسال درخواست، تقریباً نیاز است ۲ تا ۶ هفته صبر کنید تا تمام آدرس‌های قبلی سایت، در دامنه جدید جایگزین شود.

نکته: بعد از انتقال دامنه، میزان نمایش (impressions)، کلیک و ورودی سایت از آدرس‌های قدیمی در نتایج گوگل به صفر نزدیک می‌شود و تعداد صفحات ایندکس‌شده با آدرس قبلی نیز به صفر خواهد رسید. همچنین، به همان میزان که در سرچ کنسول دامنه‌ قدیمی شاهد افت آمار خواهید بود، در سرچ کنسول دامنه‌ جدید نمودار این آمار رشد را نشان خواهند داد. بعد از مدتی تمامی آمارها از سرچ کنسول قدیم به سرچ کنسول جدید منتقل خواهند شد و شما می‌توانید میزان ورودی‌، نمایش و تعداد صفحه‌ی ایندکس‌شده و بک‌لینک‌هایی که به دامنه‌ی قبلی داده شده بودند، را در سرچ کنسول جدید ببینید.

نکات مهم انتقال دامنه‌ی سایت از زبان گوگل

  • اگر انتقال بخش‌به‌بخش دامنه فعلی به دامنه جدید برای سایت شما توجیه فنی دارد، توصیه می‌شود با جابه‌جایی قسمتی از سایت، تاثیر ترافیک و رتبه‌بندی صفحات را تست کنید و پس از آن، می‌توانید بقیه سایت خود را یکجا یا مرحله‌به‌مرحله جابجا کنید.
  • سعی کنید تغییرات سایت و انتقال دامنه را مرحله‌به‌مرحله انجام دهید تا از اجرای درستی هر بخش مطمئن باشید. برای مثال، ابتدا سیستم مدیریت محتوای خود (CMS) را تغییر دهید و در مرحله بعدی، دامنه‌ی سایت خود را به‌روزرسانی کنید.
  • اگر ترافیک سایت شما در بازه‌های مختلف، کمتر از ترافیک همیشگی می‌شود، برای مثال آخر هفته‌ها یا روزهای تعطیل، پس می‌توانید برنامه انتقال دامنه سایت را برای این روزها برنامه‌ریزی کنید. در نتیجه کاربران سایت شما به موقع بازدید از سایت، کمتر از حالت معمول تحت تاثیر تغییرات قرار می‌گیرند و منابع بیشتری از سرور شما به خزیدن Googlebot اختصاص می‌یابد.
  • در زمان انتقال دامنه، آمادگی ایجاد تغییر در رتبه‌های صفحات را داشته باشید. در واقع زمانی که شما تغییر قابل‌توجهی در سایت خود ایجاد می‌کنید، طبیعی است که نوسانات رتبه‌بندی را هم در صفحات خود تجربه کنید. معمولاً انتقال صفحات و ایندکس مجدد آن‌ها برای سایت‌های کوچک‌تر در چند هفته طول می‌کشد؛ این زمان برای سایت‌هایی با صفحات زیاد، ممکن است بیشتر از چند هفته زمان ببرد. سرعت بررسی و پردازش صفحات منتقل‌شده توسط Googlebot و سیستم‌‌های گوگل، تا حد زیادی به تعداد URLها و سرعت سرور شما بستگی دارد. ثبت نقشه سایت می‌تواند فرایند ایندکس صفحات را برای ربات‎‌های گوگل افزایش دهد.

یادتان باشد بعد از تغییر دامنه سایت، اطلاعات بخش‌های زیر را بررسی کنید و از تغییر آدرس لینک‌ها به دامنه‌ جدید مطمئن شوید؛

سخن پایانی

دغدغه افت رتبه و از دست رفتن جایگاه صفحات، همیشه جزو اصلی‌ترین چالش‌های جابه‌جایی دامنه سایت است. شما می‌توانید با موارد گفته‌شده در این مقاله، از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید و دامنه سایت خود را بدون تغییر در رتبه‌بندی صفحات انتقال دهید. در پایان هم فراموش نکنید که همیشه دامنه قبلی خود را تمدید کنید تا بتوانید از تاثیرات بک لینک آن بر روی دامنه جدید سایت خود نیز بهره‌مند شوید.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
برای مواقع بحران، آماده شوید!

در وبینار ۹ مرداد (ساعت ۱۹) هستی شهریزفر معمار ارتباطات ابر آروان قرار است درباره ارتباطات پیش از وقوع بحران تجربیات خود را به اشتراک بگذارد.