تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئوی سایت چیست؟ | تریبون
ارتفا سئو سایت با رپورتاژ آگهی

به‌ روزرسانی شده در ۷ بهمن ۱۴۰۲

|

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر سئوی سایت می‌گذارد؟

تاثیر رپوتاژ بر سئوی سایت ما چگونه است؟ آیا می‌توانیم از این روش تبلیغاتی برای افزایش مخاطب استفاده کنیم؟

حتما بارها در سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف با رپورتاژ آگهی مواجه شده‌اید. احتمالا گاهی با خودتان فکر کرده‌اید مطلبی که می‌خوانید کار تحریریه خبر است. در مواقعی هم با باز کردن مطلب و مشاهده لینک‌های داخلی یا تگ رپورتاژ، متوجه می‌شوید که مطلب پیش‌روی شما یک رپورتاژ آگهی است.

با توجه به این که سئوی یک سایت به بک‌لینک‌سازی و بازدید کاربران از آن سایت وابسته است، رپورتاژ آگهی کمک می‌کند تا با انتشار یک محتوای خوب در یکی از کانال‌های خبری پرمخاطب بتوانید محصولات و خدمات خود را به شکل کاملا غیرمستقیم به دیگران معرفی کنید و بازدیدهای سایت‌تان را افزایش دهید.

در رپورتاژ آگهی، اگر محتوای باکیفیتی در زمینه کسب‌وکار، با رویکرد مناسب گروه هدف ایجاد و در یک خبرگزاری معتبر منتشر کنید، تاثیر رپورتاژ بر سئوی سایت شما زیاد خواهد بود و سئوی سایتتان بهبود خواهد یافت. در ادامه به نکات بیشتری برای داشتن یک رپورتاژ آگهی خوب و موفق می‌پردازیم.

چند نوع رپورتاژ آگهی داریم؟

با محبوب شدن تبلیغات نیتیو (Native)، شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تبلیغات خود را در غالب یک خبر یا گزارش، در خبرگزاری‌ها منتشر کنند و محتوای تبلیغاتی خود را با سبک روزنامه‎نگاری تطبیق دهند؛ به طوری که بسیاری از خوانندگان، متوجه تبلیغاتی بودن مطلب نمی‌شوند. به این ترتیب، بازاریابان می‌توانند توجه کاربران اینترنتی را که از دست تبلیغات بنری و سایر اشکال مستقیم تبلیغات کلافه شده‌اند، جلب کنند. رپورتاژ آگهی به ۳ دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • رپورتاژ آگهی تصویری: این نوع رپورتاژ آگهی با استفاده از تصویر و گرافیک به معرفی و ارتقا کسب‌وکار شما کمک می‌کند. رپورتاژ آگهی تصویری از یک یا چند تصویر تشکیل می‌شود که شما با آن اطلاعاتی درباره کسب‌وکار، خدمات یا محصولات خود ارائه می‎دهید. وقتی افراد روی این رپورتاژ آگهی تصویری کلیک می‎کنند، به وب‏سایت شما منتقل می‏شوند.
  • رپورتاژ آگهی نوشتاری در مجلات و روزنامه‌ها: این رپورتاژ نوعی تبلیغ در روزنامه، مجله یا وب‌سایت بوده که شامل دادن اطلاعاتی درباره محصول در قالب مقاله است. معمولا یک برند برای تهیه و انتشار چنین مقاله‌ای به ناشر پول پرداخت کرده و فضای تبلیغات را در وب‌سایت یا روزنامه و مجله خریداری می‌کند.
  • رپورتاژ خبری: در این نوع رپورتاژ، یک برند یا سازمان دیدگاه خود را درباره یک موضوع بحث‏انگیز توضیح می‌دهد.

چرا بک‌لینک‌هایی که از رپورتاژ آگهی گرفته می‌شوند فوق‌العاده هستند؟

همان‌طور که قبلا گفتیم، تاثیر رپورتاژ بر سئوی سایت بسیار زیاد است و کمک می‌کند تا سایت شما در رتبه‌بندی گوگل جایگاه بهتری پیدا کند. اگر می‌خواهید بدانید چرا این اتفاق می‌افتد، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

افزایش تعداد بک لینک سایت

در یک رپورتاژ آگهی به‌طور معمول بین ۳ تا ۵ بک‌لینک دائمی قرار می‌گیرد. این بک‌لینک‌ها باعث افزایش اعتبار سایت شما نزد گوگل و بهبود سئوی سایت‌تان می‌شود.

افزایش کیفیت بک‌لینک‌های سایت

بعضی از سایت‌ها برای افزایش بازدید سایت خود از بک‌لینک‏های جعلی استفاده می‌کنند. اما خوشبختانه الگوریتم‌های جدید گوگل، این ترفندها را به راحتی تشخیص می‌دهند و سایت مورد نظر را حذف می‌کنند. استفاده از رپورتاژ آگهی به شما کمک می‌کند تا بک‌لینک‌های‌تان از نظر تعداد و کیفیت، مناسب و قابل قبول باشند. زمانی که کاربران از طریق سایت‌های معتبر خبری وارد سایت شما می‌شوند، گوگل تشخیص می‌دهد که بک‌لینک‌ها را درست است و از این طریق، اعتبار سایت شما را افزایش می‌دهد.

بک‌لینک‌ها از داخل مقالات گرفته می‌شود

گوگل به بک‌لینک‌های داخل مقاله خیلی بیشتر از بک‌لینک‌های قرار گرفته در فوتر، منو و… اعتماد می‌کند. شما در رپورتاژ می‌توانید بک‌لینک‌هایی در متن مقاله ایجاد کنید تا جدا از افزایش اعتبار نزد گوگل، دسترسی مخاطب هم راحت‌تر شود.

افزایش تعداد بازدید از سایت

وقتی دوست شما یک فروشگاه را به شما معرفی می‌کند، احتمال اینکه به آن فروشگاه سر بزنید خیلی زیاد است. چرا؟ چون به دوستتان اعتماد دارید. وقتی رپورتاژهای خود را در سایت‌های معتبر خبری منتشر می‌کنید هم دقیقا همین اتفاق می‌افتد. وقتی اعتبار سایت معرفی کننده برند شما زیاد باشد، کاربران بیشتری به آن اعتماد کرده و وارد سایت شما می‌شوند.

سایت‌های خبری معتبر بازدیدکننده‎های زیادی دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا وقتی رپورتاژ خود را همراه با بک‌لینک‌های دائمی در آن فضا منتشر کردید، بخشی از ترافیک این سایت‌های خبری به سمت سایت شما سرازیر شود.

تمامی بک‌لینک‌ها دائمی و اثرگذار هستند

بک‌لینک‌های دائمی تاثیرگذاری بیشتری دارد. یعنی هر چقدر که بک‌لینک شما ماندگارتر باشد، گوگل به خاطر وجود آن اعتبار بیشتری به سایت‌تان می‌دهد. بنابراین هر چقدر این بک‌لینک‌ها بیشتر در فضای اینترنت باقی بماند، تاثیر بیشتری روی بهبود سئوی سایت شما دارد.

رپورتاژ نویسی چه تاثیری بر برندینگ و روابط عمومی دارد؟

رپورتاژ نویسی معمولا به دو دلیل انجام می‌شود:‌ یکی برای دریافت بک‌لینک که دلایلش را در بالا ذکر کردیم، یکی هم برای تاثیرگذاری روی برندینگ و روابط عمومی. رپورتاژ نویسی با توجه به موارد زیر می‌تواند روی برندینگ و روابط عمومی تا حد زیادی موثر باشد:

آگاهی از برند

اگر رپورتاژ آگهی شما مربوط به حوزه‌ کسب‌وکارتان باشد و اطلاعات مفیدی به افراد بدهد، مخاطبان زیادی با اسم برند شما آشنا می‌شوند. در واقع استفاده از روش رپورتاژ آگهی باعث می‌شود تا بتوانید با محتوای نه‌چندان تبلیغاتی، طیف وسیعی از مخاطبان را هدف قرار دهید.

یادآوری برند

با انتشار رپورتاژ آگهی به شکل منظم در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌توانید برند خود را به خوانندگان یادآوری کنید. تداوم انتشار رپورتاژ می‌تواند به افزایش اعتبار برند شما بسیار کمک کند.

تصویر برند

شما می‌توانید در رپورتاژ آگهی‌های خود، تصویر درست و دقیقی از برند خود را ارائه دهید. یک محتوای نوشتاری به شما این امکان را می‌دهد تا به شکل موثری درباره محصولات و خدماتی که عرضه می‌کنید، با مخاطبانتان حرف بزنید. نیازی به نوشتن یک محتوای تبلیغاتی خسته‌کننده نیست! نوشتن داستان برند یا یک محتوای جذاب و مفید که مخاطب را جذب کند، به خوبی می‌تواند نشان دهنده تصویر برند شما باشد.

در تریبون بخوانید : رپورتاژ چیست؟

عوامل تاثیرگذار بر رپورتاژ

حالا که با تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئوی سایت آشنا شدیم، وقت آن رسیده که به عوامل تاثیرگذار بر رپورتاژ بپردازیم. یک رپورتاژ خوب چه خصوصیاتی دارد؟ آیا باید مدام از برندمان تعریف کنیم و با نوشتنِ «چه سری، چه دُمی، عجب پایی» مدام هندوانه زیر بغل خودمان بگذاریم!؟ متنی که می‌نویسیم باید چه لحنی داشته باشد و چند کلمه باشد؟ از تصاویر استفاده کنیم یا نه؟ در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که عوامل زیر، چطور می‌تواند تاثیرگذاری رپورتاژ شما را افزایش دهد:

ساختار مناسب: یک رپورتاژ باید ساختار خبری درست داشته باشد. تیتر جذاب، خلاصه متن، متن اصلی و یک دعوت خوب به اقدام یا همان CTA، عناصری هستند که می‌توانند تاثیرگذاری یک رپورتاژ را بیشتر کنند.

توجه به پرسونای برند: دقت کنید که محتوا را برای چه کسی می‌نویسید. پرسونای برندتان را بشناسید و محتوایی برای همان پرسونا تهیه کنید. اگر پرسونای برند شما، زنان متاهل دارای فرزند هستند؛ نمی‌توانید پسران مجرد را مخاطب قرار دهید! لحن رپورتاژ شما هم باید منطبق با همین پرسونا باشد.

ساده‌نویسی: تا جای ممکن سعی کنید مطالبتان برای خوانندگان، ساده و روان باشد. ساده‌نویسی کمک می‌کند تا مخاطب تا آخر متن را بخواند و از خدمات شما استفاده کند.

رعایت اصول نگارشی: این موضوع خیلی خیلی مهم است. غلط‌های املایی و رعایت نکردن اصول نگارشی می‌تواند اعتماد خواننده را از بین ببرد. بهتر است متن رپورتاژ چند بار و توسط چند فرد مختلف خوانده شود. از سایتی که قصد دارید رپورتاژ را در آن منتشر کنید بپرسید که می‌توانید از نیم‌فاصله استفاده کنید یا خیر. بعضی از سایت‌ها به شکل خودکار نیم‌فاصله‌ها را حذف می‌کنند و باعث ناخوانایی متن شما می‌شوند.

رعایت تناسب در نوشتن: در متن‌تان پاراگراف‌بندی داشته باشد. از بولت، متن بولد و سرفصل‌های مختلف استفاده کنید تا خواننده از خواندن متن شما خسته نشود.

محتوای ارزشمند: فلسفه استفاده از رپورتاژ این است که به شما اجازه می‌دهد با کمک متن، تبلیغات غیرمستقیم انجام دهید و با مخاطبانتان ارتباط بگیرید. این محتوا باید ماهیتی خبری و گزارشی داشته باشد و نباید ارزش آن را به اندازه یک محتوای تبلیغاتی صرف بدانید.

استفاده از تصویر: تصاویر کمک می‌کنند تا مخاطب به خواندن متن رپورتاژ آگهی شما تشویق شود. برای انتخاب تصویر اصلی رپورتاژ حساسیت بیشتری به خرج بدهید؛ زیرا اگر این تصویر جذابیت زیادی داشته باشد، شانس خوانده شدن رپورتاژ را بالاتر می‌برد. در طول متن هم از یک یا دو تصویر استفاده کنید تا کاربر هنگام خواندن متن خسته و کسل نشود.

استفاده از کلمات کلیدی در طول رپورتاژ: کلمات کلیدی باید یک بار در عنوان و متناسب با طول رپورتاژ، چند بار هم در طول متن به کار برود. این موضوع تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئوی سایت را بسیار بیشتر می‌کند.

لینک‌گذاری درست: در طول یا انتهای مقاله لینک سایت خود را قرار دهید. کلمات کلیدی اصلی و نام برند شما، بهترین بخش‌هایی هستند که می‌توانید روی آن‌ها لینک بدهید. لینک‌گذاری درست، باعث بالا رفتن احتمال کلیک کاربر روی این لینک‌ها شود.

در چه سایت‌هایی اقدام به انتشار رپورتاژ آگهی بکنیم؟

سایت‌های خیلی زیادی وجود دارد که می‌توانید رپورتاژ آگهی خود را در آن‌ها منتشر کنید. اما همه این سایت‌ها قرار نیست برای شما به یک اندازه موثر باشد. پیش از انتشار رپورتاژ آگهی و برای انتخاب سایت مناسب باید به موارد زیر دقت کنید:

  • سایت انتخابی از نظر موضوعی به سایت شما نزدیک باشند: مثلا اگر خدمات شما در حوزه پزشکی و سلامت است، بهتر است خبرگزاری یا سایت‌هایی را انتخاب کنید که در این حوزه فعالیت می‌کنند. مخاطبان این سایت‌ها چون دغدغه سلامتی دارند، دقیقا مخاطبان هدف شما هستند و محتوای رپورتاژ آگهی شما می‌تواند برایشان بسیار جذاب باشد
  • سایت‌ها دارای رنک و آتوریتی مناسب باشند: با استفاده از پلاگین MozBar می‌توانید رنک و آتوریتی سایت‌های مختلف را بررسی کنید. اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحه (PA)  و همچنین  اسپم بودن سایت یا Spam Score جزو مواردی هستند که پیش از انتشار رپورتاژ آگهی در سایت، باید آن‌ها را بررسی کنید.
  • سایت‌ها دارای کاربران وفادار باشند: مطمئن شوید سایت میزبان، کاربران وفاداری دارند که هر روز به آن سرمی‌زنند و مطالبش را می‎خوانند.

دیدگاه گوگل در مورد رپورتاژ آگهی

جستجوی ارگانیک برای گوگل خیلی مهم است. اما گوگل در قوانین خود، به طور مرتب کاربران خود را از خرید لینک منع می‌کند و می‌گوید که اگر می‌خواهید از رپورتاژ آگهی استفاده کنید، متن شما باید جوری نوشته شده باشد که کاربر در همان ابتدا متوجه تبلیغاتی بودن محتوا بشود؛ از طرفی هم چون خرید لینک را غیرقانونی می‌داند، تاکید می‌کند لینک‌هایی که در متن رپورتاژ قرار می‌گیرد حتماد باید nofollow باشد.

گوگل مدتی پیش دو خاصیت ugc وsponsored  را هم اضافه کرده و از وب‌مستران خواسته تا با قرار دادن این دو ویژگی در لینک‎‌هایشان، به ربات‌ها کمک کنند تا لینک‎های تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی را از هم تشخیص بدهند.

برای این که گوگل شما را جریمه نکند، بهتر است در لینک‌گذاری دقت کنید. دقت کنید که لینک‎های رپورتاژ شما به هیچ وجه نباید UTM باشد و حتما روی کلمات کلیدی به صفحات مرتبط لینک بدهید.

رپورتاژ را به صورت کمپین منتشر کنید

توصیه می‌شود رپورتاژهای خود را به صورت کمپین منتشر کنید. مثلا در یک هفته محتوای ارگانیک خود را در چند رسانه و خبرگزاری مختلف منتشر کنید. به این نکته دقت کنید که نباید یک محتوا برای چند سایت فرستاده شود و هر سایت نیاز به محتوای یونیک دارد.

کمپین‌های رپورتاژی معمولا مقرون به صرفه‌تر هستند. از طرفی رپورتاژ آگهی‌ها پس از انتشار، مثل سایر اخبار به شکل دائمی در سایت‌های خبری باقی می‌ماند و برای همیشه بک‌لینک‌های خود را خواهید داشت.

رپورتاژ آگهی خود را به چه کسی بسپاریم؟

شما می‌توانید رپورتاژ آگهی خود را در رسانه‌های مختلف منتشر کنید. برای این کار لازم است با بخش بازرگانی تک تک این رسانه‌ها تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. اما این کار، پروسه‌ای وقت‌گیر و زمان‌بر است و معمولا شرکت‌ها فرصت کافی برای آن ندارند.

پلتفرم تریبون به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی، رسانه‌های مورد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین قیمت تهیه کنید. با انتخاب حوزه کسب‌وکارتان، رسانه‌های مرتبط با آن صنعت به شما پیشنهاد می‌شود و با استفاده از کمپین‌های رپورتاژی، می‌توانید از تخفیف‌های بیشتری بهره‌مند شوید. در پایان هم می‌توانید گزارش دقیق کمپین‌تان را مشاهده کنید. برای اینکار کافیست وارد صفحه خرید رپورتاژ آگهی تریبون شوید و از آنجا کمپین مدنظرتان را طراحی نمایید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.