بازاریابی مدرن

به‌ روزرسانی شده در ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

|

انواع بازاریابی مدرن و اصول و شیوه‌های آن

«مدرن» یکی از لغت‌هاییست که حتما بارهای بار به گوش شما هم خورده است. مفهوم «مدرن» معمولا به معنای «جدید» بودن و یا «پیشرفته» بودن است و در برابر سنتی استفاده می‌شود. برای مثال خودرو یک وسیله نقلیه مدرن است در برابر گاری که یک وسیله سنتی است. کشاورزی مدرن تفاوت‌های معناداری با کشاورزی سنتی دارد. این تقسیم‌بندی در مورد مفهوم بازاریابی نیز صدق می‌کند.

«مدرن»‌ بودن اما به همین سادگی هم نیست. برای «مدرن» بودن باید تکنیک‌ها، اصول و ابزار لازم را شناخت و به کار بست. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که بازاریابی مدرن چیست، انواع آن کدام است، رو‌ش‌های و اصول آن چیست، چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد و مزایا و معایب آن چیست؟

بازاریابی مدرن (Modern Marketing) چیست؟

استفاده افراد از اینترنت برای رفع نیازهای خود با نرخ حیرت‌انگیزی در حال افزایش است. می‌دانیم که امروزه افراد بخش زیادی از زمان زندگی خود را صرف فضای مجازی می‌کنند. آن‌ها ساعت‌ها در سایت‌های خرید لباس گشت و گذار می‌کنند و یا برای مطالعه، تعامل، کسب اطلاعات و خبر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. بازاریابی مدرن در یک تعریف عمومی به معنای بازاریابی به کمک ابزارهای دیجیتال، فضای مجازی و امکانات آن است.

برای مثال، حتما برای شما هم پیش آمده است که محصولات یا خدماتی را از طریق پیج‌های اینستاگرامی خریداری کنید. یا در هنگام خرید از دنیای واقعی یک برگه حاوی آدرس پیج اینستاگرام تحویل بگیرید! اینستاگرام هم‌چون بسیاری از دیگر پلتفرم‌های دنیای دیجیتال، یکی از مرسوم‌ترین راه‌های این نوع بازاریابی در زندگی امروز است.

انواع بازاریابی مدرن

بازاریابی مدرن انواع متفاوتی دارد که با مفاهیم متفاوتی مشخص می‌شود. ما در این‌جا تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

1. بازاریابی موتورهای جستجو (SEO): سئو به معنای بهینه‌سازی رتبه سایت شما در صفحه نتایج جستجو است. این شاخه از بازاریابی که اصول و مفاهیم خاص خود را دارد اساسا در دنیای دیجیتال تعریف می‌شود. امروزه تمامی شرکت‌ها در تلاش برای ارتقای رتبه خود از نظر موتورهای جستجو و دسترسی به مخاطبان بیشتر هستند!

2. بازاریابی محتوا: محتوا یکی از مهم‌ترین عناصر بازاریابی محتوایی است. در هنگام استفاده از اینترنت، بخش زیادی از مطالب، عکس‌ها و ویدئوهایی که می‌بینیم در واقع محتواهای تولید‌شده جهت بازاریابی هستند. شرکت‌ها با همکاری تیم‌های تولید محتوا، متن و تصاویری تهیه می‌کنند تا از این طریق مشتریان را جذب خدمات یا محصولات خود کنند.

3. بازاریابی همهمه‌ای: این نوع از بازاریابی بیشتر بر همکاری با شخصیت‌های پرمخاطب در دنیای مجازی -همان اینفلوئنسرها- متمرکز است! شما در این روش محصول و یا خدمات خود را از طریق پیج‌های پرمخاطب و در قالب داستان‌های جذاب به افراد عرضه می‌کنید.

4. بازاریابی زمینه‌ای: فرض کنید که شما صبح با همکارتان درباره فرزندآوری صحبت می‌کنید و عصر همان روز تبلیغات مربوط به بچه‌دار شدن و مراقبت از فرزند را روی صفحه خود مشاهده می‌کنید! در این حالت شما در واقع هدف بازاریابی زمینه‌ای قرار گرفته‌اید که با توجه به سابقه فعالیت شما در فضای مجازی، محتواهای خاصی به شما پیشنهاد می‌کند!

روش‌های بازاریابی مدرن

در بخش قبلی شما را با انواع بازاریابی جدید آشنا کردیم، در این بخش تعدادی از مهم‌ترین روش‌های کار را به شما معرفی می‌کنیم:

1. بازاریابی ایمیلی: روزانه تعداد زیادی ایمیل جهت بازاریابی به افراد مشخصی ارسال می‌شود. در این نوع از بازاریابی شرکت‌ها در بخش بازاریابی خود با مشخص کردن استراتژی، لیستی از افراد هدف را انتخاب می‌کنند و به صورت مستمر ایمیل‌هایی را به آن‌ها ارسال می‌کنند.

2. تبلیغات اینترنتی: این روش بسیار ساده است. شما در این روش تبلیغات سایت خود را بر روی یک سایت پرمخاطب دیگر قرار می‌دهید. گرافیک این تبلیغات گاهی اوقات شبیه به گرافیک بنرهاییست که در دنیای واقعی مشاهده می‌کنیم!

3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: در این نوع از بازاریابی شما فعالیت‌های خود را پیرامون فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تعریف می‌کنید و از این طریق استراتژی بازاریابی خود را به پیش می‌برید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین و پربازده‌ترین انواع بازاریابی است.

اصول بازاریابی مدرن را بشناسید

هر کاری که می‌کنید باید اصول آن را بشناسید!‌ اولین اصل شما در این نوع بازاریابی شناختن مخاطب است. شما باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و راهروهای مناسب برای ارتباط با آن‌ها را انتخاب کنید. واضح است که این راهروها از دنیای دیجیتال و اینترنت گذر می‌کنند!

اصل بعدی که باید به آن توجه کنید، بررسی شاخص‌های عملکردی فعالیت‌های خود و محاسبه میزان سود است. باید عایدی نهایی خود را از این روش بازاریابی و هم‌چنین خدماتی را که در راستای معرفی برند و جذب مخاطب انجام داده است در نظر بگیرید.

آخرین موردی که لازم است حتما به آن توجه کنید، جذب مستمر مخاطب است. شما باید بازاریابی خود در دنیای مجازی را به گونه‌ای طراحی کنید که بتوانید مخاطب را برای مراجعات و خریدهای بعدی حفظ کنید! توجه به این مرحله نیز بسیار ضروری و برای توسعه فعالیت شما حیاتی است.

تفاوت بازاریابی مدرن و سنتی

بازاریابی سنتی به معنای پخش تراکت، نصب بنر در فضای شهری و غیره است. در بازاریابی سنتی که پیش از ظهور و غلبه دنیای دیجیتال رایج بود، هدررفت زیادی مشاهده می‌شد. شما وقتی که تعدادی تراکت چاپ می‌کنید و به کمک شخصی آن‌ها را پخش می‌کنید، دقیقا نمی‌دانید که آیا به هدف زده‌اید یا نه. در این روش ممکن است بخش زیادی از بازاریابی شما معطوف به اشخاصی شود که اساسا هیچ علاقه‌ای به خدمات یا محصول شما ندارند!

بازاریابی جدید اما متفاوت است. در این نوع از بازاریابی شما اشخاص را از طریق فعالیت پیشین آن‌ها در فضای مجازی شناسایی و جدا می‌کنید! حالا وقت آنست که آن‌ها را هدف محصول یا خدمات خود قرار دهید. در این روش بازاریابی در واقع شما بیشتر به ذهن مخاطبان‌تان نزدیک می‌شوید و می‌توانید با اتلاف کم‌تری کار کنید!

چرا باید از بازاریابی مدرن در کسب و کارها استفاده کنیم؟

به اطراف خود نگاه کنید. حتی کسب‌و‌کارهای قدیمی و قدرتمند نیز برای حفظ موقعیت خود باید در دنیای دیجیتال و مجازی امروزی جایگاهی داشته باشند. برای مثال برندی مانند «فیروز» را در نظر بگیرید. این برند نیز از اهمیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی غافل نیست. تمامی صاحبان هوشمند شرکت‌ها، روش‌ها و ابزارهای تجارت خود را همواره به‌روز نگه می‌دارند. پس اگر جامعه مدرن شد، کسب‌و‌کار شما هم باید همراه با آن مدرن شود!

اگر کسب‌و‌کار نوپایی دارید که استفاده از این نوع بازاریابی ضروری‌تر نیز هست! چرا که بازاریابی سنتی معمولا نیاز به هزینه‌ی زیادی دارد که معمولا از عهده کسب‌و‌کارها در ابتدای راه خارج است. در روش سنتی، نه تنها باید هزینه زیادی کنید که اتلاف قابل توجهی نیز خواهید داشت. بازاریابی جدید اما مزایای فراوانی دارد.

مزایای استفاده از بازاریابی مدرن

مزایای استفاده از بازاریابی مدرن

تعامل با مخاطب: یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع از بازاریابی، شیوه ارتباط شما با مخاطبان‌تان است. شما در این روش به صورت مستقیم به مخاطبان خود متصل می‌شوید، با آن‌ها تعامل می‌کنید، نیازها و اعتراضات آن‌ها را می‌شناسید و می‌توانید روش‌های خود را بهینه‌سازی کنید.

ارزیابی عملکرد: این مفهوم به معنای آنست که در این روش می‌توانید میزان ورودی از هر کانال و نرخ تبدیل هر کدام را محاسبه کنید و به این طریق کانال‌های مناسب برای تمرکز بیشتر را شناسایی کنید. همچنین این کار باعث می‌شود تا کانال‌های پر هزینه را حذف کنید و صرفه‌جویی بسیار زیادی در هزینه‌های بازاریابی داشته باشید.

کاهش هزینه‌ها: هزینه پایین این بازاریابی نیز یکی دیگر از مزیت‌های آنست. هزینه‌های این نوع از بازاریابی قابل مقایسه با برخی از روش‌های سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی نیست! بازدهی آن اما می‌تواند به نسبت هزینه‌ پایینی که برای آن می‌پردازید کاملا مناسب باشد.

در هر مکان، در هر زمان: دنیای دیجیتال و اینترنت دنیای سیالی است! زمان و مکان در این دنیا معنایی هم‌چون دنیای واقعی ندارد. یکی دیگر از مهم‌ترین خوبی‌های این نوع از بازاریابی نیز به همین خصوصیات دنیای دیجیتال باز می‌گردد. به عنوان مثال افراد ممکن است در هر ساعتی از روز با گوشی خود فعالیت کنند، اما تنها در زمان خاصی از روز از یک اتوبان بگذرند که به شیوه‌ای سنتی بنری در آن تعبیه شده است، که تازه همان هم مدتی بعد از آن مکان برچیده خواهد شد!

معایب بازاریابی مدرن

می‌توان گفت که معایب بازاریابی جدید در مقایسه با مزایای آن کم‌تر است. مهم‌ترین عیب این بازاریابی دشواری‌ها، پیچیدگی‌ها و رقابت بالای موجود در آن است. اگر شما هم مانند بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک یا میانی، یک تولید انحصاری را در دست ندارید، ممکن است با یک اشتباه جایگاه خود را به سادگی از دست بدهید.

نحوه بازنمایی کاستی‌ها و نقص‌های تجارت شما در دنیای دیجیتال می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش مخاطبان شما داشته باشد. برای جلوگیری از این موضوع باید بسیار مراقب باشید و یک تیم حرفه‌ای و کاربلد را استخدام کنید! چندان نگران نباشید. مزایای بازاریابی مدرن در مجموع بیش از معایب آن است.

جمع‌بندی

ما در این مقاله دو نوع بازاریابی را به شما معرفی کردیم. روش سنتی که سالیان درازی است به کار گرفته می‌شود و روش مدرن که در سالیان اخیر رایج شده است. واقعیت اینست که امروزه سود‌های بسیاری از طریق دنیای دیجیتال و اینترنت خلق می‌شود و بازاریابی مدرن به همین حوزه اختصاص دارد.

برای استفاده از این نوع بازاریابی باید روش‌ها، مزایا و معایب آن را بشناسید و با توجه به منابع و امکانات خود استراتژی مناسبی را برای بازاریابی طراحی کنید. ما در این مطلب به شما مهم‌ترین نکته‌ها و اصول را معرفی کردیم، اکنون شما می‌تواند برای بکارگیری این مفهوم دست به کار شوید!

کسب‌وکارها در بازاریابی مدرن از تمام ظرفیت‌های فضای دیجیتال مانند ‌سایت، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی تا بیلبوردهای هوشمند برای ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند.

منظور از بازاریابی سنتی پخش تراکت و نصب بنر و بیلبورد است، بدون آنکه مخاطبان هدف و نیازشان شناخته شود. در بازاریابی مدرن، مخاطبان از طریق فعالیت‌هایشان در فضای مجازی ردیابی می‌شوند و هدف تبلیغات محصول و خدمات برندها قرار می‌گیرند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.