لینک اسپم چیست؟ شناسایی بک لینک‎ اسپم و تاثیر آن بر سئو
بک لینک اسپم

به‌ روزرسانی شده در ۱ بهمن ۱۴۰۲

|

نحوه شناسایی لینک‌های اسپم و تاثیرشان بر سئو

چرا باید به لینک اسپم اهمیت بدهید؟ بک لینک‌های مخرب چه تأثیری روی سایت شما دارند؟ آیا نیازی هست برای حذف آن‌ها کاری انجام دهید؟ برخورد گوگل با این روش لینک سازی خارجی چگونه است؟ اگر تا به حال به بک لینک‌های سایت خود توجه نکرده‌اید، یا بدون هدف لینک‌سازی خارجی انجام داده‌اید. وقت آن رسیده روی این موضوع بیشتر تمرکز کنید. در این مقاله از تریبون لینک‌های اسپم و تأثیر آن بر سئوی سایت را بررسی می‌کنیم. همچنین روش شناسایی لینک‌های مخرب را توضیح می‌دهیم. به طوری که در پایان این متن به خوبی سایت خود را برای وجود این لینک‌ها آنالیز کنید. دانستن تفاوت بین بک لینک‌های اسپم و با کیفیت بالا برای موفقیت در سئو سایت بسیار مهم است. به همین دلیل است که می‌خواهیم در مورد بک لینک‌های بد صحبت کنیم. اینکه چگونه می‌توانند به رتبه سایت شما آسیب بزنند و چه کاری انجام دهید، تا آن‌ها را از شناسایی کنید.

لینک اسپم چیست؟

لینک اسپم (spam link)، به زبان ساده، پیوند بی‌کیفیتی است، که بدون توجه به مرتبط بودن موضوع سایت مبدا و کیفیت آن، فقط به قصد گرفتن رتبه در صفحه نتایج جستجو ساخته می‌شود. بک لینک‌های هرزنامه شامل نظرات در پست‌های وبلاگ، پاسخ به موضوعات انجمن، خرید بک لینک، مزرعه لینک، محتوا‌های توهین‌آمیز و بی‌کیفیت و پیوند‌های سایت‌های پورن و شرط‌بندی می‌شوند.

انواع بک لینک اسپم

کدام بک لینک‌ها، اسپم هستند؟ لینک‌هایی که به روند سئو سایت و تلاش برای رتبه بندی خوب آن آسیب بزنند، مخرب هستند. مهمترین عامل برای شناسایی بک لینک بد، کیفیت وبسایتی است که پیوند از آن ایجاد می‌شود. به هر یک از پیوند‌های خود نگاهی بیندازید تا ببینید از کجا آمده‌اند. شما می‌خواهید پیوند‌هایی را که از سایت‌های با کیفیت بالا می‌آیند، حفظ کنید و از شر پیوند‌هایی که از سایت‌های با کیفیت پایین یا اسپم می‌آیند، خلاص شوید. اگر لینک‌های شما از هر یک از انواع زیر باشد، به احتمال زیاد لینک‌های سمی هستند و باید حذف شوند.
  • سایت‌هایی که کیفیت پایینی دارند، یا فاقد Domain Authority هستند.
  • پیوند‌هایی که از سایت‌های تازه تأسیس با نام‌های دامنه بسیار جدید باشند.
  • سایت‌هایی که ترافیک بسیار کمی دارند.
  • پیوند‌هایی که از مزارع لینک (سایت‌هایی با هدف ایجاد لینک سئو) گرفته شده باشد.
  • لینک از سایت‌هایی که تعداد غیرعادی و زیاد لینک‌های خارجی دارند.
  • سایت‌هایی که بی‌ربط با موضوع وبسایت شما باشند.
  • پیوند از سایت‌هایی که در زمنیه پورن و قمار فعالیت کنند.
  • سایت‌هایی که توسط گوگل ایندکس نشده‌اند.
  • سایت‌هایی که در آن هشدار ویروس یا بدافزار دریافت می‌کنید.
  • بخش زیادی از لینک‌ها با یک انکرتکست مشابه ایجاد شده باشد.
  • پیوند‌هایی از دایرکتوری محتوا یا سایت‌هایی که امکان بارگذاری هر نوع محتوا را می‌دهند.
  • لینک از سایت‌های که تعداد زیادی محتوای تکراری دارند.
  • دریافت تعداد زیاد لینک از کشور‌هایی که خدمات سایت شما در آن‌ها ارائه نمی‌شود.
  • تعداد زیادی پیوند از یک وبسایت (خصوصاً در یک بازه کوتاه زمانی) وجود داشته باشد.
همچنین باید اکثر پیوند‌های پولی را حذف کنید، مانند پیوند‌هایی که در فوتر‌های وب سایت، سایدبار و بلاگ رول‌ها (Blogroll) نشان داده می‌شوند. با این حال، همه پیوند‌هایی که از سایت‌هایی مانند این‌ها می‌آیند مضر نیستند. مهم است که هر یک از بک لینک‌های خود را به صورت دستی مرور کنید، تا مطمئن شوید که همه بک لینک‌های منفی را حذف می‌کنید و در عین حال همه موارد با کیفیت را نگه می‌دارید.

روش‌های تشخیص بک لینک اسپم

بک لینک‌های اسپم می‌توانند اعتبار سایت شما را تخریب کنند و سال‌ها کار سخت برای گرفتن رتبه در نتایج گوگل را ظرف مدت کوتاهی از بین ببرند. با این حال، همه لینک‌ها با یک هدف ایجاد نمی‌شوند. برخی از بک لینک‌ها در رتبه‌بندی سایت تأثیر مثبت دارند، برخی دیگر در گرفتن رتبه سایت اثر مخرب می‌گذارند، یا به طور کلی توسط گوگل نادیده گرفته می‌شوند. راه‌های مختلفی وجود دارد که بفهمید، سایت شما دارای بک لینک‌های سمی است یا خیر. در اینجا شش راه رایج را با هم بررسی می‌کنیم.
  • ممکن است خودتان آن‌ها را ایجاد کرده باشید.

اگر خودتان بک لینک‌های مخرب را از طریق فعالیت‌های مشکوک وب، مانند خرید بک لینک‌ انبوه یا ارسال هرزنامه محتوا ایجاد کرده‌اید، در نتیجه از وجود چنین لینک‌هایی آگاه هستید.

  • سرچ کنسول گوگل را بررسی کنید.

در سرچ کنسول سایت‌تان از منوی سمت چپ، روی گزینه Links کلیک کنید. در صفحه بعد، سمت راست، بالا، روی گزینه Export External Links کلیک نمایید. سپس گزینه More Sample Links را انتخاب نمایید. از میان فرمت‌های در حال نمایش، یکی را انتخاب نموده و لیست لینک‌های خارجی سایت را دریافت نمایید. بعد از دریافت فهرست، لینک‌های خارجی را بررسی کرده و موارد اسپم را شناسایی کنید.

  • با استفاده از ابزار‌های سئو و بک لینک، سایت خود را بررسی کنید.

بسیاری از سایت‌های ارائه ابزار‌های سئو، در کمترین زمان می‌توانند با شناسایی بک لینک‌های مشکوک و مخرب، کار را برای شما راحت کنند. سایت‌های Moz، SEMRush، Majestic SEO و Ahrefs از جمله معروف‌ترین ابزار‌های سئو برای شناسایی لینک‌ اسپم هستند. شما هم اگر ابزار‌های دیگری می‌شناسید یا استفاده کرده‌اید در کامنت¬ها معرفی کنید.

  • ممکن است، تعداد زیادی لینک با انکر تکست دقیق ایجاد کرده باشید.

اگر تعداد زیادی لینک خارجی با یک عبارت خاص یا یک کلمه کلیدی ایجاد کرده‌اید. این کار از نظر ربات‌های گوگل مشکوک به نظر می‌رسد و سایت دچار افت رتبه می‌شود. بهتر است از کلمات کلیدی لانگ تیل و فرعی (LSI) برای آن استفاده کنید.

  • متوجه کاهش ناگهانی ترافیک می‌شوید.

اگر سطح ترافیک ارگانیک شما به طور ناگهانی کاهش یافته است، به خصوص از زمانی که الگوریتم پنگوئن ۲ از سمت گوگل اجرا شد، احتمالاً بک لینک‌های سمی دلیل آن هستند.

  • لیستی از بک لینک‌های خود برای تهیه و بررسی کنید.

فهرستی از بک لینک‌های خود برای بررسی وجود پیوند‌های مشکوک تهیه کنید. البته در نظر داشته باشید، ممکن است این لینک‌ها را شناسایی نکنید، اما امتحانش ضرری ندارد. در این مورد کارشناسان خبره سئو می‌توانند به راحتی لینک‌ها را مشخص کنند.

با توجه به موارد آخر لازم دانستیم یک توضیح کوتاه در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل بدهیم. در سال ۲۰۱۲، گوگل الگوریتم جدید خود را باهدف شناسایی لینک‌سازی‌های غیر طبیعی و اسپم رو نمایی کرد. این الگوریتم با سایت‌هایی که از طریق ساخت بک لینک‌های مضر و نوشتن کلمات کلیدی زیاد، قصد رتبه گرفتن در نتایج را داشتند، مقابله می‌کند. بعد از مدتی به واسطه توئیتی که توسط مت کاتس منتشر شد، با عنوان الگوریتم پنگوئن شناخته شد. نحوه شناسایی بک لینک اسپم

با بک لینک‌های اسپم سایت چه کنیم؟

برخی از افراد ادعا می‌کنند که گوگل سایت شما را به دلیل لینک‌های مخرب، در رتبه‌بندی پایین نمی‌آورد. در واقع، در مقالاتی این مورد را به “افسانه گوگل” تشبیه کرده‌اند. اما کارشناسان برتر SEO تأیید می‌کند، که این یک افسانه نیست. در واقع، لینک‌های ورودی از سایت‌های بی‌کیفیت، به رتبه شما به اندازه بک لینک‌های مخرب قدیمی آسیب می‌زند. اگر می‌خواهید سایت شما همچنان در بین گوگل رتبه بالایی داشته باشد، باید در مورد این لینک‌ها، نحوه پیدا کردن و خلاص شدن از شر آن‌ها بدانید. چیزی که در واقع اتفاق می‌افتد این است که با وجود لینک‌های بد در سایت، گوگل به شما یک امتیاز بد می‌دهد. گوگل می‌تواند سایت‌ها را فوراً با لینک‌های بد جریمه کند، مهم نیست که سایت چقدر در موتور‌های جستجو محبوب شده است. متأسفانه، هیچ کس با اطمینان نمی‌داند که چگونه یا چرا این اتفاق می‌افتد، یا اینکه چه مدت جریمه به سایت شما تعلق می‌گیرد. عاقلانه است که به محض یافتن این بک لینک‌ها، از شر آن‌ها خلاص شوید، تا از جریمه شدن توسط گوگل جلوگیری کنید. شما می‌توانید، با استفاده از ابزار disavow گوگل، لیست لینک‌های مخرب را به گوگل معرفی می‌کنید.

آیا بک لینک اسپم بر سئو سایت تأثیر دارد؟

بله، بک لینک اسپم بر سئو سایت شما قطعاً تأثیر منفی دارد. همانطور که بک لینک‌های با کیفیت بالا و از سایت‌های دارای محتوای مرتبط، به شما کمک می‌کند، تا رتبه سایت خود را در نتایج گوگل بهبود بخشید. بک لینک‌های مخرب از سایت‌های بی‌کیفیت و مملو از کلمات کلیدی بی‌ربط، باعث کاهش رتبه سایت در نتایج می‌شود. همچنین در برخی موارد موتور‌های جستجو سایت‌های استفاده‌کننده از این نوع لینک‌ها را جریمه می‌کنند. بک لینک‌های اسپم قدیمی به اندازه کافی بد هستند، اما ساختن بک لینک‌های جدید به روشی نادرست یک میخ دو چندان در تابوت است. به خصوص با وجود رقابت در حال افزایش برای دستیابی به رتبه‌های بالاتر، گوگل مجبور شد الگوریتم‌ها را تغییر دهد و کار را برای این سایت‌ها سخت‌تر کند. در ابتدایی‌ترین حالت، گوگل به تعداد لینک‌هایی که به یک وب سایت اشاره می‌کنند، نگاه می‌کند و از آن برای تعیین رتبه سایت در موتور جستجوی خود استفاده می‌کند. خوشبختانه، با این حال، کیفیت بالاتر از کمیت است. بدیهی است که پیوند‌های بد، بک لینک‌های اسپم قدیمی و سئو کلاه سیاه می‌توانند، رتبه سایت شما را کاملاً کاهش دهند.

آیا لازم است لینک‌های اسپم را حذف کنیم؟

بک لینک‌های اسپم، رتبه سایت‌هایی را که به آن‌ها پیوند می‌دهند، کاهش می‌دهد، بنابراین صاحبان وب سایت‌ها اصلاً از این لینک‌ها نمی‌خواهند. اگر گوگل متوجه شود که یک سایت دارای تعداد نسبتاً بالایی بک لینک سمی است، احتمالاً رتبه سایت را کاهش می‌دهد، یا آن را به طور کلی از پایگاه داده خود حذف می‌کند. حذف لینک‌های اسپم کار ساده‌ای نیست و اگر به درستی انجام نشود، نتیجه معکوس خواهد داشت. ابتدا لینک‌ها را شناسایی کنید، که ناگهان به اشتباه لینک‌های صحیح را حذف نکنید.

سوالات متداول درباره لینک‌های اسپم

  • از کجا می‌توانم لیستی از بک لینک‌های وب سایت خود را پیدا کنم؟

گوگل توصیه می‌کند که اولین و تنها جایی که باید برای یافتن لیستی از بک لینک‌های وب سایت خود جستجو کنید، ابزار گوگل وبمستر سایت شما باشد.

  • آیا ساخت تعداد زیادی بک لینک‌های اسپم توسط رقبا (سئوی منفی)، روی سایت تأثیر مخرب خواهد گذاشت؟

بله، در این شکی نیست. سئو منفی واقعی است و بسیاری از وب سایت‌ها مجبور به مقابله با این مشکل شده‌اند، ایجاد صد‌ها یا هزاران پیوند هرزنامه به وب سایت شما توسط رقبا، باعث تأثیر منفی در رتبه‌بندی گوگل می‌شود.

  • نظر جان مولر در مورد بک لینک‌های مخرب در سایت‌های موفق چیست؟

این نوع پیوند‌ها برای بسیاری از وب سایت‌های موفق عادی هستند. همانطور که جان مولر گفت، این بخشی عادی از وب است، چیزی که گوگل «همیشه آن را خواهد دید».

جمع بندی همانطور که در بالا اشاره کردیم، لینک اسپم به اعتبار و رتبه سایت شما نزد گوگل لطمه می‌زند. شما باید مراقب باشید که چه پیوندهای مخربی به سایت شما اشاره می‌کنند و تمام تلاش خود را برای حذف آن‌ها انجام دهید. در نهایت، شما باید گزینه‌های مختلف را بررسی کنید و ببینید، کدام روش برای شما بهتر عمل می‌کند. در این متن به بررسی لینک‌های اسپم و راه‌های شناسایی آن‌ها پرداختیم. برای دریافت خدمات تولید محتوای باکیفیت برای بهبود رتبه سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید. ‌امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله شما را با این مفهوم آشنا کرده باشد.

لینک اسپم (spam link)به زبان ساده، پیوند بی‌کیفیتی است که بدون توجه به مرتبط بودن موضوع سایت مبدا و کیفیت آن، فقط به قصد گرفتن رتبه در صفحه نتایج جستجو ساخته می‌شود.

• ممکن است خودتان آن‌ها را ایجاد کرده باشید.
• سرچ کنسول را بررسی کنید.
• متوجه کاهش ناگهانی ترافیک می‌شوید.
• لیستی از بک لینک‌های خود را برای بررسی تهیه کنید.

گوگل اعلام کرده است اثر لینک‌های اسپم را خنثی تلقی می‌کند و آن‌ها در رتبه‌بندی بی‌تاثیر هستند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.