خبرنامه سئو هفته دوم دی ۱۴۰۲

منتشر شده در ۱۴ دی ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته دوم دی ۱۴۰۲

چند روزی به پایان سال ۲۰۲۳ باقی نمانده و چه خبری بهتر از اینکه ببینیم در حوزه سئو و موتور جستجوی گوگل چه گذشته است! پس خبر اول و دوم این خبرنامه را به توصیه‌های سئویی جان مولر برای سال جدید و دستاوردهای مهم گوگل در سال گذشته اختصاص می‌دهیم. در خبر بعدی، جزئیات به‌روزرسانی خط‌مشی‌های گوگل درباره انتشار محتوای حساس برای گروه‌های خاص را بررسی می‌کنیم و در انتهای خبرنامه، قرار است پاسخ Gary Illyes به سوال پرتکرار «چرا گزارش لینک‌ها و سایت‌های اسپم ترتیب اثر داده نمی‌شود؟» را بخوانید.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
توصیه‌های پایان سال جان مولر برای کارشناسان سئو

توصیه‌های پایان سال جان مولر برای کارشناسان سئو

گوگل در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳، نکات و توصیه‌هایی را در رابطه با جستجو به اشتراک گذاشت که بخش عمده آن، توسط جان مولر ارائه شد. در ادامه ۱۰ مورد از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

۱.گوگل اخیراً تغییرات قابل‌ توجهی را در اسکیماهای ریچ ریزالت اعمال کرده که از جمله آن می‌توان به‌ اضافه‌شدن دوره‌های آموزشی جدید، فیچر فروش خودرو، ویدئوهای آموزشی و تغییر اسکیمای «Logo» به «Organization» اشاره کرد.

­تغییرات جدید گوگل در اسکیماهای ریچ ریزالت نتایج جستجو

 

۲. ریچ ریزالت «Discussion Forum» که به یکی از مهم‌ترین عناصر وب یعنی فروم‌ها مربوط است، محتوای صفحات انجمن‌ها و داده‌های نویسندگان را برای تعامل بیشتر با کاربران به نتایج سرپ می‌آورد.

 

ریچ ریزالت «Discussion Forum»

 

۳.جان مولر با اشاره به بازنشسته‌شدن گزارش «Good page experience» سرچ کنسول گوگل، از به‌روزرسانی‌های بیشتر در آینده نزدیک برای ابزار «Page experience» خبر داد.

 

گزارش «Page experience» در سرچ کنسول

 

۴.جان مولر درباره اضافه‌شدن گزارش «robots.txt» به سرچ کنسول گفت: «این ابزار قابلیت‌های تازه و امکانات گسترده‌تری را برای تحلیل و مدیریت دسترسی کراولرهای گوگل در اختیار وبمستران قرار می‌دهد و در آینده نیز توسعه بیشتری خواهد یافت.»

 

گزارش «robots.txt» در سرچ کنسول

 

۵. از تاریخ ۸ژانویه۲۰۲۴ ( ۱۸دی۱۴۰۲)، ابزار «Crawl Rate Limiter» از دسترس خارج خواهد شد. جان مولر این تصمیم را نشان‌دهنده پیشرفت کراولرها دانست که اکنون قادر هستند به‌طور خودکار و بر اساس پاسخگویی سرورها، سرعت خزش خود را تنظیم کنند. برای مثال، در صورتی که کراولرها هنگام خزش، با تعداد زیادی لینک با خطاهای HTTP ۵۰۰ مواجه شوند، سرعت خود را کاهش خواهند داد.

۶. جان مولر همچنین از کراولر جدید «Google-Extended» نام برد که به سایت‌ها این امکان را می‌دهد تا از خزش مدل‌های زبانی مانند‌ «BERT» و «Vertex» جلوگیری کند. در نتیجه وبمستران قادر خواهند بود تا کنترل بیشتری روی نحوه خزش و ایندکس محتوای خود داشته باشند.

۷. گوگل ویژگی جدیدی به نام «Notes» معرفی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد تجربیات و نظرات خود را درباره صفحات وب در نتایج جستجو به اشتراک بگذارند. این قابلیت مانند یک پلتفرم تعاملی برای کاربران است که دیدگاه‌ها و تجربیات افراد در آن، می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

 

ویژگی «Notes» گوگل در نتایج جستجو

 

۸. جان مولر همچنین درباره کوکی‌ها خبری را اعلام کرد که به موجب آن، مرورگر کروم به‌زودی پشتیبانی از کوکی‌های شخص ثالث را در سراسر جهان منسوخ خواهد کرد.

این تغییر می‌تواند روی نحوه ورود کاربران به سایت‌ها و ارسال نظرات، محدودیت‌های جزئی به همراه داشته باشد؛ اما روی عملکرد کلی سایت‌ها تاثیری نخواهد داشت.

۹. جان مولر به مشکل ایندکس‌نشدن محتوای تعریف‌شده در پراپرتی «content» درون CSS هم اشاره کرد و گفت: «منطقه زمانی در فیلدهای تاریخ اسکیما به‌صورت پیش‌فرض بر اساس Pacific Time در نظر گرفته می‌شود. مگر اینکه آن را دقیقاً مشخص کرده باشید.»

۱۰. مولر توصیه می‌کند در تایتل صفحات از «قیمت‌‌ها» استفاده نکنید؛ زیرا این اطلاعات معمولاً در حال تغییر هستند و به‌سرعت منسوخ می‌شوند.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی خط‌مشی‌های انتشار محتوای حساس برای گروه‌های خاص

به‌روزرسانی خط‌مشی‌های انتشار محتوای حساس برای گروه‌های خاص

گوگل سیاست‌های خود را در قبال چگونگی برخورد با سایت‌هایی به‌روزرسانی کرد که تصاویر صریح یا بدون رضایت را منتشر می‌کنند. در صورتی‌ که تعداد درخواست حذف اطلاعات شخصی از سایت شما زیاد باشد، سایر صفحات سایتتان نیز در نتایج جستجو با افت رتبه مواجه خواهند شد. گوگل این نوع الگوهای رفتاری را یاد می‌گیرد تا سایر سایت‌هایی را که این رویکرد را دارند، تحت‌ تاثیر قرار دهد.

در ادامه به‌روزرسانی‌های اخیر گوگل در خصوص مقابله با نمایش محتوای غیراخلاقی و بدون رضایت، این شرکت روش‌های جدیدی را برای حذف تصاویر شخصی صریح و حساس از نتایج جستجو ارائه داده است. این اقدامات با هدف حمایت از افرادی است که بدون رضایت خود، در معرض محتوای جنسی قرار گرفته‌اند. شاخص‌هایی که به‌موجب آن گوگل به شما کمک می‌کند تا بتوانید درخواستتان را ثبت کنید، شامل موارد زیر می‌شود:

۱. در صورتی‌ که تصویر فرد مورد نظر یا شخصی که نماینده او هستید، در حالت عریان، در حال انجام فعالیت جنسی یا در وضعیتی حساس باشد.

۲.در صورتی‌ که تصویر فرد مورد نظر یا شخصی که نماینده او هستید، بدون رضایت در این تصاویر قرار گرفته باشد یا این تصاویر بدون رضایت او در فضای آنلاین منتشر شده باشند.

تبصره: فرد مورد نظر نباید برای انتشار این نوع محتوا در فضای آنلاین یا جاهای دیگر پولی دریافت کند.

تبصره: فرایند درخواست حذف این تصاویر از نتایج جستجوی گوگل، باید توسط فرد مورد نظر یا نماینده مجاز او انجام شود. نماینده مجاز باید توضیح دهد که چگونه اختیار عمل برای نمایندگی از طرف موکل خود را دارد.

تبصره: گوگل فقط آدرس‌هایی را بررسی می‌کند که توسط فرد مورد نظر یا نماینده مجاز او ارسال شده‌اند. در صورتی‌ که درخواست مطابق با شرایط فوق نباشد (برای مثال فرد مورد نظر برای این نوع از محتواها، پول دریافت می‌کند)، ممکن است گزینه‌های دیگری برای حذف این محتوا تحت قوانین DMCA (حق تکثیر) وجود داشته باشد.

این موتور جستجو در به‌روزرسانی جدید خود، برای مقابله با مسائل حریم خصوصی و حفاظت از کاربران در برابر سوءاستفاده‌های آنلاین، قدمی مهم در جهت ارتقای امنیت جستجوگران برداشته است. این اقدامات نه‌تنها به حفظ احترام فرد کمک می‌کند، بلکه استانداردهای اخلاقی در فضای دیجیتال را نیز ارتقا می‌بخشد.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیسئوی خارجی
واکنش گوگل به گزارش‌ لینک‌ و سایت‌های اسپم چیست؟

چرا گزارش لینک‌ها و سایت‌های اسپم ترتیب اثر داده نمی‌شوند؟

یکی از سوالات رایج در حوزه سئو این است که چرا گوگل در برابر گزارش‌های اسپم، اقدامی انجام نمی‌دهد؟ این سوال به ویژه زمانی مطرح می‌شود که یکی از رقبای شما، به دلیل خرید لینک یا رفتار اسپم، همچنان رتبه خوبی در نتایج جستجو دارند. در واقع پرسش اساسی این گونه مطرح می‌شود که چرا رتبه این سایت‌ها پس از گذشت روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها از ارسال گزارش اسپم، هنوز تغییر نمی‌کند؟

گری ایلیس (Gary Illyes)، کارشناس تیم جستجوی گوگل، در پاسخ به این سوال می‌گوید: «گوگل هرگز بلافاصله به این گزارش‌ها واکنش نشان نمی‌دهد، بلکه بازخوردهای کاربران را به تیم مهندسی منتقل می‌کند تا آن‌ها نیز بتوانند راه‌های بیشتری را برای مقابله با اسپم بیابند و الگوریتم‌های خود را بهبود دهند. بنابراین، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا تغییری در نتایج جستجو ایجاد شود.»

چنین رویکردی نشان می‌دهد که این موتور جستجو بیشتر به دنبال راه‌حل‌های پایدار و قابل اطمینان برای مقابله با اسپم است، تا اینکه به‌صورت موردی به هر گزارش واکنش نشان دهد. این استراتژی به افزایش کیفیت کلی نتایج جستجو و ارائه تجربه کاربری بهتر کمک زیادی می‌کند. درباره «شناسایی لینک‌های اسپم سایت و نحوه حذف آن‌ها» در بلاگ تریبون بخوانید.

بهتر است بدانید: بر اساس خط‌مشی‌های اسپم گوگل، انتشار محتوای تکراری یا غیرمفید که ارزش‌افزوده‌ای برای کاربران ایجاد نمی‌کند، به‌عنوان محتوای اسپم تلقی می‌شود. استفاده بیش از حد و نامناسب از کلمات کلیدی در صفحات یا در انکر تکست‌ها، وجود لینک‌های پنهان و استفاده از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه با هدف گمراه‌کردن الگوریتم‌های گوگل و بهبود رتبه‌بندی، جزو فعالیت‌های اسپم در نظر گرفته می‌شوند. گوگل برای مقابله با این‌ موارد، از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کند که به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند. اگرچه گوگل گزارش‌های موردی اسپم را به‌طور مستقیم ترتیب اثر نمی‌دهد، اما از آن‌ها برای بهبود سیستم‌های رتبه‌بندی خود استفاده می‌کند.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
دستاوردهای مهم گوگل در سال ۲۰۲۳

مهم‌ترین دستاوردهای گوگل در سال ۲۰۲۳ منتشر شد

گوگل درحالی سال ۲۰۲۳ را به پایان می‌رساند که جایگاه خود را به‌عنوان یکی از پیشگامان عرصه فناوری و هوش مصنوعی تثبیت کرده است. از معرفی مدل‌های جدید AI، ارتقای سیستم‌های عامل و ویژگی‌های جدید در اپلیکیشن‌ها گرفته تا رونمایی از خدمات مختلف، این شرکت همواره در تلاش است تا ابتکار عمل و نوآوری را در اختیار خود داشته باشد. برخی از این دستاوردها شامل موارد زیر می‌شود:

۱. هوش مصنوعی جمینای (Google Gemini) را می‌توان نقطه عطف دستاوردهای گوگل دانست. مدل زبان بزرگی که در بسیاری از تست‌ها و مولفه‌ها توانسته از GPT4 کارایی بهتری داشته باشد. این هوش مصنوعی در ۳ نسخه عرضه شده که مدل پرو آن توسط بارد قابل‌ استفاده است. از جمله نکات مهم هوش مصنوعی جمینای می‌توان به تلفیق آن با موتور جستجو اشاره کرد که زمینه‌ساز شکل‌گیری تجربه‌های جدید مانند SGE خواهد بود.

۲. صحبت از هوش مصنوعی Bard شد که در نوع خود یک چت‌بات همه‌فن‌حریف به‌حساب می‌آید. این ابزار قادر به تولید متن، ترجمه زبان‌ها، نوشتن محتوای خلاقانه و پاسخگویی به سوالات است و کانتکست سوالات را به‌خوبی درک می‌کند. بارد به لطف مدل زبان Palm2، افق‌های جدیدی را ترسیم کرد که با معرفی «Gemini ultra»، پا را از مرزهای کنونی فراتر خواهد برد.

۳. تجربه جستجوی مولد گوگل (SGE)، نام ویژگی دیگری است که به کاربران کمک می‌کند تا جستجوهای پیچیده‌تری داشته باشند. این سیستم که به‌زودی به جستجوی گوگل خواهد آمد، علاوه بر نمایش پاسخ‌های دارای رفرنس، سایت‌های مرتبط با جستجو را در فرم‌های مختلف رتبه‌بندی می‌کند.

۴. ویژگی «Magic Compose» که در «Google Messages» قابل‌ استفاده است، با بهره‌گیری از هوش مصنوعی مولد خود، به کاربران در هنگام نوشتن پیام‌هایشان یاری می‌رساند. با پیشنهاد انواع متن و کمک در نوشتن پیام، علاوه بر داشتن یک دستیار هوشمند، در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود.

۵. گوگل ویژگی دیگری را نیز به نتایج جستجوی محصولات اضافه کرده که به شما کمک می‌کند تا قبل از خرید محصولاتی مانند لباس‌ و اکسسوری، آن‌ها را به‌صورت مجازی امتحان کنید.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *