لحن محتوا چیست؟ تاثیرات انتخاب لحن محتوا مناسب در جذب مشتری
لحن محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۷ خرداد ۱۴۰۲

|

لحن محتوا و اهمیت و تاثیر آن در جذب مخاطب

لحن برند یکی از روش‌هایی است که شرکت‌ها به‌وسیله آن با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند. انتخاب کلمات، سبک نوشتار، ترتیب قرار گرفتن کلمات در کنار یکدیگر، همه و همه در تعیین لحن برند موثر هستند. برندها نیاز دارند تا هویت خود را داشته باشند و نحوه ارتباط با مخاطب نیز بخشی از فرآیند هویت‌سازی یک برند است.
یک برند چیزی فراتر از یک عنوان شرکت است. همان‌‌طور که یک شخص، به شناسنامه و نام خانوادگی خود خلاصه نمی‌شود. همه ما در برخوردهای روزمره و در تعامل با آدم‌های مختلف لحن‌های متفاوتی را به‌کار می‌گیریم. در محل کار شخصی تلاش‌گر شناخته می‌شویم و در خانه، فرزند یا همسری که به دیگر اعضای خانواده اهمیت می‌دهد. برندها نیز نماینده ارزش‌ها، باورها و فلسفه بازار خود هستند. لحن برند مشخص می‌کند چه ویژگی‌های متمایزی در ارتباط با مردم باید در نظر گرفته شوند.
تعریف لحن برند تضمین می‌کند که ارتباطات و تعاملات با مخاطبان، دارای استاندارد است. امروزه بیش از هرزمان دیگری، خوانندگان می‌خواهند با برندهایی که آن‌ها را دنبال می‌کنند ارتباط عاطفی برقرار کنند و می‌خواهند محتوایی را بخوانند که با آن‌ها صحبت می‌کند. اما این کار، مثل همیشه، کمی سخت‌تر از آن چیزی است که به‌نظر می‌رسد.
برای دست یافتن به یک لحن برند خوب و مناسب، باید مخاطبان و بازار برند و همچنین نحوه برقراری ارتباط روزانه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازد.

لحن محتوا چیست؟

لحن محتوا نحوه ارتباط برند شما با مخاطب را توصیف می‌کند و بر چگونگی درک پیام شما تأثیر می‌گذارد. همچنین لحن برند شخصیت، اهداف، ارزش‌ها و حوزه‌های تخصص برند شما را منعکس می‌کند و به شما کمک می‌کند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. لحن برند باید متمایز، قابل تشخیص و منحصربه‌فرد باشد تا مطمئن شوید که پیام شما پارازیت‌های دیجیتال را کاهش می‌دهد و تاثیری ماندگار بر مشتریان بالقوه می‌گذارد.

در اصل، لحن محتوا توصیف می‌کند که برند شما چگونه با مخاطبان خود صحبت می‌کند. لحن برند از طریق انتخاب کلمه، ساختار جمله، نقطه‌گذاری، و حتی فونت نوشته قابل بیان است. مناسبت‌های مختلف، صداهای متفاوتی را می‌طلبد، اما مهم نیست که شما کدام یک را انتخاب می‌کنید، فقط باید مطمئن شوید که لحن محتوای شما با برند شما همخوانی دارد.
به این ترتیب لحن برند می‌تواند سبک منحصر به فردی داشته باشد که از آن را از سایر بازیکنان زمین کسب‌وکار متمایز می‌کند.

هر برند دارای شخصیتی است که به بخش بازار، مخاطبان هدف و ارزش‌های آن مرتبط است. بنابراین، لحن برند بخشی از جزئیات ضروری است که به‌‌شکلی خلاقانه تعریف شده است.

اهمیت لحن محتوا چیست؟

در اینجا چند دلیل وجود دارد که به شما نشان می‌دهد چرا باید زمان بیشتری را برای ایجاد یک لحن برند قابل تشخیص صرف کنید:

• ایجاد ارتباط: مشتریان از نظر عاطفی با برندی ارتباط برقرار می‌کنند که از لحن محتوای آن احساس مثبتی دریافت می‌کنند. زیرا باعث می‌شود احساس کنند این شرکت با این لحن برند به آن‌ها اهمیت می‌دهد. در واقع، 65 درصد از مشتریان می‌گویند که از نظر عاطفی با برندی ارتباط برقرار می‌کنند که به‌طور مثبتی از لحن برند منحصر به‌فرد خود در برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند.

• شما را انسان می‌کند: مردم دوست دارند با مردم ارتباط برقرار کنند. بنابراین آن‌ها به دنبال برندهایی می‌گردند که شخصیتی داشته باشند، آن‌ها را بشناسند و بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. داشتن لحن برند به افزایش اعتماد و اعتبار نزد مخاطبان شما کمک می‌کند.

• به شما کمک می‌کند برجسته شوید: مشاغلی که لحن برند متمایزی دارند، شانس بیشتری برای ماندن در رقابت و ایستادگی در بازار شلوغ را خواهند داشت. از دلایل برجسته شدن برخی برندها، محتوای به‌یاد ماندنی، شخصیت متمایز و داستان‌سرایی قانع کننده است. در هر سه این موارد لحن برند نقش بسزایی دارد.

• درآمد را افزایش می‌دهد: کسب‌وکار شما می‌تواند درآمد خود را افزایش دهد اگر لحن برندی قوی داشته باشد. این مورد به‌تنهایی ارزش زمانی که برای لحن برند خود صرف می‌‍‌کنید را خواهد داشت. ‌

تاثیر لحن محتوا در جذب مشتری و مخاطب چیست؟

اگر بخواهیم رک باشیم، باید بگوییم لحن برند تاثیر زیادی بر کسب‌وکار شما و جذب مشتری و مخاطبان شما دارد. بسته به نحوه ارائه پیام خود، می‌توانید هم مخاطب را از خود بیگانه کنید و هم او را به سمت خود جذب کنید. به‌طور کلی، داشتن یک لحن برند تعریف شده، می‌تواند به طرق مختلفی برای شرکت شما مفید باشد.
لحن برند می‌تواند در کسب‌وکار شما ثبات ایجاد کند. مخاطبان از ثبات قدردانی می‌کنند. آنها می‌خواهند بتوانند آنچه را که از برندهای مورد علاقه خود دریافت می‌کنند را پیش‌بینی کنند.
هنگامی که لحن برند خود را ایجاد کردید، مخاطبان شما به کسب‌و‌کارتان شخصیت می‌بخشند. در این‌صورت آن‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا آن را دوست دارند یا نه، بدانند که چه نوع محتوایی از شما انتظار دارند، و حتی برای مطالب بیشتر هیجان زده شوند.
همچنین با لحن برند است که می‌توانید جمعیت مناسب را جذب کسب‌وکار خود کنید. به‌طور طبیعی، بازاریابی، فروش و خدمات‌رسانی به کسانی که دارای سلیقه و ارزش مشابه شما هستند، آسان‌تر خواهد بود. زمانی‌که نوع خاصی از مشتری را هدف قرار می‌دهید، اگر به زبان آن‌ها صحبت می‌کنید، آسان‌تر می‌توانید آنان را جذب کنید و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

لحن برند

 

انواع لحن محتوا

انواع مختلفی از لحن محتوا وجود دارد، و اغلب یک شرکت و کسب‌وکار از ترکیبی از لحن‌های مختلف استفاده می‌کند تا بتواند لحن برند خود را ایجاد کند. این لحن برند منحصر به‌فرد بوده و برای افرادی که پیش از این با آن برند برخوردی داشته‌اند آشنا و قابل تشخیص خواهد بود. در اینجا چند نمونه از انواع لحن محتوا آورده شده است:

• لحن رسمی: لحن رسمی زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید بسیار حرفه‌ای به‌نظر برسید. برای تولید محتوای B2B این لحن برند می‌تواند مناسب باشد. همان‌طور که مستحضرید، این لحن موارد استفاده خود را دارد.

• لحن غیر رسمی: برعکس لحن رسمی، در لحن غیر رسمی می‌خواهید فضایی صمیمی بین خود و مخاطب خود ایجاد کنید. همیشه این‌طور نیست که بخوایم یه فاصله‌ای بینمون باشه.

• لحن طنز: لحن برند می‌تواند رسمی و در عین‌حال طنزآلود باشد. اما لحن غیر رسمی شاید برای به‌کار بردن طنز گزینه مناسب‌تری باشد. خب بامزه بودن گاهی سخته، دست‌کم برای من، و اگر نمی‌تونید بامزه باشید، اعتراف کنید که نمی‌تونید.

• لحن جدی: لحن جدی در مقابل لحن طنز قرار می‌گیرد. بر اساس مناسبات بین کسب‌وکار شما و مخاطبان، گاهی لازم است که لحن برند جدی باشد.

• لحن خوش‌بینانه: این لحن محتوا گاهی مانند دلداری دادن به‌نظر می‌رسد. یعنی شما با خوش‌بینی مخاطب را دعوت می‌کنید که مطلبی را بخواند یا خریدی را انجام دهد. او هم در کمال خوش‌بینی می‌گوید: بله، چرا که نه.

• لحن انگیزشی: در لحن انگیزشی عنصر ترغیب مهم‌ترین چیز است. شما با استفاده از این لحن برند، به مخاطبان خود این تمایل را القا می‌کنید که کاری انجام دهند. لحن برند انگیزشی برای محتوای کپی رایتینگ می‌تواند مناسب باشد. تنها چند پاراگراف دیگر مانده تا بتوانید لحن برند خود را ایجاد کنید.

• لحن محترمانه: توصیه ما به شما این است که هرکدام از انواع لحن برند را که انتخاب می‌کنید، محترمانه بنویسید. شما نمی‌توانید برای تمام مخاطبان خود مرز دقیق طنز و خودمی بودن و بی‌ادبی را تعیین کنید. پس مراقب باشید.

• لحن قاطعانه: استفاده از این لحن برند به مخاطب شما اطمینان می‌دهد که کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهید، تضمین شده هستند.

• لحن گفتگو: این لحن محتوا بسیار دموکرات به‌نظر می‌رسد. در لحن گفتگو محور، دیگر شما تنها سخنران نیستید و با تعامل با مخاطب به او فرصت اظهار نظر می‌دهید. مگر غیر از این است که ما می‌خواهیم مخاطب را به خود نزدیک‌تر کنیم؟ شما گویید.

بهتر است کدام لحن محتوا را انتخاب کنیم؟

لحن خوش بینانه و مثبت همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرد و اگر از لحن بدبینانه یا متهم کننده در ارتباط با مشتری استفاده کنید، ممکن است نتیجه‌ای که انتظار دارید را نبینید. یکی از مصادیق لحن محتوا، لحن طنز است. شوخ طبعی اعتماد و امید ایجاد می‌کند و محتوای برند شما را به یاد ماندنی می‌کند.
با این وجود نوع لحنی که استفاده می‌کنید به عوامل مختلفی مانند میزان رسمی بودن مناسبات و گاهی اوقات حتی موضوع بستگی دارد. بنابراین اگر با تمام انواع لحن برند آشنا باشید، برای انتخاب دست بازتری خواهید داشت. همچنین در ادامه می‌‌توانید بیاموزید که چگونه لحن برند خود را متناسب با محتوا و مخاطبان خود ایجاد کنید.

چگونه لحن محتوا مناسب با برند خود را انتخاب کنیم؟

در نهایت، لحن برند شما باید منحصر به‌فرد باشد. اما رسیدن به آن نقطه ممکن است مدتی طول بکشد. در اینجا چند نکته اساسی وجود دارد تا به شما کمک کند مطمئن شوید لحن محتوای شما مطابق با برند، نیازهای مخاطبان، پیام شما و انتظارات مشتریان شما باشد:

1. یک دستورالعمل‌ برای لحن برند ایجاد کنید.

لحن ممکن است کمی شبیه یک مفهوم مبهم به نظر برسد و درک آن را برای کسب‌وکارها سخت‌ ‌کند. بااین حال، می‌توانید با ایجاد مجموعه‌ای از استانداردها یا یک راهنمای صوتی برای تعریف لحن برند خود و کنترل نحوه استفاده از آن، کنترل را در دست بگیرید. هر سازمانی باید در رابطه با لحن برند مجموعه‌ای از استانداردها و ارزش‌های برند را در دست داشته باشد. این موضوع به همه تولیدکنندگان محتوا کمک خواهد کرد.

2.کاربران هدف خود و مشکلی که در حال حل آن هستید را مشخص کنید.

آنها چه کسانی هستند؟ آیا نسل جدید و بی‌خیالی هستند که چالش‌های TikTok را دوست دارند؟ یا افراد ریشو با کت و شلوارهای گران قیمت هستند که در بورس فعال هستند؟ و مشکل اصلی گروه هدف شما چیست؟

3.به نقاط ضعف مخاطب هدف خود بیشتر توجه کنید.

مشتریان شما در مورد مشکل خود چه احساسی دارند؟ آیا مشکل به‌راحتی قابل حل است و آن‌ها به حمایت شما نیاز دارند؟ یا مشکل بسیار فنی و پیچیده است؟ آیا آن‌ها کمی طنز را می‌پذیرند یا این‌طور نیست؟ پس از یافتن پاسخ این سؤالات، از طبقه‌بندی لحن برند که پیش از این گفته شد، استفاده کنید تا مشخص کنید کدام یک یا چند مورد ممکن است برای شما مناسب باشد.

4. با کلمات راه‌هایی برای حمایت، تشویق، کمک و انگیزه دادن به مخاطب هدف خود بیابید.

اکنون باید پیوندهای عاطفی را پیدا کنید و احساس کنید که شما از طریق لحن برند با مشتری خود ارتباط برقرار می‌کنید. تنها یک راه برای انجام آن وجود دارد – خود را به جای آن‌ها قرار دهید و تصور کنید که اگر مشکلی مانند کاربرانتان داشتید، شنیدن چه چیزی برایتان خوشایند است؟

5.لحن برند خود را روی کاغذ امتحان کنید.

اکنون زمان آن است که با استفاده از لحن برند خود، چند پیش‌نویس تهیه کرده و آن‌ها را آزمایش کنید. برای مثال سعی کنید در وب‌سایت خود یک متن برای قسمت درباره ما بنویسید. همچنین، اگر به نظر می‌رسد که دو لحن برند مختلف ممکن است به یک اندازه مناسب باشند، دو قطعه متن بنویسید و آن‌ها را در گروه‌های متمرکز آزمایش کنید.

6.لحن برند خود را در سبک برند خود بگنجانید.

پس از این‌که تصمیم نهایی را در مورد لحن برند خود گرفتید، مطمئن شوید که با سایر عناصر موجود در سبک برند شما هم‌خوانی دارد. شاید شما بخواهید چیزی را تغییر دهید و بهبود بخشید تا تصوری از نام تجاری خود ایجاد کنید.

7.کپی‌کار نباشید.

چیزی که برای شرکت‌های دیگر مناسب است، ممکن است برای شما مناسب نباشد. – و حتی اگر مناسب باشد، نباید دقیقاً محتوای آن‌ها را کپی کنید. در عوض، چند برند را انتخاب کنید تا به سبک و شخصیت شما نزدیک باشند و به آن‌ها اجازه دهید به رویکرد شما الهام ببخشند. به یاد داشته باشید، اکنون زمان تولید و توسعه چیزی تازه، خاص و منحصر به فرد برای کسب‌وکار شما است.

8.یک کمپین تغییر نام تجاری راه‌اندازی کنید.

اگر یک لحن برند دارید که مخاطبان شما با آن آشنا هستند اما از عمل‌کرد آن راضی نیستید، احساس نکنید که در دام افتاده‌اید. در عوض، یک کمپین تغییر نام تجاری راه بیندازید. فقط زیاده‌روی نکنید؛ یک کمپین تغییر نام تجاری باید فقط یک بار اتفاق بیفتد.

جمع‌بندی

بنابراین، حتی اگر همه چیز در مورد لحن برند و اهمیت آن مشخص باشد، یافتن مورد مناسب برای برند شما در آستانه خلاقیت و تجزیه و تحلیل ممکن است هنوز کار دشواری باشد.

متخصصان بازاریابی ما می‌دانند که چگونه بین لبه‌های این پرتگاه تعادل برقرار کنند، بنابراین ما خوشحال می‌شویم در یافتن و توسعه لحن برند منحصر به فرد خود به شما کمک کنیم. بیایید با کمک هم محتوایی را تولید کنیم که مشتریان شما دوست خواهند داشت!

چنانچه نیاز به دریافت خدمات تولید محتوا دارید، ما در تریبون سفارش تولید محتوا شما را با بالاترین کیفیت آماده می‌کنیم.

لحن برند یک کسب‌وکار مشخص می‌کند محتواهای سایت، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و SMS باید چه سبک و شیوه‌ای داشته باشند. انتخاب کلمات، سبک نوشتار و ترتیب قرارگرفتن کلمات در کنار یکدیگر در تعیین لحن برند موثر هستند.

لحن رسمی، لحن صمیمی، لحن طنز و لحن محاوره‌ای 4 نوع لحن اصلی محتوا هستند. ممکن است هر کسب‌وکاری باتوجه به نقاط تماس خود از ترکیب لحن‌ها یا طیف مشخصی از لحن (رسمی تا دوستانه) برای ارتباط با مخاطبان استفاده کند.

برای پیداکردن لحن برند باید مخاطبان خود را بشناسید و ارزش‌های برند خود را متناسب با شخصیت برند مشخص کنید. جمله‌بندی و انتخاب کلمات محتوا بازتاب‌دهنده ارزش‌های شخصیت برند شماست. پس از آن، یک دستورالعمل تهیه کنید و بر اساس آن هر محتوایی را ویرایش کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.