تاثیر قابلیت جستجوی چندگانه گوگل بر سئو

به‌ روزرسانی شده در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

جستجوی چندگانه گوگل چگونه روی سئو تاثیر میگذارد؟

جان مولر به عنوان نماینده گوگل به سوالاتی که در مورد جستجوی چندگانه گوگل وجود داشت، پاسخ داد. این مطلب بر همین اساس نوشته شده و در آن قرار است چگونگی تاثیرگذاری قابلیت جدید گوگل لنز روی سئو و تمارین مورد نیاز برای بهینه‌سازی مطالب خود در جستجوی چندگانه موتورهای جستجو بررسی شود.

جستجوی چندگانه گوگل چیست؟

گوگل لنز اپلیکیشنی است که در دسترس کاربران اندروید و IOS وجود دارد. با استفاده از این برنامه می‌توانید عکس موردنظر خود را از گالری انتخاب کنید یا عکسی در لحظه ثبت کنید و به دنبال سایر مشخصات و اطلاعات آن در نتایج بگردید. به عنوان مثال اگر عکس یک حیوان را دارید اما اسم و مشخصاتی از آن در اختیار ندارید، می‌توانید با استفاده از گوگل لنز به اطلاعات موردنیاز خود دست پیدا کنید.

جستجوی چندگانه گوگل قابلیت جدیدی است که به این برنامه اضافه شده و به شما این امکان را می‌دهد که همزمان از عکس و متن برای سرچ کردن استفاده کنید تا اطلاعات دقیق‌تری به دست آورید. گوگل لنز امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‌‌دهد:

  • اسکن و ترجمه متن
    ترجمه کلمات موجود در تصویر، ذخیره عکس کارت، اضافه کردن یک رویداد به گوگل کلندر از طریق پوستر مربوط به آن و کپی پیست کدهای پیچیده یا پاراگراف‌های طولانی از تصویر به تلفن شما برای صرفه‌جویی در زمان.
  • شناسایی گیاهان و جانوران
    اگر در آپارتمان دوست خود گیاهی را مشاهده کنید ولی از نوع آن اطلاعی نداشته باشید یا سگی را در پارک مشاهده کنید اما از گونه و نژاد آن خبری نداشته باشید؛ جستجوی تصویری می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات کاملی به دست آورید.
  • شناسایی موقعیت‌های مکانی اطراف شما
    رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و سایر مغازه‌های نزدیک شما را می‌تواند شناسایی کند و با جزئیاتی مثل ساعت کاری، امتیاز کاربران و حقایق تاریخی به شما نشان دهد.
  • پیدا کردن اشیا و لوازم مشابه
    مشابه لباسی که در بیرون مشاهده کرده‌اید را می‌خواهید پیدا کنید؟ دنبال صندلی که در خانه دوست خود دیده‌اید، می‌گردید؟ با استفاده از جستجوی تصویری می‌توانید به سرعت نمونه دلخواه خود را پیدا کنید.
  • اسکن QR کد
    به سرعت بارکدها و QR کدها را اسکن کنید.

قابلیت جستجوی چندگانه در هفتم آپریل سال 2022 به‌عنوان ویژگی بتا معرفی شد. بتا به صورت عمومی معنی نسخه‌ای است که هنوز به صورت کامل توسعه نیافته و در حال تست برای رسیدن به نقطه‌ای است که برای استفاده مناسب باشد. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله “قابلیت جستجوی همزمان عکس و متن در گوگل لنز” با این قابلیت بیشتر آشنا شوید.

گوگل اعلام کرده که ماموریت جستجوی چندگانه استفاده از هوش مصنوعی و تلاش برای تکامل یافتن الگوریتم MUM است. الگوریتم MUM گوگل تکنولوژی قدرتمندی است که به سوالات پیچیده با توانایی استفاده از صوت، ویدیو، تصویر و متن پاسخ می‌دهد. به‌علاوه پاسخی که داده می‌شود، از اطلاعات، بدون درنظر گرفتن زبان استفاده می‌کند.

در گوگل لنز، کاربران می‌توانند عکس بگیرند و بعد با کشیدن صفحه به سمت بالا به دکمه «Add To Your Search» که برای اضافه کردن متن تعبیه شده، دسترسی پیدا کنند. جستجوی با تصویر برای مواقعی است که به دنبال چیزی دقیقا در همان تصویر هستید؛ اما جستجوی تصویر به همراه یک متن به شما اجازه می‌دهد که به جستجوی خود تعریف دیگری دهید. مثل زمانی که به دنبال یک چیزی در تصویر با رنگی متفاوت هستید.

قابلیت جستجوی چندگانه گوگل در نمونه‌های زیر می‌تواند تعریف جدیدی ایجاد کند:

  • اسکرین‌شاتی از یک لباس نارنجی و اضافه کردن متن «سبز» برای پیدا کردن آن در رنگ موردنظر شما
  • ثبت تصویری از میز ناهارخوری و اضافه کردن متن «میز پذیرایی» برای یافتن میز موردنظر شما
  • گرفتن عکسی از گیاه رزماری و اضافه کردن متن «نحوه مراقبت»

چگونه جستجوی چندگانه بر سئو تاثیر می‌گذارد؟

اما سوال اصلی اینجاست که آیا قابلیت جستجوی چندگانه گوگل لنز تاثیری روی سئو می‌گذارد؟ جان مولر با تاکید بر این موضوع که سرچ چندگانه هنوز مبحث تازه‌ای است، اینگونه پاسخ داد:
«من فکر می‌کنم که این موضوع و نحوه کارکرد آن هنوز تازه است. ما اخیرا پستی در بلاگ با این موضوع منتشر کرده‌ایم و شما می‌توانید برای مثال در کروم و انواع مختلف تلفن‌های همراه امتحان کنید. اساساً آنچه اتفاق می افتد این است که می‌توانید از هر تصویر یک سایت عکس بگیرید و با استفاده از آن تصویر جستجو کنید.
به‌عنوان مثال اگر شما یک تکه از لباس یا هرچیز دیگری را داشته باشید و بخواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن به‌دست آورید، می‌توانید آن بخش را برجسته کنید و برای یافتن موارد مشابه دیگر جستجو کنید.»
او ادامه داد: «از دیدگاه سئو اقدامی نیست که بتوانید آن را انجام دهید؛ اما اگر تصاویر شما ایندکس شوند، ما می‌توانیم آن‌ها را پیدا کنیم و برای کسانی که به دنبال موردی مثل شما هستند، آن را هایلایت کنیم. به صورت کلی تاثیر مستقیمی روی سئو و موارد مربوط هم ندارد.
اگر همه‌چیز خوب پیش برود، اگر محتوای شما را بتوان در جستجو پیدا کرد، اگر تصاویری در محتوای خود داشته باشید که مرتبط باشند، آن‌گاه ما می‌توانیم افراد را به سمت این تصاویر راهنمایی کنیم یا در محتوای شما از روش‌های چندگانه استفاده کنیم.»

جان مولر بیان کرد که چیز جدیدی که به سئو مرتبط باشد در جستجوی چندگانه وجود ندارد. به هرحال به نظر می‌رسد که این قابلیت نیازمند اقدامات جدیدی در رابطه با سئو مثل بازنویسی محتوا و استراتژی تصاویر است که گوگل لنز در آن نقش مهمی دارد.

در رابطه با سئو کاری که می‌توان انجام داد، این است که در گوگل لنز تصاویر خود را جستجو کنید و بررسی انجام دهید که آیا با کلمات مرتبطی نمایش داده می‌شوید یا خیر. مورد دیگری که باید روی آن سرمایه‌گذاری کنید، چک کردن رقبا در گوگل لنز است. مزیت گوگل لنز این است که می‌توانید تصاویر مطالب خود را با دقت و وسواس بیشتری انتخاب کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.