خبرنامه سئو هفته چهارم دی ۱۴۰۲

منتشر شده در ۲۵ دی ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته چهارم دی ۱۴۰۲

در خبرنامه این هفته، ابتدا از تاثیر نام نویسنده بر کیفیت محتوا صحبت می‌کنیم. پس از آن به سراغ تحولات نتایج جستجو با SGE خواهیم رفت. در خبر سوم مروری بر اتفاقات مهم سئویی در سال ۲۰۲۳ داریم و در نهایت از مفهوم جدیدی به نام سیستم‌های رتبه‌بندی سخن خواهیم گفت.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
آیا نوشتن نام نویسنده‌های معروف، روی کیفیت محتوا تاثیرگذار است؟

آیا نوشتن نام نویسنده‌های معروف، روی کیفیت محتوا تاثیرگذار است؟

اکوسیستم موتورهای جستجو با ورود فناوری‌های هوش مصنوعی که در رأس آن‌ها، تلفیق مدل‌های زبان چون GPT در بینگ و Gemini در گوگل قرار دارد، وارد عرصه جدیدی می‌شوند که نحوه جستجو و رتبه‌بندی را دگرگون می‌کنند. در این میان داشتن جایگاه خوب در میان نتایج جستجو و جذب ترافیک بالا، نیازمند رویکردهای مختلفی است که با روش‌های قدیمی سئو و مارکتینگ نمی‌توان به آن‌ها دست‌یافت.

یکی از مواردی که فاکتور مستقیم رتبه‌بندی نیست؛ اما تأثیر بسزایی در سیگنال‌های مثبت و کیفیت صفحه دارد، نقش نویسنده محتواست. گوگل در این باره می‌گوید: «ما به دنبال شواهد تخصص و تجربه یک نویسنده یا شخص در وب می‌گردیم و به افرادی که در زمینه محتوای تولیدشده از تخصص مرتبط برخوردار هستند، امتیاز بیشتری می‌دهیم.»

این نکته برای کاربران هم اهمیت دارد؛ زیرا کسی که یک مقاله پزشکی در خصوص روش‌های درمان نوعی بیماری را مطالعه می‌کند باید بداند آیا شخص نویسنده صلاحیت لازم برای توصیه و تجویز را دارد یا خیر. محبوبیت نویسنده و شناخت او توسط کاربران نیز به اعتماد و وفاداری بیشتر منجر می‌شود، اما وجود باکس نویسنده و پروفایل او به معنی اجرای صحیح شاخص‌های موردنیاز نیست. این فاکتورها که بر اساس دستورالعمل ارزیابی جستجوی گوگل EEAT پوشش داده می‌شود، واجد شرایط خاصی است که در صورت انجام باعث افزایش اعتبار نام شخص و سایت می‌شود.

وجود نام نویسنده‌های بزرگ و شناخته‌شده هیچ تأثیری روی محتوای شما ندارد و به‌عنوان شاخص فریب در نظر گرفته می‌شود که یکی از شرایط احراز خط‌مشی‌های اسپم است. گوگل نویسنده‌های معتبر و شناخته‌شده را به‌خوبی می‌شناسد و محتوای آن‌ها را تشخیص می‌دهد، مثلا فرض کنید شما نام یک پروفسور را در مقاله خود به‌عنوان نویسنده درج می‌کنید که موتور جستجو می‌داند با چه لحنی می‌نویسد و نوشته‌های او کجا منتشر می‌شود.

نوشتن نام نویسنده غیرواقعی به ضرر استراتژی EEAT شماست و می‌تواند افزایش اعتبار و اعتماد صفحاتتان را تبدیل به یک فرایند بیهوده کرده و خطر اسپم‌شدن را نیز به همراه داشته باشد. شما می‌توانید برای نام نویسنده از نام‌هایی مثل تیم تولید محتوا یا تحریریه استفاده کنید؛ اما توصیه گوگل این است که نام یک شخص متخصص که عضوی از تیم شماست در این جایگاه قرار گیرد.

­
🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
مهم‌ترین اخبار گوگل در سال ۲۰۲۳

از یادگیری ماشین تا تکنیکال سئو، مهم‌ترین عناوین سال ۲۰۲۳ منتشر شد

گوگل در ابتدای سال ۲۰۲۴ ویدئویی را برای مرور رویدادهای خبری این شرکت در سال گذشته منتشر کرد. کانال یوتیوب گوگل به موضوعات متنوعی در زمینه سئو، سرچ کنسول و چگونگی استفاده از جستجوی ایمن پرداخته که توسط کارشناسانی چون جان مولر، دنی سالیوان و گری ایلز ارائه شد. استفاده از هوش مصنوعی مولد برای ارائه اطلاعات بیشتر در جستجوها را می‌توان مهم‌ترین نکته این مجموعه ویدئویی دانست؛ زیرا تجربه جستجو با گوگل را وارد عرصه جدیدی کرده که در نوع خود حائز اهمیت است.

استفاده از ابزارهای SEO برای بررسی وضعیت کسب‌وکار و اطمینان از سلامت سایت بر هیچ‌کس پوشیده نیست. گوگل توصیه می‌کند برای شناسایی مشکلات عمده‌ای که نیاز به رسیدگی دارند و برای ارزیابی پیشرفت استراتژی‌ها، از ابزارهای سئو بهره ببرید. در ویدئوهای آموزش سال ۲۰۲۳ گوگل درباره اینکه چگونه می‌توان محتوا را برای نمایش در نتایج جستجو بهینه کرد، اطلاعات زیادی منتشر کرد. موضوعی که به نحوه رتبه‌بندی و نمایش صفحات وب در نتایج جستجو می‌پردازد و به شما کمک می‌کند تا محتوایی بنویسید که برای جستجوگران ارزشمند و قابل استفاده است.

آزمایشگاه جستجوی گوگل نام پروژه تحقیقاتی این شرکت است که از هوش مصنوعی مولد برای ارائه اطلاعات و داده‌های بیشتر در نتایج جستجو استفاده می‌کند. SGE یکی از فناوری‌های شاخص این بخش به‌شمار می‌رود که در سال گذشته جزو مهم‌ترین موضوعات خبری وب بوده و مقالات زیادی هم درباره آن منتشر شد.

به‌روزرسانی‌های گوگل تأثیر قابل‌توجهی بر رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجو دارند. گوگل در سال گذشته آپدیت‌های سیستمی زیادی ارائه داد که بخش عمده آن در پایان سال ۲۰۲۳ متمرکز بود. از جمله این به‌روزرسانی‌ها می‌توان به تکامل سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید و Review system اشاره کرد که تاثیر بسزایی در نتایج جستجو داشتند.

گوگل در ویدئوهای سال گذشته کانال یوتیوب خود به ارائه اطلاعات مهمی درباره بهبود سئوی سایت پرداخت که در نوع خود جالب‌توجه بود. این نکات می‌توانند به درک بهتر مشکلات و فرصت‌های پیش‌رو کمک کنند و دید وسیع‌تری نسبت به تجربه رتبه‌بندی به شما دهند. فیلترکردن محتوای صریح از نتایج جستجوی گوگل از جمله آموزش‌هایی بود که مشاهده آن برای کمک به محافظت از اطلاعات و داده‌های شخصی خود و خانواده بسیار مفید است.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
تفاوت بین نتایج جستجوی SGE با Organic

تفاوت بین نتایج جستجوی SGE با Organic، نحوه رتبه‌بندی صفحات متحول می‌شود

گوگل نوع جدیدی از SGE را عرضه کرده که علاوه بر رویکرد متفاوت آن نسبت به نتایج جستجوی سنتی، تأثیر عمده‌ای بر نحوه تعامل کاربران با اطلاعات سطح وب گذاشته است. جستجوی گوگل در مسیر تحولات عظیمی قرار دارد که ممکن است در آینده ظاهری شبیه آنچه که در Bard تجربه می‌کنید داشته باشد. این امر بدان دلیل است که از سال ۲۰۲۱ گوگل رسماً اعلام کرد کاربران به‌جای جستجوی کلمه کلیدی با موتور جستجو مکالمه می‌کنند.

جستجوی کلمه کلیدی با عبارت‌های طولانی بسیار متفاوت است؛ زیرا موتور جستجو برای درک زمینه و نیاز واقعی کاربر شرایط متفاوتی را دنبال می‌کند. به‌عنوان‌مثال وقتی جستجوگری درباره برنامه آخر هفته خود در گوگل یک متن را می‌نویسد، جستجوی سنتی و کنونی این موتور جستجو قادر به تشخیص نیاز آن فرد نیست؛ اما سیستم SGE و Bard علاوه بر ارائه راهنمایی، برای هر خواسته آن شخص یک نتیجه از هر سایتی را فراهم می‌کنند که در نوع خود بی‌نظیر است.

نتایج جستجوی SGE شامل پاسخ‌های سریع و کوتاه به نیاز اولیه مخاطب است که به آن Snapshot گفته می‌شود. این پاسخ‌ها به همراه نتایج صفحات وب در قسمت کاروسل SGE و همین‌طور لینک‌هایی به منابع هر پاسخ تولید می‌شوند و همگی ترافیک مستقیم را به سایت‌ها هدایت می‌کنند. جستجوی SGE قابلیت‌های خلاقانه و مهم دیگری نیز دارد که Conversational SERP نام دارد. عملکرد این بخش از گوگل بسیار جالب است؛ زیرا نتایج جستجو را بر اساس ماهیت اصلی جستجو و به‌صورت گفتگو تولید می‌کند.

این یعنی کاربران بر اساس جستجوهایی که انجام می‌دهند، برای هر نتیجه‌ای، صفحات ارگانیک و SGE را مشاهده می‌کنند که در ادامه آنها را قادر می‌سازد به کنکاش خود به‌صورت گفتگو ادامه دهند. نتایج جستجوی SGE کاربران را از طریق چند بخش وارد صفحات وب می‌کند؛ اما نتایج جستجوی ارگانیک تنها به ۱۰ رتبه اول سرپ شانس جذب ترافیک می‌دهد. با افزایش سرسام آور تعداد سایت‌ها و حجم عظیم صفحات جدید در اینترنت، رتبه‌بندی روی کلمات کلیدی در سرپ ارگانیک در حال تبدیل‌شدن به امری غیرممکن است زیرا صدها رقیب نمی‌توانند برای ۳ جایگاه اول گوگل شانس یکسان داشته باشند.

هرچند گوگل طی سال‌های اخیر کارهای زیادی برای تنوع شیوه‌های دستیابی به اطلاعات در نتایج سنتی انجام داده، بااین‌حال میل به رتبه‌بندی در نتایج ارگانیک قدیمی و عدم توجه سایت‌ها به فرصت‌های نابی که در انواع فیچرها و ابزارهای سرپ وجود دارد، باعث شده تا این موتور جستجو تصمیم بگیرد برای پاسخ به نیاز انبوه کاربران، تغییرات بنیادی را در جستجو ایجاد کند.

­بهتر است بدانید: هوش مصنوعی SGE یک سیستم توزیع و تولید پاسخ در نتایج جستجو است که به کمک مدل زبان انحصاری گوگل کار می‌کند. این هوش مصنوعی تجربه‌ای متفاوت از نمایش اطلاعات برای جستجوگران را خلق کرده که برخلاف باور عمومی، بسیار کارآمدتر است. این هوش مصنوعی قادر است متن‌های طولانی و پیچیده را به‌خوبی درک و سایت‌ها را بر اساس نیاز دقیق مخاطبین رتبه‌بندی کند. وجود کانال‌های متنوع برای نمایش صفحات وب نیز یکی دیگر از مزیت‌های SGE به‌شمار می‌رود و آن را تبدیل به بستری نوآورانه برای آینده جستجو و نحوه تعامل کاربران با انبوه اطلاعات تبدیل کرده است.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
معرفی سیستم‌های رتبه‌بندی گوگل

سیستم‌های رتبه‌بندی در یک نگاه، الگوریتم Product Review هنوز در وب فارسی فعال نیست

گوگل با استفاده از سیستم‌های رتبه‌بندی خود تلاش می‌کند تا بهترین و مرتبط‌ترین نتایج جستجو را به کاربران نمایش دهد. این الگوریتم‌ها که از هوش مصنوعی برای فهم بهتر استفاده می‌کنند، نتایج جستجو را بر اساس نیاز واقعی مخاطبان تولید و صفحات وب را رتبه‌بندی می‌کنند. گوگل به‌طور مداوم سیستم‌های رتبه‌بندی خود را به‌روز می‌کند تا تجربه کاربری و ارتباط محتوا را بهبود بخشد. این به‌روزرسانی‌ها ممکن است به بخش‌های خاصی مربوط شوند که بر همین اساس درک تفاوت بین «سیستم رتبه‌بندی» و «به‌روزرسانی یک سیستم» برای وب‌مسترها و تولیدکنندگان محتوا امری حیاتی است.

تفاوت بین سیستم رتبه‌بندی با به‌روزرسانی

گوگل از سیستم‌های رتبه‌بندی برای بهبود و تحول نتایج جستجو استفاده می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم رتبه‌بندی BERT برای فهم بهتر زبان طبیعی و جستجوها
  • سیستم‌های اطلاع‌رسانی بحران برای فراهم‌کردن اطلاعات حیاتی در شرایط اضطراری
  • سیستم‌های جلوگیری از تکرار محتوا برای حذف نتایج مشابه یا تکراری جهت ارائه محتوای متنوع‌تر.
  • سیستم‌های تازگی محتوا برای تمرکز بر به‌روز بودن محتوا در موضوعات مختلف و تاپیک‌های خبری.
  • سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید که به محتوای باکیفیت پاداش می‌دهد و به‌صورت سایت‌واید درصورتی‌که میزان صفحات بی‌کیفیت زیاد باشد، کل صفحات سایت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
  • سیستم رتبه‌بندی review system که هرچند هنوز در وب فارسی فعال نشده و تأثیری بر سایت‌های ایرانی ندارد، اما جزو مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که محتوای دسته اول نوشته توسط نویسندگان باتجربه را با شاخص‌های به‌خصوص در رتبه‌بندی بهتری قرار می‌دهد.

گوگل به‌طور مداوم در حال به‌روزرسانی الگوریتم‌های جستجوی خود است تا نتایج جستجو را برای کاربران مفیدتر و قابل‌اعتمادتر کند. این به‌روزرسانی‌ها که به‌عنوان به‌روزرسانی‌های اصلی شناخته می‌شوند، می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر رتبه‌بندی صفحات وب داشته باشند. گوگل می‌گوید به‌روزرسانی‌های اصلی مربوط به یک سایت خاص نیستند، بلکه به‌منظور بهبود نحوه ارزیابی محتوا توسط سیستم‌های رتبه‌بندی انجام می‌شوند. این بدان معناست که ممکن است برخی از صفحاتی که قبلاً رتبه خوبی داشتند، پس از یک به‌روزرسانی اصلی، رتبه پایین‌تری کسب کنند.

­
بهتر است بدانید: گوگل از سیستم‌های رتبه‌بندی خودکار برای ارائه مرتبط‌ترین و مفیدترین نتایج به کاربران استفاده می‌کند. این سیستم‌ها به فاکتورهای فراوانی متکی هستند و سیگنال‌های دریافت‌شده از صدها میلیارد صفحه وب و انواع محتوای ایندکس‌شده را در کسر ثانیه پردازش می‌کنند. آن‌ها دائماً این سیستم‌ها را از طریق ارزیابی و بررسی‌های دقیق بهبود بخشیده و اطلاعات مربوط به به‌روزرسانی‌های رتبه‌بندی را در اختیار تولیدکنندگان محتوا و دیگران قرار می‌دهند. گوگل همچنین سیستم‌های رتبه‌بندی منقضی شده‌ای نیز دارد که دیگر به طور مستقل وجود ندارند. از جمله این سیستم‌ها می‌توان به مرغ مگس‌خوار، موبایل فرندلی، سرعت صفحه، پاندا و پنگوئن اشاره کرد.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *