خبرنامه سئو هفته چهارم آبان ۱۴۰۲

منتشر شده در ۲۵ آبان ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته چهارم آبان ۱۴۰۲

اولین خبر این هفته را به تغییر داشبورد Page experience در گوگل سرچ کنسول اختصاص داده‌ایم و بعد از آن، از تصمیم گوگل درباره ایندکس سایت‌ها بر اساس نسخه موبایل خواهیم گفت. در خبر سوم قرار است درباره این بخوانید که آیا کراولرهای گوگل، صفحات را برای پیداکردن ویروس‌ها اسکن می‌کنند یا خیر. در خبر آخر هم، به سراغ معرفی ویژگی‌ جدید chatGPT خواهیم رفت.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
تغییرات جدید گزارش Page experience در کنسول جستجوی گوگل

تغییرات جدید در کنسول جستجوی گوگل با تغییر داشبورد Page experience

گزارش Page experience در کنسول جستجوی گوگل با تغییرات زیادی همراه خواهد بود. این خبر در حالی منتشر می‌شود که داشبورد تجربه صفحه در ابزار Good page experience به طور کامل حذف می‌شود و داشبورد آن با تغییرات بصری همراه خواهد شد. گوگل می‌گوید: «در ماه‌های آینده، ابزار Page experience در سرچ کنسول به صفحه‌ای جدید تبدیل می‌شود. به علاوه گزارش‌های Core Web Vitals و HTTPS با بخش‌های جدیدی همراه شد و کاربران را با اسناد راهنما و شیوه‌نامه‌ها هدایت می‌کند.»

این سوال همواره پیش می‌آید که آیا حذف یک ویژگی در کنسول به معنی مهم‌نبودن آن است؟ پاسخ به این سوال ساده است؛ زیرا هر اقدامی که باعث شود بهترین تجربه ممکن از سفر مشتری و کاربر در سایت شما به وجود آید، به نرخ تبدیل بیشتر و بقای یک کسب‌وکار منجر می‌شود. به بیان دیگر، وجود یک ابزار یا حذف آن، به معنی بی‌اهمیتی آن نیست. با تغییرات جدیدی که در ابزار Page experience ایجاد شده است، گوگل روی جنبه‌های زیر تاکید بیشتری کرده است:

قابلیت استفاده: محتوا باید برای کاربران قابل‌درک و ارزشمند باشد.

امنیت: محتوا باید قابل‌اعتماد باشد و امنیت مخاطب را به خطر نیندازد.

محتوای باکیفیت: محتوا باید غنی و مرتبط با نیاز مخاطب باشد.

تجربه کاربری: محتوا باید به‌گونه‌ای ارائه شود که کاربران بتوانند به‌راحتی با آن تعامل داشته باشند.

­بهتر است بدانید: یکی از استراتژی‌های اخیر گوگل در بهبود ابزارهای مرتبط با موتور جستجو که شامل کنسول نیز می‌شود، ساده‌سازی استفاده از ابزارها است. این رویکرد در اسناد و خط‌مشی‌های این موتور جستجو نیز بارها مشاهده شده است و از نمونه‌های آن می‌توان به داشبورد به‌روزرسانی‌های سیستمی و الگوریتمی اشاره کرد.

گوگل با ساده‌سازی سند راهنمای page experience قصد دارد به سایت‌ها کمک کند تا تجربه کاربر در صفحه را به‌عنوان بخشی از فرایند تولید محتوای مفید در صفحه در نظر بگیرند. این غول فناوری معتقد است که helpful content به طور کل تجربه صفحه خوبی را ارائه می‌دهد و این رویکردی است که برای رتبه‌بندی در جستجوی گوگل مهم تلقی می‌شود.

­🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
شروع ایندکس mobile-first index در نسخه موبایل سایت‌ها

تمامی سایت‌ها اکنون با کراولر mobile first index خزش و ایندکس می‌شوند

گوگل در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که نمایه‌سازی سایت‌ها را بر اساس نسخه موبایل آن‌ها انجام خواهد داد. این بدان معناست که اگر سایت شما به‌خوبی روی موبایل نمایش داده نشود، شانس کمتری برای رتبه‌‌گرفتن در نتایج جستجو خواهید داشت. حال به نظر می‌رسد فرایند انتقال تمام سایت‌ها به mobile-first index به پایان رسید و این موتور جستجو از نسخه موبایل سایت‌ها برای ارزیابی نحوه رتبه‌بندی در نتایج جستجو استفاده می‌کند.

به عبارتی اگر قصد دارید سایتتان برای بیش از ۶۰درصد کاربران قابل نمایش و کاربردی باشد، باید به طراحی ریسپانسیو و تجربه کاربری در نمایشگرهای موبایل اهمیت ویژه‌ای دهید. به گفته گوگل، هنوز سایت‌هایی هستند که برای mobile-first index بهینه نیستند و نمی‌توان آن‌ها را با این روش ایندکس کرد. برای همین این سایت‌ها با نسخه قدیمی کراولر Desktop خزش می‌شوند و کراولر موبایل نیز برای آگاهی از بهبود این نسخه به آن‌ها سر خواهد زد.

­بهتر است بدانید: ایندکس موبایل به این معنی نیست که گوگل به نسخه دسکتاپ اهمیت نمی‌دهد و یا به آن توجه کمتری می‌کند. سایت شما باید برای کاربران تمام دستگاه‌ها بهینه باشد؛ زیرا همان قدر که موبایل برای برخی کاربران کاربردی است، کاربران زیادی هم ترجیح می‌دهند از طریق دسکتاپ، زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند.

برای اطمینان از تجربه‌ای خوب در نمایش موبایل، می‌توانید صفحه‌تان را توسط ابزار inspection کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید و با انجام live test و تب screenshot، نسخه رندرشده موتور جستجو را ارزیابی کنید. بسیاری از سایت‌ها با مسدودسازی منابع css و js در robots.txt یا تنظیمات غیراصولی افزونه‌های کش، مانع خزش کامل کراولرها در صفحات شده‌اند و در نهایت نسخه رندرشده ناقص بارگذاری می‌شود.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
کراولرهای گوگل صفحات را برای پیداکردن ویروس اسکن نمی‌کنند

کراولرهای گوگل هنگام خزش در وب، صفحات را برای وجود ویروس اسکن نمی‌کنند

استراتژی گوگل برای محافظت از کاربران خود در برابر سایت‌ها و منابع آلوده، بهره‌مندی از ابزارهای امنیتی و قابلیت‌های داخلی سیستم‌های اصلی است. جان مولر در پاسخ به این سوال که آیا گوگل از ابزاری به نام Sistrix برای اسکن ویروس استفاده می‌کند گفت: «کراولرها مسئول خزش و ایندکس هستند و صفحات وب یا اسناد را برای یافتن ویروس‌ها اسکن نمی‌کنند و این امر بر عهده ترکیبی از راهکارهای امنیتی تجاری و داخلی است.»

با این توضیح می‌توان تفاوت بین اقدامات امنیتی گوگل و ابزارهای ثالث مانند Sistrix را به‌خوبی درک کرد؛ زیرا اگرچه Sistrix نکات ارزشمندی را در مورد عملکرد و بهینه‌سازی سایت ارائه می‌دهد، اما مستقیماً در فرایند خزش و ایندکس توسط گوگل نقشی ندارد.

­بهتر است بدانید: Sistrix یکی از ابزار کاربردی در حوزه سئو است که به مدیران سایت‌ کمک می‌کند تا عملکرد خود را در بهینه‌سازی بهبود دهند. از جمله ویژگی‌های sistrix می‌توان به تجزیه‌وتحلیل ترافیک وب، تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی، تجزیه‌وتحلیل بک‌لینک‌ها، بهینه‌سازی فنی و امنیتی اشاره کرد.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار تکنولوژی
رونمایی از ویژگی GPTs در ChatGPT

معرفی GPTs، حالا می‌توانید نسخه سفارشی ChatGPT خود را بسازید

شرکت OpenAI از ویژگی جدیدی به نام GPTs رونمایی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد تا ChatGPT را برای نیازهای خاص خود شخصی‌سازی کنند. GPTs این امکان را فراهم می‌کند که نسخه‌های سفارشی ChatGPT را برای بهبود تجربیات و رسیدگی به وظایف خاصی ایجاد کنید و آن را برای گسترش دامنه قابلیت‌ها و کاربردهای بالقوه به اشتراک بگذارید.

از جمله ویژگی‌های بسیار منحصربه‌فرد GPTs این است که کارکردن با آن بسیار ساده است و نیازی به ‌دانش کدنویسی ندارد. استفاده از این فناوری صرفاً شامل ارائه یک‌سری دستورالعمل‌ها و اطلاعات اضافه است که می‌توانید با انتخاب قابلیت‌های موردنظرتان در آن مانند تولید تصویر یا تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، یک ابزار شخص و کارآمد برای خود ایجاد کنید.

ویژگی GPTs، جامعه را برای دستیابی به خلاقیت و نوآوری‌های بدون مرز توانمند می‌کند. با راه‌اندازی GPTstore طی ماه‌های آینده، کاربران این سرویس می‌توانند ابزارهای GPTs خود را برای دیگران به نمایش بگذارند و از این طریق کسب درآمد داشته باشند.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *