خبرنامه سئو هفته دوم بهمن ۱۴۰۲

منتشر شده در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته دوم بهمن ۱۴۰۲

در خبرنامه این هفته، ابتدا خبری از تاثیر نوشته‌های داخل تصاویر بر رتبه‌بندی می‌خوانید، سپس در مورد قوانین اتحادیه اروپا که با نتایج جستجو مرتبط هستند، اطلاعاتی به شما خواهیم داد، در خبر سوم، دلیل تفاوت آمارهای Performance با Query را متوجه می‌شوید و در آخرین خبر هم ویژگی جدید گوگل که به تازگی در گوشی‌های اندرویدی بازار دیده شده را مطالعه می‌کنید.

تصویر دسته بندیسئوی داخلی
تاثیر نوشته‌های درون عکس روی سئوی صفحات

آیا نوشته‌های درون عکس روی سئوی صفحات تاثیری دارند؟

سؤالاتی چون تأثیر وجود متن درون تصاویر روی سئو یا اینکه آیا گوگل قادر به خواندن متن درون تصاویر است یا خیر همواره موردتوجه افراد بسیاری بوده است. جان مولر اخیراً در پاسخ به یکی از این سؤالات گفت: «اگر قصد دارید سئو را به‌درستی انجام دهید، باید مطمئن شوید که متن محتوا مستقیماً در صفحه قرار گرفته باشد.»

وی به این موضوع پرداخت که در برخی مواقع ممکن است متن درون عکسی باشد که طرح‌های گرافیکی دارد و به‌ این‌ ترتیب به‌درستی نتوان حتی موضوع آن تصویر را مشخص کرد.

از طرف دیگر کارشناسان سئو بر این باور هستند که در صورت لزوم می‌توان از تگ‌های alt استفاده کرد تا گوگل بتواند محتوای تصویر و متن درون آن را درک کند. با این‌ حال جان مولر می‌گوید اگر متن مهمی دارید که منحصر به یک صفحه است، بهتر است به‌عنوان متن واقعی در نظر گرفته شود، نه درون تصویر.

­
بهتر است بدانید: گوگل به‌خوبی می‌تواند متن درون تصویر را پردازش کند یا صدای درون یک فیلم را به‌دقت تشخیص دهد. اما در بحث سئو تکیه به چنین فناوری‌هایی نمی‌تواند ایده خوبی برای رتبه‌بندی باشد.

اگر لازم است درون تصویری یک متن قرار دهید، این کار را برای مخاطب انجام دهید و وجود محتوای بصری را ملاک موتور جستجو قرار ندهید. در نظر داشته باشید که هدف شما از درج عکس و ویدئو درون صفحه ارائه بهترین تجربه کاربری برای مخاطبان است، چیزی که به رضایت آن‌ها و تبدیل بیشتر می‌انجامد.

گوگل به‌راحتی می‌تواند هدف و ماهیت صفحه را به کمک تایتل و متن صفحه تشخیص دهد و این شما هستید که باید با استفاده از عناصر مفید، به مخاطبین خود کمک کنید تا به نتیجه غنی مورد انتظارشان دست یابند. برای بهینه‌سازی سئو مطمئن شوید که متن اصلی شما به‌صورت Text وجود داشته باشد و سایر المان‌ها نیز برای تجربه کاربری خوب مورداستفاده قرار گیرند.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
پیروی از قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) برای نمایش در نتایج جستجو

پای قوانین اتحادیه اروپا به نتایج جستجو باز شد

گوگل به منظور پیروی از قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA)، تغییراتی را در سرویس‌های خود ایجاد کرده که به تغییر نمایش نتایج جستجو برای کاربران اروپایی می‌انجامد.

طی هفته‌های آینده، آزمایشاتی درخصوص صفحه نتایج آغاز خواهد شد که به موجب آن کاربران می‌توانند اطلاعات بیشتری را در زمان خرید از بین سایت‌های مختلف داشته باشند و بتوانند میان چند محصول به مقایسه بپردازند.

همچنین، میانبرهای جدیدی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که به نحوه جستجو و سفارشی‌سازی نتایج منجر می‌شود. به‌عنوان مثال، هنگام جستجوی هتل، گوگل با اضافه‌کردن فضای اختصاصی جدید به نتایج جستجو، قیمت‌های رزرو از سایت‌های مختلف را نمایش داده و به مقایسه می‌گذارد.

پیرو این تغییرات، سرویس Google Flights که یکی از ابزارهای محبوب و پرکاربرد این موتور جستجو است نیز از نتایج جستجو حذف خواهد شد. گوگل به کاربران اندرویدی اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد که موتور جستجوی پیش‌فرض خود را انتخاب کنند، اقدامی بزرگ که برای نسخه‌های دسکتاپ، آیفون و آیپد مرورگر کروم نیز قابل دسترس خواهد بود.

هرچند این موتور جستجو اطلاعات کاربران خود را با سرویس‌های دیگر خود به اشتراک می‌گذارد، اما با این وجود، به منظور پیروی از قوانین DMA، در آینده نزدیک به کاربران اروپایی اجازه می دهد تا درباره اشتراک‌گذاری داده‌های شان با سرویس‌های دیگر استعلام گرفته شود.

­بهتر است بدانید:

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) با هدف افزایش رقابت و عدالت در اقتصاد دیجیتال ایجاد شده است. این قانون از سوءاستفاده شرکت‌های بزرگ از قدرت جلوگیری می‌کند و ورود بازیگران جدید را به بازار را تسهیل می‌کند.

تلاش DMA بر ممنوعیت اجبار کاربران برای استفاده از خدمات خاص، اجازه دسترسی به داده‌ها برای رقبا، ممنوعیت ترجیح دادن محصولات و ارائه اطلاعات شفاف به کاربران است که اقتصاد دیجیتال را به شکلی عادلانه‌ به سمت رقابتی‌ اصولی و پایدار هدایت کند.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیسئوی خارجی
تفاوت بین آمار Performance با Query در سرچ کنسول

تفاوت بین آمار Performance با Query در کنسول جستجوی به چه دلیل است؟

ابزار Performance کنسول جستجوی گوگل، اطلاعات جامعی را درخصوص عملکرد صفحات یک سایت در نتایج جستجوی گوگل ارائه می‌دهد که شامل دو بخش نمودار وضعیت و لیست کوئری‌هاست.

این بخش که تعداد کلیک‌ها، نمایش‌ها و نرخ کلیک را به همراه میانگین موقعیت نمایش می‌دهد، با آنچه که در بخش لیست وجود دارد، عملکرد یکسانی دارد. با این‌ حال آمار مندرج در نمودار با لیست کوئری‌ها تفاوت‌هایی دارد که برای بسیاری سوال برانگیز است.

وقتی تعداد کلیک‌های بخش نمودار Performance را می‌شمارید، متوجه می‌شوید که از نظر آماری با کوئری‌های موجود در لیست تفاوت دارد. این موضوع یک مشکل از جانب سرچ کنسول شما یا گوگل نیست؛ بلکه به رویدادی اشاره می‌کند که نام آن anonymized queries است.

کوئری‌های پنهان یا anonymized queriesها به کلماتی گفته می‌شود که گوگل آن‌ها را شناسایی می‌کند؛ اما نام آن‌ها را در لیست کوئری‌ها نمایش نمی‌دهد. در واقع شما تعداد واقعی تمام کلمات جستجوشده را در بخش نمودار Performance مشاهده می‌کنید، ولی بنا به دلایلی که گوگل آن‌ها را حفظ حریم خصوصی می‌داند، به نام آن‌ها دسترسی ندارید.

در عین حال برخی کارشناسان بر این باور هستند که کوئری‌های ناشناس می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه عملکرد صفحات در نتایج جستجو ارائه دهند. گوگل در این زمینه می‌تواند کوئری‌های بسیار به‌خصوصی که تعداد خیلی کمی از افراد جستجو کرده‌اند را ناشناس کند تا از ارائه اطلاعات با دقت کم جلوگیری کرده باشد.

شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای وابسته به API Search Console کوئری‌های ناشناس خود را برای تجزیه‌وتحلیل بیشتر به‌دست آورید؛ ولی توجه داشته باشید که کوئری‌های ناشناس همیشه دقیق نیستند.

­بهتر است بدانید: مطالعات نشان می‌دهد که نیمی از کلیک‌های ثبت شده در سرچ کنسول گوگل مربوط به کلمات کلیدی پنهان هستند. این گزارش که بر اساس داده‌های یک ماهه به‌دست آمده از ۱۴۶,۷۴۱ سایت و نزدیک به ۹میلیارد کلیک گردآوری شده، به وضوح نشان می‌دهد ۴۶/۰۸٪ از کل این کلیک‌ها مربوط به کلمات کلیدی پنهان هستند که در نوع خود قابل توجه است.

کلمات کلیدی پیچیده که ارتباط خاصی با صفحه موردنظر نداشته باشند بیشترین سهم را در کوئری‌های ناشناس دارند. با تمام این تفاسیر باید بدانید که با روی کار آمدن فناوری‌های هوش مصنوعی و ارتقای سطح موتورهای جستجو با مدل‌های زبان قدرتمند، تطبیق این کوئری‌ها با دقت بیشتری انجام شده و شاهد کاهش نرخ anonymized queries خواهیم بود.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
Circle to Search روش جدیدی برای جستجو در گوگل

ویژگی جدید Circle to Search گوگل، کنجکاوی خود را کنکاش کنید

گوگل در جریان رویداد Galaxy Unpacked ۲۰۲۴، از قابلیت جدید جستجو خود با نام Circle to Search رونمایی کرد. ویژگی فوق به کاربران اجازه می‌دهد تا با کشیدن دایره، خط یا لمس‌کردن یک آیتم در صفحه، آن را جستجو کنند. فیچر Circle to Search نسخه تکامل‌یافته MultiSearch است که ابتدا در جریان کنفرانس SearchOn 2022 گوگل به لنز آمد و سپس در کنفرانس Google I/O 2023 قابلیت‌های بیشتری را در خود جای داد.

تجربه جستجو با Circle to Search به برنامه یا اپلیکیشن خاصی وابسته نیست و می‌توان به‌راحتی و هنگام انجام هرکاری از آن استفاده کرد. تنها کافی است دکمه Home یا نوار پیمایش صفحه اندروید را برای چند لحظه لمس کنید تا هوش مصنوعی گوگل این قابلیت را به‌صورت خودکار در اختیار شما قرار دهد. سپس با کشیدن دایره، رسم خط یا لمس آنچه که در صفحه نمایشگر می‌بینید، به کنکاش بپردازید.

به‌ عنوان‌ مثال، فرض کنید در حال تماشای یک ویدئو در یوتیوب هستید و کیف زیبایی نظر شما را جلب می‌کند، به کمک Circle to Search قادر خواهید بود اطلاعاتی در مورد مدل، برند و قیمت آن کیف پیدا کنید، نزدیک‌ترین فروشگاهی که همان مدل را می‌فروشد بیابید و با کمک فیچرهای گوگل، لباس یا کفش و هر چیزی دیگری را با آن ست کنید.

قابلیت Circle to Search می‌تواند ماهیت جستجو و نمایش اطلاعات را در موتور جستجوی گوگل متحول سازد. کاربران بدون نیاز به تایپ کلمه کلیدی یا یک عبارت، صرفاً با مشخص چیزی در صفحه، طیف گسترده‌ای از موضوعات را یافته و با سرچ انجین تعامل متفاوتی دارند.

این امر با توجه‌ به توسعه فناوری‌های مبتنی بر AI و مدل‌های زبان مانند Gemini که هم‌اکنون در Bard و SGE قابل‌استفاده است، محصولات گوگل و در رأس آن‌ها موتور جستجو را متحول خواهد کرد. لازم به ذکر است ویژگی Circle to Search در حال حاضر برای گوشی‌های اندرویدی Pixel 8 و Pixel 8 Pro و سری جدید Samsung Galaxy S24 در دسترس قرار گرفته و برای پلتفرم‌های بیشتری توسعه خواهد یافت.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *