خبرنامه سئو هفته اول بهمن ۱۴۰۲

منتشر شده در ۴ بهمن ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته اول بهمن ۱۴۰۲

در خبرنامه این هفته، ابتدا خبری از قابلیت جدید AI برای کمک به Disavowکردن خودکار لینک‌ها می‌خوانید، بعد از بازنشستگی سرویس Ping برای شما خواهیم گفت، در خبر سوم، سراغ به‌روزرسانی جدید گوگل برای مقابله با اسپم رفتیم و در خبر آخر این خبرنامه هم مشکل ایندکس‌نشدن ویدئوها را بررسی خواهیم کرد.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
تأثیر بک‌لینک از پست‌های بلاگی بود که توسط هوش مصنوعی تولید شده

لینک‌های دریافتی از محتوای AI را Disavow نکنید

وجود بک‌لینک‌های مضر همواره یکی از چالش‌های بزرگ مدیران سایت‌ها بوده که البته راهکارهای مختلفی هم برای مقابله با آن وجود دارد. این موضوع مهم اخیراً توسط یکی از کاربران ردیت (Reddit) با گوگل در میان گذاشته شده که آقای مولر به آن پاسخ داده است.

نگرانی این شخص درباره تأثیر منفی صدها هزار بک‌لینک از پست‌های بلاگی بود که توسط هوش مصنوعی تولید شده و به صفحات اصلی سایت ارجاع شده است. این فرد استفاده از Disavow را پیشنهاد داد و از جان مولر خواست دراین‌خصوص وی را راهنمایی کند.

جان مولر با بی‌اهمیت خواندن لینک‌های فوق گفت: «به نظر من این بک‌لینک‌ها حتی ممکن است توسط AI تولید نشده باشند، اما در هر صورت اطلاعات بی‌کیفیتی هستند که باید آن‌ها را نادیده گرفت.»

نظر جان مولر در مورد حجم زیاد URLهای موجود در فایل Disavow نیز در کانون توجه قرار گرفت و بحث‌های مختلفی درباره آن شکل گرفت. این کارشناس گوگل یک‌بار دیگر به نکاتی که قبلاً گفته بود اشاره کرد و گفت: «لینک‌های اسپم، حتی آن‌هایی که به‌شدت سمی محسوب می‌شوند، می‌توانند نادیده گرفته شوند.

بعد انتشار نسخه Penguin ۴، گوگل همواره بر عدم نیاز به Disavow تأکید داشته؛ زیرا همگی توسط الگوریتم‌های گوگل نادیده گرفته می‌شوند و تأثیر مثبت یا منفی روی سئوی سایت ندارند. به‌ عبارت‌ دیگر، گوگل می‌تواند این لینک‌ها را به‌خوبی تشخیص دهد و به‌صورت خودکار نادیده بگیرد.»

بهتر است بدانید: با پیشرفت فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و ارتقای سطح الگوریتم‌های ماشین لرنینگ گوگل، شناسایی انواع لینک‌های مخرب و سمی به‌راحتی انجام شده و این موتور جستجو در تشخیص لینک‌های اسپم بسیار خوب عمل می‌کند.

با این‌ حال برخی بر این باور هستند که همچنان باید بک‌لینک‌های اسپم و مخرب را شناسایی و به‌صورت دستی Disavow کرد؛ زیرا مشکلات رتبه‌بندی و ایندکس سایتشان را در وجود چنین مسائلی ارزیابی می‌کنند.

در این‌ خصوص لازم است بدانید که اکوسیستم گوگل تغییرات عظیمی را پشت سر گذاشته و صرف وجود محتوایی که به نظر مدیر سایت باکیفیت به نظر می‌رسد، به معنی این نیست که توسط مخاطبین نیز همینطور باشد. باید سطح دانش و تخصص خود را در هر حوزه افزایش دهیم تا در مواجهه به مشکلات به سراغ راه‌حل‌های قدیمی و منحرف‌کننده نرویم.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
غیرفعال شدن سرویس Ping

گوگل سرویس Ping را برای همیشه بازنشسته کرد

نقشه سایت اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ معرفی شد تا به موتورهای جستجو در یافتن صفحات سایت و خزش بهتر آن‌ها کمک کند. با این حال بیش از ۱۵ سال است که این پروتکل محبوب تغییر چندانی نداشته و به نظر می‌رسد باید راهکارهای نوین و بهینه‌تری را جایگزین آن کرد.

مدتی است که گوگل، ping endpoint را بازنشست کرده؛ زیرا بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، ارسال نقشه‌های سایت از این طریق کاربرد زیادی ندارد و اکثر آن‌ها به اسپم منجر می‌شوند. هم‌زمان با این تصمیم، سند راهنمای نقشه سایت با اطلاعاتی بیشتری در خصوص به‌روزرسانی lastmod ارائه کرد و نکات مهمی به آن اضافه شد که در نوع خود قابل‌توجه است.

گوگل می‌گوید: «شما می‌توانید نقشه‌های سایت خود را از طریق robots.txt و سرچ کنسول ارسال کنید، اما درخواست‌های HTTP (پینگ‌ها) به REST End Point منسوخ شده و با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شود. از طرف دیگر وجود کدها یا افزونه‌هایی که از این روش برای ارسال استفاده می‌کردند نیز مشکلی ایجاد نخواهند کرد و نیازی به هیچگونه تغییری در آن‌ها وجود ندارد.»

ویژگی lastmod در بسیاری از موارد برای گوگل مفید است و این موتور جستجو از ویژگی فوق به‌عنوان یک سیگنال برنامه‌ریزی جهت کرال نشانی‌هایی که قبلاً یافته، استفاده می‌کند. برای اینکه lastmod بتواند مفید واقع شود، ابتدا باید فرمت تاریخ آن یک‌شکل باشد و درصورتی‌که این ساختار درست نباشد، سرچ کنسول آن را گزارش خواهد کرد.

داده‌های زمانی باید با واقعیت همخوانی داشته باشند، برای مثال اگر صفحه شما در حقیقت ۷ سال پیش تغییر کرده، اما در عنصر lastmod تاریخ دیروز را مشخص کرده باشید، سیستم‌های گوگل از تاریخ‌های درج شده پیروی نخواهند کرد.

می‌توانید از عنصر lastmod برای تمام صفحات سایت استفاده کنید؛ اما ابزارهایی هستند که شاید نتوانند به‌راحتی تاریخ آخرین اصلاح صفحه اصلی یا دسته‌بندی را تشخیص دهند. دلیل عمده چنین چیزی این است که صفحات یادشده در اصل برگه‌های سایت را جمع‌آوری می‌کنند و به همین منظور می‌توانید از lastmod صرف‌نظر کنید.

هنگامی که از «آخرین تغییر» صحبت می‌کنیم، در واقع به «آخرین اصلاح مهم» اشاره می‌شود. اگر سیستم مدیریت محتوای شما یک قطعه متن را که اهمیت ناچیزی دارد تغییر دهد، نیازی به به‌روزرسانی lastmod برای آن صفحه نیست، اما در صورتی‌ که متن اصلی را تغییر داده و اسکیمایی را به صفحه اضافه و یا تغییر دهید، می‌توانید مقدار lastmod را به‌روز کنید.

گوگل دیگر از عناصر changefreq و priority استفاده نمی‌کند، به‌ویژه اینکه changefreq اصولاً با lastmod همپوشانی دارد. عنصر priority یک فیلد ذاتی است و به‌طورکلی دید صحیح و دقیقی از اولویت واقعی یک صفحه نسبت به صفحات دیگر سایت را ارائه نمی‌دهد.

­
بهتر است بدانید: REST یک نوع استاندارد است که برای ارتباط، ارسال و دریافت داده بین سرویس‌های مختلف در اینترنت استفاده می‌شود. یک REST API راهی برای ارتباط دو سیستم کامپیوتری مثل یک مرورگر وب و سرورها از طریق HTTP است.

Ping Endpoint نیز یعنی با ارسال یک درخواست به سرور اطلاع می‌دهد که منبع یا سایت دیگری برای درخواست یا ارتباط آماده است. این کار عمدتاً برای اطلاع‌رسانی به سرورها یا موتورهای جستجو استفاده می‌شود تا مشخص شود که آیا تغییرات مدنظر در منابع مربوطه اتفاق افتاده یا خیر.

پروتکل نقشه‌های سایت از روش REST بدون احراز هویت برای ارسال نقشه‌های سایت به موتورهای جستجو استفاده می‌کند. به‌ عبارت‌ دیگر، با استفاده از این پروتکل و این روش، سایت‌ها می‌توانند بدون نیاز به احراز هویت یا اطلاعات ورودی، نقشه‌های سایت خود را به موتورهای جستجو ارسال کنند و به آن‌ها در خصوص تغییرات رخ‌داده در سایت اطلاع دهند.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی‌های جدید گوگل برای مبارزه با محتوای اسپم

به‌روزرسانی‌های جدیدی برای مبارزه با محتوای اسپم در راه است

رتبه‌بندی صفحات و محتوای اسپم در نتایج جستجوی گوگل را می‌توان یکی از موضوعات داغ این روزها در محافل سئو دانست. از یک‌ طرف تحولات مرتبط باهوش مصنوعی و مدل‌های زبان و از طرف دیگر، چالش مربوط به‌ بهم‌ریختگی نتایج جستجو باعث شده تا نتوان به تحلیل درستی از وضعیت کنونی رسید.

هرچند گوگل درحال‌ توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی مولد خود به موتور جستجو است و مدل‌های زبان نیز بیشتر از هروقت دیگری مشغول یادگیری هستند، اما وضعیت کنونی باعث شده تا حتی جستجوگران نتوانند به‌درستی، هدف و نیت جستجویشان را به نتیجه‌ای غنی تبدیل کنند.

دنی سالیوان، یکی از کارشناسان گوگل در این‌ خصوص اعلام کرده که این شرکت تغییراتی را برای مقابله با افزایش بی‌سابقه اسپم در نتایج جستجو انجام داده که به زمان بیشتری برای تثبیتشان نیاز است.

وی در پاسخ به یکی از کاربران که در خصوص نتایج اسپم، گوگل را خطاب قرار داده بود گفت: «تغییرات زیادی برای مقابله با این‌چنین موارد در راه است و ما به زمان نیاز داریم تا نتیجه اقداماتمان را ارزیابی کنیم.»

گوگل چندی پیش نیز از به‌روزرسانی مهمی برای سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید خبر داده بود که به‌واسطه آن قرار است نتایج اسپم مربوط به سواستفاده از اعتبار یک دامنه و از این‌ قبیل را هدف قرار دهد. هرچند نمی‌توان از شرایط کنونی نتایج جستجو چشم‌پوشی کرد، اما باید این نکته را مدنظر قرارداد که اگر محتوای سایتی واقعاً ارزشمند نباشد و کیفیت بالایی نداشته باشد، عدم‌ایندکس و رتبه‌بندی جزو وقایع بسیار طبیعی به شمار می‌رود.

بهتر است بدانید: طی چند وقت اخیر، گوگل تحت حملات شدید اسپم قرار گرفت؛ به‌ نحوی‌ که نتایج جستجو را کاملاً تحت‌تأثیر قرار داد. وسعت این جریان در سطحی بود که بسیاری از دامنه‌های اسپم روی صدها هزار کلمه کلیدی رتبه‌بندی بالایی به دست آوردند. این مهم علاوه بر صفحات وب، روی میلیون‌ها کلمه کلیدی سایه انداخت و وضعیت نابسامانی را رقم زد.

استراتژی اسپمرها بر کلمات کلیدی لانگ تیل هدف‌گذاری شده بود. آن‌ها توانستند با ایجاد تعداد زیادی صفحه برای عبارات کلیدی که جستجوی کمی داشتند، با صدها هزار کلمه کلیدی رتبه‌بندی بالایی کسب کنند.

شرکت‌هایی مانند آمازون از کلمات لانگ تیل برای فروش صدها هزار محصول در روز استفاده می‌کنند. اسپمرها از این اصل برای فریب گوگل و کسب رتبه‌بندی بیشتر برای کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا خدماتی که در دسترس نیستند، استفاده می‌کنند.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی Videos mode و حل شدن مشکل ایندکس‌نشدن ویدئوها

مشکل ایندکس‌نشدن ویدئوها در به‌روزرسانی Videos mode گوگل

با به‌روزرسانی‌های اخیر گوگل در نمایش محتوای ویدئویی، کاربران زیادی از مشکل عدم‌ایندکس ویدئوهایشان خبر می‌دهند. این موضوع تا جایی پیشرفته که بسیاری تصور می‌کنند که نباید دیگر از ویدئو در محتوا استفاده کرد و نسبت به اعلان‌های کنسول دراین‌خصوص حساسیت به خرج می‌دهند.

گوگل تنها صفحات ویدئویی را در نتایج Videos mode نمایش می‌دهد که محتوای اصلی ویدئو باشد. این یعنی صفحه شما برای کسب رتبه در این بخش، باید مانند آپارات یا یوتیوب به نمایش رسانه بپردازد و محتوای اصلی صفحه، ویدئو باشد.

این تصمیم گوگل علاوه بر هدفمندکردن بخش نتایج ویدئویی، به جستجوگران کمک می‌کند تا به جای مشاهده ویدئوهایی که در اغلب موارد بخشی از صفحه هستند، به طور دقیق به همان محتوایی دست پیدا کنند که یک ویدئو است. پس اگر قصد دارید در بخش نتایج ویدئویی رتبه خوبی داشته باشید، صفحه شما باید پخش‌کننده ویدئو باشد و کاربر فقط باهدف مشاهده یک ویدئو به صفحه شما بیاید.

باور غلط و تصور اشتباهی که پس از این به‌روزرسانی برای برخی به وجود آمده این است که به دلیل عدم ایندکس چند ویدئو در صفحه و مشکلات دیگر این بخش که ریشه در اصلی نبودن محتوای ویدئویی دارد، نباید از این فرمت محبوب و ارزشمند در صفحه استفاده کرد.

در پاسخ به این دیدگاه باید گفت که شما محتوای صفحه را برای کاربر خود منتشر می‌کنید و هر المانی در صفحه که مانند تصویر، اینفوگرافی، صوت و ویدئو بتواند تجربه بهتر و اطلاعات بیشتری را باارزش افزوده به مخاطب ارائه دهد، اهداف استراتژی سئو و مارکتینگ را پشت سر گذاشته است.

شما در صفحه ویدئوهایی می‌گذارید تا نحوه ارتباط کاربران با محتوای صفحه را بهبود بخشید، آن هم در عصری که مردم بیش از هروقت دیگری به این فرمت رسانه‌ای علاقه دارند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

به‌علاوه اینکه سیستم‌های رتبه‌بندی مختلفی چون Helpful content و Review system و سیستم‌های اصلی رتبه‌بندی گوگل، تمام عناصر و محتوای صفحه را پردازش و درک می‌کنند و هرچقدر تجربه بهتری در صفحه وجود داشته باشد که باعث شود رضایت مخاطبین را به همراه داشته باشد، سیگنال‌ها و امتیازهای بیشتری به آن می‌دهند.

فیچرهای مختلفی چون ریچ ریزالت‌ها، Perspectives و Explore از ویدئوهای صفحه برای نمایش محتوا استفاده می‌کنند و گوگل نیز همچنان یک ویدئوی اصلی در صفحه را ایندکس می‌کند. اما ملاک ارزش و کیفیت یک صفحه به ایندکس‌بودن یا رتبه‌بندی آن نیست، بلکه معیار را کاربران و افرادی تعیین می‌کنند که صفحه شما را به‌خاطر می‌سپارند، درباره آن در وب صحبت می‌کنند و بازهم برای دیدن و شنیدن به سایت شما مراجعه می‌کنند. گوگل همواره بر این اصل تأکید می‌کند که نباید برای موتور جستجو نوشت، بلکه محتوا برای کاربر است.

بهتر است بدانید: ویدئوهایی که محتوای اصلی یک صفحه نیستند، در Search Console به‌عنوان «ویدئوی ایندکس‌نشده» ظاهر می‌شوند. علاوه بر این، دلیل جدید دیگری نیز برای عدم‌ایندکس ویدئو اضافه شده که «ویدئو، محتوای اصلی صفحه نیست» نام دارد.

نمایش این هشدارها در کنسول امری طبیعی است و هیچ تأثیری روی رتبه‌بندی صفحاتی که ویدئوی آن‌ها محتوای اصلی صفحه نیست ندارد. در واقع اگر در مقاله خود از چند ویدئو استفاده کرده باشید، گوگل تنها یک ویدئو از صفحه را ایندکس می‌کند و در فیچرهایی به‌جز Videos mode استفاده می‌کند.

اینکه ویدئویی محتوای اصلی صفحه نیست تنها در صورتی‌ که ضرورت دارد که قصد شما از ساخت آن صفحه فقط پخش همان ویدئو باشد. درصورتی‌که صفحه شما یک مقاله دارای چندین ویدئو است و با پیام «ویدئو، محتوای اصلی صفحه نیست» مواجه شدید، آن را به طور کامل نادیده بگیرید.

یادتان باشد ویدئوهای شما باید کمتر از ۱۰۸۰px و بیشتر از ۱۴۰px باشند، در viewport به‌خوبی قابل‌ مشاهده بوده و ارزش محتوایی داشته باشند.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *