خبرنامه سئو هفته سوم بهمن ۱۴۰۲

منتشر شده در ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته سوم بهمن ۱۴۰۲

در خبر اول این هفته، تغییرات کروم و ویژگی‌های اضافه‌شده به آن را بررسی می‌کنیم، بعد سراغ به‌روزرسانی الگوریتم گوگل برای اسکیمای رسپی خواهیم رفت. در خبر سوم، تحولات گوگل در بخش آموزش را بررسی می‌کنیم و در نهایت خبری درباره محتوای داخل کدهای HTML می‌خوانید.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
جستجو با AI در کروم

تجربه‌ای متفاوت از جستجو با AI در کروم

کروم همواره در تلاش بوده تا تجربه کاربری منحصربه‌فردی را برای کاربران خود به ارمغان بیاورد. به‌روزرسانی جدید این شرکت را می‌توان گام بزرگ دیگری در صنعت جستجو دانست که قابلیت‌های جذاب و متفاوتی را به آن اضافه کرده است. به لطف بهره‌مندی از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در کروم، تجربه گشت‌وگذار در اینترنت با قابلیت‌های متفاوت این مرورگر، بسیار آسان و سریع خواهد بود.

ویژگی‌های اضافه‌شده به مرورگر کروم

  • مرتب‌سازی خودکار تب‌ها

ابزار «مرتب‌سازی خودکار تب‌ها» را می‌توان یکی از بارزترین فیچرهای جدید کروم دانست. به لطف هسته AI به کار گرفته‌شده، تب‌های باز مرورگر به طور خودکار در گروه‌های مختلف دسته‌بندی و قابل سازماندهی می‌شود.

به عنوان مثال تب‌های مربوط به کار، مطالعه یا سرگرمی را در دسته‌های جداگانه قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا فضای کاری خود را مرتب نگه دارید و با سرعت بیشتری بین تب‌ها جابجا شوید.

  • جستجوی بصری قدرتمندتر

به‌روزرسانی کروم، تجربه جستجوی بصری را وارد عرصه جدیدی کرده است. با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌توانید به جای عبارات متنی، از عکس یا تصویر مورد نظرتان برای جستجو استفاده کنید. کروم با تجزیه‌وتحلیل تصاویر دریافت شده، نتایج مرتبط با آن‌ها را به شما نمایش می‌دهد و تجربه‌ای مشابه Multisearch را به وجود می‌آورد.

  • سازگاری بیشتر با ویندوز

نسخه جدید کروم برای ارتقای تجربه هرچه بهتر کاربران ویندوز نیز بهینه‌سازی‌هایی را انجام داده که سرعت و عملکرد سیستم‌های مبتنی بر پردازنده‌های ARM را متحول ساخته است.

به‌روزرسانی اخیر کروم قابلیت‌های جذاب دیگری را نیز با خود به همراه آورده است:

حالت مطالعه: صفحات وب را برای تجربه بهتر مطالعه، ساده‌سازی کرده است.

ترجمه همزمان: کروم قادر است صفحات وب را در لحظه به زبان‌های مختلف ترجمه کند.

مدیریت رمز عبور: رمز عبور خود را با امنیت بیشتر ذخیره و مدیریت کنید.

  • ساخت تم‌ با هوش مصنوعی

به کمک فناوری هوش مصنوعی کروم، از این‌ پس قادر خواهید بود تصاویر پس‌زمینه مورد علاقه‌تان را هرطور که تمایل دارید شخصی‌سازی کنید یا تم‌های سفارشی خود را به راحتی و بر اساس موضوع، حس و حال، سبک بصری و رنگی که انتخاب کرده‌اید، بسازید.

نیازی نیست متخصص فرامین هوش مصنوعی باشید، اگر به منظره «شفق قطبی» علاقه‌مند هستید، تنها با انتخاب چند گزینه ساده و با الهام از تخیل خود، آنچه را که تصور می‌کنید، به مرورگر بیاورید.

  • دستیار هوش مصنوعی مولد کروم

یکی از چالش‌های اساسی هنگام جستجو در اینترنت، تلاش برای انتخاب بهترین کلمات هنگام نوشتن نظرات و پاسخ‌دادن به سؤالات است. کروم به‌زودی قابلیت آزمایشی دیگری را با بهره‌گیری از هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌کند که به شما کمک می‌کند تا بتوانید با اعتمادبه‌نفس بیشتری متن‌های مدنظرتان را بنویسید.

از درج نظری درباره یک رستوران یا پاسخ مثبت برای حضور در مهمانی، هر کاری که در نظر دارید به لطف این فناوری امکان‌پذیر است. برای شروع کافی است هنگام بازدید از یک سایت، روی کادر یا فیلد متنی مدنظرتان کلیک راست کرده و گزینه «کمک به نوشتن» را انتخاب کنید. حال تنها با تایپ چند کلمه، هوش مصنوعی کروم فرایند نوشتن را برای شما آغاز خواهد کرد.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
احتمال جریمه شدن به دلیل استفاده بی‌جا از اسکیما در صفحات سایت

گوگل صفحاتی که از اسکیما سوءاستفاده می‌کنند را جریمه می‌کند

گوگل در حال به‌روزرسانی الگوریتم‌های خود برای جریمه صفحات «دستورپخت» است که محتوای کم‌ارزشی را ارائه می‌دهند. این آپدیت، صفحاتی را هدف قرار داده و جریمه می‌کند که صرفاً لیست‌های طولانی از دستورپخت، بدون اطلاعات مفید یا دستورالعمل‌های دقیق در خود جای داده‌اند.

دنی سالیوان در حساب X خود این موضوع را تأیید کرد و گفت: «هدف ما از این به‌روزرسانی، افزایش رتبه‌بندی صفحات دستورپخت باکیفیت و ارائه تجربه کاربری بهتر به جستجوگران است.»

به گفته وی، صفحات Recipe باید:

  • دستورالعمل‌های واضح و دقیقی برای هر دستورپخت ارائه دهند.
  • شامل تصاویر باکیفیت از غذای نهایی باشند.
  • اطلاعات مفید و مرتبط مانند زمان پخت، مواد لازم و نکات آشپزی ارائه دهند.
  • به طور مرتب با دستورپخت‌های جدید به‌روز شوند.

صفحاتی که معیارهای یادشده را رعایت نکنند، ممکن است در جستجوی گوگل با افت رتبه‌بندی مواجه شوند؛ زیرا این به‌روزرسانی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سایت‌هایی داشته باشد که از صفحات «کالکشن دستورپخت» استفاده می‌کنند.

یکی از کاربران شبکه اجتماعی ماستادون به مثال مرتبطی اشاره کرد که در آن صفحه سایتی تنها با چند عکس ساده و متن‌های ضعیف، از اسکیمای Recipe برای فریب گوگل سوءاستفاده کرده است. گوگل می‌گوید چنین اقداماتی هیچ ارزش افزوده به همراه ندارد، بلکه باعث manual action ریچ ریزالت‌های سایت و حذف صفحه از نتایج جستجو می‌شود.

­
بهتر است بدانید: گوگل تاکید زیادی بر اهمیت کیفیت محتوا و توجه به نیاز واقعی مخاطب دارد. صفحات دستورپخت که صرفاً لیست‌های طولانی را بدون اطلاعات مفید و دقیق ارائه می‌دهند، رتبه‌بندی خود را در جستجوی گوگل از دست خواهند داد.

علاوه بر کیفیت محتوا، سایت‌ها باید از روش‌های «search engine first» پرهیز کنند. این امر شامل مواردی مانند تعداد زیاد کلمات کلیدی، ایجاد محتوای کم‌کیفیت و بی‌توجهی به نیاز مخاطب است که در سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید به آن پرداخته شده است.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی بخش آموزش سئو گوگل

بخش آموزش گوگل به‌صورت کامل متحول خواهد شد

سند راهنمای SEO Starter Guide که ابتدا در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، اکنون و پس از حدود ۱۶ سال به‌روزرسانی بزرگی را تجربه کرده است. این مجموعه آموزشی به عنوان منبعی معتبر و جامع در زمینه بهبود جستجوهای گوگل شناخته می‌شود و به نویسنده‌ها و متخصصان سئو کمک می‌کند تا با تازه‌ترین راهکارها و توصیه‌ها در این حوزه آشنا شوند.

تحولات و بهبودهای سند SEO Starter Guide

  • مخاطبان هدف

واضح است که نام SEO Starter Guide، بیشترین تمرکز خود را روی صاحبان سایت‌های نوپا و سئوکاران مبتدی قرار داده است. برای کمک به این افراد، از اصطلاحات تخصصی کاسته شده و مفاهیم با توجه به سطح دانش پایه بازنویسی شده‌اند.

  • حذف بخش‌های پیشرفته

برخی از قسمت‌های آموزشی که به سطح تخصصی مرتبط بودند، از جمله واژه‌نامه، داده‌های ساختاریافته و تجزیه‌و‌تحلیل عملکرد سایت حذف گردیده و مسیر یادگیری با این ساده‌سازی، قابل فهم‌تر شده است.

  • خلاصه‌سازی آموزش‌ها

در نسخه بهینه‌شده، تلاش زیادی به منظور خلاصه‌سازی بخش‌های مهم و اساسی صورت گرفته است. این اقدام به افراد تازه‌وارد امکان می‌دهد تا با سرعت بیشتری به مطالب مورد نیاز دست پیدا کنند.

  • اضافه‌شدن محتوای جدید

در راستای پاسخ به سوالاتی که ممکن است برای کاربران ایجاد شود، بخش‌های محتوایی جدیدی به سند اضافه شده که شامل توضیح محتوای تکراری، ویدیوها و همچنین مدت زمان تاثیر سئو است.

گوگل می گوید: «ما ابتدا کمی تردید داشتیم که آیا پرداختن به یکسری حاشیه‌ها و مستندسازی الگوهای غلط و افسانه‌های سئو درست است یا خیر، اما در نهایت این کار را با هدف کمک به افراد تازه‌وارد و برای تمرکز روی حوزه‌هایی که واقعا مهم هستند، انجام دادیم.

بهتر است بدانید: گوگل با انتشار نسخه جدید راهنمای مقدماتی سئو، تمرکز بیشتری بر مخاطبان مبتدی داشته و به دنبال ساده‌سازی مفاهیم و ارائه تجربه‌ای کارآمدتر برای افراد تازه وارد به دنیای سئو است.

تغییرات کلیدی در نسخه جدید

حذف فیلدهای تخصصی: واژه نامه، داده‌های ساختاریافته، سازگاری با موبایل و تجزیه و تحلیل عملکرد سایت به دلیل پیچیدگی برای افراد مبتدی، به سطوح تخصصی منقل شده‌اند.

خلاصه‌سازی آموزش‌ها: بخش‌هایی مانند «آیا شما در گوگل هستید؟»، «عنوان لینک‌ها و اسنیپت‌ها»، «تصاویر» و «لینک‌ها» برای تسهیل درک مفاهیم، خلاصه‌سازی شده‌اند.

تمرکز بر نکات کلیدی: سرفصل ساختار سایت با تمرکز بر ناوبری، لینک‌سازی داخلی و URLهای مهم سایت بازنگری شده است. گوگل می‌گوید صفحات ۴۰۴ هیچ اهمیتی برای آن‌ها ندارد و همه‌چیز به تجربه کاربر وابسته است.

هدف از این تغییرات، کمک به افراد مبتدی برای درک سریع‌تر و آسان‌تر مفاهیم سئو و تمرکز بر موضوعات مهم و کاربردی برای شروع کار با سئو است. گوگل برای جلوگیری از سردرگمی افراد مبتدی، مباحث پیچیده را بازنگری کرده و قصد دارد در ماه‌های آینده به شفاف‌سازی و ساده‌سازی مستندات خود ادامه دهد.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
گوگل بخش کامنت‌های کد HTML را نادیده می‌گیرد

دیگر لازم نیست برای گوگل کامنت بگذارید

جان مولر بار دیگر تأکید کرد که گوگل محتوای داخل نظرات HTML را برای رتبه‌بندی یا جستجو در نظر نمی‌گیرد. این موضوع برای سئوکاران و توسعه‌دهندگانی که از بخش کامنت‌های کد HTML برای توضیحات اضافی یا مخفی‌کردن اطلاعات استفاده می‌کنند، حائز اهمیت است.

توسعه‌دهندگان از نظرات HTML برای ارائه توضیحات در مورد کد HTML استفاده می‌کنند. این بخش توسط موتورهای جستجو مانند گوگل قابل مشاهده نیست و در رتبه‌بندی یا جستجو لحاظ نمی‌شود.

دلایل متعددی برای نادیده‌گرفتن نظرات HTML توسط گوگل وجود دارد:

افزایش احتمال تقلب: استفاده از کامنت‌های کد برای مخفی‌کردن کلمات کلیدی یا محتوای اضافی می‌تواند به عنوان یک روش تقلب در نظر گرفته شود و به رتبه سایت در موتور جستجو آسیب برساند.

مشکلات خوانایی: کامنت‌گذاری در کدهای HTML برای موتورهای جستجو قابل خواندن نیست؛ ولی اگر چنین چیزی میسر بود، حاشیه‌نویسی می‌تواند درک محتوای صفحه را برای گوگل دشوارتر کند.

عدم‌تطابق با استانداردهای وب: استفاده از نظرات HTML برای ارائه محتوای اصلی، با استانداردهای وب W3C مطابقت ندارد.

اگر به دنبال ارائه توضیحات اضافی یا کمک به درک محتوای صفحات وب خود هستید، می‌توانید از داده‌های ساختاریافته بهره ببرید. به کمک نشانه‌گذاری اسکیما می‌توان قدم‌های بزرگی به سمت سئوی مفهومی برداشت و از جهات بسیاری درباره آنچه که در سایت وجود دارد به موتور جستجو اطلاعات داد.

­بهتر است بدانید: نیازی به صحبت با موتور جستجو نیست. با تمرکز بر تولید محتوای باکیفیت، استفاده از ساختار معنایی مناسب و بهره‌مندی از داده‌های ساختاریافته، می‌توانید به گوگل کمک کنید تا محتوای صفحه شما را به‌درستی درک کند و آن را در نتایج جستجو نمایش دهد.

استفاده از ساختار معنایی مناسب به گوگل کمک می‌کند تا محتوای صفحه شما را بهتر درک کند و آن را به درستی در نتایج جستجو نمایش دهد. به عنوان مثال، استفاده از تگ‌های h1 ،h2 و h3 برای مشخص‌کردن عناوین و زیرعنوان‌های صفحه می‌تواند به گوگل در شناخت بافت متن کمک کند.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *