آموزش ساخت لینک یو تی ‌ام

به‌ روزرسانی شده در ۹ اسفند ۱۴۰۲

|

آموزش ساخت لینک یو تی ‌ام و ردیابی آن

یکی از کارهای بسیار مهمی که هر دیجیتال مارکتری در زمان اجرای کمپین تبلیغاتی باید انجام دهد، بررسی لینک‌هایی است که در صفحات مختلف قرار داده است. زمانی که شما کمپین‌های مختلفی اجرا می کنید مثلا در یک سایت خبری یا سایت ورزشی ، باید بتوانید برای تحلیل نتایج بدست آمده، آن‌ها را بررسی کنید. همچنین با استفاده از این لینک شما می‌توانید بازدیدکنندگان خود را ردیابی کنید و محل درست سرمایه‌گذاری خود را پیدا کنید و در مقابل کارفرمای خود و مسئولیتی که بر عهده شماست سربلند باشید. اما چگونه این لینک‌ها باید ساخته شود که قابل ردگیری باشد؟ در این مقاله در مورد ساخت لینک یو تی ‌ام و نحوه ردیابی و استفاده از آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

لینک UTM چیست؟

لینک یو تی ام در واقع نوعی از لینک است که به انتهای آن کد UTM اضافه شده باشد. این کد با ابزارهای تجزیه و تحلیل لینک، مانند گوگل آنالیتیکس ارتباط برقرار می‌کند و ردیابی بازدیدکنندگان وبسایت و کمپین تبلیغاتی شما را آسان می‌کند. همچنین این لینک به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه تعامل بازدیدکنندگان وبسایت با سایت خود به‌دست بیاورید.

نرم افزار Urchin، کدهای یو تی ام را در اوایل دهه 2000 تولید کرد. این کدها در ابتدا برای استفاده در برنامه تحلیل آمار وب Urchin Software تولید شده بودند. در سال 2005، گوگل نرم افزار Urchin را خرید و آن را با برنامه جدید Google Analytics خود ادغام کرد.

این کدها به توسعه دهندگان و طراحان وب این امکان را می‌دهد تا عملکرد وب سایت خود را دقیق و عمیق بررسی کنند و محتوایی را که در تولید سرنخ و تبدیل موفق است، شناسایی کنند.

لینک یو تی ام و لینک‌های معمولی تفاوت چشم‌گیری با هم ندارند. همان‌طور که گفته شد، فقط در انتهای لینک مورد بحث ما، یک کد یو تی ام قرار دارد که امکانات زیادی را برای شما فراهم می‌کند.

http://yourwebsite.com

http://yourwebsite.com/?utm_campaign=paidad&utm_content=article&utm_medium=socialmedia&utm=facebook

لینک اول یک لینک ساده است و لینک دوم یک لینک دارای‌ UTM است. در انتهای لینک یو تی ام می‌توانید کد یو تی ام را مشاهده کنید.

UTM مخفف چیست؟

این کلمه مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. از آن‌جا که به زبان آوردن این عبارت کار آسانی نیست، متخصصان بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ از مخفف آن استفاده می‌کنند.

پس زمانی که در مورد این لینک صحبت می‌کنیم، منظورمان ماژول ردیابی اورچین و ترجمه عبارت Urchin Tracking Module است.
Urchin درواقع یک نرم افزار تجزیه و تحلیل وب بود که توسط شرکت نرم افزاری Urchin توسعه یافت و برای ردیابی رفتار بازدیدکنندگان وب سایت منحصر به فرد طراحی شد.

لینک UTM چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

با کدی که به انتهای لینک یو تی ام اضافه می‌شود، می‌توانید شناسایی کنید که روی کدام لینک‌ها بیشتر کلیک می‌شود یا نرخ تبدیل کدام لینک‌ها بیشتر است. همچنین می‌توانید متوجه شوید که کدام صفحات فرود یا لندینگ پیج بازدید بیشتری دارند. یا حتی مخاطبان شما به کدام نوع از محصولات و خدمات علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

هنگامی که کاربر روی لینک یا URL همراه با کد UTM کلیک می‌کند، اطلاعات به نرم‌افزار تجزیه و تحلیل شما ارسال می‌شود. در نهایت، این کد می‌تواند در جمع‌آوری داده‌های رفتاری، ترافیک وب سایت، اصلاح استراتژی بازاریابی و افزایش فروش کمک کند.

چه زمانی از لینک‌های UTM استفاده کنیم؟

از مهم‌ترین کاربردهای این لینک، ردیابی ترافیک ورودی سایت است. بنابراین شما می‌توانید از آن در تبلیغات، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و سایر انواع کمپین‌های دیجیتال استفاده کنید.

مدیران کسب و کار و افراد فعال در بازاریابی دیجیتال، به کمک تبلیغات کاربران را به سوی محصول یا خدمات خود هدایت می‌کنند. این افراد باید بدانند که کدام استراتژی بازاریابی، برای آنان موثرتر است و بازدهی بیشتری دارد. هرجا که تیم مارکتینگ چنین هدفی را دنبال کند، لینک محبوب ما وارد می‌شود.

به غیر از وب‌سایت شرکت خود، شما می‌توانید در هرجای دیگری از این لینک‌ها استفاده کنید. گروه بازاریابی یک شرکت میتواند هر زمان که خواستند از وب‌سایت خود یک لینک را به اشتراک بگذارند، از این لینک‌ها استفاده کنند. در این‌صورت تجزیه و تحلیل رفتار کاربران بسیارآسان خواهد شد.

این نکته مهم را به یاد داشته باشید که در وب‌سایت خود، هیچ‌وقت از لینک گفته شده استفاده نکنید. چرا که در این صورت داده­‌های گوگل آنالیتیکس نامعتبر و غیرقابل تشخیص خواهند شد.

چگونه لینک UTM بسازیم؟

ما در این بخش دو تا از ابزارهای پرکاربرد ساخت این لینک‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. اولین و محبوب‌ترین ابزار ، Google Analytics است. برای ساختن کدهای مورد نظرمان با استفاده از این ابزار باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. عبارت Google Campaign Url Builder را در صفحه جستجوی گوگل تایپ کنید و روی اولین لینک که معمولا لینک زیر است، کلیک کنید.

    https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/

  2. پس از باز کردن صفحه با یک فرم روبرو می‌شوید که از شما اطلاعات مربوط به URL سایت، منبع کمپین و غیره را می‌خواهد. اطلاعات ضروری را تکمیل کنید تا لینک URL در پایین صفحه ظاهر شود.
  3. اگر می‌خواهید لینک خود را کوتاه‌سازی کنید می‌توانید از ابزارهایی مانند bit.ly استفاده کنید.
  4. اگر از Google Analytics برای راه‌اندازی سایت خود استفاده کرده باشید، گوگل به طور خودکار کمپین‌های ورودی را ردیابی می‌کند. این کار به شما این امکان را می‌دهد که میزان موفقیت لینک ساخته‌شده برای کمپین را بررسی کنید و می‌تواند راهنمای شما برای ساختن دیگر لینک‌ها باشد.
    مراحل کار تمام شد! شما با انجام این مراحل کدهای ردیابی سفارشی را در کم‌ترین ‌زمان اجرا و تنظیم خواهید کرد. این کار به شما معیارهای مناسبی برای سنجش دیگر نیازهای بازاریابی شما ارائه می‌کند!
    هم‌چنین شما می‌توانید از سرویس‌های جایگزین ایرانی برای ساخت utm استفاده کنید. مزیت استفاده از این سرویس‌ها در اینست که شما دیگر نگران مسدود شدن لینک‌های ساخته‌شده نخواهید بود. ما در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
      • b2n.ir: این سرویس یکی از مشهورترین سرویس‌های ساخت utm ایرانی و یکی از اولین‌های آن‌هاست. یکی از مهم‌ترین خوبی‌هایش رایگان بودن است!‌ b2n هم‌چنین لینک‌های دائمی در اختیار شما قرار خواهد داد و می‌توانید از طریق آن لینک‌های خود را کوتاه هم بکنید.
      • 1ea: سرویس لینک یکیا، یکی دیگر از سرویس‌های ایرانی ساخت utm موجود بر روی اینترنت است. یکیا یک پنل کاربری مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد و دارای پشتیبانی آنلاین هم هست.
      • سایت دگردیسی نیز امکان ساخت رایگان لینک utm را در اختیار کاربران قرار داده است.

انواع پارامترهای موجودر در لینک UTM و کاربرد آنها

این لینک می‌تواند یک مدیوم و یک منبع درون آن را ردیابی کند. شما می‌توانید با استفاده از زبان توصیفی برای منبع، این فرآیند ردیابی را ساده‌تر کنید. شما می‌توانید تمامی ۵ مورد زیر را با استفاده از این لینک‌ها ردیابی کنید:

  1. منبع کمپین (utm_source): این پارامتر نشان می‌‌دهد که ورودی قرار است از کجا بیاید. برای مثال وقتی قرار است برای محصول و یا خدمات خود در اینستاگرام تبلیغ کنید، مقدار campaign_source را بر روی instagram انتخاب کنید. به عنوان مثال می‌توانید بنویسید instagram. اگر هم نوع تبلیغ شما ایمیل است می‌توانید از utm_source=email استفاده کنید.
  2. رسانه کمپین (utm_medium): این پارامتر نشان دهنده نوع تبلیغ است. تبلیغ می‌تواند دارای انواع مختلفی باشد از جمله انواع مختلف تبلیغ می‌توان به بنر، ایمیل، تبلیغات کلیکی و … اشاره کرد. به عنوان مثال اگر تبلیغات از نوع کلیکی باشد باید از پارامتر utm_medium=cpc استفاده کنید.
  3. نام کمپین (utm-campain): این پارامتر معمولاً برای نام کمپین‌‌هایی که قرار است اجرا کنید، مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. برای مثال اگر می‌‌خواهید به مناسبت بلک فرایدی کمپین فروش برگزار کنید لازم است از utm_campaign= Black_Friday در لینک utm استفاده کنید.
  4. محتوای کمپین (utm_content): این پارامتر محتوای تبلیغاتی شما را تعیین می‌‌کند. برای مثال، فرض کنیم شما برای تبلیغ محصول موبایل کمپین اجرا می‌کنید. در این حالت شما می‌توانید این پارامتر را به صورت utm_content=Mobile در لینک UTM خود تعریف کنید. این پارامتر از پارامترهای اختیاری لینک یو تی ام است.
  5. اصطلاح کمپین (utm_term): با استفاده از این پارامتر شما می‌توانید بفهمید که کاربران توسط چه کلمه کلیدی وارد وب‌سایت شما شده‌‌اند. این نوع پارامتر معمولا برای تبلیغاتی مانند گوگل ادز کاربرد دارد که مشخص می‌‌شود چه میزان کاربرانی با سرچ و جستجوی یک کلمه کلیدی وارد سایت شما شده‌اند. به عنوان مثال می‌توانید با قرار دادن خرید_دوره سئو=utm_term در لینک UTM میزان کاربرانی را که با سرچ این کلمه وارد سایت شده‌‌اند را رصد کنید.

آیا می‌توان از لینک utm‌ در لینک ‌سازی داخلی استفاده کرد؟

به شما توصیه می‌کنیم که این کار را به هیچ وجه انجام ندهید. هدف از ساختن این نوع از لینک‌ها، دریافت گزارش‌های تجزیه و تحلیل (آنالیتیکس) است. اما اگر در لینک‌ سازی داخلی این کار را انجام دهید، اطلاعات اصلی ترافیک ورودی را از دست خواهید داد!

فرض کنید کاربری از طریق گوگل وارد سایت شما شده و حالا روی یک لینک UTM داخلی کلیک کرده است که وارد صفحه یکی از خدمات سایتتان شود. در این صورت این آمار در لینک UTM ثبت خواهد شد که مشخص می‌کنید این کاربری که از گوگل وارد شده، از طریق نوشته X وارد صفحه محصول شده است. اما از آنجایی که این کاربر قبل از هر چیزی از گوگل وارد سایت شما شده است، با کلیک روی لینک UTM ارجاع دهنده تغییر کرده و به عنوان کاربری نمایش داده می‌شود که از نوشته وارد صفحه محصول شما شده است. در واقع شما آمار اینکه این کاربر از گوگل وارد شده بود را از دست خواهید داد.

آیا می‌توان از لینک utm‌ در لینک ‌سازی خارجی استفاده کرد؟

استفاده از لینک utm امکان رصد و ردیابی مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طریق استفاده از این لینک‌ها می‌توانید به خوبی بر روی فرآیندهای بازاریابی دیجیتال خود نظارت داشته باشید. همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، استفاده از لینک یو تی ام برای لینک‌سازی داخلی کار صحیحی نیست.

در صورتی که تصمیم گرفتید از لینک‌های یو‌ تی ام در کمپین‌های لینک‌سازی خارجی استفاده کنید این لینک‌ها باید nofollow باشند و بهتر است که ویژگی sponsored هم برای آن‌ها تعریف شده باشد.

اما اگر قصد لینک سازی خارجی بصورت طبیعی از طریق انتشار رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک ساید وایدی و یا استفاده از سایر روش‌های لینک‌سازی خارجی را دارید، از قرار دادن لینک UTM برای آنها اجتناب کنید. چرا که در این صورت مشخص می‌شود خودتان برای خودتان لینک‌سازی خارجی کرده‌اید و احتمال جریمه شدن بدین صورت افزایش مییابد!

سخن پایانی

در جهان دیجیتال امروز، رقابت زیادی در عرصه مارکتینگ وجود دارد. ممکن است همین مسئله دستیابی به یک استراتژی بازاریابی درست و دقیق را دشوار اما مهم می‌کند. زمانی که امکان آزمون و خطا وجود ندارد و بودجه محدودی در اختیار دارید، باید بدانید که کدام بخش از تبلیغات شما عملکرد مطلوبی دارد. این کار با کمک لینک UTM بسیار آسان خواهد بود. با استفاده از لینک یو تی ام به‌سادگی می‌توانید نرخ تبدیل، ترافیک ورودی، میزان ماندن در صفحه و خیلی از موارد دیگر را ردیابی کنید. همه این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را بهبود بخشید و آن را تا حد امکان برای پیشرفت وبسایت خود ارتقا دهید. در این صورت نه تنها منابع خود را هدر نمی‌دهید، بلکه می‌توانید متوجه شوید که کدام مسیر برای شما ایده‌آل است!

کدهای UTM به آدرس URL اضافه می‌شوند و مدیر سایت می‌تواند با استفاده از لینک UTM، ترافیک ورودی را ردیابی کند. در سرویس گوگل آنالیتیکس به سادگی می‌توانید ببینید منبع ترافیک از کجاست، چه عاملی باعث این ترافیک شده است و کدام صفحه بیشترین ترافیک را دارد.

پارامترهای UTM در آدرس‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعات لازم درباره ترافیک ورودی سایت را به شما ارائه کنند و شامل موارد زیر می‌شود:

  • پارامتر منبع کمپین (utm_source)
  • پارامتر رسانه کمپین(utm_medium)
  • پارامتر نام کمپین (utm_campain)
  • محتوای کمپین (utm_content)
  • اصطلاح کمپین (utm_term)

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.