خبرنامه سئو هفته سوم شهریور ۱۴۰۲

منتشر شده در ۱۸ شهریور ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته سوم شهریور ۱۴۰۲

محتوای این خبرنامه به صورت اختصاصی برای شما تولید شده است. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
قابلیت‌های جدید SGE برای بهبود کیفیت پاسخ به کاربران

بهبود کیفیت پاسخ‌های SGE به انواع سوالات کاربران

هوش مصنوعی گوگل (SGE) با ویژگی‌های جدیدی به‌روزرسانی شده است. از جمله قابلیت‌های اضافه‌شده به این سیستم، پخش صوتی متن‌های تولیدشده و نمایش عکس‌های مرتبط با پاسخ‌هاست. نمایش رفرنس پاسخ‌های SGE، مهم‌ترین ویژگی است که به اسنپ‌شات‌ (تصویری که پاسخ‌های SGE را نشان می‌دهد) اضافه شده است و به‌صورت لینک در کنار هر بخش قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند با کلیک روی آیکون «Drop Down»، به منابع پاسخ‌های اسنپ‌شات در قالب اسنیپت‌های دارای تصویر بندانگشتی، دسترسی داشته باشند.

قابلیت جدید هوش مصنوعی SGE در نتایج جستجو

بهتر است بدانید: هوش مصنوعی مولد گوگل که «SGE» نام دارد، نوعی سیستم توزیع و تولید داده است که از مدل زبان PaLM 2 گوگل قدرت می‌گیرد. همان طور که ChatGPT بستری برای استفاده از قدرت مدل زبان GPT است، سیستم SGE نیز داده‌های نتایج جستجو را بر پایه پالم، تولید و توزیع می‌کند.

نمایش منابع پاسخ‌های SGE در به‌روزرسانی جدید

اسنپ‌شات‌های SGE اکنون به ۳ بخش مختلف Vertical experiences ،Conversational mode و AI-powered snapshots تقسیم شده است و همگی ترافیک را مستقیماً به سایت‌ها هدایت می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با هوش مصنوعی SGE می‌توانید سند راهنمای «search generative experience» گوگل را در بلاگ تریبون مطالعه کنید.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
قابلیت‌های جدید یوتیوب برای ویدئوهای آموزشی

قابلیت جدید یوتیوب برای تماشای ویدئوهای آموزشی

یوتیوب با هدف افزایش ارزش یادگیری محتوای آموزشی، مفاهیم کلیدی ویدئوها را شناسایی می‌کند و به همراه اطلاعات بیشتر نمایش می‌دهد. هدف این سیستم، ایجاد زمینه لازم برای یادگیری دقیق و کمک به افراد برای درک بهتر موضوعات موردعلاقه‌شان است.

یوتیوب می‌گوید: «ما در حال آزمایش روش جدیدی هستیم که مفاهیم شاخص را به‌صورت خودکار مشخص کند و آن‌ها را در قالب تصویر، متن‌های کوتاه و نمودار در زمان تماشای ویدئو ارائه دهد. در حال حاضر، این ویژگی روی مجموعه‌ای از ویدئوهای آموزشی مدارس در حوزه زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی به زبان انگلیسی فعال است.»

بهتر است بدانید: نتایج جستجوی گوگل قابلیتی دارد که مانند ویژگی «Insights on Educational Videos» در یوتیوب عمل می‌کند. در این فناوری، از هوش مصنوعی برای برجسته نشان‌دادن برخی اصطلاحات در ابزارهای سرچ، مانند فیچر اسنیپت استفاده می‌شود تا دید بهتری به پاسخ تولیدشده دهد.

گوگل بر این باور است که کاربران با این ایده، درک بهتری از محتوای مدنظرشان خواهند داشت و دیگر نیازی به بازکردن پنجره جدید یا کلیک روی منابع دیگر نخواهد بود؛ اما منتقدان نظر دیگری دارند و می‌گویند: «یکی از اصول یادگیری عمیق، تشویق کاربران به تحقیق و پژوهش در میان صفحات وب است. رویکردی که به کاربر کمک می‌کند تا علاوه بر جستجو و یافتن پاسخ موردنیازش، از نقطه نظرات و داده‌های موجود در منابع مختلف مطلع شود. بدین ترتیب، ایمپرشن و کلیک بیشتری نیز نصیب تولیدکنندگان محتوا می‌شود.»

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار تکنولوژی
سهم بازار موتور جستجو در دست گوگل است

بینگ جدید نتوانست سهم بازار را از گوگل بگیرد

با گذشت ۶ ماه از زمان راه‌اندازی نسخه جدید بینگ به همراه چت‌بات هوش مصنوعی، سهم بیشتر بازار جستجو همچنان در دست گوگل است. آمار سهم بازار جستجوی بینگ جدید در ماه فوریه به ۶/۳۵درصد و در مارس به ۶/۶۱درصد رسید. حال باید به این نکته توجه کرد که قبل از راه‌اندازی نسخه جدید بینگ در سال ۲۰۲۲، سهم این موتور جستجو از بازار آمریکا ۷درصد بود و از مرز ۷/۸۲درصد نیز عبور کرد.
مایکروسافت این آمارها را تکذیب می‌کند و مدعی شده است ترافیک کاربرانی که به صفحه چت بینگ می‌روند، در این محاسبه در نظر نگرفته شده است. با این حال، شرکت Statcounter در گزارشی می‌گوید: «کلیه آمارها شامل ترافیک ورودی و خروجی از صفحه چت بینگ است و کارشناسان زیادی این داده‌ها را تحلیل کرده‌اند.»

گزارش میزان ترافیک ورودی از بینگ توسط شرکت Statcounter

بهتر است بدانید: مایکروسافت علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در بازار تکنولوژی، اما همیشه در رقابت با شرکت‌های قدرتمند دیگر ضعیف عمل می‌کند. گوگل اکنون از هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی به نام Gemini رونمایی کرده است که به گفته کارشناسان توان پردازشی آن ۴ برابر chatGPT4 است و به منابع بیشتری نیز دسترسی دارد. به موازات این جریانات، بایدو (Baidu)، غول فناوری چینی، نیز وارد میدان بازی شد و چت بات خود را با نام «Ernie Bot» منتشر کرده است.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
وابستگی سایت به ترافیک دیسکاور ممکن است مفید نباشد

عاقبت وابستگی کسب‌وکارها به ترافیک گوگل دیسکاور

گوگل می‌گوید: «وابستگی سایت به ترافیک دیسکاور ممکن است مفید نباشد.» در این اظهار نظر، جان مولر با اشاره به اسناد گوگل می‌گوید: «با توجه به طبیعت تصادفی‌بودن دیسکاور، ترافیک حاصل از آن در مقایسه با ترافیک ارگانیک نتایج جستجو قابل‌پیش‌بینی نیست و به‌عنوان شاخص تکمیلی در نظر گرفته می‌شود.»

به گفته جان مولر، اینکه تمام تمرکز خود را فقط برای بهبود ترافیک از گوگل دیسکاور بگذارید، باعث می‌شود تا تغییراتی را در ترافیک خود ببینید که ارتباط مستقیمی به کیفیت محتوا و اهداف اصلی آن‌ ندارد.

جان مولر درباره ترافیک گوگل دیسکاور می‌گوید

گری ایلیس (Gary Illyes)، تحلیلگر تیم جستجوی گوگل، درباره وابستگی به ترافیک دیسکاور هشدار داد و گفته بود: «امیدوارم مردم درک کنند که ترافیک دیسکاور با تمام خوبی‎‌هایی که دارد، ممکن است به‌طور ناگهانی ناپدید شود و نباید کسب‌وکار خود را بر اساس آن پایه‌گذاری کرد.»

گری ایلیس درباره ترافیک گوگل دیسکاور می‌گوید

بهتر است بدانید: دیسکاور به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مهم گوگل شناخته می‌شود که به کاربران این امکان را می‌دهد تا محتواهای مرتبط و جذابی را بر اساس علاقه‌ و نیازشان بخوانند. با مطالعه مقاله «چطور محتوای خود را وارد گوگل دیسکاور کنیم؟» از بلاگ تریبون، ترافیک دیسکاور سایت خود را بهبود دهید.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *