خبرنامه سئو هفته دوم مرداد ۱۴۰۲

منتشر شده در ۱۱ مرداد ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته دوم مرداد ۱۴۰۲

محتوای این خبرنامه به صورت اختصاصی برای شما تولید شده است. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
سیستم Topic Authority و نمایش نام نویسنده خبر (Author) در بخش تاپ استوری (Top stories)

نمایش نام نویسنده در Top stories و اهمیت توجه به Topic Authority

اطمینان از تخصص و اعتبار منابع خبری، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سیستم Topic Authority است تا نتایج جستجو برای کاربران معتبر و مفید باشند. گوگل اخیراً در خبری اعلام کرد که با نمایش نام نویسنده خبر (Author) در بخش تاپ استوری (Top stories) سعی دارد روی اعتبار محتوای وب تاکید کند. این در حالی است که بر اساس شاخص‌های Helpful content، محتوایی که نشان دهد یک شخص باتجربه در حال اشتراک‌گذاری مهارت و دانش خود است، در رتبه‌بندی بالاتری از سایر صفحات قرار می‌گیرد.

زمانی که نام نویسنده یا مسئول محتوای خبری و مقاله بلاگ مشخص باشد، نظر کاربران به محتوا و سایت موردنظر جلب می‌شود و با اعتماد بیشتری به توصیه‌های آن عمل می‌کنند. توجه داشته باشید که انتشار محتوای باکیفیت توسط نویسندگان معتبر، یکی از عوامل موثر در بهبود اعتبار سایت و افزایش ترافیک است.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
پروتکل robots.txt تغییر می‌کند

پروتکل robots.txt تغییر می‌کند، گوگل از جوامع دنیا خواست در این خصوص مشارکت کنند

گوگل در خبری با فراهم‌کردن بستری برای مشارکت عمومی، از تمام ناشران صفحات وب، جوامع مدنی، دانشگاهیان و افراد فعال حوزه هوش مصنوعی، درخواست کرد تا در یافتن راهکارهایی برای توسعه استانداردها و پروتکل‌هایی که از آینده وب پشتیبانی می‌کنند، همکاری داشته باشند.

دنیل رومین (Danielle Romain) از گوگل می‌گوید: «پروتکل robots.txt بیش از ۳۰ سال است که نحوه رفتار بات‌ها را در صفحات وب کنترل می‌کند؛ اما این پروتکل دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازها و پتانسیل‌های موجود باشد. به همین دلیل، باید به دنبال فرصت‌های جدیدی باشیم که بتوانند از فناوری‌های آینده وب، به‌خصوص تحولات هوش مصنوعی پشتیبانی کنند.»

او در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: «ما به دنبال راهکارهای جدیدی هستیم که با استفاده از تکنولوژی‌ مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند نیازهای تولیدکنندگان محتوا و توسعه‌دهندگان وب را به‌صورت خودکار و هوشمندانه درک کنند و بر اساس آن‌ها عمل کنند. همکاری و تبادل اطلاعات میان جوامع مختلف می‌تواند به پیشبرد این هدف و ایجاد استانداردهای بهتر و کارآمدتر کمک کند. اگر ایده‌هایی برای کنترل صفحات وب با استفاده از فناوری‌ هوش مصنوعی دارید، در بستری که گوگل با این هدف ایجاد کرده است، ثبت‌نام کنید.»

گری ایلیس (Gary Illyes)، تحلیلگر تیم جستجوی گوگل، در لینکدین خود درباره این موضوع مطلبی منتشر کرد و گفت: «robots.txt در تمام این مدت توانست به‌خوبی از صفحات وب پشتیبانی کند؛ اما با توسعه فناوری‌های نوظهور باید آن را با دستورالعمل‌ها و قوانین جدیدی که برای برنامه‌های هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، همسو کرد.»

گوگل معتقد است که همه می‌توانند به کمک هوش مصنوعی از یک سیستم محتوایی پویا بهره‌مند شوند و توسعه‌دهندگان نیز امکان انتخاب و کنترل محتوای خود و استفاده از فرصت‌های موجود در اکوسیستم وب را خواهند داشت.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
بررسی گزارش جان مولر درمورد Google Search News

بررسی گزارش جان مولر درمورد Google Search News

گزارش‌های «Google Search News» با موضوع بررسی و پوشش آخرین خبرهای مربوط به این موتور جستجو توسط جان مولر به‌صورت ماهانه منتشر می‌شود. در ادامه به موضوعات مختلف گزارش ماه جولای «اخبار جستجوی گوگل» می‌پردازیم.

۱.ابزار Mobile friendly و گزارش Mobile Usability به همراه API آن‌ها، تا پایان سال ۲۰۲۳ منقضی و از کنسول جستجوی گوگل حذف خواهند شد. گوگل بر این باور است که در حال حاضر، تمام سایت‌ها در موبایل قابل‌نمایش هستند و تا اکنون باید به‌عنوان یک فاکتور اساسی اجرا شده باشد.

انقضای گزارش ابزار Mobile friendly و گزارش Mobile Usability

۲.تا پایان ماه مارس ۲۰۲۴، شاخص FID از ابزار وب وایتال (web vitals) کنسول جستجو حذف می‌شود و INP با بررسی کل خطاها در چرخه عمر صفحه، جای آن را می‌گیرد. به گفته گوگل، تجربه خوب در صفحه فراتر از آن چیزی است که در core web vitals می‌بینید؛ زیرا وجود تجربه‌ای عالی روی مکانیزم امتیاز و پاداش سیستم‌های رتبه‌بندی تأثیر می‌گذارد.

حذف شاخص FID از ابزار وب وایتال (web vitals) کنسول جستجو

۳.هوش مصنوعی مولد گوگل (SGE) با ارائه اطلاعات بیشتر به کاربران، زمینه جستجو را بهبود داده و نسخه نهایی آن فراتر از حد انتظار است. تحولات بصری گوگل از سال ۲۰۲۱ تاکنون، وارد عصر جدیدی شده است و با پیوستن SGE به آن، تغییرات بزرگی را پشت سر خواهد گذاشت. SGE گوگل علاوه بر افزایش شانس نمایش صفحات ارزشمندی که در اعماق نتایج پنهان هستند، ترافیک بیشتری را بر اساس موضوعات متنوع به سمت سایت‌ها سرازیر خواهد کرد.

۴.ابزار تست ریچ ریزالت (Rich result) گوگل به‌روزرسانی و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شد. این ابزار اکنون به شما اجازه می‌دهد تا با انتخاب انواع اسکیمای شناخته‌شده در نتیجه آزمون، بتوانید کد آن را استخراج و مستقیماً ویرایش کنید. بدین ترتیب، بررسی مشکلات و شناسایی خطاهای اسکیمای صفحه آسان‌تر شده است.

به‌روزرسانی ابزار تست ریچ ریزالت (Rich result) گوگل

۵.ویژگی search insights کنسول جستجوی گوگل به‌صورت مستقل عمل می‌کند و دیگر به آنالیتیکس وابسته نیست. با اعلام این خبر، سایت‌هایی که اکانت آنالیتیکس ندارند نیز می‌توانند به کمک ابزار search insights وضعیت صفحات خود را در نتایج جستجو بررسی کنند.

ویژگی search insights کنسول جستجوی گوگل

۶.گوگل با هدف درک بهتر مشکلات ایندکس ویدئوها و بهبود شرایط قرارگیری آن‌‌ها در صفحه، ابزار Video Pages کنسول جستجو را با اضافه‌کردن ۳ خطای اصلی به‌روز کرد. هشدارهای داخل تصویر زیر، از سایت‌ها می‌خواهند تا ابعاد ویدئوهای صفحه از ۱۴۰px بیشتر باشند تا در viewport نمایش داده شوند. همچنین ارتفاع ویدئو نباید از ۱۰۸۰px فراتر برود؛ زیرا باعث می‌شود تا نتوان آن را به‌طور کامل در هر دستگاهی مشاهده کرد.

به‌روزرسانی ابزار Video Pages کنسول جستجو

۷.پشتیبانی از Ping نقشه سایت و endpoint تا پایان سال ۲۰۲۳ منسوخ خواهد شد. گوگل با اعلام این خبر گفت: «تمام درخواست‌های پینگ نقشه (HTTP ping requests) در سرچ کنسول سایت ۴۰۴ می‌شوند و دیگر سیستم‌های ما آن‌ها را پردازش نمی‌کنند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، ارسال پینگ نقشه عملی بی‌فایده و غیرکاربردی است که در بسیاری مواقع هم اسپم شناخته می‌شود.»


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *