تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی از ۴۰۰+ رسانه
ورود به جشنواره
خبرنامه سئو هفته چهارم دی ۱۴۰۱

منتشر شده در ۲۵ دی ۱۴۰۱

خبرنامه سئو هفته چهارم دی ۱۴۰۱

تصمیم گرفتیم از این به بعد، محتوای خبرنامه را به‌صورت اختصاصی برای شما تولید کنیم. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
آپدیت الگوریتم Helpful Content و Link Spam

آپدیت الگوریتم Helpful Content و Link Spam به‌طور کامل منتشر شد

گوگل اعلام کرد که به‌روزرسانی الگوریتم Helpful Content و Link Spam که هر دو در دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شده بودند، در ۱۲ ژانویه به پایان رسید. به‌روزرسانی Helpful Content در دسامبر ۲۰۲۲ یک آپدیت جهانی بود که بر همه زبان‌ها و نه فقط انگلیسی تاثیر گذاشت.

این الگوریتم محتواهای بی‌کیفیتی که برای موتورهای جستجو تولید شده را شناسایی و از صفحه نتایج گوگل حذف می‌کند تا محتواهای کاربرپسند، رتبه بهتری در نتایج جستجو دریافت کنند. همچنین گوگل اعلام کرده برگشت صفحات حذف‌شده از نتایج جستجو فقط با بهبود عملکرد و کیفیت محتوا امکان‌پذیر است.

آپدیت لینک اسپم هم مانند آپدیت Helpful Content جهانی بوده و بر همه زبان‌ها تاثیر می‌گذارد. لینک اسپم با هدف شناسایی لینک‌سازی‌های غیرطبیعی به‌روزرسانی شده و برخلاف آپدیت‌های قبلی که اقدام به جریمه سایت متخلف می‌کرد، این بار با نادیده‌گرفتن این لینک‌سازی‌ها هیچ اعتباری به سایت مقصد منتقل نمی‌کند.

اگر در طی این دو آپدیت با هرگونه تغییر رتبه و موارد دیگر مواجه شدید، سعی کنید طبق قوانین و توصیه‌های گوگل، تغییرات مرتبط با محتوای اصولی و لینک‌سازی طبیعی را اعمال کرده تا بتوانید شرایط سایت خود را بهبود دهید. لازم به ذکر است این دو آپدیت مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و به مرور زمان با شناختی که از رفتار کاربران به دست می‌آورند، به تکامل می‌رسند.

با خواندن مقاله «الگوریتم helpful content» و «الگوریتم لینک اسپم» می‌توانید با این دو الگوریتم بیشتر آشنا شوید.


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
کیفیت محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی

محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی؛ اسپم یا کاربردی؟

زمانی که گوگل به‌روزرسانی Helpful Content را اعلام کرد، بسیاری از کارشناسان سئو انتظار داشتند به رتبه محتوای صفحاتی که با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده ضربه بزند؛ اما ظاهرا این به‌روزرسانی هیچ تاثیری بر این مسئله نداشت. تا اینکه گوگل در مدت کوتاهی بعد از آپدیت Helpful Content، آپدیت Link Spam را منتشر کرد.

در این آپدیت برخلاف Helpful Content، محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی تحت تاثیر قرار گرفتند؛ البته تغییرات به‌‌‌وجودآمده چشمگیر نبود، ولی اینجا بود که سوال بزرگ و مهمی برای فعالان حوزه سئو پیش آمد؛ آیا محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی مورد تایید گوگل هست یا نه؟

اجازه بدهید در ابتدا مسئله‌ای را برایتان روشن کنیم. جان مولر به‌طور واضح بیان کرد که محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی مورد تایید گوگل نیست؛ اما فراموش نکنید که ما در سال ۲۰۲۳ زندگی می‌کنیم و برای صرفه‌جویی در زمان و انجام اصولی و بهتر کارها، نیازمند بهبود فعالیت‌ها به‌وسیله اتوماسیون‌سازی هستیم.

این نکته در سئو هم صدق می‌کند. ما نمی‌توانیم قدرت هوش مصنوعی در انجام سریع کارها را نادیده بگیریم؛ اما آیا می‌توانیم بگوییم هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین نویسندگان شود؟ گفتن اینکه هوش مصنوعی ممکن است جایگزین نویسندگان شود مانند این است که بگوییم ماشین‌های تحریر یا رایانه جایگزین نویسنده‌ها خواهند شد. آیا یک ابزار می‌تواند جایگزین فردی شود که از ابزار استفاده می کند؟

هوش مصنوعی فقط می‌تواند بر اساس دانش قبلی، دسته‌ای از کلمات را به کار ببرد پس نمی‌توان توقع خلاقیت و کارایی مدنظر گوگل و کاربران را از آن داشت. حالا می‌توانیم تا حدی پاسخ این سوال را بدهیم. آیا تولید محتوا توسط هوش مصنوعی کار درستی است؟

احتمالا ترکیبی از هوش مصنوعی و به کارگیری متخصصان سئو، راه‌حل بهتری باشد تا بتوانیم علاوه بر داشتن سرعت عمل، از خلاقیت هم بهره ببریم. البته این را فراموش نکنید که این مطلب صرفا بر اساس نظرات متخصصان این حوزه بیان شده و لزوما توسط گوگل مورد تایید نیست.

اگر دوست دارید با تولید محتوا و تکنیک‌های آن بیشتر آشنا شوید، خواندن این بلاگ می‌تواند برایتان مفید باشد.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
فرصتی برای نمایش فروشندگان با معرفی بهتر محصولات در سایت

بررسی محصول قوی‌تر، با معرفی فروشندگان بیشتر

آلن کنت، Developer Advocate گوگل، در توییتر خود اعلام کرد، زمانی که محتوا و کیفیت دو صفحه بررسی محصول کاملاً مشابه باشند، صفحه‌ای که برای خرید محصول به جای معرفی یک فروشنده به فروشندگان مختلفی لینک داده باشد، رتبه بهتری کسب می‌کند.

قطعا این ادعا به این معنی نیست که صفحه‌ای که به یک فروشنده لینک می‌دهد، ضعیف‌تر است، بلکه فقط این تصور را ایجاد می‌کند که احتمالاً تنها هدف از بررسی محصول، فروش آن است و این محتوا نمی‌تواند به صورت کاملا بی‌طرفانه و فقط در جهت رفع نیاز مشتری نوشته شده باشد.

اما محتوایی که مزایا و معایب و تحلیل محصول را به صورت کامل در بر گرفته و چند گزینه برای خرید و مقایسه قیمت و کیفیت محصول به کاربر ارائه می‌دهد، از نظر گوگل ارزش بالاتری دارد؛ زیرا این محتوا در تلاش است مفید، کاربردی و واقعی باشد.

در آخر گوگل پیشنهاد می‌دهد که در صفحات بررسی محصول، برای لینک‌دادن به صفحات این فروشندگان می‌توانید از rel= sponsored و rel= nofollow استفاده کنید.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
نکات مهمی از Core Web Vitals

گوگل کروم نکات مهمی از Core Web Vitals را منتشر کرد

گوگل کروم لیستی از مهم‌ترین مواردی که باید در مورد Core Web Vitals رعایت کرد، منتشر کرده که برای تمامی سایت‌ها قابل اجراست. Core Web Vitals یا هسته حیاتی وب، شامل معیارهایی است که زمان بارگذاری، میزان تعامل کاربر با صفحه و پایداری محتوا در حین بارگذاری را اندازه‌گیری می‌کنند.

در طول مدتی که این فاکتور در کنار فاکتورهای دیگر رتبه‌بندی اعلام شد، گوگل پیشنهادات زیادی را برای بهبود معیارهای Core Web Vitals‌ ارائه داد. اما نمی‌توان انتظار داشت که بتوان تمامی این پیشنهادات را پیاده‌سازی کرد و این مسئله به خصوص برای کسانی که تجربه کافی ندارند، می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد.

این لیست که تهیه و طراحی آن برای گوگل کروم بیش از یک سال زمان برد، به شما کمک می‌کند تا حتی با تجربه کم بتوانید تصمیم بگیرید چه مواردی را در اولویت قرار دهید.

بهینه‌سازی (LCP (Largest Contentful Paint

  • مطمئن شوید که منبع LCP حتما در کدهای HTML شما وجود داشته باشد.
  • علاوه بر قراردادن منبع LCP در کدهای HTML، مطمئن شوید که نسبت به پارامترهای دیگر، اولویت بالاتری را برای آن قائل شده‌اید.
  • از یک (CDN (Content Delivery Network برای کاهش زمان پاسخگویی سرور یا همان TTFB (Time to First Byte) استفاده کنید.

بهینه‌سازی (CLS (Cumulative Layout Shift

  • اندازه و حجم محتواهای تصویری که قصد بارگذاری در صفحه را دارید، از قبل مشخص کنید.
  • مطمئن شوید صفحات سایت‌تان امکان استفاده از قابلیت (Bfcache (back/forward cache را دارند.
  • از متحرک‌سازی المان‌ها در سایت خود دوری کنید.

بهینه‌سازی (FID (First Input Delay

  • کم‌ نگه‌داشتن تعداد درخواست‎ها و تبدیل آن‌ها به اندازه‌های کوچک
  • کاهش زمان اجرای جاوا اسکریپت
  • جلوگیری از به‌روزرسانی‌های بزرگ هنگام رندرگرفتن

در این مقاله از بلاگ تریبون می‌توانید درباره Core Web Vitals بیشتر مطالعه کنید.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌: