حال و روز بازار سئو در سال 1401

به‌ روزرسانی شده در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

حال‎‌وروز بازار سئو در سال 1401

از زمانی که بسیاری از داده‌های حوزه سئو فقط مختص آمارهای جهانی بود و کسب‌وکارهای ایرانی نمی‌توانستند از آن‌ها به نفع کسب‌وکار خود استفاده کنند، مسیر تهیه گزارش جامع از وضعیت سئو در ایران برای ما بسیار پررنگ شد. با همکاری ۴۶۲ نفر از فعالان حوزه سئو، اولین گزارش جامع سئو در سال ۱۴۰۰ منتشر شد. در ادامه این مسیر و با کسب تجربه از تهیه گزارش اول سئو، موفق شدیم دومین گزارش جامع سئو را با همکاری بیش از ۵۴۱ نفر نیز منتشر کنیم. مانند سال گذشته، اطلاعات مفیدی مثل حقوق و دستمزد، بودجه‌بندی سئو، فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه، فاکتورهای رتبه‌بندی و وضعیت تیم‌های سئو در شرکت‌ها را در این گزارش جمع‌آوری کرده‌ایم.

متوسط درآمد متخصصان خانم، از آقایان کمتر است!

با نظرسنجی از ۵۴۱ متخصص سئو با عنوان شغلی‌های مشابه به این نتیجه رسیده‌ایم که میانگین درآمد ماهانه آقایان تقریبا ۱۸درصد از میانگین درآمد خانم‌ها بیشتر است. به زبان دیگر، میانگین درآمد ماهانه خانم‌ها و آقایان به ترتیب ۱۰ و ۱۶میلیون تومان است.

در حالی که میانگین درآمد ماهانه در حوزه سئو در سال ۱۴۰۰، حدود ۹/۷۶ میلیون تومان بوده است و در سال ۱۴۰۱ به ۱۴/۷۳ میلیون تومان رسیده است. در یک سال گذشته درآمد ماهانه در این حوزه با رشد ۵۱درصدی همراه بوده است. رشدی که تقریبا با نرخ تورم سالانه برابر است. به گزارش تسنیم، خانوارهای کشور در بهمن ۱۴۰۱ به‌طور میانگین ٥٣/٤ درصد بیشتر از بهمن ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

تعداد مدیریت پروژه‌های سئو

۲۸درصد از فریلنسرها/مشاوران سئو و افراد شاغل در آژانس‌ها بیش از ۵ پروژه را مدیریت می‌کنند. در گزارش سال ۱۴۰۰، فقط ۱۶درصد از این افراد به مدیریت بیش از ۵ پروژه تمایل داشته‌اند. پس به نظر می‌رسد که افراد با کسب تجربه از پروژه‌های مختلف، مهارت و توانایی‌هایشان افزایش یافته است و به مدیریت تعداد پروژه‌های بیشتر علاقه‌مندتر شده‌اند.

تعداد پروژه‌های متخصصان سئو در سال 1401

انتظار افراد از سئو چیست؟

۶۶درصد از فریلنسرها/مشاوران سئو یا کسانی که در آژانس‌ها کار می‌کنند، معتقد‌اند که کارفرمایان در پروژه‌های سئو مانند سال ۱۴۰۰، انتظار «افزایش فروش» دارند. در گزارش سال ۱۴۰۱، انتظار افزایش فروش مانند کارفرمایان در اهداف شرکت‌ها هم دیده می‌شود، ولی «بهبود رتبه کلمات کلیدی» بزرگترین انتظار شرکت از تیم سئو عنوان شده است.

انتظار کارفرمایان ایرانی از پروژه سئو در سال 1401

این در حالی است که طبق آمار جهانی سئو و منبع معتبر Search Engine Journal، بزرگترین انتظار کارفرمایان خارجی از پروژه سئو «افزایش ترافیک سایت» است و افزایش فروش در اولویت‌های پایین‌تری قرار دارد.

بزرگترین انتظار کارفرمایان خارجی از پروژه سئو در سال 2022

در کنار انتظار کارفرمایان و شرکت‌ها از فعالیت سئو باید نحوه سنجش موفقیت پروژه‌های سئو از نگاه متخصصان را هم در نظر بگیریم. «بهبود رتبه کلمات کلیدی» و «افزایش ترافیک ارگانیک» مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که متخصصان سئو برای سنجش موفقیت پروژه‌هایشان استفاده کرده‌اند.

ملاک‌های متخصصان سئو برای سنجش موفقیت پروژه‌هایشان در سال 1401

عوامل ارزیابی عملکرد پروژه‌ها سئو از دید متخصصان تا حدود زیادی مشابه با انتظارات جهانی کارفرمایان و شرکت‌ها از فرایند سئو است. برای مثال مطابق با تصویر زیر، ۱۹درصد از متخصصانی که در آژانس‌ها فعالیت می‌کنند، فاکتور «بهبود رتبه‌بندی» را برای موفقیت روند فعالیت‌های سئو در نظر گرفته‌اند.

عوامل ارزیابی عملکرد پروژه‌های سئو از دید متخصصان خارجی در سال 2022

در گزارش سئو ۱۴۰۰، «بهبود نرخ تبدیل سایت» دومین فاکتور برای اندازه‌گیری عملکرد پروژه‌های سئو به شمار می‌رفت و در حال حاضر در اولویت‌ چهارم متخصصان قرار دارد.

فعالیت‌های هزینه‌بر در سئو

متخصصان سئو بیشتر بودجه خود را به ترتیب صرف «تولید محتوا»، «موارد فنی سایت» و «خرید رپورتاژ آگهی» می‌کنند. جالب است بدانید که در گزارش سالانه ۱۴۰۰ تریبون، به طور میانگین تعداد رپورتاژ آگهی‌های خریداری‌شده از پلتفرم تریبون حدود ۸ برابر و حجم خرید کلی نیز حدود ۲۳ برابر شده است.

فعالیت‌های هزینه‌بر سئو در سال 1401

این در حالی است میزان سهم بودجه صرف‌شده برای خرید رپورتاژ آگهی در سال گذشته مشابه با سال ۱۴۰۱ (۲/۴ درصد) است. احتمال می‌رود هزینه دیگر فعالیت‌های هم به مراتب افزایش یافته است. با اینکه طبق آمار تریبون هزینه بیشتری برای رپورتاژ شده است، ولی نسبت کلی هزینه‌ آن همان ۲/۴ درصد است.

چالش فعالان حوزه سئو

در گزارش ۱۴۰۰، به ترتیب «ناهماهنگی در ارتباط با سایر واحدها» و «ناآگاهی کارفرما از روند پروژه‌ها سئو»، به‌عنوان دو چالش بزرگ متخصصان سئو مطرح شده بود، اما با وجود اتفاقات سال ۱۴۰۱، هیچ چالشی به‌اندازه مسئله «فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت» برای افراد این حوزه مسئله‌ساز نبوده است.

چالش‌های متخصصان سئو ایرانی در سال 1401

در مقایسه با چالش‌های مطرح‌شده در گزارش جهانی سئو ۲۰۲۲، نمی‌توان وجه مشترکی بین ۳ چالش اصلی آن‌ها با دغدغه‌های سئو در داخل ایران پیدا کرد. کمبود منابع کافی، تدوین استراتژی و مقایس‌پذیری فرایندها (اسکیل‌آپ) موضوعاتی هستند که بیشترین سهم را در بخش چالش‌های سئوی گزارش جهانی به خود اختصاص داده‌اند.

چالش‌های متخصصان سئو خارجی در سال 2022

تهدیدهای سئو در ۲ سال آینده

با توجه به اطلاعات دو سال اخیر در این فصل از گزارش، «طرح صیانت و طبقاتی‌شدن اینترنت» بزرگترین تهدید سئویی از نگاه فعالان سئو است. همچنین متخصصان باور دارند بعد از طرح ملی‌شدن اینترنت موضوع «هوش مصنوعی» دومین تهدید بزرگ در حوزه سئو است. در حال حاضر هم روزانه شاهد اخبار مختلف از غول‌های فناوری جهان هستیم که چگونه بر سر هوش مصنوعی با یکدیگر رقابت می‌کنند و یکی پس از دیگری از امکانات گوناگون مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی می‌کنند.

تهدیدهای سئو در ۲ سال آینده از دیدگاه متخصصان ایرانی

در مقایسه با آمارهای جهانی سال ۲۰۲۲، متخصصان سئو به ترتیب یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، آپدیت الگوریتم‌های گوگل و third-party cookies (کوکی مرورگرها) را ۳ تهدید اصلی در حوزه سئو تا دو سال آینده مطرح کرده‌اند. در گزارش سئو ۱۴۰۱، موضوع آپدیت الگوریتم‌های گوگل با سهم ۲۰درصدی سومین تهدید بزرگ برای دو سال آینده سئو در ایران عنوان شده است.

تهدیدهای سئو در ۲ سال آینده از دیدگاه متخصصان خارجی

عوامل رتبه‌بندی در ۲ سال آینده

از نظر بیشتر متخصصان این حوزه «محتوای عمیق و تخصصی» و «یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و الگوریتم MUM» مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی در ۲ سال آینده هستند. این دو عامل در سال ۱۴۰۰، از نظر متخصصان سئو به ترتیب در رتبه ۲ و ۳ قرار داشت، اما در سال ۱۴۰۱ به رتبه ۱ و۲ رسیده‌اند.

عوامل رتبه‌بندی در ۲ سال آینده از دیدگاه متخصصان ایرانی در سال 1401

 

این اطلاعات در مقایسه با آمار جهانی این گونه است که متخصصان این حوزه به ترتیب «یادگیری ماشین و هوش مصنوعی»، «فاکتور EAT» و «core web vitals» را مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی سئو تا ۲ سال آینده می‌دانند.

عوامل رتبه‌بندی در ۲ سال آینده از دیدگاه متخصصان خارجی در سال 2022

متخصصان آینده کاری خود را در سئو چگونه می‌بینند؟

۷۱درصد از کسانی که در حوزه سئو مشغول به کار هستند، تصمیم دارند تا ۵ سال آینده به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهند. این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰، با ۳درصد افزایش روبه‌رو بوده است. همچنین درصد کسانی که به ادامه فعالیت در این حوزه تمایل نداشته‌اند، از ۹/۵ به ۵درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. علاوه بر این، مسئله مهاجرت با آینده کاری متخصصان سئو گره خورده است و ۷۰درصد از متخصصان در گزارش ۱۴۰۱ بیان کرده‌اند که قصد مهاجرت دارند.

میزان اطمینان متخصصان سئو، از ادامه مسیر خود در سال 1401

طبق سالنامه مهاجرتی سال ۱۴۰۱ که توسط رصدخانه مهاجرت ایران تهیه شده است، تمایل به مهاجرت در میان کارکنان، مدیران میانی، کارآفرینان و مدیران ارشد که در گروه فعالان کسب‌وکار قرار می‌گیرند، از سایر اقشار مختلف اجتماعی بیشتر است و سهم ۷۰درصدی را به خود اختصاص داده است.

فریلنسر‌ها چگونه پروژه دریافت می‌کنند؟

فریلنسر‌های ایرانی بیشتر از دو طریق «معرفی دوستان و کارفرمایان قبلی» و «شبکه‌سازی شخصی خود» پـروژه دریافت می‌کنند.

نحوه دریافت پروژه توسط فریلنسر‌های ایرانی در سال 1401
همچنین آمار جهانی نشان می‌دهد که در اکثر اوقات فریلنسرهای خارجی به ترتیب از روش‌های معرفی دیگران، جستجو‌کردن و ارتباطات و شبکه‌های شخصی خودشان پروژه‌ سئو جذب می‌کنند.

نحوه دریافت پروژه توسط فریلنسر‌های جهانی در سال 2022

اطلاعات پاسخ‌دهندگان در یک نگاه

گزارش جامع وضعیت سئو ۱۴۰‍۱ با نظرسنجی ۵۴۱ متخصص سئو تهیه شده است. اطلاعات دموگرافی پاسخ‌دهندگان را که شامل جنسیت، سن، سابقه کاری شهر محل سکونت و نوع شرکت می‌شود، به صورت نمودار مشاهده می‌کنید.

جنسیت پاسخ‌دهندگان پرسش‌نامه 1401

سن پاسخ‌دهندگان پرسش‌نامه 1401

سابقه کاری پاسخ‌دهندگان پرسش‌نامه 1401

شهر محل سکونت پاسخ‌دهندگان پرسش‌نامه 1401

نوع شرکت پاسخ‌دهندگان پرسش‌نامه 1401

اگر از مطالعه خلاصه آنچه در جامعه سئو ۱۴۰۱ گذشت، اطلاعات خوبی به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم فایل کامل گزارش را دانلود کنید و از حال بازار سئو در سالی که گذشت باخبر شوید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.