تفاوت‌ روابط عمومی و تبلیغات چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۳ خرداد ۱۴۰۲

|

مهم‌ترین تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات در چیست؟

تبلیغات و روابط عمومی دو بازوی مهم برای جذب مخاطب در کسب‌وکارها محسوب می‌شوند. هر کدام از این‌ها باید با توجه به شرایط مخاطبان هدف استفاده شود تا بتوان بیشترین بهره را از آن‌ها گرفت. بنابراین اگر در ابتدای مسیر کسب‌وکار خود قرار دارید یا تاکنون از تبلیغات و روابط عمومی استفاده می‌کردید اما نمی‌دانستید که کاربرد هرکدام دقیقا چیست، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

در این مقاله ما سعی داریم که تعریف تبلیغات و روابط عمومی را با یکدیگر مرور کنیم و توضیح دهیم که در چه شرایطی باید از کدام شیوه استفاده کنید تا بیشترین مخاطب را به سمت کسب‌وکار خود آورید.

تفاوت‌های اصلی تبلیغات و روابط عمومی
قبل از هرچیزی نیاز است که تعریف درستی از تبلیغات و روابط عمومی ارائه دهیم.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات در واقع معرفی محصولات و خدماتی است که مردم مشابه آن را قبلا در بازار دیده‌اند و با آن آشنایی دارند و این امید وجود دارد که در میان رقبای مختلف شما را انتخاب کنند. این واژه در معانی مختلفی مثل تبلیغات چاپی، پیام‌های بازرگانی صدا و سیما و… تعریف می‌شود.

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی ابزار ارتباطی است که به برند شما اجازه می‌دهد رابطه خوبی را با مشتریان خود ایجاد کند. این رابطه که براساس حس اعتماد شکل می‌گیرد، به افراد کمک می‌کند که در نوبت بعدی برای خرید یک محصول یا استفاده از خدمات مشابه، مجددا شما را انتخاب کنند.

تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

تفاوت‌های اصلی تبلیغات و روابط عمومی

تعاریف می‌توانند دید کلی از هر دو مفهوم به شما دهند؛ اما برای اینکه تفاوت‌های میان تبلیغات و روابط عمومی را دقیق‌تر بررسی کنیم، نیاز است که هریک از این اختلافات را توضیح دهیم.

1. هزینه
برای تبلیغات، کسب‌وکارها و سازمان‌های مختلف باید هزینه بپردازند و از زمان دقیق انتشار آن خبردار هستند؛ اما در روابط عمومی تمرکز اصلی روی کانال‌هایی است که برای شما هزینه‌ای ندارند و با مشتریان خود در ارتباط هستید تا بتوانید از طریق آن محصولات و خدمات خود را هم معرفی کنید.

2. مدیریت و کنترل مطالب
در تبلیغات به دلیل هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید، شما برای نحوه انتشار محتوای خود تا حد زیادی اختیار دارید و می‌توانید صدا و تصویر خروجی را کنترل کنید؛ اما در مورد روابط عمومی این موضوع صدق نمی‌کند. چراکه هر لحظه ممکن است خبری در مورد شما در شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌ها منتشر شود، بدون اینکه هماهنگی با کسب‌وکار شما رخ دهد.

3. مدت زمان
تا زمانی که شما برای تبلیغات خود در کانال‌های مختلف بودجه‌ای درنظر بگیرید، می‌توانید آن را ادامه دهید و به صورت کلی در مقابل اقدامات روابط عمومی، مدت زمان طولانی‌تری می‌توانید از تبلیغات استفاده کنید؛ اما در بحث روابط عمومی تصور کنید که یک کنفرانس خبری، محتوای ترند یا نشست خبری در مورد محصول جدید خود برگزار کرده‌اید، تنها یکبار می‌توانید بازخورد آن را در رسانه‌های گوناگون مشاهده کنید و یک خبرنگار نمی‌تواند چندین بار خبر شما را منتشر کند.

4. مخاطبان هدف
زمانی که مخاطبان در حال تماشای تبلیغات تلویزیونی هستند، از اینکه یک کسب‌وکار قصد دارد چیزی را به آن‌ها بفروشد، اطلاع دارد؛ اما مخاطبی که در روابط عمومی هدف قرار داده می‌شود، به دلیل وجود رسانه‌ای بی‌طرف (شخص ثالث) و انتقال خبر از طریق آن، به دنبال ارزش‌هایی است که برای او خلق می‌شوند.

5. همکاران و شرکای تجاری
اگر به عنوان یک آژانس تبلیغاتی قصد فعالیت داشته باشید، با کسب‌وکارهایی که قصد انجام تبلیغات دارند و رسانه‌های پخش‌کننده تبلیغ سروکار دارید و باید با مذاکره بتوانید آن‌ها را راضی نگه دارید؛ اما در یک آژانس که محوریت آن را اقدامات مربوط به روابط عمومی شکل می‌دهد، شما با تدوینگر‌ها، کارگردانان خبری و خبرنگاران و از طرفی هم با رسانه‌ها و شرکای انتشاردهنده اخبار سروکار خواهید داشت.

6. محدودیت مخاطب
در تبلیغات شما به طیف گسترده‌ای از مخاطبان دسترسی دارید و می‌توانید از طریق تلویزیون، بیلبورد و… که بخش وسیعی در کشور آن را تماشا می‌کنند، محصول یا خدمت خود را معرفی کنید؛ اما در روابط عمومی مخاطبان شما محدودتر هستند و بیشتر کسانی که از شما خرید کرده‌اند، کسانی که تازه با نام شما آشنا شده‌اند و مشتریان بالقوه را شامل می‌شوند.

7. اعتبار
طبق تحقیقات، محتوایی که با رویکرد پی‌آر تولید می‌شود، سه برابر محتواهای تبلیغاتی در تصمیم‌گیری مشتریان تاثیرگذار است. همین آمار نشان می‌دهد که روابط عمومی به مراتب، اعتبار بیشتری را برای کسب‌وکار شما به ارمغان می‌آورد.

مثلا اگر در رویدادی با رویکرد تبلیغات اسپانسر شوید، ممکن است همه‌چیز آن‌طور که می‌خواهید پیش نرود و نتیجه مورد انتظار خود را نگیرید؛ اما اسپانسرشدن در رویدادها با رویکرد پی‌آری به افزایش آگاهی از برند و اعتماد کاربران کمک می‌کند. البته این حداقل نتیجه‌ای است که می‌توانید از روابط عمومی به دست آورید.

تاثیر انواع محتوا روی فرآیند خرید مشتری

8. شیوه نگارش و نحوه نوشتن
«همین حالا خرید کنید»، «همین الان کلیک کنید»، «با ما تماس بگیرید» و… این‌ها عباراتی هستند که در تبلیغات استفاده می‌شوند و مردم را برای خرید کالا تشویق می‌کنند.؛ اما در روابط عمومی و نحوه نوشتن اخبار مربوط به آن، باید تا جای ممکن بی‌طرف بنویسید به طوری که مخاطب نتواند تشخیص دهد که این نوشته مربوط به کدام برند است تا بتوان به درستی اهداف پیام‌های پی‌آری را دنبال کرد.

مبنای مقایسه تبلیغات روابط عمومی
تعریف تکنیک‌هایی که برای جلب توجه افراد به محصولات و خدمات ما از طریق روش‌های پولی طراحی می‌شود. روابط عمومی تمرینی برای ارتباطات استراتژیک است که سعی در ایجاد رابطه‌ای مفید بین کسب‌وکار و مردم دارد.
نوع رسانه پولی (Paid) اکتسابی (Earned)
نوع ارتباط یک‌طرفه دوطرفه
تمرکز بر معرفی محصولات و خدمات، با استراتژی مشخص برای خرید مخاطبان هدف ایجاد تصویری مثبت از برند، در رسانه‌ها
میزان کنترل کسب‌وکار روی تبلیغات خود کنترل کامل دارد. . کسب‌وکار می‌تواند داستان برند خود را شرح دهد اما اینکه کاربران چه واکنشی دارند، از کنترل کسب‌وکار خارج است.
جایگاه کسب‌وکار تضمین‌شده بدون ضمانت
مدت انتشار تا زمانی که به پرداخت تمایل داشته باشید، ادامه خواهد داشت. تنها یکبار فرصت دارید.
اعتبار کم زیاد

وجه اشتراک روابط عمومی و تبلیغات

با وجود تمام تفاوت‌هایی که میان دو مفهوم روابط عمومی و تبلیغات وجود دارد، تشابهاتی هم هستند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. پی‌آر و تبلیغ هر دو به نوعی ارتباط موثری را با مخاطبان هدف برند شکل می‌دهند و با هدف افزایش آگاهی از برند و آشنایی افراد با محصولات و خدمات برند ما دست به کار می‌شوند.
در واقع هر دوی این مفاهیم در راستای برندینگ بهتر و برای انتقال کارآمدتر پیام‌ها به مخاطبان استفاده می‌شوند و برای رسیدن به این هدف از رسانه‌های گوناگونی کمک می‌گیرند.

در تریبون بخوانید : روابط عمومی دیجیتال چیست؟

نقش روابط عمومی در تبلیغات چیست؟

کسب‌وکارها هزینه‌های گزاف مربوط به تبلیغات را می‌پردازند تا بتوانند از آن حداکثر استفاده را داشته باشند و بیشترین مخاطب ممکن را جذب کنند. در این میان روابط عمومی می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. زمانی می‌توان تبلیغی را کارآمد و نتیجه‌بخش دانست که قبل از آن توسط روابط عمومی اعتماد مخاطبان جلب شده باشد و بتوانند به کسب‌وکاری که در فضاهای تبلیغاتی مختلف می‌بینند اعتماد کنند و در میان سایر رقبا آن را ترجیح دهند.

اینجاست که روابط عمومی و تبلیغات، با وجود تمام اختلاف‌ها و شباهت‌ها می‌توانند در یک راستا و برای رسیدن به اهداف برند شکل گیرند.

در واقع لازم است بین این دو استراتژی هماهنگی ویژه‌ای ایجاد کرد تا تأثیر روابط ‌عمومی در تبلیغات نمایان شود. اینکه چه زمانی باید از کدام روش استفاده شود نیز مسئله‌‌ حائز اهمیتی است. اگر شما یک برند جدید و ناشناخته هستید یا رقیب‌های جدی دارید که رقابت با آن‌ها برای به‌دست آوردن بازار مشکل به‌نظر می‌رسد، استفاده از روابط عمومی می‌تواند اولین و اصلی‌ترین انتخاب شما باشد و در گام‌های بعدی برای تبلیغات برنامه‌ریزی کنید.

همچنین بودجه هم مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. اگر شما نمی‌توانید هزینه زیادی برای تبلیغات بپردازید یا دنبال رسیدن به اهداف طولانی‌مدت برای مجموعه خود هستید، روابط عمومی می‌تواند کمک بیشتری به شما کند. بنابراین درک تفاوت این دو مفهوم و نقش مهمی که در پیشرفت کسب‌‎وکار شما دارند در برنامه‎ ریزی شما برای مجموعه‌تان یک موضوع مهم و اساسی به‌حساب می‌آید.

روابط عمومی یا تبلیغات؟ کدام بهتر است؟

به صورت کلی نمی‌توان برتری برای هرکدام از این مفاهیم قائل شد؛ کسب‌وکارها از هردوی آن‌ها می‌توانند در پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. نکته‌ای که باید درنظر گرفته شود شرایط برند شماست. با مدنظر قراردادن شرایط خود و استراتژی که طراحی کرده‌اید، می‌توانید هریک از این ابزارها را انتخاب کنید؛ اما موثرترین و کارآمدترین حالت طبق تجربه، استفاده از تبلیغات و پی‌آر در یک کمپین ارتباطی و در راستای هم است.

سخن آخر

روابط عمومی و تبلیغات در عین حال که در دو دنیای متفاوت هستند؛ اما می‌توانند به عنوان مکمل یکدیگر به کسب‌وکار شما کمک کنند تا رابطه بهتری با مشتریان و مخاطبان هدف ایجاد کرده و توسط تبلیغات توجه آن‌ها را جلب کنید. استفاده درست و به‌جای این دو در کنارهم می‌تواند به افزایش مشتریان و درنتیجه افزایش فروش شما منجر شود.

در این مطلب سعی کردیم تا تبلیغات و روابط عمومی دو بازوی هر کسب‌وکار را برای شما با جزئیات توضیح دهیم تا از این پس استفاده بهینه‌تری از آن‌ها داشته باشید؛ خوشحال می‌شویم اگر تجربیات و نظرات خود را پیرامون این موضوع با ما در میان بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.