لایو تریبون با محمد صفاکرم

به‌ روزرسانی شده در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

لایو اینستاگرام تریبون در مورد نکات مهم در انتشار رپورتاژ

قبل از انتشار رپورتاژ آگهی نیاز است تا مواردی را مجددا بررسی کنید. رعایت نکاتی که در گفت‌‌وگوی زنده با آقای محمدحسین صفاکرم در موردشان بحث کردیم، می‌تواند منجر به تاثیرگذاری بیشتر رپورتاژی که می‌خواهید منتشر کنید، شود.

نکاتی که در ادامه گفته می‌شود برگرفته از تجربیات آقای صفاکرم است که در لایو تریبون بیان کردند و ممکن است در برخی موارد خاص کاربرد چندانی نداشته باشد. در ادامه بیشتر با این موارد آشنا خواهیم شد.

1.     رپورتاژ نباید تبلیغاتی باشد

اولین نکته‌ای که برای رپورتاژ باید درنظر داشته باشید، عدم تبلیغاتی بودن آن است. به نظر آقای صفاکرم رپورتاژی که کاملا تبلیغاتی باشد، به احتمال زیاد توسط کاربران خوانده نمی‌شود و هزینه شما از بین خواهد رفت.

رپورتاژ را به گونه‌ای باید بنویسید که ایجاد ارزش کرده و نیاز مخاطب را رفع کند. با این کار هم ورودی خوبی می‌گیرد، هم بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود و به دلیل کاربرپسند بودن، باعث می‌شود تاثیرات مثبت بیشتری از لینک و مطلب خود دریافت کنید.

2.     اهمیت عنوان‌ها

از نظر آقای صفاکرم عناوین مطالب رپورتاژی اهمیت بالایی دارند و باید قبل از انتشار به آن‌ها توجه کنید. استفاده از اعداد، کلمات جادویی، نام برند و مواردی از این دست که برای نوشتن عناوین بلاگ‌پست‌ها هم رعایت می‌کنید، می‌توانند به تاثیرگذاری بیشتر آن منجر شوند.

3.     اغراق و غلو ممنوع!

در رپورتاژ واقعیت‌ها را بیان کنید. آقای صفاکرم در این باره گفتند: «اگر در عنوان ذکر می‌کنید که صفرتاصد یک مطلب را می‌خواهید توضیح دهید، در مطلب خود واقعا به گونه‌ای بنویسید که صفرتا صد آن مبحث را شامل شود؛ در غیر این‌صورت کاربر اعتمادش را به شما از دست می‌دهد.

در واقع تصور کنید که برای بلاگ سایت خودتان قرار است مطلب بنویسید و بهتر است که برای مشکل و نیاز کاربران خود راه‌حل ارائه دهید. در انتها هم اگر بتوانید برای مطلب کامنت بگیرید که بسیار عالی می‌شود و تاثیرات فوق‌العاده‌ای برای شما به همراه خواهد داشت.

البته خودتان هم می‌توانید کامنت بگذارید، فقط باید حواستان باشد که طبیعی رفتار کنید و حدالامکان از کلمه کلیدی و لینک استفاده نکنید و به جای آن کامنت معنادار و مرتبط به موضوع بگذارید.»

4.     کال تو اکشن (CTA) داشته باشید

آقای صفاکرم داشتن یک کال تو اکشن مناسب در انتهای رپورتاژ را لازم و ضروری می‌دانند. از نظر ایشان داشتن یک دعوت به اقدام مناسب می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد. این کال تو اکشن می‌تواند دعوت به کامنت گذاشتن کاربران، ارجاع به یکی از مطالب سایت خود، مسابقه یا هر اقدام دیگری باشد.

5.     از تصاویر مناسب استفاده کنید

برای پیدا کردن تصاویر خاص می‌توانید به سایر موتورهای جستجو سر بزنید. یاندکس و بینگ از جمله موتورهای جستجوی دیگری هستند که به دلیل استفاده کمتر از آن‌ها معمولا عکس‌های آن‌ها کمتر دیده شده و خاص‌تر است. استفاده از عکس خاص و مرتبط می‌تواند به شما کمک کند که رپورتاژ بهتری را منتشر کنید.

6.     جذابیت متن را درنظر داشته باشید

در متن خود از بولت پوینت‌ها، جداول، آمار و ارقام استفاده کنید یا برخی از کلمات و جملات مهم را بولد و ایتالیک کنید تا کاربر در هنگام مطالعه متن دچار یکنواختی نشود و رپورتاژ را تا انتها دنبال کند.

7.     ساختار محتوا را رعایت کنید

حتما در رپورتاژهای خود مقدمه و جمع‌بندی داشته باشید. براساس تجربیات آقای صفاکرم، زمانی که در مقدمه به کاربر می‌گویید که قرار است در این مطلب چه چیزی به دست آورد و در انتها تمامی مطلب را به صورت خلاصه برای او شرح دهید، کاربر ارتباط بیشتری با متن شما برقرار می‌کند و رپورتاژ نتیجه‌بخش‌تری را خواهید داشت.

8.     کپی نکنید

به هیچ عنوان از مقالات سایت خود یا از سایر مطالب موجود در فضای وب که با موضوع مشابه نوشته شده‌اند، کپی نکنید. مطلبی که یکبار منتشر و ایندکس شده و رتبه مناسبی هم گرفته دیگر برای گوگل ارزشمند نیست و به همین خاطر حداقل ضرری که می‌کنید این است که سرمایه خود را بدون اینکه نتیجه‌ای برای شما به همراه داشته باشد، هدر می‌دهید.

9.     از بازدید فیک کمک بگیرید

برخلاف سایر چیزهای فیک، بازدید فیک می‌تواند به شما کمک کند. البته حتما باید حواستان باشد که طبیعی رفتار کنید و در همین راستا به شکل پلکانی بازدید را افزایش دهید. بازدید بیشتر به شما کمک می‌کند که در فهرست خبرهای پربازدید برخی از سایت‌های خبری که در صفحه اصلی قرار دارد هم جایگاهی داشته باشید. حتی اگر برای یک روز هم چنین جایگاهی را کسب کنید، در بهبود رتبه شما می‌تواند تاثیرگذار باشد.

10. ابر محتوایی ایجاد کنید

معمولا سایت‌های خبری به شما اجازه می‌دهند که 3 لینک را درون مطلب خود قرار دهید. برای قرار دادن این 3 لینک در مطلب خود، محتوای رپورتاژ را به 3 بخش تقسیم کنید و هر لینک را در یک بخش قرار دهید.

سعی کنید قبل و بعد از انکرتکست خود جملات مرتبطی را در مورد آن بنویسید و به اصطلاح در دور و اطراف انکرتکست خود ابرمحتوایی ایجاد کنید؛ بدین صورت فهم گوگل از لینک شما بیشتر می‌شود و تاثیرگذاری این لینک هم افزایش می‌یابد.

11. از کلمه کلیدی به اندازه استفاده کنید

استفاده بیش از حد و تکرار بیهوده کلمه کلیدی هیچ تاثیر مثبتی را برای شما و رپورتاژتان به همراه نخواهد داشت. سعی کنید در تیتر و پاراگراف اول کلمه کلیدی موردنظر خود را به کار ببرید. چیزی که بیشتر از تکرار کلمه کلیدی اهمیت دارد، نیاز مخاطبان شما و نوشتن متنی با توجه به این موضوع است.

12. از نام برند خود استفاده کنید

در 20 درصد اول محتوای خود حتما نام برندتان را در متن بگنجانید. اگر نام برند با کلمه کلیدی رپورتاژی که می‌نویسید همراه باشد با یک تیر دو نشان را زدید. اگر کلمه کلیدی شما چنین شرایطی داشت، حتما از آن به صفحه اصلی سایت خود لینک دهید.

13. طول محتوا را درنظر بگیرید

محتوای رپورتاژ معمولا بین 700 تا 1500 کلمه نوشته می‌شود. بیشتر از این مقدار طولانی و خسته‌کننده می‌شود و کمتر از این مقدار هم آنطور که باید و شاید نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

14. به زمان انتشار توجه کنید

در سایت‌های خبری معمولا قبل از زمان شروع کار و در زمان استراحت بین کار که تقریبا زمان ناهار می‌شود، بازدید بیشتر است. می‌توانید از رسانه درخواست کنید که رپورتاژ شما را در این زمان منتشر کند که بازدید بیشتری نصیب شما شود.

15. وب آرشیو رسانه را چک کنید

به سایت وب آرشیو سر بزنید و گذشته رسانه‌ای که در آن رپورتاژ می‌خواهید منتشر کنید را مورد ارزیابی قرار دهید. اینکه در زمان گذشته چه کاری انجام می‌داده، نحوه ایندکس مطالب آن چطور بوده و ارتباط داشته یا نه، می‌تواند به شما کمک کند که رپورتاژ تاثیرگذارتری منتشر کنید.

16. ورودی و ریفرال سایت را ارزیابی کنید

از طریق ابزار سیمیلاروب میزان ترافیک ورودی و ریفرال سایت را چک کنید. اگر درصد بالایی از ریفرال متعلق به گوگل بود، آن سایت برای انتشار رپورتاژ بسیار مناسب است. سایت‌‌هایی که لینک‌های خروجی کمتری در صفحه خود دارند، هم برای رپورتاژ مناسب هستند.

سعی کنید رسانه‌هایی را انتخاب کنید که در تاپ استوری‌ها دیده می‌شوند. این سایت‌ها از اعتبار بالایی برخوردارند و ورودی زیادی هم دارند که در این قسمت قرار می‌گیرند؛ به همین خاطر برای انتشار رپورتاژ، رسانه‌های خوبی محسوب می‌شوند.

همچنین اگر در رسانه‌ای که می‌خواهید رپورتاژ منتشر کنید، مطلبی با همان موضوع در رتبه‌های برتر قرار داشت، بهتر است با کانسپت مشابه رپورتاژ بنویسید تا رقیب مطلب خود رسانه نشوید و بتوانید از اعتباری که به شما می‌دهد، به خوبی استفاده کنید.

17. از تگ و لینک‌سازی درست بهره‌مند شوید

با فرمت «”Site: resane “kalame kilidi» می‌توانید متوجه شوید که رسانه موردنظر شما چند رپورتاژ با کلمه کلیدی مشابه شما منتشر کرده است. این اتفاق به شما کمک می‌کند تا تگ‌های استفاده شده در آن رپورتاژها را بررسی کنید و از آن در مطلب خود بهره‌مند شوید. به این صورت خیلی راحت در دسته‌بندی مطالب مرتبط با موضوع خود در قرار می‌گیرید.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که به بهترین مطلب داخل رسانه که مرتبط با شما هم هست لینک دهید. حتی می‌توانید چند رپورتاژ در یک رسانه خریداری کنید و به یکدیگر لینک داخلی دهید البته این کار ممکن است برای شما هزینه‌بر باشد اما تاثیرگذاری بالایی دارد.

اگر قرار است چند رپورتاژ در یک رسانه منتشر کنید، حتما توجه داشته باشید که از محتوای یکسان استفاده نکنید و می‌توانید از محتوای برند منشن هم استفاده کنید و بدون هیچ لینکی رپورتاژ خود را انتشار دهید تا گوگل به شما و رفتار لینک‌سازی‌تان شک نکند. بهره‌گیری از انواع مختلف لینک دهی (مثل Naked Link) هم می‌تواند در زمینه راه‌گشا باشد.

18. از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

اگر بتوانید با رسانه صحبت کنید که رپورتاژ شما را در شبکه‌های اجتماعی خود هم منتشر کند، می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید. جدای از آن، در کانال تلگرام، بخش Article لینکدین، توئیتر و فیس‌بوک هم می‌توانید لینک رپورتاژهای خود را منتشر کنید و منتظر بهبود رتبه مطلب خود باشید.

19. رپورتاژ رقبای خود را بررسی کنید

برای بررسی رقبا می‌توانید کلمه کلیدی مدنظر خود را جستجو کرده و از تب News به رپورتاژهای منتشر شده در رسانه‌ها دسترسی پیدا کنید. علاوه بر لینک‌سازی و استفاده از تگ‌های مشابه که در بالاتر به آن اشاره کردیم، رسانه‌هایی که چندبار تکرار شده‌اند را می‌توانید در اولویت انتخاب خود قرار دهید.

استفاده از ابزار رایگان Google Alert هم شیوه دیگری برای بررسی رقباست. در این ابزار کافیست کلمه کلیدی مدنظر را مشخص کنید و پس از آن هرجایی هرکسی با کلمه کلیدی موردنظر شما چیزی را منتشر کند، به شما اطلاع داده می‌شود.

این کار کمک می‌کند که شما حدود فعالیت رقبای خود را متوجه شوید و درک بهتری از میزان هزینه‌ای که باید برای رقابت بکنید، داشته باشید.

20. رپورتاژ خود را تقویت کنید

برای رپورتاژهای خود تبلیغات کلیکی و بنری انجام دهید و در سایت‌هایی که رپورتاژ رایگان می‌روند، مثل ویرگول، برای تقویت رپورتاژ خود استفاده کنید. در ضمن در برخی از موارد اگر رسانه قبول کرد، می‌توانید نام برند خود را به صورت انگلیسی در نامک یا همان URL صفحه قرار دهید تا تاثیر مثبت بیشتری بگذارد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.