خبرنامه روابط عمومی آذر ۱۴۰۲

منتشر شده در ۴ آذر ۱۴۰۲

خبرنامه روابط عمومی آذر ۱۴۰۲

در خبرنامه این ماه از اخراج سم آلتمن و درس‌های پی‌آری آن گفتیم و بعد به سراغ ویدئوی وایرال‌شده یکی از کاربران تیک‌تاک رفتیم که کیفیت محصولات برند استنلی را نشان می‌داد.

داستان اخراج سم آلتمن و بحران پی‌آر برای chatgpt

اولین اتفاق مهم پی‌آری chatgpt چگونه رخ داد؟

هوش مصنوعی، سروصدای این روزهای خود را تا حد زیادی مدیون chatgpt است. استارت‌آپی که با ورود خود توانست رکوردهای زیادی از جمله جذب کاربر را جابه‌جا کند و افراد زیادی را به استفاده از هوش مصنوعی علاقمند کند. همه اخبار در مورد chatgpt مثبت و خوشایند بود تا اینکه با اخراج سم آلتمن، مدیرعامل این استارت‌آپ، زمزمه‌های بحران به گوش می‌رسید.

عجیب‌تر از اخراج سم آلتمن، دلیل هیئت مدیره برای این تصمیم بود که آن را «عدم شفافیت و صداقت» آلتمن بیان کردند و گفتند او قصد داشته با تحریف واقعیت یکی از اعضای هیئت مدیره را برکنار کند. پس از انتشار اخبار مربوط به اخراج مدیرعامل chatgpt، سم آلتمن تصمیم گرفت راه خود را پیش بگیرد و توئیتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد:

پست سم آلتمن در توئیتر

«من عاشق زمانی بودم که در OpenAI فعالیت می‌کردم. برای شخص من این تجربه کاری، یک تحول بزرگ محسوب می‌شد و امیدوارم در دنیا هم چنین اتفاقی را هرچند کوچک رقم زده باشد. بیشتر از هرچیزی کارکردن با آدم‌های بااستعداد برای من لذت‌بخش بود. در مورد چیزی که در آینده قرار است اتفاق بیفتد هم بیشتر خواهم گفت.»

سم آلتمن مدیرعامل chatgpt

این اولین توئیت از چندین توئیتی بود که سم آلتمن در طی دورانی که از chatgpt دور بود، گذاشت و به نوعی از همکارانش قدردانی کرد. کارشناسان روابط عمومی و متخصصان این حوزه، رفتار سم آلتمن بعد از اخراج را حرفه‌ای خواندند. او می‌توانست با توئیت‌های خود فضای ملهتب‌تری را برای chatgpt بسازد و آن‌ها را با بحران جدی‌تری روبه‌رو کند، اما او بسیار عادی رفتار کرد و با تشکر از همکاران خود باعث شد آن‌ها حمایت از او را ادامه دهند.

مثلا در یکی از توئیت‌ها به همکاران خود اعلام کرد که اگرچه مسیرشان از هم جدا شده اما همچنان یک هدف را دنبال می‌کنند و آن‌ها را تشویق کرد که تمرکز بیشتری داشته باشند. او در مورد خودش و اینکه چگونه به او ظلم شده است صحبت نمی‌کند، بلکه توجه خود را بر افرادی متمرکز می‌کند که او را دنبال می‌کند و به رهبری آن‌ها با وجود اینکه در شرکت نبودند، ادامه می‌داد.

 

توئیت سم آلتمن خطاب به همکارانش

طولی نکشید که کارمندان OpenAI به صراحت حمایت خود را از آلتمن اعلام کردند. بیش از ۷۰۰ کارمند نامه‌ای را امضا کردند و در آن از هیئت مدیره درخواست بازگشت سم آلتمن را دادند و تهدید کردند که اگر این اتفاق نیفتد، سازمان را ترک کنند. نکته جالب این نامه، امضای ۳ مدیر ارشد بود که در این درخواست حمایت خود را اعلام کردند. ۲ روز بعد از این نامه، OpenAI در بیانیه‌ای اعلام کرد که با آلتمن برای بازگشت با هیئت مدیره جدید به توافق رسیده است و نوید روزهای آرام را به کارمندان خود داد.

بیانیه‌ OpenAI درباره بازگشت سم آلتمن

 

درس‌های پی‌آری: پنج روز پر فراز‌و‌نشیب این استارت‌آپ هوش مصنوعی، اهمیت حضور در رسانه‌های اجتماعی را در زمان بحران نشان می‌دهد، به‌ویژه زمانی که اطلاعات نادرست بیداد می‌کنند. مدیران یک سازمان با اظهار نظر در رسانه‌های اجتماعی در مورد یک رخداد، می‌توانند خوراکی به خبرنگاران دهند که سازمان را با بحران مواجه کند. چون معمولا خبرنگاران پیام‌های کلیدی را دریافت می‌کنند که ممکن است کل قضیه را پوشش ندهد و مشکل‌ساز شود.

سم آلتمن علاوه بر رفتار حرفه‌ای که پس از اخراج داشت، سعی کرد با فعالیت درست در شبکه‌‌های اجتماعی، به کاربران آگاهی دهد که OpenAI با او یا بدون او به مسیر رشد خود ادامه می‌دهد. در نهایت ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت هم با توئیتی اعلام کرد که به جایگاه خود بازگشته و سم آلتمن با ریتوئیت آن به تمامی شایعات خاتمه داد تا بحران، بیش از این گریبان مایکروسافت و استارت‌آپ دوست‌داشتنی chatgpt را نگیرد.

منبع: prweek

 


مقاومت لیوان‌های Stanley در برابر آتش‌گرفتن

لیوان‌های استنلی منفجر نمی‌شوند

چندی پیش ویدئویی توسط یک کاربر منتشر شد که در مدت زمان کوتاهی ۸۰میلیون بازدید را در تیک‌تاک (TikTok) به ثبت رساند.  danimarielttering@ در صفحه شخصی‌اش ویدئویی از ماشین خود که در آتش سوخته بود را منتشر کرد که علی‌رغم سوختن تمام اجزای آن، لیوان برند استنلی او سالم بود و با وجود آتش‌سوزی، همچنان یخ داشت.

لیوان‌های استنلی

این ویدیو توجه ترنس ریلی (Terence Reilly)، مدیرعامل استنلی را به خود جلب کرد و او در یک ویدیوی کوتاه به این کلیپ پاسخ داد. ریلی گفت: «از اینکه ویدیوی خود را به اشتراک گذاشتید متشکریم، واقعاً نشان می‌دهد که استنلی‌های ما برای زندگی ساخته شده‌اند. من نمی‌توانستم نمونه بهتری از کیفیت محصول‌مان را پیدا کنم.»

طبق سایت این شرکت، لیوان های Stanley می‌توانند نوشیدنی‌ها را به مدت ۱۲ ساعت و یخ را تا ۴۸ ساعت سرد نگه دارند. ریلی در این کلیپ گفت: «ما قبلاً هرگز این کار را انجام نداده‌ایم و احتمالاً هرگز دوباره آن را انجام نخواهیم داد، اما ما دوست داریم وسیله نقلیه شما را جایگزین کنیم. بنابراین، دایرکت خود را برای جزئیات بیشتر بررسی کنید. متشکرم و سلامت باشید.» البته هنوز از دریافت ماشین توسط این کاربر، اطلاعاتی از دست نیست اما این اقدام استنلی واقعا تحسین‌برانگیز است.

 ترنس ریلی مدیرعامل استنلی

درس‌های پی‌آری:

قدرت محتواهای (UGC)

گذار از عصر ارتباط یک‌سویه‌ کسب‌وکارها با مخاطبان با پیدایش شبکه‌های اجتماعی و شکل‌گیری تعامل دوسویه‌ برندها و کاربران فرصت‌ها و تهدیدهای بی‌شماری را پیش روی کسب‌وکارها قرار داده است. ویدیوی منتشرشده یک کاربر در مورد لیوان‌های استنلی تأثیر بسیار مثبتی بر وجهه برند استنلی گذاشته است. اما استنلی بیش از هر چیزی وجهه برند خود را مدیون کیفیت محصولات خود است و به‌خوبی نشان می‌دهد وجهه یک برند محدود به فعالیت‌های روابط عمومی نیست و مدیریت وجهه برند باید در سطح محصول، عملیات، پشتیبانی و منابع انسانی انجام شود. تنها در این حال است که کاربران به‌شکل رایگان محتوایی را در حمایت از برند و محصولات شما تهیه و منتشر می‌کنند و شما را به دیگران پیشنهاد می‌دهند.

منبع: entrepreneur


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *