تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی از ۴۰۰+ رسانه
ورود به جشنواره
خبرنامه سئو هفته دوم دی ۱۴۰۱

منتشر شده در ۱۱ دی ۱۴۰۱

خبرنامه سئو هفته دوم دی ۱۴۰۱

تصمیم گرفتیم از این به بعد، محتوای خبرنامه را به‌صورت اختصاصی برای شما تولید کنیم. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
اعلام بازنشستگی ابزار گوگل Web Light

گوگل Web Light بازنشسته شد!

گوگل در بیانیه‌ای به صورت رسمی اعلام کرد سرویس Web Light که حدود ۷ سال در زمینه بهینه‌سازی و رمزگذاری صفحات برای دستگاه‌های موبایل فعالیت می‌کرد، دیگر خدماتی ارائه نمی‌دهد. Google Web Light در سال ۲۰۱۵، با هدف دسترسی بیشتر کاربران موبایل در سراسر جهان به صفحات وب راه‌اندازی شد. به کمک این سرویس حتی با اینترنت 2G هم می‌توانستید با سرعت مناسبی صفحات نتایج جستجو را مشاهده کنید.

با بهبود سرعت اینترنت در سراسر دنیا، Google Web Light روی کروم و سایر مرورگرهای اندروید و تنها زمانی که سرعت اتصال کند بود، کار می‌کرد. با پیشرفت تکنولوژی و بهبود سرعت اینترنت در دنیا، دیگر این ابزار کاربرد چندانی ندارد. با توجه به آمار منتشرشده توسط Statista، دستگاه‌های مجهز به اینترنت 4G در سال ۲۰۲۱ به ۶۵۰میلیون رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۵، ۶۰۳میلیون افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر گوگل در بیانیه‌ای توقف این سرویس را اعلام کرد.


تصویر دسته بندیسئوی خارجی
تغییرات مهم سئو در سال ۲۰۲۲

نگاهی بر تغییرات مهم سئو در سال ۲۰۲۲

سال ۲۰۲۲، بار دیگر ثابت کرد که سئو هیچگاه خسته‌کننده نمی‌شود. در ادامه نگاهی کوتاه به اتفاقات مهم سال گذشته میلادی، می‌اندازیم:

Google Search Essential

راهنمای وب‌مستران بعد از ۲۰ سال در بخش‌های مختلف تغییراتی داشت و با نام Google Search Essential انتشار یافت. به واسطه این راهنما متخصصان حوزه سئو، مستندی برای بهینه‌سازی سایت‌ها در قسمت‌های مختلف در اختیار دارند.

E-E-A-T و QRG

Quality Rater Guidelines در طول سالی که گذشت، دو بار (جولای و دسامبر) به‌روزرسانی شد و در آن‌ها الگوریتم YMYL بازتعریف و صفحات بی‌کیفیت، معنا شدند. به الگوریتم E-A-T هم بخش دیگری با عنوان تجربه (Experience) اضافه شد که بیانگر تجربه نویسنده متن در این حوزه‌هاست. گوگل با این دو به‌روزرسانی، تاکید بیشتر خود بر کیفیت محتوا را اعلام کرد.

اسکرول مداوم، جستجوی چندگانه، فیچر اسنیپت و سایر ویژگی‌های جستجو

گوگل به صورت مداوم در حال تست‌کردن صفحات نتایج جستجو است تا تجربه کاربری بهتری را بسازد و کاربران اطلاعات موردنظر یا پاسخ سوالات خود را راحت‌تر پیدا کنند. به همین خاطر در سال ۲۰۲۲ نیز تغییرات و به‌روزرسانی‌های مختلفی مثل اسکرول مداوم، جستجوی چندگانه و فیچر اسنیپت‌های جدید را ارائه کرد.

به‌روزرسانی الگوریتم‌ها

  • در سال ۲۰۲۲، گوگل به‌روزرسانی ۱۰ الگوریتم خود را تایید کرده است:
  • دو آپدیت هسته مرکزی در ماه می و سپتامبر
  • دو آپدیت برای الگوریتم Helpful Content در آگوست و دسامبر
  • سه آپدیت برای الگوریتم Product Review در مارچ، جولای و سپتامبر
  • آپدیت Spam در اکتبر
  • آپدیت Link Spam در دسامبر
  • آپدیت Page Experience برای دسکتاپ در فوریه

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
نحوه عملکرد سیستم پیش‌بینی جستجو

گوگل چگونه جست‌وجوی شما را پیش‌بینی می‌کند؟

سیستم پیش‌بینی جستجو یا Autocomplete، در هنگام واردکردن کلمات کاربران، سعی می‌کند جمله را پیش‌بینی کرده و شکل کامل آن را پیشنهاد دهد تا دیگر نیازی به نوشتن تمام متن نباشد. این ویژگی در سال ۲۰۰۴، شروع به کار کرد؛ اما در سال ۲۰۰۸ به صورت رسمی با عنوان «Google Suggest» به کاربران معرفی شد و ۲ سال بعد از این تاریخ، نام آن به Autocomplete تغییر پیدا کرد.

در واقع این ویژگی، ذهن کاربران را نمی‌خواند و فقط سعی می‌کند با جستجوهایی که توسط کاربران واقعی انجام شده، کلمات بعدی آن‌ها را پیش‌بینی کند. Autocomplete کوئری‌های مرتبط و رایجی که با کاراکترهای واردشده در قسمت جستجو مطابقت دارند را به کاربران نمایش می‌دهد و عوامل زیر نقش مهمی در این پیش‌بینی ایفا می‌کنند:

  • محبوبیت کلی
  • موضوعات ترند
  • تاریخچه جستجو
  • موقعیت جغرافیایی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ویژگی، می‌توانید اینجا کلیک کنید.


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
استراکچر دیتا و کیفیت محتوا در سال ۲۰۲۳

استراکچر دیتا و کیفیت محتوا؛ فاکتورهای کلیدی برای رسیدن به موفقیت در سال ۲۰۲۳

برای اینکه در سال جدید میلادی، در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید و از رقبای خود پیشی بگیرید، نیاز است که برنامه‌ای مطابق با فاکتورهای مهم و جدید سئو داشته باشید که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

برای استفاده از استراکچر دیتا برنامه داشته باشید

روی استراکچر دیتاهایی که تاثیر بیشتری در صنعت شما دارند، متمرکز شوید؛ به دلیل اینکه امکان امتحان صدها استراکچر دیتا را ندارید و تنها باید آن‌هایی که بیشترین کمک را به کسب‌وکار شما می‌کنند، انتخاب کنید و برای استفاده از آن‌ها استراتژی داشته باشید.
برای مثال، کسب‌وکارهای فروشگاهی باید روی محصول و نظرات کاربران تمرکز کنند و مواردی مثل قیمت، میزان دسترسی و میانگین نظرات کاربران را در صفحه نتایج جستجو نمایش دهند.

راهنماهای گوگل را دنبال کنید

زمانی که قصد پیاده‌سازی استراکچر دیتا را داشتید، به استانداردهای گوگل در این زمینه توجه کنید. موارد فنی را در هنگام پیاده‌سازی بررسی کنید؛ باید همیشه فرمت درست را انتخاب کنید و مطمئن شوید که ربات‌های گوگل به سایت شما دسترسی دارند. توجه داشته باشید که پیروی‌نکردن از راهنماهای گوگل می‌تواند باعث حذف سایت شما از کل نتایج جستجوی گوگل شود.

محتوای باکیفیت تولید کنید

استراکچر دیتا به تنهایی نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت در نتایج جستجو باشد. شما باید زمانی را به تولید محتوای غیرکپی و تخصصی اختصاص دهید. محتوا باید کاملا مرتبط و به صورت خاص برای استراکچر دیتای استفاده‌شده تولید شود. گوگل امکان استفاده از استراکچر دیتا را فعال کرده و این به شما بستگی دارد که ساختار آن را قبل از رقبای خود ایجاد کنید.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌: