گزارش سئوی سال ۲۰۲۲ سرچ انجین ژورنال از سالی که گذشت
گزارش سئوی سال ۲۰۲۲ به نقل از Search Engine Journal

به‌ روزرسانی شده در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

گزارش سئوی سال 2022؛ مروری بر وضعیت سئو در سالی که گذشت

سایت معتبر Search Engine Journal هر سال گزارشی از وضعیت سئو منتشر می‌کند. اطلاعات این گزارش می‌تواند در تصمیم‌گیری برای حقوق و دستمزد تا اطلاع از ترندهای روز دنیا شما را آگاه سازد تا در سال جدید میلادی؛ از نکات به‌روز این حوزه عقب نمانید.

این گزارش در سه بخش به صورت مفصل نوشته شده است که ما خلاصه‌ای از آن را تهیه و در این مطلب منتشر کردیم.

بینش‌های گزارش سئوی ۲۰۲۲

به صورت کلی ۱۲ بینش از گزارش سئوی SEJ، به دست آمده است که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید:

  1. در سال ۲۰۲۲، سئو شاهد هجوم متخصصان جدید بود و تقاضا برای این شغل نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته بود. بیش از یک چهارم تمام متخصصانی که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند (۲۸/۷درصد) کمتر از ۲ سال تجربه داشتند. بیش از نیمی از مدیران بخش‌ها (۵۳/۹درصد) کمتر از ۵ سال سابقه کار داشتند.
  2. رشد، تأثیرات متفاوتی بر حقوق در مناطق مختلف دنیا داشته است. در ایالات متحده، ۶۲درصد از پاسخ‌دهندگان کمتر از ۵ سال تجربه داشتند؛ اما میانگین حقوق آن‌ها همچنان بالا بود.
  3. در کشورهایی که شرایط اقتصادی متفاوتی دارند مانند هند، بنگلادش و اسپانیا میانگین حقوق بسیار کمتر از ایالات متحده آمریکا بود.
  4. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در این سال روی بخش‌های فنی (۱۵درصد)، استراتژی سئو و برنامه‌ریزی (۱۳/۵درصد) و تحقیق کلمات کلیدی (۱۳/۵درصد) بیشترین زمان را گذاشتند.
  5. هنگامی که از متخصصان سئو خواسته شد سه معیار موفقیت برتر خود را در سال ۲۰۲۲ انتخاب کنند، اغلب این موارد را انتخاب کردند:
    رتبه‌بندی کلمات کلیدی (۱۵درصد)، Page View و Sessionها (۱۲/۴درصد) و تبدیل‌ها (Conversion) و (Goal Event) یا رویدادهای هدف (۹درصد).
    عدم تطابق بین این نتایج و خدمات سئویی که بیشترین درخواست را دارند، نشان‌دهنده دشواری ردیابی بازگشت سرمایه (ROI) است.
  6. بیش از نیمی از متخصصان سئو (۵۸درصد) افزایش بازگشت سرمایه (ROI) را برای کار خود گزارش کردند. البته هنوز بسیاری از متخصصان سئو به‌ویژه فریلنسرها، با ROI چالش دارند و ۲۹درصد از متخصصان سئو اظهار داشتند که در مورد نرخ بازگشت سرمایه خود، دچار دوگانگی هستند.
  7. متخصصان سئو به کمبود منابع به عنوان بزرگترین چالش خود در سال جاری اشاره کردند و به آن بیشترین رای (۱۴/۹درصد) را داده‌اند. در سال ۲۰۲۱ کاهش بودجه، بزرگترین چالش متخصصان این حوزه بود که امسال به رتبه ششم سقوط کرد.
  8. شرکت‌کنندگان ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی را به عنوان جدی‌ترین (۱۸/۷درصد) تغییر در صنعت سئو طی ۲ سال آینده انتخاب کردند.
  9. متخصصان سئو انتظار دارند در سال آینده بر هدف جستجو (۱۰/۴درصد)، تجربه کاربری (۹/۷درصد) و عوامل سئوی داخلی (۹درصد) تمرکز بیشتری صورت گیرد.
  10. بیش از نیمی از متخصصان سئویی که در آژانس‌ها فعالیت می‌کنند (۵۳/۲درصد)، شاهد افزایش بودجه مشتریان خود در سال ۲۰۲۲ بودند.
  11. مشتریان آژانس‌های سئو اغلب افزایش ترافیک به سایت خود (۲۱/۸درصد)، افزایش تولید سرنخ (۱۹/۵درصد) و داشتن رتبه بهتر در نتایج جستجو (۱۸/۱درصد) را درخواست می‌کردند.این در حالی است که از تیم‌های داخلی سئو انتظارات متفاوت‌تری داشتند.
  12. ۵۶درصد از شرکت‌کنندگان انتظار دارند که بودجه سئو در سال آینده افزایش یابد، ۳۸/۱درصد انتظار دارند که بودجه ثابت بماند و تنها ۵/۹درصد انتظار کاهش بودجه را دارند.

فصل اول: درآمدها

در این بخش چکیده‌ای از درآمد متخصصان سئو در بخش‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد؛ همچنین ارتباط درآمد افراد با تجربه و رده شغلی آن‌ها نیز در این آمارها مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند:

میانگین درآمد نیروی استخدامی سئو

تاثیر تجربه بر درآمد آژانس‌های سئو

 

به نظر می‌رسد آستانه بحرانی برای حقوق و دستمزد در فضای آژانس‌ها، ۵ سال باشد. هنگامی که متخصصان سئو به این سطح از تجربه رسیدند، میانگین حقوق آن‌ها به سمت بازه‌های بالاتر سوق پیدا می‌کند.

همچنین کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در فضای رقابتی باقی بمانند باید به روند حقوق و مزایای خود توجه کنند تا متخصصان سئو را جذب و حفظ کنند. داده‌های گزارش سئوی ۲۰۲۲ SEJ نشان می‌دهد که حقوق فریلنسرهایی در فضای آژانس فعالیت می‌کنند، تغییر چندانی نداشته است؛ اما افرادی که در تیم‌های سئوی سازمان‌ها مشغول به فعالیت هستند، هر سال حقوق بیشتری را درخواست می‌کنند.

تاثیر تجربه در تعیین سطح شغلی نیروی سئو

۲۸/۷درصد از پاسخ‌دهندگان کمتر از دو سال سابقه کار داشتند.
۸۳/۶درصد از پاسخ‌دهندگان سطح کارآموز/کارشناس کمتر از پنج سال تجربه داشتند.
۵۳/۸درصد از پاسخ‌دهندگان کارشناس ارشد/مدیر نیز کمتر از پنج سال سابقه کار داشتند.
۴۵/۶ درصد از پاسخ‌دهندگان فریلنسر کمتر از پنج سال سابقه کار داشتند.

ارتباط درآمد و سطح شغلی سئو

عواملی فراتر از زمان و تجربه ناب می‌توانند بر سطح و دستمزدها تأثیر بگذارند. حقوق‌های کمتر ممکن است از کشورهایی باشد که صنعت سئو در آن‌ها رو به رشد است.

منطقه، مهارت‌های نرم و سایر زمینه‌های تخصصی می‌تواند به موقعیت‌ها و حقوق متخصصان سئو کمک کند.
کسب‌وکارها باید همه این موارد را در هنگام جستجوی نیروی جدید در نظر بگیرند.

فصل دوم: معیارهای اندازه‌گیری موفقیت در سئو

اینکه چه معیارهایی را باید برای سنجش میزان موفقیت سئویی اندازه گرفت و افراد موفق در این حوزه چگونه عمل می‌کنند، مواردی است که در این بخش مرور خواهیم کرد.

فریلنسرهای موفق از چه طریقی پروژه می‌گیرند؟

فریلنسرها و بنیانگذاران پردرآمد (کسانی که ۱۰۰هزار دلار یا بیشتر درآمد دارند) بیشتر وقت خود را صرف انجام وظایف فنی سئو و طراحی استراتژی می‌کنند. هنگامی که از سه تاکتیک اصلی آن‌ها برای یافتن مشاغل جدید پرسیده شد، بیشتر به موارد زیر تکیه کردند:

معرفی توسط سایر افراد حوزه سئو (۹/۵درصد).
ارتباطات شخصی (۸/۷درصد).
جستجو در گوگل (۸/۹درصد).
همچنین تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (۶/۱ درصد) کمتر از سایر تاکتیک‌ها مورد استفاده فریلنسرهای موفق قرار داشت.

متخصصان سئو زمان خود را صرف انجام چه اقداماتی می‌کنند؟

در سال ۲۰۲۲، سئو فنی به اوج شهرت خود رسید. به طور کلی، متخصصان سئو بیشترین زمان را صرف سئو فنی (۱۵درصد) استراتژی و برنامه ریزی سئو (۱۳/۵درصد) و تحقیق کلمات کلیدی (۱۳/۵درصد) کردند.

وقتی پاسخ‌ها را بر اساس نوع کسب‌وکار تقسیم می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که متخصصان سئویی که در داخل سازمان هستند، تمرکز بیشتری روی یکی از موارد دارند، متخصصان سئوی آژانس‌ها کمی پراکنده‌تر روی این اقدامات متمرکز هستند و فریلنسرها طیف گسترده‌ای از این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند.

معیارهای کلیدی سئو

رتبه‌بندی کلمات کلیدی، جزو بهترین معیارهای سئو بود که برای اندازه‌گیری عملکرد در سال گذشته استفاده شد. شرکت‌کنندگان سه معیار برتر خود را انتخاب کردند و رتبه‌بندی کلمات کلیدی ۱۵درصد از پاسخ‌ها را به دست آورد. همچنین در ۵ رتبه بعدی:

رتبه‌بندی کلمات کلیدی (۱۵درصد)
Page View و Sessionها (۱۲/۴درصد)
تبدیل‌ها (Conversion) و (Goal Event) یا رویدادهای هدف (۹درصد).
ترافیک و سرنخ‌های شایسته بازاریابی (MQL) رتبه پنجم را به خود اختصاص دادند (هر کدام ۶درصد).
ایجاد معیارهای اختصاصی ممکن است در تئوری خوب به نظر برسد، اما تنها ۳/۲درصد از متخصصان سئو از آن استفاده می‌کنند.

فصل سوم: بودجه‌ها

در این بخش به صورت مختصر بخش‌هایی که بودجه سئو به آن‌ها اختصاص یافته است را مرور خواهیم کرد. اگر در تخصیص بودجه به بخش‌های مرتبط با سئو دچار چالش هستید، این فصل می‌تواند دید مناسبی را در اختیار شما قرار دهد.

تیم‌های سئوی درون سازمان، بودجه خود را به انجام چه اقداماتی اختصاص می‌دهند؟

 

تیم‌های سئو درون سازمان، بودجه خود را به انجام چه اقداماتی اختصاص میدهند؟

فصل چهارم: چالش‌ها و فرصت‌ها

در این بخش با چالش‌هایی که متخصصان سئو در سال ۲۰۲۲ تجربه کرده‌اند و فرصت‌هایی که برای سال‌های آینده در این صنعت وجود دارند، آشنا خواهیم شد.

چالش‌های سئو در سال 2022

چه چیزی مانع موفقیت سئو می‌شود؟ شرکت‌کنندگان هنگام ارائه سه مورد برتر خود، این موارد را به عنوان بزرگترین چالش خود در ۱۲ ماه گذشته شناسایی کردند:

کمبود منابع (۱۴/۹درصد).
مشکلات استراتژیک (۱۲/۳درصد).
فرآیندهای مقیاس‌پذیری (۱۱/۹درصد).

کاهش بودجه از چالش شماره یک متخصصان سئو در سال ۲۰۲۱ به رتبه ششم امسال کاهش یافت و مسائل مربوط به بیماری کرونا با اختصاص‌دادن ۱۱/۲درصد از پاسخ‌ها، به عنوان یک نگرانی عمده در رتبه چهارم باقی ماند.

در سال 2023 بر روی چه مواردی در سئو تمرکز کنیم؟

 

بزرگترین تغییرات سئو در دو سال آینده

در سال ۲۰۲۱، بسیاری در صنعت سئو انتظار داشتند که صفحات با کلیک صفر بیشترین تأثیر را بر جستجو داشته باشند. اما در سال ۲۰۲۲، از پاسخ‌دهندگان خواسته شد تا حداکثر ۳ مورد از «بزرگترین تغییرات» در سئو را انتخاب کنند تا متوجه شوند که روندها و انتظارات صنعت چگونه تغییر کرده است.

۲۸۸۷ پاسخ‌دهنده حداکثر ۳ گزینه را انتخاب کردند که به ترتیب عبارتند از:
ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی (۱۸/۷درصد).
به‌روزرسانی‌های گوگل (۱۸درصد).
منسوخ‌شدن کوکی‌های شخص ثالث (۱۳/۹درصد).

 

در 2 سال آینده چه فاکتورهایی در سئو اهمیت بیشتری دارند؟

سخن پایانی

در گزارش سئوی ۲۰۲۲ SEJ، حوزه سئو از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است و ۳۶۲۳ متخصص سئو از نقاط مختلف جهان به ایجاد این گزارش با پرکردن پرسشنامه کمک کردند.

با مطالعه گزارش سئوی ۲۰۲۲، می‌توانید دید خوبی از وضعیت سئو در سال گذشته میلادی به دست آورید و همچنین برای سال آینده میلادی برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و از نکات حائز اهمیت سئو در سال جدید باخبر باشید. برای مطالعه کامل این گزارش از طریق دکمه زیر، بآن را دانلود کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.