تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی از ۴۰۰+ رسانه
ورود به جشنواره
کمپین روابط عمومی

منتشر شده در ۱۶ خرداد ۱۴۰۳

|

کمپین روابط عمومی PR چیست؟

یک کمپین روابط عمومی می‌تواند تاثیرات طولانی مدتی بر شهرت و تصویر عمومی کسب‌وکارها داشته باشد؛ اما باید به‌خوبی و به‌صورت حرفه‌ای برنامه‌ریزی شود. کمپین‌های PR چیزی بیشتر از انتشار یک بیانیه مطبوعاتی در مورد یک محصول جدید هستند و اگر به‌درستی انجام شوند می‌توانند توجه رسانه‌های زیادی را جلب کند، فروش را افزایش دهد و یک ارتباط مثبت بین برند و مخاطب ایجاد کند. ما در این مقاله، معنی کمپین روابط عمومی، انواع کمپین‌ها، نکات اجرایی مربوط به آن و چند نمونه موفق از کمپین‌های PR را بررسی کرده‌ایم.

کمپین روابط عمومی (PR campaign) چیست؟

کمپین روابط عمومی مجموعه‌ای از فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌ شده است که برای تبلیغ یک شرکت یا برند طراحی می‌شوند. این فعالیت‌ها عموما در یک چارچوب زمانی خاص و مرتبط با یک هدف کلی هستند. کمپین‌های روابط عمومی معمولا برای پوشش اهداف تجاری خاص مانند افزایش ترافیک سایت، اطلاع‌رسانی در مورد یک محصول یا خدمات جدید، جلب توجه مشتریان، آگاهی از برند و… طراحی می‌شوند.

یک کمپین روابط عمومی موفق، وابسته به تدوین یک استراتژی ارتباطی قوی، ایجاد یک پیام مناسب برای مخاطبان و انتخاب کانال‌های مناسب برای پیام‌رسانی است. به یاد داشته باشید که ایجاد ارتباط می‌تواند اولین قدم برای خلق یک رابطه مثبت بین برند و نام تجاری شما با مردم باشد.

انواع کمپین‌های روابط عمومی PR را بشناسید

روابط عمومی یک بخش اساسی در مارکتینگ میکس (Marketing Mix) است که توانایی ارتقای تصویر برند، مدیریت شهرت برند و تاثیرگذاری بر افکار عمومی را دارد. چهارچوب‌های هر کمپین روابط عمومی می‌تواند با توجه به هدف آن، متفاوت باشد. در این بخش قرار است انواع کمپین‌های روابط عمومی با اهداف مختلف را بررسی کنیم.

  • کمپین مدیریت بحران

وقتی یک سازمان با شرایطی منفی مانند نشت اطلاعات کاربران یا بحران‌های طبیعی مواجه شده، کمپین‌های مدیریت بحران با هدف حفظ و بازگرداندن شهرت یک برند برگزار می‌شوند. اقدامات این کمپین معمولا شامل یک واکنش سریع و برنامه‌ریزی شده، برقراری ارتباط پیش‌گیرانه و شفاف، عذرخواهی صادقانه و اقدامات اصلاحی است.

از کمپین‌های مدیریت بحران زمانی استفاده می‌شود که با یک موضوع جدی که اعتبار، اعتماد یا وفاداری برندتان را تهدید می‌کند، روبه‌رو شده‌اید، قصد دارید آسیب‌ها را به حداقل برسانید و اعتماد عمومی خود را مجددا به دست آورید.

  • کمپین معرفی محصول یا خدمات جدید

این کمپین‌ها برای معرفی یک محصول یا خدمات جدید به بازار و با هدف ایجاد علاقه، اشتیاق و افزایش فروش طراحی می‌شوند. کمپین‌های معرفی محصول معمولا ترکیبی از ارتباط با رسانه‌ها، اینفلوئنسر مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی، رویدادها و تولید محتوای خلاقانه هستند.

برگزاری کمپین معرفی محصول برای زمانی است که می‌خواهید یک محصول یا خدمات منحصربه‌فرد یا نوآورانه را به مشتریان هدف یا ذی‌نفعان خود نشان دهید و یک تاثیرگذاری اولیه (First Impression) قوی یا یک مزیت رقابتی ایجاد کنید.

  • کمپین آگاهی از برند

کمپین‌های آگاهی از برند با هدف افزایش بازدید، شناخت و یادآوری یک برند یا سازمان در میان مشتریان بالقوه یا بالفعل و ذی‌نفعان ایجاد می‌شود. اقدامات این کمپین‌ها معمولا شامل تولید محتوای جذاب و به‌یادماندنی مانند داستان یا پیام‌های کوتاه و انتشار آن‌ها در کانال‌های مختلف مانند رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

زمانی که می‌خواهید برند یا سازمان خود را به بخش‌های جدیدی از بازار معرفی کرده یا هویت، ارزش‌ها و شخصیت برندتان را تقویت کنید، باید از کمپین‌های آگاهی از برند استفاده کنید.

  • کمپین رهبری فکری

کمپین‌های رهبری فکری روی ایجاد و معرفی یک برند یا سازمان به‌عنوان یک متخصص، مرجع یا رهبر فکری در یک زمینه خاص تمرکز دارند. هدف اصلی این کمپین‌ها، جلب توجه، اطلاع‌رسانی و تحول ارزش‌ها و ایده‌ها در جامعه است، تا به عنوان رهبران فکری شناخته شوید و نهایتا تاثیر بیشتری در جهت‌گیری گفتمان‌ها و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، داشته باشید.

در این کمپین‌ها برای ایجاد ارتباط عمیق‌تر با مخاطب‌ها، از تجزیه‌وتحلیل ترندها، ارائه تحقیقات ارزشمند و نظرات کارشناسان استفاده می‌شود.

  • کمپین مسئولیت اجتماعی

کمپین‌های مسئولیت اجتماعی برای نشان‌دادن تعهد یک برند یا سازمان به موضوعات اجتماعی، زیست محیطی یا اخلاقی که با ارزش‌ها و چشم‌اندازهای آن‌ها هم‌خوانی دارد، برگزار می‌شوند. فعالیت‌های این کمپین معمولا شامل حمایت یا مشارکت با سازمان‌های غیرانتفاعی، خیریه‌ها، جوامع مختلف و به نمایش‌گذاشتن تاثیرات مثبت این اقدامات است.

زمانی که به‌عنوان یک شرکت می‌خواهید وظایف شهروندی، وجدان اجتماعی یا اهداف خود را نشان دهید و زمانی که می‌خواهید در بین سهام‌داران اعتماد، حسن نیت یا وفاداری ایجاد کنید، می‌توانید از این کمپین‌ها استفاده کنید.

نکات اجرایی یک کمپین PR حرفه‌ای

هر کمپین روابط عمومی موفق برای رسیدن به نتایج بهتر و سوددهی بیشتر کمپین از چند تکنیک اصلی پیروی می‌کند. اگر نکات اجرایی به‌درستی انجام شوند، کمپین PR شما می‌تواند توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند، فروش را تا حد چشم‌گیری افزایش دهد و یک رابطه مثبت و سالم بین مخاطب‌ها و برندتان ایجاد کند. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک کمپین حرفه‌ای طراحی کنید.

  • هدف نهایی خود را بشناسید

مهم است که کمپین PR خود را با هدف شروع کنید؛ زیرا بدون شناسایی هدف اصلی، احتمال شکست کل کمپین وجود دارد. از خود بپرسید با این کمپین می‌خواهید به چه چیزی برسید؟ مخاطب جدید جذب کنید؟ فروش‌تان را افزایش دهید؟ یا یک رابطه سالم با مخاطب‌ها ایجاد کنید؟

شما باید بتوانید کمپین خود را از ابتدا تا انتها برنامه‌ریزی کنید، یعنی بدانید برای چه هدفی تلاش می‌کنید. با تعیین هدف می‌توانید محدودیت‌های احتمالی کمپین را شناسایی کنید و برای مقابله با آن‌ها به فکر راه‌حل باشید. به عبارت دیگر، می‌توانید موفقیت‌های بالقوه کمپین خود را پیش‌بینی کنید و به طور واقع‌بینانه بدانید که باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید. همچنین، با طراحی نقشه راه کمپین می‌توانید معیارهای مشخص و شفافی برای سنجش موفقیت خود پیدا کنید.

  • مخاطبان خود را بشناسید

قبل از اینکه انتخاب کنید که چگونه می‌خواهید پیام روابط عمومی خود را منتقل کنید، باید تصمیم بگیرید می‌خواهید چه افرادی آن را دریافت کنند. برای شناسایی مخاطبان هدف کمپین خود زمان بگذارید و مشخص کنید این کمپین برای کدام دسته از مشتریان برنامه‌ریزی شده است.

شناسایی مخاطب‌های هدف باعث می‌شود بهترین روش‌های برقراری ارتباط با آن‌ها را پیدا کنید، منابع مالی و زمانی خود را برای رسیدن به بهترین نتیجه، بهینه‌سازی کنید و به طور کلی میزان اثربخشی کمپین‌تان را افزایش دهید.

  • بستر مناسب را انتخاب کنید

هنگامی که در مورد مخاطب‌های کمپین تصمیم گرفتید، زمان آن می‌رسد که مناسب‌ترین کانال را برای ارائه پیام‌تان انتخاب کنید. یکی از مهم‌ترین تحقیقات برای اجرای یک کمپین روابط عمومی موفق، این است که بر چه نوع کانال‌هایی باید تمرکز داشته باشید؟ مخاطب‌های شما بیانیه‌های مطبوعاتی را ترجیح می‌دهند یا کنفرانس‌های مطبوعاتی؟

برای اینکه از برگزاری کمپین روابط عمومی خود بهترین نتیجه را بگیرید، نیاز است در بستری فعالیت کنید که تعداد بیشتری از مخاطبان شما آن‌جا حضور دارند. به طور کلی ۳ رسانه اصلی برای اجرای کمپین PR وجود دارد:

  • رسانه‌های داخلی (Owned Media): رسانه‌های داخلی مهم‌ترین بستر برای فعالیت‌های روابط عمومی شماست؛ زیرا به‌صورت کامل می‌توانید آن را کنترل و مدیریت کنید. این رسانه‌ها شامل شبکه‌های اجتماعی، مقاله‌های بلاگ و خبرنامه‌های ایمیلی برندتان می‌شوند.
  • رسانه پولی (Paid Media): در حال حاضر پرداخت هزینه در ازای نمایش محتوا در میان برندها بسیار محبوب شده است؛ زیرا راهی مطمئن برای دسترسی گسترده به مخاطب‌های هدف و قرار گرفتن در معرض دید آن‌هاست. این رسانه‌ها شامل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و بنری و گوگل ادز می‌شوند.
  • رسانه اکتسابی (Earned Media): رسانه‌های اکتسابی اصولا به‌صورت بازاریابی دهان به دهان عمل می‌کنند، برای مثال منشن، لینک یا نقل‌قول‌هایی که از طرف برندهای معتبر به‌صورت خودجوش دریافت می‌کنید. این رسانه‌ها روش مناسبی برای افزایش اعتبار و آگاهی از برندتان هستند و شامل نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی و رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو (SEO) می‌شوند.

یک کمپین روابط عمومی بدون‌نقص، برای توزیع پیام خود به ترکیبی از همه کانال‌ها و پلتفرم‌ها نیاز دارد.

  • ارتباطات خود را با خبرنگاران تقویت کنید

ارتباط با خبرنگاران یک فرایند بلندمدت و بر اساس اعتماد است، با این وجود می‌توانید از زمان شروع برنامه‌ریزی‌ها برای کمپین خود، افراد کلیدی حوزه کاری‌تان را شناسایی کنید. برای برقراری ارتباط با آن‌ها می‌توانید ایمیل بزنید، تماس بگیرید یا از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام کنید.
به‌ جای اینکه برای هر خبرنگاری که با آن برخورد می‌کنید یک ایمیل آماده و معمولی ارسال کنید، زمان بگذارید و با ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده، فردی را انتخاب کنید که در حوزه تخصصی شما فعالیت می‌کند. به کمک این ارتباطات می‌توانید صدای برندتان را به گوش افراد بیشتری برسانید و توجه رسانه‌های مختلف را به خود جلب کنید.

  • نتایج تبلیغات‌تان را پیگیری کنید

اگر تبلیغاتی برای خبرنگاران یا رسانه‌ها ارسال کرده‌اید، باید برای پیگیری نرخ بازشدن، کلیک و تولید سرنخ‌های ناشی از آن‌ها وقت بگذارید. یک کمپین روابط عمومی ممکن است تا چند هفته یا چند ماه ادامه داشته باشد، با این حال نیاز است در طول کمپین چندین بار نتایج به دست آمده را بررسی کنید و مطمئن شوید که در مسیر رسیدن به اهدافی که در ابتدا تعیین کرده‌اید، هستید یا خیر. بررسی نتایج به شما کمک می‌کند که استراتژی کمپین و روش توزیع پیام خود را برای کمپین‌های روابط عمومی آینده اصلاح کنید.

وظایف اصلی کمپین‌های PR چیست؟

احتمالا شما هم متوجه شده باشید که گاها رقبای کسب‌وکارتان، موردتوجه رسانه‌ها یا برندهای دیگر قرار می‌گیرند، پست‌های شبکه‌های اجتماعی‌شان وایرال می‌شود و توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل دیده‌شدن برندها این است که می‌دانند چگونه از روابط عمومی استفاده کنند.

یک کمپین روابط عمومی حرفه‌ای، تنها با استفاده از زمان‌بندی و کلمات مناسب، می‌تواند پیام برند شما را همان‌گونه که هست به گوش مخاطبان هدف‌تان برساند و توجه کاربران بیشتری را جلب کند.

شما با استفاده از کمپین‌های روابط عمومی می‌توانید یک بیانیه مطبوعاتی منحصربه‌فرد ایجاد کرده و اخبار مربوط برندتان در رسانه‌ها را مدیریت کنید.
یکی از وظایف اصلی هر کمپین روابط عمومی، افزایش شناخت برند است. کاربران باید بتوانند به‌راحتی و به‌سرعت برند شما را در میان لوگوها، رنگ‌ها و شعار‌ها شناسایی کنند.

ممکن است این موارد اهداف ساده‌ای به نظر برسند؛ اما کاربران روزانه بیانیه‌های مطبوعاتی و اخبار بیهوده و ناکارآمد زیادی دریافت می‌کنند. در نتیجه، کافی است اطلاعات مفید و منطقی ارائه دهید تا در رسانه‌ها خبرساز شوید.

اثربخشی و میزان موفقیت کمپین‌های PR را چگونه بسنجیم؟

کسب‌وکارها برای برگزاری یک کمپین PR، تلاش و هزینه قابل توجهی را در آن کمپین سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین اندازه‌گیری میزان اثربخشی و موفقیت کمپین ضروری است تا بتوانند نقاط ضعف و نقاطی که به‌خوبی عمل کرده‌اند را شناسایی کنند.

در حالی که تمرکز اصلی کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی بر افزایش فروش است، کمپین‌های روابط عمومی KPIهای متفاوتی دارند که ممکن است بررسی آن‌ها کمی چالش‌برانگیز باشد. در اینجا فهرستی از مهم‌ترین معیارهای سنجش موفقیت یک روابط عمومی را معرفی کرده‌ایم.

  • حجم پوشش کمپین

حجم پوشش کمپین یا پوشش فعال به تعداد رسانه‌های معتبری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت‌تاثیر کمپین شما قرار گرفته و به آن اشاره کرده‌اند، گفته می‌شود. حجم پوشش کمپین نشان‌ می‌دهد که پیام شما چقدر توانسته به گوش مخاطبان هدف‌تان برسد. متخصصان pr اغلب یک فهرست از ۱۰ تا ۵۰ رسانه برتر حوزه کسب‌وکارتان ایجاد می‌کنند و با برقراری ارتباط، تلاش می‌کنند تا آن‌ها درباره کمپین شما صحبت کنند.

سهم صدا یا درصد پوشش، میزان دیده‌شدن نام برند شما نسبت به سایر رقبای کاری‌تان را مقایسه می‌کند. سهم صدا یک KPI موثر و محبوب در میان مدیرانی است که ذهنیت رو به رشدی دارند. برای سنجش این معیار باید تمام فعالیت‌های آنلاین برندتان را بررسی کنید. برای مثال: سهم صدا در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، سئو و رسانه‌ها.

توجه داشته باشید که سهم صدا را می‌توانید بر اساس میزان دسترسی شما به مخاطبان جدید یا در معرض دید قرارگرفتن نام برندتان، بررسی کنید.

  • کیفیت پوشش کمپین

شهرت یا جایگاه برند شما توسط کلماتی تعیین می‌شود که رسانه‌ها و اینفلوئنسرها برای صحبت درباره کمپین‌تان استفاده می‌کنند. قرارگرفتن نام کمپین شما در جایگاه‌های مهم مانند عنوان یک مقاله، نشان‌دهنده کیفیت بالای پوشش کمپین است؛ زیرا بیشتر احتمال دارد که خوانندگان، نام برند و کمپین شما را به خاطر بسپارند.

میزان نفوذ پیام کلیدی، معیاری است برای اندازه‌گیری اینکه آیا پیام‌های اصلی کمپین‌تان طبق پیش‌بینی‌های شما منتقل شده است یا خیر. پیام کلیدی کمپین می‌تواند حول محور ارزش‌های پیشنهادی، چشم‌اندازها و تداعی‌های ترجیحی برند مانند مشتری‌محور بودن باشد. میزان نفوذپذیری پیام را می‌توان با تحلیل شبکه‌های اجتماعی، تحلیل سایت و میزان مشارکت اینفلوئنسرها اندازه‌گیری کرد. به‌عنوان مثال تعداد دفعاتی که پیام یا کلمات کلیدی کمپین شما در شبکه‌های اجتماعی ذکر شده باشد، بررسی تعداد بازدیدهای سایت از طریق لینک‌ها و منابع مرتبط با کمپین یا بررسی تعداد اینفلوئنسرهایی که پیام شما را به اشتراک گذاشته‌اند.

احساسات یا لحن مطالب پیرامون کمپین، معیاری است که به کمک آن می‌توانید متوجه شوید آیا کمپین شما در حال ایجاد تداعی‌های مثبت و موثر برای برندتان است یا اینکه منجر به واکنش‌های منفی می‌شود. نیروهای روابط عمومی با بررسی دقیق نظرات، مقالات، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و دیگر منابع، می‌توانند لحن و احساسات موجود در این مطالب را ارزیابی و دسته‌بندی کنند. گرچه این روش نسبت به استفاده از ابزارهای خودکار، زمان‌بر و پرهزینه است؛ اما می‌تواند جزئیات و عمق بیشتری از واکنش‌های مخاطبان ارائه دهد و به‌خصوص در شرایط حساس یا پیچیده، اطلاعات ارزشمندی به دست آورد.

  • فراگیرشدن محتوای کمپین

Earned Engagement یا تعداد لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، نظراتی که بر اثر کمپین شما تولید شده، معیاری است که میزان تعامل کمپین در منابع مختلف را نشان می‌دهد. برای مثال، مقالات خبری کمپین، چگونه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند. این معیار مناسبی است برای اینکه تعداد افرادی که واقعا کمپین شما را خوانده‌اند و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند را اندازه‌گیری کنید.

مخاطبان یا بازدیدهای بالقوه‌ای که به واسطه کمپین‌تان به دست آورده‌اید، معیاری است برای اندازه‌گیری اینکه آیا کمپین شما به خبرنگاران و اینفلوئنسرها رسیده است یا خیر.

حضور جغرافیایی، به معنای میزان گستردگی و نفوذ پیام کمپین‌تان در مناطق جغرافیایی مختلف، از سطح محلی تا بین‌المللی، است و نشان می‌دهد که کمپین شما تا چه اندازه توانسته جامعه هدف‌تان را در این مناطق پوشش دهد. حضور جغرافیایی را می‌توان با استفاده از ابزارهای تحلیل داده اندازه‌گیری کرد. این ابزارها می‌توانند داده‌های مربوط به بازدیدکنندگان سایت و تعاملات در شبکه‌های اجتماعی را بر اساس موقعیت جغرافیایی دسته‌بندی کنند. برای مثال، Google Analytics نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان سایت‌تان از کدام کشورها یا شهرها هستند. همچنین در بخش Insights برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و توییتر نیز اطلاعات مشابهی درباره موقعیت جغرافیایی کاربران ارائه داده می‌شود.

  • نتایج ناشی از پوشش کمپین

ترافیک سایت یا تعداد بازدیدکنندگانی که بر اثر پوشش کمپین به دست آمده و قراردادن لینک‌ به سمت سایت شما هدایت شده‌اند، یکی از مهم‌ترین نتایج کمپین‌های PR برای کسب‌وکارهاست. به طور کلی، رصد و بررسی اعداد در مراحل مختلف کمپین، دید بهتری به شما می‌دهد.

Domain Authority یا قدرت و اعتبار دامنه به شما کمک می‌کند تا بتوانید بررسی کنید آیا کمپین شما منجر به بیشتر دیده‌شدن برندتان در وب شده است یا خیر. بسیاری از رسانه‌های معتبر، رتبه خوبی در موتورهای جستجو دارند؛ بنابراین قرارگرفتن اخبار کمپین شما در این رسانه‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر سئو سایت‌تان داشته باشد.

اگر بخواهید میزان موفقیت‌تان در رویدادهای آفلاین روابط عمومی را بسنجید، علاوه بر بررسی موارد گفته شده، باید معیارهای دیگری مانند حضور در رویداد، ایجاد ارتباط با سخنرانان و شرکت‌کنندگان و… را نیز، اندازه‌گیری کنید.

به طور کلی، KPIهای سنجش میزان موفقیت کمپین روابط عمومی، زمانی موثر هستند که با استفاده از آن‌ها بتوانید متوجه شوید چگونه اقدامات‌تان به اهداف کلی سازمان کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که در ابتدای مسیر، بررسی ویژگی‌ها و کیفیت هر کدام از معیارهایی که انتخاب کرده‌اید، بسیار مهم است. اینکه کدام یک برای سازمان اهمیت بیشتری دارد، به بیشتر دیده‌شدن برند کمک می‌کند و در عین حال، پویا و قابل اندازه‌گیری هستند.

ابزارهای کمپین PR چه هستند؟

تلاش‌های یک روابط عمومی خوب می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند، آنچه را که برای ارائه دارند تبلیغ کنند و به اهداف فروش خود برسند. روابط عمومی یک چرخش مثبت در داستان‌های خبری ایجاد می‌کند و اغلب بی‌طرف‌تر از سایر اشکال تبلیغات تلقی می‌شود؛ زیرا بسیاری از اطلاعات طوری طراحی شده‌اند که گویی توسط سازمانی مستقل از فروشنده ایجاد شده‌اند. ابزار روابط عمومی شامل بیانیه‌های مطبوعاتی، تبلیغات، کنفرانس‌های خبری و… می‌شود.

  • رپورتاژ آگهی

انتشار رپورتاژ آگهی در رسانه‌های معتبر به مدیران روابط عمومی این امکان را می‌دهد تا بیانه‌ها و اخبار مهم کسب‌وکار خود را به گوش مخاطبان خود برسانند. با استفاده از این ابزار، کاربران بیشتری با برند و محصولات شما آشنا می‌شوند.

در تریبون بخوانید : خرید رپورتاژ آگهی
  • گزارش‌های سالانه

یکی از مهم‌ترین ابزارهای کمپین PR، گزارش‌های سالانه و موضوعی است که با هدف افزایش آگاهی از برند تولید می‌شوند. تیم روابط عمومی با استفاده از انتشار گزارش، افراد داخل و خارج سازمان را از فعالیت‌های خود مطلع می‌کنند. ارائه گزارش به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا مشتریان بالقوه را با محصولات و خدمات خود آشنا کنند.

  • برگزاری و حضور در رویداد

برگزاری رویدادهای خاص مانند سمینارها، نمایشگاه‌ها، سالگردها و… به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با مشتریان فعلی و بالقوه خود در ارتباط باشند، از نیازها و دغدغه‌هایشان مطلع شوند و محصولات و خدمات جدید خود را به آن‌ها معرفی کنند. علاوه بر آن، حضور در رویدادها نیز این امکان را فراهم می‌کند تا اطلاعات و نظرات مشتریان را جمع‌آوری کنید، میزان تعامل‌تان با آن‌ها را بهبود بخشید و فروش خود را افزایش دهید.

  • برگزاری نشست خبری

کسب‌وکارها با برگزاری نشست خبری می‌توانند به اخبار مثبت و منفی واکنش نشان داده، به سوالات خبرنگاران رسانه‌‌های مختلف و هرگونه اطلاعات خاص دیگری در مورد سازمان پاسخ دهند و محصولات خود را معرفی کنند. به کمک این ابزار می‌توانید به‌صورت مستقیم با رسانه‌ها در ارتباط باشید و اعتماد آن‌ها را جلب کنید.

  • مقالات بلاگ

در بلاگ سایت خود می‌توانید اطلاعاتی که در بیانیه‌های مطبوعاتی نوشتید را در قالب یک پست منتشر کنید تا مخاطب‌ها با کمپین شما و خدماتی که ارائه می‌دهید بیشتر آشنا شوند. پست‌های بلاگ به افزایش آگاهی از برند، بهبود سئو و افزایش ترافیک سایت‌ شما کمک می‌کند؛ بنابراین مهم است که در طول کمپین روابط عمومی خود، بلاگ برندتان را به‌روز نگه دارید. در صورتی که محتوای جدیدی برای ارائه نداشته باشید، ممکن است مخاطب‌ها سایت‌تان را ترک کنند و شانس دوباره‌ای به برندتان ندهد.

چند نمونه از کمپین روابط عمومی موفق

  • Airbnb.org

تغییرات ناگهانی برندها در اغلب موارد باعث ایجاد حس نارضایتی در مخاطب‌ها می‌شود، مخصوصا زمانی که از دلیل این تغییرات باخبر نباشند. این دقیقا اتفاقی است که شرکت «Airbnb» پس از معرفی لوگوی جدید خود با نام «Bélo»، تجربه کرد. این شرکت برای مقاله با انتقادات کاربران خود، ویدئویی منتشر کرد که داستان پشت لوگوی جدید را توضیح می‌داد. آن‌ها حتی یک «تجربه شخصی‌سازی شده» (custom experience) ایجاد کردند تا کاربران‌شان بتوانند لوگوهای Bélo خود را شخصی‌سازی کنند. همچنین، مدیر عامل شرکت Airbnb، «برایان چسکی»، در راستای جلب رضایت بیشتر،‌ یک وبینار برای کاربران فعال خود ارسال کرد و در آن هدف از تغییر لوگو را توضیح داد.

Airbnb، اخبار شرکت خود را به داستان موردعلاقه رسانه‌ها تبدیل کرد، آن هم به واسطه معرفی لوگوی جدیدی که قصد داشت پیام بزرگ‌تری را به گوش مخاطب‌ها برساند. این یک استراتژی موثر برای ایجاد ارتباط قوی‌تر با مخاطبانی است که اگر احساس کنند از تصمیمات بزرگ شرکت شما مطلع هستند، احتمالا حمایت بیشتری از برندتان خواهند کرد.

کمپین روابط عمومی Airbnb.org

  • کمپین روابط عمومی شرکت AXA

«AXA» به‌عنوان یک شرکت بیمه فرانسوی چندملیتی، قصد داشت آگاهی والدین چینی را در مورد ضرورت بستن کمربند ایمنی برای امنیت فرزندان‌شان را افزایش دهد. AXA برای رسیدن به این هدف، یک ویدئو و برنامه آموزشی با مشارکت مدارس مختلف در سراسر کشور تولید کرد. طی شش ماه، بیش از ۱۲۵هزار کودک و والدین در یکی از این برنامه‌ها، استفاده از کمربند ایمنی برای امنیت را یاد گرفتند.

پس از بررسی نتایج، یک مطالعه نشان داد که کمپین روابط عمومی این شرکت ۷۷درصد تاثیر مثبت داشته و مشتریان بیمه AXA نیز از ۲۵٪ به ۳۴٪ افزایش یافته‌اند. این کمپین نمونه‌ای از یک استراتژی روابط عمومی موفق است که هدفی را ایجاد کرده،‌ آگاهی عموم را در مورد ضرورت استفاده از کمربند ایمنی افزایش داده و معیارهای مشخصی برای سنجش موفقیت آن تعیین کرده است.

کمپین روابط عمومی AXA

  • کمپین روابط عمومی LEGO

اگر اسکن ‌«MRI» انجام داده باشید، قطعا متوجه فرایند ناخوشایند آن شده‌اید. یک اسکن می‌تواند تا ۹۰ دقیقه طول بکشد، در حالی که باید کاملا بی‌حرکت درون آن دستگاه‌های بزرگ و پر سروصدا دراز بکشید. انجام این آزمایش برای کودکان خردسال می‌تواند یک تجربه ترسناک باشد.

«LEGO»، به‌عنوان شرکتی که همیشه بر رشد و سرگرمی کودکان تمرکز داشته، اخیرا ۶۰۰ کیت ساخت اسکنر «MRI» را با هدف کمک به کودکان برای غلبه بر ترس خود،‌ به بیمارستان‌های سراسر جهان اهدا کرده است. این کیت‌ها برای کاهش اضطراب کودکان در هنگام مواجه با MRI طراحی شده‌اند که شامل اتاق‌های مختلف، مینی فیگورهای لگو از یک بیمار در دستگاه و یک دکتر در حال بررسی نتایج، هستند.

لگو در یک بیانیه مطبوعاتی گفته است: «بازی‌کردن با این مدل‌ها قبل از اسکن، به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند اتفاقاتی که در انتظارشان هست را راحت‌تر درک کنند». همچنین این شرکت، بیمارستان‌ها را تشویق می‌کند تا یکی از ۶۰۰ مدل موجود که توسط داوطلبان لگو ساخته شده و به‌صورت رایگان ارسال می‌شوند را سفارش دهند.

کمپین روابط عمومی LEGO

  • کمپین PR شرکت Dove

در سال ۲۰۲۲، برند زیبایی «Dove» از ۱۵۰۰ دختر ۱۰ تا ۱۷ساله، سوالاتی درباره عزت نفس و شبکه‌های اجتماعی پرسید. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر دو دختر، یک نفر معتقد است توصیه‌های زیبایی موجود در شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش عزت نفس می‌شود. این افراد متوجه شده‌اند که صرف زمان کمتر در شبکه‌های اجتماعی و کنترل افرادی که دنبال می‌کنند، راه‌حل مناسبی برای این موضوع است. در واقع، از هر ۱۰ دختر، ۷ نفر پس از اعمال این تغییرات، احساس بهتری داشتند.

کمپین «Detox Your Feed» شرکت Dove از نتایج این تحقیقات الهام گرفته شده و با هدف توانمندسازی نوجوانان برای تعریف استانداردهای زیبایی، طراحی شده است. یکی از اثرگذارترین بخش‌های این کمپین ویدئویی بود که با همکاری شرکت تبلیغاتی «Ogilvy» منتشر شد.

این ویدئو، مادران و نوجوان‌شان را نشان می‌دهد که درباره توصیه‌های زیبایی آسیب‌زا در شبکه‌های اجتماعی، صحبت می‌کنند و راه‌حل‌های مختلفی را برای این موضوع ارائه می‌دهند. این ویدئو تا امروز بیش از ۳میلیون بازدید در یوتیوب دارد و به‌راحتی می‌توان گفت یک کمپین pr موفق بوده است.

کمپین روابط عمومی Dove

سخن پایانی

یک کمپین روابط عمومی فقط به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها که برای ایجاد آگاهی یا جلب اعتماد در مورد یک برند، محصول، رویداد و… هستند، محدود نمی‌شود و برای پوشش اهداف تجاری خاص و بزرگ‌تر مانند افزایش ترافیک سایت استفاده می‌شود. ما در این مقاله معنی کمپین PR، وظایف اصلی، نحوه سنجش میزان موفقیت آن و نمونه‌های موفق کمپین‌های روابط عمومی را بررسی کرده‌ایم. شما کدام کمپین‌های موفق حوزه روابط عمومی را به یاد می‌آورید؟

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
برای مواقع بحران، آماده شوید!

در وبینار ۹ مرداد (ساعت ۱۹) هستی شهریزفر معمار ارتباطات ابر آروان قرار است درباره ارتباطات پیش از وقوع بحران تجربیات خود را به اشتراک بگذارد.