خبرنامه سئو هفته دوم تیر ۱۴۰۲

منتشر شده در ۱۴ تیر ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته دوم تیر ۱۴۰۲

محتوای این خبرنامه به صورت اختصاصی برای شما تولید شده است. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
ابزار Perspective که یکی از فیچرهای جدید سرپ گوگل است

گوگل با Perspective می‌تواند جواهرات پنهان را از اعماق وب بیابد

سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که وظیفه آن شناسایی محتوای نوشته‌شده برای کاربر و جلوگیری از نمایش صفحاتی است که برای موتورهای جستجو بهینه شده است. این سیستم بیشترین امتیاز را به محتوایی می‌دهد که روی کیفیت و ایجاد ارزش تمرکز کرده و صفحات بی‌کیفیت را با جریمه از نتایج جستجو حذف می‌کند.

هدف گوگل از ارتقای سطح سیستم HCU، توجه به محتوای ایجاد شده‌ای است که برگرفته از تجربه واقعی شخصی بوده و می‌خواهد دیدگاه‌های تخصصی را عمیق‌تر و دقیق‌تر درک کند. بدین ترتیب فرصت رتبه‌بندی و نمایش اطلاعاتی را فراهم می‌کند که تا پیش‌ از این در پشت پرده به کمک صفحات وب مشغول بوده و فرصت ارزشیابی آن‌ها فراهم نشده است.

گوگل می‌گوید: «اطلاعات مفید اغلب در صفحات یا مکان‌هایی یافت می‌شوند که برای همه غیرمنتظره است و همین امر باعث شده به‌سختی دیده شوند. مانند نظری خوب در انجمن‌ها، یک پست باکیفیت در وبلاگی کمتر دیده‌ شده یا مقاله‌ای که بر اساس تخصص منحصربه‌فرد یک شخص بااستعداد در مورد یک موضوع مفید منتشر شده است.»

ابزار Perspective که یکی از فیچرهای جدید سرپ گوگل است، قدمی بزرگ در مسیر رسیدن به اهداف جدید این موتور جستجو به‌حساب می‌آید. این ویژگی مانند یک فیلتر عمل می‌کند که با کلیک روی آن می‌توان وارد فضایی بصری حاوی ویدئوهای بررسی صفحات وب با تصویر بزرگ‌تر، نظرات و دیدگاه‌های موجود در انجمن‌ها، سؤال‌وجواب‌های مرتبط و نظرات شخصی افراد نسبت به جستجوی سرپ شده و تجربه بهتری از جستجو را برای کاربران می‌سازد.

ابزار Perspective به جستجوگران این امکان را می‌دهد که بتوانند به شکلی پویاتر به تحقیق و تعامل پرداخته و نظرات، فیدبک‌ها، بررسی‌ها، پست‌های سوشال و ویدئوهای مرتبط با آنچه که دنبالش هستند را با دسترسی بهتر و سریع‌تری مشاهده کنند. بدین ترتیب سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید به‌زودی قادر خواهد بود جواهرات پنهان را از اعماق وب بیابد و در نتایج جستجو رتبه‌بندی کند.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
معرفی سیستم topic authority توسط گوگل

تاپیک آتوریتی (Topic Authority) با هدف ارتقای سطح اعتماد کاربران به منابع تخصصی معرفی شد

گوگل با هدف نمایش هرچه بهتر انواع محتوا از منابع معتبری که دارای تخصص و دانش موضوعی مرتبط هستند، سیستم topic authority را معرفی کرد. هدف از انتشار این سیستم، اطمینان از وجود تخصص مرتبط با زمینه موضوعی در منابع خبری و محتوایی است تا نتایج جستجوی معتبر و مفیدتری در دسترس کاربران قرار گیرد.

سیستم تاپیک آتوریتی با تشخیص میزان تخصص یک منبع خبری، به بهبود هسته اصلی گوگل کمک کرده و انتظار می‌رود تا به‌عنوان یکی از الگوریتم‌های رتبه‌بندی در سرپ به ایفای نقش بپردازد. این سیستم برای درک میزان تخصص منابع محتوایی و انتشارات خبری، از سیگنال‌های مختلفی استفاده می‌کند که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • منبع خبری تا چه حد برای یک موضوع محلی شناخته شده است.
  • تأثیرگذاری و اصالت یک منبع خبری تا چه حد است.
  • منبع خبری چگونه توصیه می‌شود و چه شهرتی دارد.

سیستم تاپیک آتوریتی به دنبال الگوی چگونگی نقل‌قول اخبار توسط دیگران است تا بتواند تأثیرگذاری و اعتبار یک سایت را بهتر درک کند. این منابع خبری همان سایت‌هایی هستند که میان مخاطبان و جامعه هدف به‌عنوان منبع مورد اعتماد شناخته شده‌اند.

در صورتی‌ که ناشران خبری هم در حال پوشش یک موضوع مهم باشند، این منابع رتبه‌ بالاتری را در نتایج جستجو خواهند داشت. Topic Authority قادر است گزارش‌های اصلی را از ناشران خبری‌ که با محل وقوع یا موضوع به‌خصوص آشنایی کامل دارند شناسایی کرده و در صدر نتایج نمایش دهد.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی گزارش video Pages در سرچ کنسول

به‌روزرسانی گزارش video Pages سرچ کنسول برای بهبود ایندکس ویدئوها

مشکل ایندکس‌نشدن ویدئوهای صفحه، یکی از چالش‌های بزرگی است که عمدتا به دلیل عدم شناسایی ویدئوی اصلی صفحه توسط موتور جستجو رخ می‌دهد. در واقع می‌توان گفت که ویدئوی شما برای گوگل به‌اندازه کافی مهم و برجسته نبوده تا محتوای اصلی صفحه را بر اساس آن ارزیابی کند.

بدین ترتیب برای کمک به درک بهتر مشکلات مربوط به ایندکس ویدئوهای سایت، هشدارهای جدیدی به بخش video index کنسول جستجوی گوگل اضافه شد که شرایط لازم برای ایندکس ویدئوی اصلی صفحه را در قالب ۳ دسته اصلی طبقه‌بندی می‌کند:

ویدئو خارج از viewport است
در صورتی‌ که ویدئوی صفحه به‌درستی در ناحیه قابل نمایش برای کاربر قرار نگرفته باشد، خطای «Video outside the viewport» در کنسول گزارش می‌شود. باید دقت داشته باشید که ویدئو را در صفحه به‌گونه‌ای قرار دهید تا کاربر بتواند آن را در viewport به‌خوبی ببیند.

 ویدئو بسیار کوچک است
ابعاد ویدئوها نباید کوچک‌تر از ۱۴۰ پیکسل باشند و حداقل یک‌سوم عرض صفحه را در بر بگیرند. در صورتی‌ که اندازه‌های یادشده کمتر از این مقدار باشند، خطای «Video too small» در کنسول جستجوی گوگل گزارش می‌شود.

ویدئو بسیار بزرگ است
ارتفاع ویدئوی شما نباید از ۱۰۸۰ پیکسل بیشتر باشد که همان مقیاس ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ قلمداد می‌شود. صفحاتی که ریسپانسیو هستند، عرض ویدئو به‌صورت خودکار قرار می‌گیرد؛ اما درصورتی‌که ارتفاع ویدئو از «viewport» یا ۱۰۸۰ پیکسل بیشتر شود، خطای «Video too tall» در سرچ کنسول گزارش خواهد شد.

گزارش‌های بخش «video index» در بازه‌های زمانی ۳ماهه کامل می‌شوند و ممکن است حتی بعد از این به‌روزرسانی همچنان هشدار «Google could not determine the prominent video on the page» را مشاهده کنید. برای اطمینان از وضعیت ایندکس ویدئوی صفحه می‌توانید از ابزار «url inspection» سرچ کنسول کمک بگیرید.


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
استفاده از هوش مصنوعی برای بررسی سئوی سایت

استفاده از هوش مصنوعی برای بررسی سئوی سایت مناسب نیست

گری ایلز، کارشناس تحلیلگر گوگل می‌گوید: «مدل‌های زبان بزرگ – LLMs برای کاربران می‌توانند جذاب باشند؛ اما به این دلیل که درک کافی از سایت ندارند، برای تشخیص مشکلات سئو و رتبه‌بندی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.»

او همچنین اضافه کرد: «ابزارهای هوش مصنوعی مبتنی بر مدل‌ زبان، ممکن است اطلاعات ساختگی ارائه دهند که ممکن است قاطعانه به نظر می‌رسد، ولی واقعیت ندارند.»

وی در ادامه گفت: «همیشه این سؤال مطرح است که آیا ابزارهای مبتنی بر مدل‌ زبان می‌توانند در اکثر مواقع اطلاعات صحیح و واقعی را ارائه دهند؟ خب لازم است بدانید پاسخ بله است؛ اما به همان میزان هم ممکن است اطلاعاتی که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارند را هم تولید کنند.»

گری ایلز با اشاره به لزوم وجود آگاهی از عملکرد ابزارهای مبتنی بر مدل‌های زبان بزرگ گفت: «هنگام استفاده از مدل‌های LLMs باید به خطرات آن‌ آگاه باشید و در پذیرش خروجی که به‌صورت پاسخ تولید می‌شود، احتیاط به خرج دهید؛ زیرا ممکن است نتایج ناامیدکننده‌ای به دست آورید.»

وی به‌عنوان توصیه شخص افزود: «پیشنهاد می‌کنم در استفاده از این مدل‌ها دقت کافی را داشته باشید و به‌جای اعتماد کورکورانه به خروجی آن‌ها، همواره تلاش کنید تا اطلاعات ارائه‌شده توسط ابزارهای مبتنی بر این مدل‌ها را با منابع معتبر و موثق مقایسه کنید.»


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *