تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی از ۴۰۰+ رسانه
ورود به جشنواره
خبرنامه سئو هفته اول تیر ۱۴۰۲

منتشر شده در ۷ تیر ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته اول تیر ۱۴۰۲

محتوای این خبرنامه به صورت اختصاصی برای شما تولید شده است. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیسئوی خارجی
جان مولر درباره تفاوت زبان دو سایت در لینک‌سازی خارجی می‌گوید

نظر جان مولر درباره تفاوت زبان دو سایت در لینک‌سازی خارجی چیست؟

لینک‌سازی خارجی یکی از حوزه‌های حساس در صنعت سئو به شمار می‌رود و به دلیل وجود قوانین سخت‌گیرانه اسپم، همواره با چالش‌های فراوانی همراه است. در این خبر، گوگل اعلام می‌کند که اگر سایت غیرانگلیسی‌زبان به یک سایت انگلیسی‌ لینک دهد، کار اشتباهی انجام نداده است.

همچنین در یک سایت چندزبانه می‌توان از صفحات زبان‌های مختلف به یکدیگر لینک‌ داخلی ایجاد کرد. این نکته را جان مولر در پاسخ به سوال کاربری که درباره لینک‌سازی صفحات سایت‌های چندزبانه از او پرسیده بود، عنوان کرد و بحث را با پرداختن به انواع شیوه‌های اسپم پیش برد.

جان مولر می‌گوید: «البته خرید لینک از سایت‌هایی با زبان متفاوت از سایت مدنظر، بر خلاف خط‌مشی‌های گوگل است و اسپم به‌حساب می‌آید. در یک سایت چندزبانه، می‌توان از محتوایی که ترجمه‌های متعددی دارد به نسخه دیگری از آن لینک داد؛ زیرا کاری است که درون سایت انجام می‌شود و هزینه‌ای ندارد.»

جان مولر به طبیعی‌بودن لینک‌سازی میان نسخه‌های متفاوت زبانی یک سایت اشاره کرد و گفت: «لینک‌های میان صفحات سایت‌های مختلف که به زبان متفاوتی هستند، اشتباه نیست. صرف‌نظر از بحث رتبه‌بندی، لینک میان صفحات دارای زبان متفاوت در سایت‌های مختلف (cross-linking language) ایده خوبی است.»

برای مثال، شما محتوایی را به زبان فارسی منتشر می‌کنید و قصد دارید چند رفرنس انگلیسی‌زبان مرتبط با موضوع را در صفحه خود مشخص کنید. برای این منظور، به سایت‌هایی مانند ویکی‌پدیا یا صفحات گوگل لینک می‌دهید؛ زیرا علاوه بر بهبود شاخص اعتبار در صفحه، به قابل‌اعتمادبودن تاپیک‌ها، مخصوصاً در حوزه YMYL کمک می‌کنید.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
گوگل ویژگی‌های جدیدی را به Google SGE اضافه کرد

گوگل ویژگی‌های جدیدی را به Google SGE اضافه می‌کند

هوش مصنوعی مولد گوگل (SGE) به‌صورت آزمایشی در اختیار کاربران دنیا قرار گرفته است. این فناوری جدید که نتایج جستجو را با نمایش پاسخ‌های مبتنی بر AI تولید می‌کند SnapShot نامیده می‌شود. وظیفه SGE ارائه اطلاعات کلی درباره سرچ کوئری‌هایی است که با هدف کمک به جستجوی بهتر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

اسنپ‌شات‌ها بر اساس هدف جستجو و نوع کوئری متفاوت هستند و از نظر ساختاری نیز به دو بخش مجزا شامل پاسخ هوش مصنوعی و رفرنس‌های مرتبط با آن تقسیم می‌شوند. این یعنی افراد قادر خواهند بود علاوه بر نتایج ارگانیک، روی سایت‌های بخش SGE نیز کلیک کنند.

گوگل با انتشار یک ویدئو در یوتیوب، از افراد بیشتری دعوت کرد تا در Search Labs گوگل ثبت‌نام کنند و جدیدترین ویژگی‌های نتایج سرپ SGE را تست کنند. نویسنده همین خبر، از جدیدترین نسخه Google SGE استفاده کرده است و درباره برخی از تفاوت‌های آن با نسخه قبلی می‌گوید: «منابعی که گوگل برای پاسخ هوش مصنوعی مولد معرفی می‌کند، همیشه دقیق و کامل نیست.

برای عنوان مثال ۲ عبارت مختلف را سرچ شد و گوگل ۴ منبع را برای اعتباربخشی به پاسخ‌ معرفی کرد. اما وقتی پاسخ را با ابزار Originality.AI بررسی کردیم، متن آن با مقاله‌ای مطابقت دارد که گوگل آن را به عنوان منبع معرفی نکرده است.»

*Originality.AI ابزاری است که می‌تواند محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص دهد.

نویسنده در تجربه خود، متوجه شده است که برعکس نتایج گذشته، وقتی عبارتی مثل «what are the best SEO courses» را جستجو می‌کند، نتایج تبلیغاتی گوگل (Sponsored) بالاتر از پاسخ‌‌ SGE قرار می‌گیرد.

 نمایش پاسخ‌‌ SGE بالاتر از نتایج جستجوی ارگانیک

اما وقتی عبارت «best place to buy a laptop» را جستجو می‌کند، پاسخ‌ SGE را که از نوع نتایج جستجوی محلی است، پایین نتایج Sponsored می‌بیند.

نمایش پاسخ‌ SGE پایین‌تر از نتایج جستجوی محلی

اولین تجربه از جستجو با هوش مصنوعی گوگل نشان می‌دهد که پاسخ‌های AI معمولاً از سایت‌های غیرمنبع (ناشران) انتخاب شده‌ بودند. در حالی که با بهبود نسخه SGE، برخی از نتایج به منابع رسمی و معتبر یک برند مرتبط بودند. برای مثال، وقتی درباره «Google Search Console» جستجو می‌کنید، پاسخ SGE به سایت پشتیبانی گوگل لینک شده است.

انتخاب پاسخ SGE از سایت پشتیبانی گوگل

اگر علاقه‌مند هستید درباره ویژگی‌های جدید سرپ SGE در مقایسه با نسخه قبلی آن، اطلاعات بیشتری کسب کنید، حتماً متن کامل خبر را بخوانید.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
معرفی ابزارهای هوش مصنوعی «Demand Gen» و «Video View» در کمپین‌های تبلیغاتی گوگل

ورود هوش مصنوعی به کمپین‌های تبلیغاتی گوگل

هم‌زمان با پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه هوش مصنوعی، محصولات گوگل به قابلیت‌های جدیدی مجهز می‌شوند تا در زمینه‌های مختلف به کسب‌وکارها کمک کنند. گوگل به‌تازگی ۲ ابزار جدید تبلیغاتی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام‌های «Demand Gen» و «Video View» را معرفی کرد تا کاربران بتوانند بهترین مکان‌های تبلیغ برای برندها را از میان محصولاتی مانند Gmail و یوتیوب پیدا کنند.

گوگل با معرفی این ۲ روش کمپین تبلیغاتی، به دنبال این است تا ارتباط بهتر و یکپارچه‌ای بین کسب‌وکارها و مشتریان ایجاد کند و مشتریان را یک‌ قدم به خرید از برندها نزدیک کند. کسب‌وکارهایی که کمپین‌های تبلیغاتی خودشان را با این ۲ روش راه‌اندازی می‌کنند، می‌توانند عملکرد هر کمپین را به‌راحتی بررسی کرده و با داده‌های آن‌ها، به بینش‌های جدیدی دست پیدا کنند تا برای کمپین‌های بعدی بهتر تصمیم بگیرند.

استفاده از هوش مصنوعی در بهبود عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی گوگل

فناوری «Demand Gen» نوعی ابزار هوش مصنوعی است که برای قراردادن تبلیغات عکس و ویدئو در سرویس‌های گوگل طراحی شده است. مدیرکل بخش تبلیغات گوگل می‌گوید: «ویژگی Demand Gen روی یافتن مکان‌هایی که منجر به بیشتر دیده‌شدن تبلیغات می‌شود، تمرکز دارد و علاوه بر نقش بسزای خود در بهبود استراتژی کمپین‌ها، فرایند ایجاد تبلیغات را نیز ساده‌تر می‌کند.»

تحقیقات ثابت کرده است که ۹۱درصد از کاربرانی که تبلیغات جدید یک محصول یا یک برند را در فیدهای گوگل می‌بینند، بلافاصله برای خرید آن اقدام می‌کنند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد «Demand Gen» این است که مارکترها می‌توانند یک نمای کلی از آنچه را که قرار است در کمپین تبلیغاتی‌شان رخ دهد، ببینند و از درستی مسیر مطمئن شوند.

ابزار جدید دیگر گوگل، «Video View» نام دارد و مکمل کمپین «Demand Gen» است. این فناوری کمک می‌کند تا بازدیدهای ویدئویی بر اساس قالب‌های مختلف کمپین مانند «in-stream» ،«in-feed» و «YouTube Shorts» به حداکثر برسد. در اولین کمپین آزمایشی که با Video View ایجاد شد، نتایج نشان داده است که تعداد بازدیدها در مقایسه با کمپین‌های تبلیغاتی «in-stream» در یوتیوب تا ۴۰درصد افزایش داشته است.

شرکت سامسونگ در یک کمپین آزمایشی که بر اساس هوش مصنوعی Demand Gen اجرا شد، توانست در فصل تعطیلات به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. این دستاورد شامل ۹۴درصد افزایش در Reach و کاهش CPM بوده است.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌: