تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی از ۴۰۰+ رسانه
ورود به جشنواره
خبرنامه روابط عمومی شهریور ۱۴۰۲

منتشر شده در ۴ شهریور ۱۴۰۲

خبرنامه روابط عمومی شهریور ۱۴۰۲

محتوایی که در ادامه مطالعه می‌کنید، ویژه‌نامه خبری روابط عمومی است که به صورت ماهانه برای شما ارسال خواهد شد و در سایر کانا‌ل‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

بحران پی‌آری برای برند Shein به دلیل سفر اینفلوئنسرها

درس‌های پی‌آری از سفر اینفلوئنسرها به مرکز نوآوری برند Shein

برند پوشاک شین «Shein» در ماه ژوئن ۲۰۲۳ برنامه‌ای را ترتیب داد و گروهی از اینفلوئنسرهای حوزه مد و فشن را به «گوانگژو» در چین برد تا از مرکز نوآوری تولید لباس Shein بازدید کنند. در چند سال گذشته، شین محبوبیت خود را به دلیل شایعاتی مانند کپی و دزدی از کار طراحان بزرگ دنیا و نقض قوانین کار از دست داده بود و شهرت خوبی بین کاربران شبکه‌های اجتماعی نداشت. در نتیجه شین نیاز داشت تا یک تغییر جدی در تصویر شرکت خود ایجاد کند.

برند پوشاک زنانه Shein

بعضی از اینفلوئنسرها این موضوع را فاش کردند که آن‌ها برای بررسی شرایط کاری کارخانه‌های شین و مقابله با اتهامات، به این سفر دعوت شدند. به نقل از رادیوی عمومی آمریکایی (NPR)، زمانی که اینفلوئنسرها از گشت‌وگذارهای خود در این مرکز ویدئوهایی منتشر کردند و از شرایط کاری خوب و وضعیت مساعد کارگران گفتند، با واکنش‌های غیرمنتظره کاربران روبه‌رو شدند. طرفداران اینفلوئنسرها از اینکه آن‌ها نتوانسته‌اند از اوضاع بد کارگران حرفی بزند و شرایط واقعی کار در این کارخانه را به تصویر بکشند، ناراحت شده بودند.

دعوت گروهی از اینفلوئنسرها به مرکز نوآوری Shein

یکی از اینفلوئنسرهای اینستاگرام به نام دنی (Dani DMC) در ویدئویی که پس از مدتی آن را حذف کرد، توضیح داده بود از گفتگو با کارگران شین و دیدن فناوری‌های این شرکت بسیار هیجان‌زده است. دنی از تجربه سفر خود گفته بود: «من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین دستاورد من از این سفر این بود که توانستم حقایقی را با چشمانم ببینم و درباره آن‌ها مستقل فکر کنم و تصمیم بگیرم.»

پست Dani در تیک تاک درباره برند Shein

اما پس از اینکه دنی با واکنش‌های منفی طرفدارانش رو‌به‌رو شد، ویدئویی را برای دفاع از نظرات خود درباره برند شین منتشر کرد؛ اما مجدد آن را حذف کرد. او در ویدئویی دیگر از فالوورهایش عذرخواهی کرد و گفت به همکاری خود با شرکت شین خاتمه داده است.

تماشای این ویدئو در یوتیوب

در نهایت، واکنش‌های منفی طرفداران در رسانه‌های اجتماعی باعث شد تا برند شین تا حد فروپاشی پیش برود و سود خالص آن تا ۲۰ واحد کاهش پیدا کند.

پست اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی درباره برند شین

در این زمان، یکی از نمایندگان این برند درباره بحران پیش‌آمده متنی را منتشر کرد و گفت: «ویدئوها و گزارش‌های رسانه‌های اجتماعی معتبر هستند و ما به نظر هر اینفلوئنسر درباره تجربه حضورش در مرکز شین، احترام می‌گذاریم. ما مشتاقانه منتظر ادامه انتشار گزارش‌ بازدید از کارخانه و فرایندهای آن توسط اینفلوئنسرها هستیم.»

تماشای این ویدئو در یوتیوب

Jessica Doyle، مدیر ارشد مشتری Two Creeks Strategies، در مصاحبه‌ای با PR Daily گفت: «نتیجه این کمپین برای برند Shein ناموفق بود؛ زیرا آن‌ها سعی کردند روی ادعاهای مختلف مبنی بر برخورد نامناسب با کارگران کارخانه سرپوش بگذارند و شرایط کارخانه را خوب جلوه دهند؛ اما در نهایت با استراتژی و ترفند تبلیغاتی نادرست، این برنامه به بحران تبدیل شد. اجرای تبلیغات با کمک اینفلوئنسرها ایده بدی نیست و بسیار هم می‌تواند تاثیر گذار باشد؛ اما چیزی که باعث می‌شود اثرگذاری این نوع تبلیغ بیشتر شود، راستگویی و بازتاب ارزش‌های برند کسب‌وکار است.

از نظر Jessica Doyle، روایت‌ها یا بیانیه‌هایی که در طول مدت بحران از سمت برند منتشر می‌شود، باید طبق خط فکری هویت برند و ارزش‌های آن باشد و تلاش‌های برند را برای رفع بحران و بهبود شرایط نشان دهد. همچنین او فکر می‌کند انتشار یک اطلاعیه سریع و بدون استراتژی، نه‌تنها به بهترشدن اوضاع کمک نمی‌کند، بلکه به اعتبار و اصالت برند آسیب جدی وارد می‌کند.»

منبع: prdaily


نحوه مشتری‌مداری در شرکت هواپیمایی United Airlines

مشتری‌مداری شرکت هواپیمایی United Airlines به سبک خشونت‌آمیز

در سال ۲۰۱۷ اخراج اجباری و خشونت‌آمیز یکی از مسافران از پرواز ۳۴۱۱ هواپیمایی United Airlines، سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرد. ماجرا از این قرار بود که به دلیل نیاز به اعزام ۴ کارمند به یکی دیگر از فرودگاه‌های این خطوط هواپیمایی، از مسافران درخواست شد تا ۴ نفر داوطلبانه از هواپیما پیاده شوند؛ اما هیچ یک از مسافران حاضر نشدند از هواپیما پیاده شوند. به قید قرعه، از ۴ نفر که یکی از آن‌ها دکتر دیوید دائو (Dr David Dao) بود، خواسته شد تا از هواپیما خارج شوند.

رفتار خشونت‌آمیز شرکت هواپیمایی United Airlines با مسافران

 

مقاومت دیوید دائو باعث شد تا نیروهای امنیتی او را به‌زور و کشان‌کشان از هواپیما بیرون کنند. ویدئوی مردی که با چهره خون‌آلود فریاد می‌زد که باید به خانه برگردد، میلیون‌ها بار در شبکه‌های اجتماعی مشاهده شد و کاربران زیادی را خشمگین کرد.

تماشای این ویدئو در یوتیوب

صبح روز بعد، اسکار مونوز (Oscar Munoz)، مدیرعامل United Air، با انتشار بیانه‌‌ای آنچه را که اتفاق افتاد، توجیه کرد و گفت مجدد پذیرای این مسافر در سفرهای بعدی خواهد بود. مونوز همچنین با ارسال ایمیلی به کارکنان یونایتد، از آن‌ها تشکر کرد!

پیاده‌شدن مسافران از شرکت هواپیمایی
درس‌های پی آری: سرعت‌العمل در واکنش به یک اتفاق مرتبط با برند، نیاز اساسی در مدیریت بحران است. در نمونه واقعی United Airlines یک روز زمان برد تا مدیران درباره ویدئوی منتشرشده و نارضایتی عمومی پاسخ دهند. همچنین، پاسخ ضعیف اولیه یونایتد متناسب با شرایط نبود و نتوانست از ناراحتی کاربران شبکه‌های اجتماعی و مشتریان این برند کم کند. همین موضوع باعث شد عموم مردم فکر کنند این شرکت در برابر اتفاق پیش‌آمده بی‌توجه است. فکر کنید اگر یونایتد در همان روز به خبر واکنش نشان می‌داد، چقدر می‌توانست از کم‌شدن محبوبیت و خراب‌شدن تصویر برند خود جلوگیری کند!

منبع: rockdovesolutions


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌: