تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی از ۴۰۰+ رسانه
ورود به جشنواره
خبرنامه روابط عمومی خرداد ۱۴۰۲

منتشر شده در ۴ خرداد ۱۴۰۲

خبرنامه روابط عمومی خرداد ۱۴۰۲

محتوایی که در ادامه مطالعه می‌کنید، ویژه‌نامه خبری روابط عمومی است که به‌صورت ماهانه برای شما ارسال خواهد شد و در سایر کانا‌ل‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد. در این ویژه‌نامه سعی می‌کنیم که از گوشه و کنار روابط عمومی در دنیا و اخبار مربوط به آن، محتوایی مفید و کاربردی تهیه کنیم.

چرخه خبر و انتظارات مشتری

نحوه مدیریت انتظارات مشتری، زمانی که چرخه خبر (news cycle) به‌خوبی پیش نمی‌رود

هیچ چیز برای یک متخصص روابط عمومی بدتر از خارج‌شدن کنترل چرخه خبری نیست. دوبار این اتفاق در سطح جهانی رخ داد که آخرین آن در سال ۲۰۱۹ و هم‌زمان با شروع پاندمی کرونا بود. در دوران کرونا، دولت‌ها و سازمان‌ها سعی داشتند که چرخه خبر مربوط به این پاندمی را کنترل کنند.

با شیوع جهانی این بیماری و اخبار گسترده‌ای که از مرگ‌ومیر انسان‌ها انتشار پیدا کرد، باعث شد چرخه خبری کرونا از کنترل خارج شود و مطابق انتظار پیش نرود. اگر در حوزه سیاست فعالیت داشته باشید، باید آغاز هر هفته انتظار یک اتفاق غیرمنتظره باشید که چرخه خبری را از کنترل شما خارج کند.

اگر احساس کردید اخباری که در حال انتشار هستند را نمی‌توانید مدیریت کنید، زمان آن است که با پرداختن به یک موضوع جانبی، چرخه خبری را به سمتی که دلخواه برند شماست، هدایت کنید. همچنین این امکان وجود دارد که همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی قبلی پیش نرود و کارفرما از شما انتظار بیشتری داشته باشد.

در این شرایط مهم‌ترین نکته حفظ آرامش و اعتمادبه‌نفس و در صورت نیاز، تغییر استراتژی برای پیش‌بردن چرخه خبری است. در ضمن فراموش نکنید که گاهی ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که قابل پیش‌بینی نیستند.


ساختن داستان از پیشرفت کسب‌وکارتان برای تعامل بیشتر در رسانه‌ها

از داستان پیشرفت کسب‌وکارتان برای تعامل بیشتر در رسانه‌ها استفاده کنید

یکی از دغدغه‌هایی که فعالان روابط عمومی دارند، ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان در هنگام انتشار اخبار در رسانه‌هاست. همچنین رسانه‌ها فقط زمانی که اتفاق خاص و ویژه‌ای افتاده باشد، به خبر خود آب‌وتاب می‌دهند و به فکر جذابیت هرچه بیشتر آن هستند؛ اما به عنوان یک فعال حوزه روابط عمومی، با انجام اقدامات زیر که برداشتی از مطلب PR Daily است، می‌توانید داستان بهتری را در رسانه‌ها روایت کنید تا مخاطبان هم تعامل بیشتری با آن داشته باشند:

به داستان‌ها جان ببخشید
انسانی‌کردن داستان‌ها یا به‌اصطلاح جان‌بخشیدن به آن، می‌تواند اقدام مناسبی برای ایجاد تعامل با مخاطبان رسانه باشد. معمولاً مخاطبان داستان‌هایی را که از جنس واقعیت باشند یا روایتی از زندگی یک انسان باشد، بهتر درک می‌کنند؛ چراکه به‌راحتی می‌توانند خود را جای افراد آن بگذارند. بنابراین سعی کنید داستانی را که برای کسب‌وکار شما اتفاق افتاده است، با المان‌های زندگی یک انسان گره بزنید.

از پیشرفت کسب‌وکارتان بگویید
همه ما از پیشرفت و رشد چیزی که آن را متعلق به خود می‌دانیم، خوشحال می‌شویم. اگر می‌خواهید تعامل بیشتری با افراد برقرار کنید، از رشد و پیشرفت‌های کسب‌وکارتان تعریف کنید. وقتی رشد شما در اخبار دیده شود، مخاطبی که حتی یک بار از محصولات و خدمات برند شما استفاده کرده، مشتاق به تعامل بیشتر با شما خواهد شد.

شرایط خود را همانطور که هست مطرح کنید
از انتشار خبری که در کسب‌وکار شما رخ داده، نترسید؛ حتی اگر خلاف اتفاقات مرسوم باشد. مثلاً ممکن است مرسوم باشد که در آخر هفته و تعطیلات یا خارج از زمان کاری، خبری از سمت کسب‌وکارها منتشر نشود؛ اما نباید فراموش کنید که چرخه خبر ۲۴ساعته است و تعطیلی ندارد و مواردی بودند که در این زمان‌ها خبر منتشر کردند و نتیجه خوبی گرفتند. بنابراین اگر اتفاقی رخ داد که ارزش رسانه‌ای‌شدن را داشت، آن را به زمان دیگری موکول نکنید و در همان زمان هرچند که در تعطیلات باشد، آن را منتشر کنید.

در همان دیدار اول، همه اطلاعات مورد نیاز را به خبرنگار بدهید
مهم است که تمام اطلاعات مورد نیاز خبرنگار را در بار اول به او دهید تا زمان انتشار خبر با تمرکز بیشتری روی آن را نگارش کند و خبر جذاب‌تری بنویسد. بارها دیده شده است که خبرنگار بعد از تهیه گزارش یا انجام مصاحبه، مجدد تماس گرفته تا بخش دیگری از اطلاعات را دریافت کند و این در تعامل مخاطبان با خبر برند شما تاثیرگذار است.


رویکرد عینی در نوشتن اخبار توسط متخصصان روابط عمومی

چگونه متخصصان روابط عمومی باید به رویکرد عینیت در اخبار نزدیک شوند

در زمان گذشته، روزنامه‌نگاران اعتقادی به استفاده از رویکرد عینی در نوشتن اخبار نداشتند مثلا انتر تامپسون، روزنامه نگار، در مصاحبه‌ای گفت: «چیزی به نام روزنامه‌نگاری با رویکرد عینی وجود ندارد. این عبارت به خودی خود یک تناقض فاحش است.»
اما در دنیای امروز که کاربران علاقه دارند که حقیقت را بشنوند، فرصت تجزیه و تحلیل داشته باشند و به نوعی خودشان در مورد اخبار قضاوت کنند، استفاده‌نکردن از رویکرد عینی می‌تواند بلای جانی برای فعالان روابط عمومی باشد؛ چراکه معمولا آن‌ها باید پاسخ‌دهنده واکنش‌های مخاطبان نسبت به اخبار باشند.

در این خبر، برای رفع این مشکل ۳ راهکار ارائه شده است که در ادامه آن‌ها را مرور خواهیم کرد:

کدهای اخلاقی

روزنامه‌نگاران برای ارتباط بهتر با مخاطبان، از تکنیک‌های داستان‌سرایی استفاده می‌کنند و سعی دارند اخبار را به شکلی جذاب به سمع و نظر مخاطبان برسانند. یکی از دلایلی که رویکرد عینی را ترجیح نمی‌دهند نیز همین مورد است؛ چراکه در رویکرد عینی فرصت زیادی برای پیاده‌سازی چنین تکنیک‌هایی وجود ندارد و باید به اصل خبر پرداخته شود.

در ارتباط با خبرنگاران، این موضوع را ذکر کنید که هرچقدر داستانی که برای رساندن پیام خبر انتخاب می‌کنید، حقایق قابل استنادی داشته باشد، باز هم ممکن است باعث ایجاد اختلاف نظر و ابهام در ذهن مخاطبان شود. بنابراین از لحاظ اخلاقی هم بهتر است که از بروز چنین پیش‌داوری‌هایی هم جلوگیری کنید و به روزنامه‌نگار یا خبرنگاری که قرار است در مورد سازمان شما خبری را کار کند، در مورد عواقب این کار برای سازمان هشدارهای اخلاقی بدهید.

نقطه‌نظرات در مقدمه

می‌توانید با خبرنگاران مذاکره کنید که نقطه‌نظرات خود را در بخش مقدمه یا ابتدای خبر ارائه دهند و آن را وارد بدنه اصلی خبر نکنند. برای اینکه از انتقادات و قضاوت‌های مخاطبان در امان بمانید، بهتر است به خبرنگاران یادآوری کنید که با ارائه نقطه‌نظرات خود در مقدمه می‌توانند در کنار ارائه اصل خبر، نظر خود را نیز بیان کنند.

به خبرنگاران آموزش دهید

لیستی از نکات را جمع‌آوری کنید و به خبرنگاران دهید. این لیست باید شامل تمام نکاتی باشد که از خبرنگار انتظار دارید تا آن‌ها هم راحت‌تر بتوانند با شما هماهنگ شوند. همچنین آموزش خبرنگاران را جدی بگیرید و سعی کنید خبرنگارانی را جمع کنید که با شما و انتظاراتتان آشنا هستند و به پوشش اخبار سازمان شما علاقه دارند.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌: